Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

fibromyalgi

Fibromyalgi – den gåtfulla värken

Näringsstöd vid fibromyalgi

Rödbetsjuice
Vid fibromyalgi har man sett en försämrad blodcirkulation på grund av rubbningar i bildningen av kväveoxid (NO). I stället för kväveoxid bildas fria radikaler vilket gör att det mycket skadliga ämnet peroxynitrit uppstår. Ledande forskare tror att detta har stor betydelse vid både fibromyalgi och ME/kroniskt trötthetssyndrom. Rödbetsjuice är rikt på nitrater vilket omvandlas till kväveoxid i kroppen. Det ökar dessutom cirkulationen och kan minska muskelutmattning.

Astaxin
Forskning har visat på ett samband mellan fibromyalgi och förhöjda nivåer av oxidativ stress i kroppen. Man vet inte om fibromyalgin orsakas av oxidativ stress eller om den oxidativa stressen är en konsekvens av fibromyalgin. Det går att minska nivåerna av oxidativ stress genom att äta antioxidanter. Astaxin innehåller både karotenoiden astaxanthin och antioxidanterna vitamin C och E som tillsammans minskar den oxidativa stressen.

Magnesium
Kan lindra muskelkramper och bidra till förbättrad sömn.

Q10
En studie utförd på universitetet i Sevilla har visat att ett tillskott av 300 milligram Q10 per dag gav kliniska förbättringar för fibromyalgipatienter. Deltagarna upplevde minskad smärta och trötthet samt en minskad smärta på triggerpunkter.

MSM – svavel
Svavel utgör en viktig byggsten i kroppen. Näringstillskott med MSM anses kunna hjälpa vid bland annat ledproblem, värk, inflammation, eksem, torr och kliande hud samt vid håravfall, försämrad hårkvalitet och sköra naglar. Det har även en viss uppiggande effekt vilket kan hjälpa vid trötthet och utmattning.

Vitamin D3
Det är vanligt med brist på vitamin D3 hos personer drabbade av långvarig smärta. Om det är smärtan som bidrar till de låga vitaminnivåerna eller de låga vitaminnivåerna som bidrar till smärtan är inte helt klarlagt. Många upplever dock det positivt med ett tillskott av D-vitamin under höst och vinter.

Från sveda värk och bränn-kärringar till Lady Gaga. Fibromyalgi är den näst vanligaste muskel- och ledsjukdomen i Sverige och gör ingen skillnad på fattig eller rik. Mellan två och fyra procent av Sveriges vuxna befolkning antas enligt Fibromyalgiförbundet ha sjukdomen som främst drabbar kvinnor.

Fibromyalgi är ett livslångt smärtsyndrom som kännetecknas främst av en utbredd kronisk smärta och onormal trötthet. Sjukdomen kan vara svår att diagnosticera och mörkertalet tros vara stort. Mellan 80 och 90 procent av de som drabbas är kvinnor. Det huvudsakliga symtomet på fibromyalgi är en stark smärta i olika delar av kroppen. Det är också vanligt att drabbas av symtom som stela muskler, svår trötthet, domningar, yrsel, stresskänslighet, ljud- och ljuskänslighet, svettningar, huvudvärk och magbesvär. Värkens intensitet kan variera mellan olika dagar och även flytta mellan olika delar av kroppen. Det är också vanligt att det uppstår en ökad smärtkänslighet, en överaktivitet i nervsystemet, som gör att saker som lättare beröring, som normalt inte är smärtsamt, blir smärtsamt. Fibromyalgi innebär ofta ett stort lidande för den som är drabbad och sjukdomen är livslång. Många upplever att livskvaliteten påverkas negativt i stor grad. Det kan dock vara bra att veta att sjukdomen i sig inte är farlig och att fibromyalgi inte heller framkallar autoimmuna eller inflammatoriska reumatiska sjukdomar.

 

LÄS OCKSÅ: Ett förkylningspreparat mot fibromyalgi

Diagnos
För att få diagnosen fibromyalgi behöver man uppfylla följande kriterier:

  • Generell smärta i båda sidorna av kroppen samt både över och underkroppen.
  • Smärtan ska ha varat minst tre månader.
  • Smärta vid lätt tryck på elva av arton specifika punkter på kroppen.

LÄS OCKSÅ: Fibromyalgipatienter blir hjälpta av rödbetsjuice visar studie

Fysiskt tillstånd

Sjukdomen är komplicerad och de exakta bakomliggande orsakerna är fortfarande inte helt klarlagda. Forskning har dock fastställt att det är ett fysiskt tillstånd, det finns alltså inga psykiska bakomliggande orsaker vilket man tidigare felaktigt trott. Flera teorier om fibromyalgins orsaker har framförts. Överkänslighet i kroppens nervsystem, obalans i hormoner och signalsubstanser, förekomst av onormalt stor mängd nervfibrer, försämrad cirkulation, störningar i immunsystemet och ökad oxidativ stress är några av de orsaker som anses kunna orsaka eller förstärka symtomen vid fibromyalgi.  Det är inte ovanligt att sjukdomen uppstår efter långvarig, lokal smärta. Även stress, trauma fysiska såväl som psykiska, infektioner och monoton upprepad muskelbelastning tros kunna bidra till att utlösa fibromyalgi.

LÄS OCKSÅ: Studie visar att Q10 kan hjälpa vid fibromyalgi

Träning och rörelse
Vid fibromyalgi är fysisk aktivitet viktigt. Träningen ska anpassas till individen och aktiviteter som rekommenderas är bland annat promenader, vattengympa och simning. Fysisk aktivitet kan bidra till att förbättra sömnen och hjälper till att bibehålla muskelstyrka. Massage, värme och TENS kan ge smärtlindring. Fibromyalgiförbundet rekommenderar även behandling med magneter som tros minska känsligheten i nervbanorna, att sova på en magnetmadrass kan även förbättra sömnen. För vissa är det nödvändigt med smärtlindrande läkemedel.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Näringsstöd vid fibromyalgi

Rödbetsjuice
Vid fibromyalgi har man sett en försämrad blodcirkulation på grund av rubbningar i bildningen av kväveoxid (NO). I stället för kväveoxid bildas fria radikaler vilket gör att det mycket skadliga ämnet peroxynitrit uppstår. Ledande forskare tror att detta har stor betydelse vid både fibromyalgi och ME/kroniskt trötthetssyndrom. Rödbetsjuice är rikt på nitrater vilket omvandlas till kväveoxid i kroppen. Det ökar dessutom cirkulationen och kan minska muskelutmattning.

Astaxin
Forskning har visat på ett samband mellan fibromyalgi och förhöjda nivåer av oxidativ stress i kroppen. Man vet inte om fibromyalgin orsakas av oxidativ stress eller om den oxidativa stressen är en konsekvens av fibromyalgin. Det går att minska nivåerna av oxidativ stress genom att äta antioxidanter. Astaxin innehåller både karotenoiden astaxanthin och antioxidanterna vitamin C och E som tillsammans minskar den oxidativa stressen.

Magnesium
Kan lindra muskelkramper och bidra till förbättrad sömn.

Q10
En studie utförd på universitetet i Sevilla har visat att ett tillskott av 300 milligram Q10 per dag gav kliniska förbättringar för fibromyalgipatienter. Deltagarna upplevde minskad smärta och trötthet samt en minskad smärta på triggerpunkter.

MSM – svavel
Svavel utgör en viktig byggsten i kroppen. Näringstillskott med MSM anses kunna hjälpa vid bland annat ledproblem, värk, inflammation, eksem, torr och kliande hud samt vid håravfall, försämrad hårkvalitet och sköra naglar. Det har även en viss uppiggande effekt vilket kan hjälpa vid trötthet och utmattning.

Vitamin D3
Det är vanligt med brist på vitamin D3 hos personer drabbade av långvarig smärta. Om det är smärtan som bidrar till de låga vitaminnivåerna eller de låga vitaminnivåerna som bidrar till smärtan är inte helt klarlagt. Många upplever dock det positivt med ett tillskott av D-vitamin under höst och vinter.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!