fibromyalgi

Fibromyalgi – den gåtfulla värken

Näringsstöd vid fibromyalgi

Rödbetsjuice
Vid fibromyalgi har man sett en försämrad blodcirkulation på grund av rubbningar i bildningen av kväveoxid (NO). I stället för kväveoxid bildas fria radikaler vilket gör att det mycket skadliga ämnet peroxynitrit uppstår. Ledande forskare tror att detta har stor betydelse vid både fibromyalgi och ME/kroniskt trötthetssyndrom. Rödbetsjuice är rikt på nitrater vilket omvandlas till kväveoxid i kroppen. Det ökar dessutom cirkulationen och kan minska muskelutmattning.

Astaxin
Forskning har visat på ett samband mellan fibromyalgi och förhöjda nivåer av oxidativ stress i kroppen. Man vet inte om fibromyalgin orsakas av oxidativ stress eller om den oxidativa stressen är en konsekvens av fibromyalgin. Det går att minska nivåerna av oxidativ stress genom att äta antioxidanter. Astaxin innehåller både karotenoiden astaxanthin och antioxidanterna vitamin C och E som tillsammans minskar den oxidativa stressen.

Magnesium
Kan lindra muskelkramper och bidra till förbättrad sömn.

Q10
En studie utförd på universitetet i Sevilla har visat att ett tillskott av 300 milligram Q10 per dag gav kliniska förbättringar för fibromyalgipatienter. Deltagarna upplevde minskad smärta och trötthet samt en minskad smärta på triggerpunkter.

MSM – svavel
Svavel utgör en viktig byggsten i kroppen. Näringstillskott med MSM anses kunna hjälpa vid bland annat ledproblem, värk, inflammation, eksem, torr och kliande hud samt vid håravfall, försämrad hårkvalitet och sköra naglar. Det har även en viss uppiggande effekt vilket kan hjälpa vid trötthet och utmattning.

Vitamin D3
Det är vanligt med brist på vitamin D3 hos personer drabbade av långvarig smärta. Om det är smärtan som bidrar till de låga vitaminnivåerna eller de låga vitaminnivåerna som bidrar till smärtan är inte helt klarlagt. Många upplever dock det positivt med ett tillskott av D-vitamin under höst och vinter.

Från sveda värk och bränn-kärringar till Lady Gaga. Fibromyalgi är den näst vanligaste muskel- och ledsjukdomen i Sverige och gör ingen skillnad på fattig eller rik. Mellan två och fyra procent av Sveriges vuxna befolkning antas enligt Fibromyalgiförbundet ha sjukdomen som främst drabbar kvinnor.

Fibromyalgi är ett livslångt smärtsyndrom som kännetecknas främst av en utbredd kronisk smärta och onormal trötthet. Sjukdomen kan vara svår att diagnosticera och mörkertalet tros vara stort. Mellan 80 och 90 procent av de som drabbas är kvinnor. Det huvudsakliga symtomet på fibromyalgi är en stark smärta i olika delar av kroppen. Det är också vanligt att drabbas av symtom som stela muskler, svår trötthet, domningar, yrsel, stresskänslighet, ljud- och ljuskänslighet, svettningar, huvudvärk och magbesvär. Värkens intensitet kan variera mellan olika dagar och även flytta mellan olika delar av kroppen. Det är också vanligt att det uppstår en ökad smärtkänslighet, en överaktivitet i nervsystemet, som gör att saker som lättare beröring, som normalt inte är smärtsamt, blir smärtsamt. Fibromyalgi innebär ofta ett stort lidande för den som är drabbad och sjukdomen är livslång. Många upplever att livskvaliteten påverkas negativt i stor grad. Det kan dock vara bra att veta att sjukdomen i sig inte är farlig och att fibromyalgi inte heller framkallar autoimmuna eller inflammatoriska reumatiska sjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Ett förkylningspreparat mot fibromyalgi

 

Diagnos
För att få diagnosen fibromyalgi behöver man uppfylla följande kriterier:

  • Generell smärta i båda sidorna av kroppen samt både över och underkroppen.
  • Smärtan ska ha varat minst tre månader.
  • Smärta vid lätt tryck på elva av arton specifika punkter på kroppen.

LÄS OCKSÅ: Fibromyalgipatienter blir hjälpta av rödbetsjuice visar studie

Fysiskt tillstånd

Sjukdomen är komplicerad och de exakta bakomliggande orsakerna är fortfarande inte helt klarlagda. Forskning har dock fastställt att det är ett fysiskt tillstånd, det finns alltså inga psykiska bakomliggande orsaker vilket man tidigare felaktigt trott. Flera teorier om fibromyalgins orsaker har framförts. Överkänslighet i kroppens nervsystem, obalans i hormoner och signalsubstanser, förekomst av onormalt stor mängd nervfibrer, försämrad cirkulation, störningar i immunsystemet och ökad oxidativ stress är några av de orsaker som anses kunna orsaka eller förstärka symtomen vid fibromyalgi.  Det är inte ovanligt att sjukdomen uppstår efter långvarig, lokal smärta. Även stress, trauma fysiska såväl som psykiska, infektioner och monoton upprepad muskelbelastning tros kunna bidra till att utlösa fibromyalgi.

LÄS OCKSÅ: Studie visar att Q10 kan hjälpa vid fibromyalgi

Träning och rörelse
Vid fibromyalgi är fysisk aktivitet viktigt. Träningen ska anpassas till individen och aktiviteter som rekommenderas är bland annat promenader, vattengympa och simning. Fysisk aktivitet kan bidra till att förbättra sömnen och hjälper till att bibehålla muskelstyrka. Massage, värme och TENS kan ge smärtlindring. Fibromyalgiförbundet rekommenderar även behandling med magneter som tros minska känsligheten i nervbanorna, att sova på en magnetmadrass kan även förbättra sömnen. För vissa är det nödvändigt med smärtlindrande läkemedel.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Näringsstöd vid fibromyalgi

Rödbetsjuice
Vid fibromyalgi har man sett en försämrad blodcirkulation på grund av rubbningar i bildningen av kväveoxid (NO). I stället för kväveoxid bildas fria radikaler vilket gör att det mycket skadliga ämnet peroxynitrit uppstår. Ledande forskare tror att detta har stor betydelse vid både fibromyalgi och ME/kroniskt trötthetssyndrom. Rödbetsjuice är rikt på nitrater vilket omvandlas till kväveoxid i kroppen. Det ökar dessutom cirkulationen och kan minska muskelutmattning.

Astaxin
Forskning har visat på ett samband mellan fibromyalgi och förhöjda nivåer av oxidativ stress i kroppen. Man vet inte om fibromyalgin orsakas av oxidativ stress eller om den oxidativa stressen är en konsekvens av fibromyalgin. Det går att minska nivåerna av oxidativ stress genom att äta antioxidanter. Astaxin innehåller både karotenoiden astaxanthin och antioxidanterna vitamin C och E som tillsammans minskar den oxidativa stressen.

Magnesium
Kan lindra muskelkramper och bidra till förbättrad sömn.

Q10
En studie utförd på universitetet i Sevilla har visat att ett tillskott av 300 milligram Q10 per dag gav kliniska förbättringar för fibromyalgipatienter. Deltagarna upplevde minskad smärta och trötthet samt en minskad smärta på triggerpunkter.

MSM – svavel
Svavel utgör en viktig byggsten i kroppen. Näringstillskott med MSM anses kunna hjälpa vid bland annat ledproblem, värk, inflammation, eksem, torr och kliande hud samt vid håravfall, försämrad hårkvalitet och sköra naglar. Det har även en viss uppiggande effekt vilket kan hjälpa vid trötthet och utmattning.

Vitamin D3
Det är vanligt med brist på vitamin D3 hos personer drabbade av långvarig smärta. Om det är smärtan som bidrar till de låga vitaminnivåerna eller de låga vitaminnivåerna som bidrar till smärtan är inte helt klarlagt. Många upplever dock det positivt med ett tillskott av D-vitamin under höst och vinter.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.