Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Svårt att sova? L-teanin och GABA ger bättre sömn

De senaste decennierna har svenskarna sömnproblem ökat markant. Sömnsvårigheter har oftast att göra med stress och oro. Och nu under rådande coronapandemin ökar oron för att bli sjuk och för framtiden, en oro som kan medföra sömnsvårigheter. Men det finns naturlig hjälp för att sova bättre. Har du hört talas om GABA och L-teanin?

Det är mer vanligt än ovanligt att till och från få problem med sömnen. Stress, men också oro för en livssituation ger ofta störd nattsömn. Den rådande coronapandemin har gett oss mer problem att sova.

Det finns flera naturliga ämnen som hjälper att komma till ro på kvällen. L-teanin, till exempel, är en speciell aminosyra som inte används för att bygga proteiner, men kan bidra med annat, den verkar avslappnande och lugnande, men är dock inte direkt sövande.

 

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Vakna utvilad
Det har gjorts flera studier på L-teanin och sömn, och dess lugnande effekt. Man kan ta L-teanin när som helst under dagen, men i flera studier just på sömn, har deltagarna tagit tillskott av L-teanin (ofta 200 mg) en timme innan de gått och lagt sig.

Resultaten av studierna har visat att de som fått L-teanin har fått signifikant bättre men sömnkvaliteten, även om de inte sovit längre. Studier har också visat att man fått färre minnen av drömmar och mardrömmar jämfört med placebo. De som fått L-teanin har också känt sig mer utvilade när de vaknat och återhämtat sig snabbare från utmattning.

I en studie från 2019 ville man undersöka hur L-teanin påverkar stressrelaterade symtom, som nedstämdhet, oro och sömnproblem. Under fyra veckor fick 30 deltagare antingen 200 mg L-teanin eller placebo. De som fått L-teanin somnade snabbare, sov lugnare och hade mindre behov av sömnmedel än placebogruppen. De upplevde sig också mindre nedstämda och oroliga samt att deras kognitiva förmågor förbättrades.

Ämnet L-teanin finns i tebuskens blad (Camellia sinensis), och allra rikligast i grönt te. Det är faktiskt L-teanin som ger det gröna teet dess karaktäristiska smak och som bidrar till att grönt te har en annan effekt än svart te.

 

LÄS OCKSÅ: Sömnen påverkar vårt immunförsva

Vad är GABA?
GABA, gamma-aminosmörsyra, är ett annat ämne som dämpar stress och oro. GABA bildas i kroppen och fungerar som en signalsubstans i det centrala nervsystemet. GABA finns också i fermenterade livsmedel. Studier har visat att GABA lugnar ner aktiviteten i hjärnan och motverkar stress och oro samt hjälper kroppen att slappna så att nattsömnen blir bra.

I en liten, placebokontrollerad studie fick deltagarna under en vecka antingen 100 mg GABA eller placebo, en halvtimma innan de gick till sängs. Efter en veckas uppehåll bytte man så att de som tidigare fått placebo nu fick GABA och vice versa.

Tack vare GABA somnade man snabbare och fick längre tid av djupsömn än placebogruppen. Intag av GABA gjorde allra störst nytta under de tidiga faserna av sömnen.

Forskarna använde EEG för att mäta aktiviteten i hjärnan och ställde frågor för att skapa sig en bild av hur försökspersonerna sömnkvalitet.

 

LÄS OCKSÅ: Några fakta och naturliga tips för dig med sömnbesvär

Tas upp i tarmen
GABA tas snabbt i tarmen. En studie visade att halten i blodet steg snabbt efter intag av GABA och var som högst 30 minuter efter intag. Efter 60 minuter hade det sjunkit igen. Det kan förklara varför GABA har störst effekt på sömnen i början av natten, med snabbare insomning och längre tid av djupsömn, framför allt innan den första fasen av REM-sömn.

Men forskarna kunde se att under hela natten förblev GABA-halten i blodet högre än den var innan intaget, vilket kan förklara varför också den totala tiden av djupsömn förlängdes signifikant.

Kroppen bildar själv GABA, men vi kan också få i oss en del via kosten. Mjölksyrabakterier är en av de viktigaste producenterna av GABA. Mat som fermenterats med hjälp av mjölksyrabakterier är en källa till GABA. Exempel på fermenterade livsmedel är yoghurt, kefir, surkål, kimchi, kombucha, miso och tamari.

Av Inger Palm

Källa: In Search of a Safe Natural Sleep Aid och Effects of L-Theanine Administration on Stress-Related Symptoms and Cognitive Functions in Healthy Adults och Effect of Oral γ-aminobutyric Acid (GABA) Administration on Sleep and its Absorption in Humans och Gamma-aminobutyric acid as a bioactive compound in foods: a review

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

 

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.

Närbild på person som hukar sig och knyter löparskor

Nystarta din träningsrutin i höst!

Träning

Höst betyder nystart för många vad gäller goda vanor och motion. Men hur ser en bra och rimlig start ut för den som tappat bort sin träningsrutin – eller kanske aldrig haft någon? Vi frågade Kureras träningsexpert Monika Björn!