Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Svavel utgör 0,25 procent av en människas totala kroppsvikt. Svavel finns i alla vävnader, speciellt proteinrika sådana. Svavel är främst viktigt vad gäller oxidation-reduktionsreaktioner.

Svavel (S)

Kemi
Svavel utgör 0,25 procent av en människas totala kroppsvikt. Svavel finns i alla vävnader, speciellt proteinrika sådana. De största mängderna finns i 3 svavelbärande aminosyror: metionin, cystin och cystein. Svavel förekommer också i organiska sulfater och sulfider samt i små mängder i B-vitaminerna, B1 och biotin. Svavel förekommer som tillskott i form av metylsulfonylmetan (MSM).

Funktion
Svavel är främst viktigt vad gäller oxidation-reduktionsreaktioner. Svavel:
• är nödvändigt för friskt hår, hud och naglar, och hjälper till att upprätthålla den syrebalans som krävs för hjärnans funktion.
• är viktigt tillsammans med B-vitaminerna för ämnesomsättningen och som en del av de vävnadsbyggande aminosyrorna.
• hjälper levern att utsöndra galla.
• bidrar till en frisk lyster i huden och håret. Mukopolysackarider som bildar kollagen och kondroitinsulfat innehåller svavel.
• hjälper till att bekämpa bakterieinfektioner.
• kan minska allergireaktioner på sikt.
• det spekuleras över om svavel förlänger livet och även kan skydda mot toxiska ämnen.
• hjälper till att upprätthålla syra-basbalansen.
• är tillsammans med magnesium viktigt för avgiftning av svavelsyra.
• minskar effekter av selen- och tungmetallsförgiftning.

 

Bristsjukdomar
Inga kända bristsjukdomar, men låga värden i en håranalys kan tyda på lågt proteinintag genom kosten, dåligt upptag eller absorption.

Bästa källorna för svavel
Huvuddelen av svavel intaget hos människan sker genom proteiner som innehåller rikliga mängder svavelbärande aminosyror: cystin, cystein och metionin.
Nötkött
Torkade bönor
Fisk
Ägg
Vitkål
Mjölk
Ärtor

Dosering
RDI: Inget uträknat. En kost som innehåller protein ger i regel tillräckligt med svavel.
MSM-förebyggande dosering ODI: 1 000–2 000 mg per dag. TDI: 2 000–10 000 mg per dag.

Toxiska doser
Det finns ingen känd toxisk dos av organiskt svavel men symtom kan uppträda vid höga doser oorganiskt svavel.

Antagonister
Selen, koppar, bly, kadmium, kvicksilver.

Analyser och mätmetoder
Svavel används i kroppen på många olika sätt och dess kemi är komplex. Hårmineralvärden ger blandad, och inte pålitlig information om kroppens tillstånd eller behov.

 

Följande mineral är huvudsakligen spårämnen samt metaller som är giftiga för kroppen. De kan dock behövas i ytterst små doser för vissa funktioner men detta vet vi inte mycket om. Människor kan lätt samla på sig för höga halter av följande metaller, vilket kan leda till diverse förgiftningssymtom. De kallas ofta för tungmetaller p.g.a. sin höga atomvikt som har en tendens att undantränga lättare metaller som t.ex. zink och järn, m.m. En håranalys kan ge en pålitlig indikation angående eventuella höga metallvärden och är ett väldokumenterat sätt att upptäcka mängden av metaller man samlat på sig. Tungmetaller uppdelas i 2 kategorier:

• Den första gruppen som presenteras har visat sig ha vissa positiva funktioner för kroppen men kan vid för höga halter ge förgiftningssymtom.
• Den andra gruppen har hittills inte visat sig bidra till fysiologiska funktioner och ger distinkta förgiftningssymtom vid överexponering.
Dessa kategorier behandlas i kapitlet om tungmetaller.



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.