Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Svensk studie: Stora fördelar med yoga för fångar

Manliga fångar som yogar ökar förmågan att ta ansvar, acceptera sig själva och kontrollera impulsiva beteenden enligt en ny svensk studie. 

Att yoga har positiva effekter på intagna har visats redan tidigare och stärks nu ytterligare av nya forskningsresultat. Förändring i psykologisk personlighetsmognad kunde mätas redan efter 10 veckors yoga.

Positiva effekter kända sedan tidigare
Forskning har visat att regelbunden yoga ger positiva effekter på intagnas psykiska välmående och beteende. Yogan ger ett minskat psykisk lidande och minskat antisocialt beteende samtidigt som den ger ökade positiva känslor och förbättrad uppmärksamhet hos intagna. Den här gången ville forskarna även undersöka om yogan har någon påverkan på personlighetsrelaterade aspekter som impulskontroll och konflikträdsla.

 

Fyllde i personlighetstest
I studien deltog drygt 100 manliga intagna. De delades slumpmässigt in i två grupper där ena gruppen deltog i yogaklasser och den andra gruppen utövade valfri fysisk aktivitet, en gång i veckan under 10 veckor. Före som efter de 10 veckorna fick deltagarna fick fylla i ett personlighetstest.

Tidigare forskning visar att fängelseintagna har en specifik personlighetsprofil, som enligt detta test kan beskrivas med extremt höga poäng i vad som i testet kallas ”Novelty Seeking” det vill säga impulsivitet och lättretlighet och i pessimism och ängslighet eller ”Harm Avoidance” kombinerat med extremt låga poäng avdelningen för förebrående, avsaknad av livsmål och inkompetens samt fientlighet och självupptagenhet. Denna personlighetsprofil har ett starkt samband med intagnas aggressiva och antisociala beteende.

LÄS OCKSÅ: Nu sprids yogan till vårdmottagningarnas väntrum

Minskad konflikträdsla och pessimism
Analyser visar att intagna som regelbundet utför någon typ av fysisk aktivitet i form av yoga eller valfri fysisk aktivitet efter 10 veckor får lägre poäng i ”Novelty Seeking”.

Resultatet visar också signifikant lägre poäng hos båda grupperna för  ”Harm Avoidance” där rädsla för konflikter, oro och pessimism gör att man avskärmar sig och stänger ofta ute andra. Dessa egenskaper minskade mer hos de deltagare som utövat yoga.

LÄS OCKSÅ: Skolan bytte kvarsittning mot meditation – och fick effekt direkt

Yoga ledde till ökad självkontroll
Det viktigaste resultatet var dock att de som utövat yoga visade på en ökad självkontroll med avseende på känslomässiga reaktioner, ökad ansvarsfullhet och resursstyrka. Enligt studien kan regelbunden yoga påverka dessa egenskaper i positiv riktning och bidra till ökad karaktärsmognad. Vilket innebär att personen själv får bättre förmåga att hantera och övervinna båda yttre och inre svårigheter, vilka inkluderar mentala reaktionsmönster, förmågor och affekter, något som skulle kunna utgöra ett alternativ till att reglera till exempel impulsivitet med olika läkemedel.

 

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Kan ge minskad risk för återfall i kriminalitet
Enligt Nóra Kerekes, professor i medicinsk vetenskap med inriktning psykiatri, på Högskolan Väst bör framtida forskning undersöka i vilken utsträckning karaktärsmognaden kan förbättras och om det i så fall ger långvariga positiva förändringar i beteende och psykiska mående. När det gäller intagna kan sådana förändringar bidra till att minska risken för återfall i kriminalitet, samtidigt som det kan stödja återinträdet i samhället efter avtjänat straff menar hon.

Av redaktionen

Källa: Forskning.se


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

 

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.