Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Svenskarna föredrar att motionera utomhus

Några månader innan coronautbrottet gjordes en Sifo-undersökning på svenskarnas motionsvanor. Den visade att sex av tio föredrog utomhus vardagsmotion. Något som nu ligger i linje med vad Folkhälsomyndigheten tycker att vi ska göra – fortsätta träna men göra det utomhus.

Vissa gym har fortfarande stängt, andra har öppnat upp och tar emot färre besök. Att ägna sig åt någon form av fysisk aktivitet har svenskarna alltid varit duktiga på. En del elittränar, andra tränar några gånger i veckan, men väldigt många ägnar sig fortfarande åt vardagsmotion.

Folkhälsomyndigheten anser att det är viktigt att vi svenskar fortsätter att röra på, trots coronautbrottet, och att träningen ska förläggas utomhus för att minska smittspridningen. Kanske är detta en av de mer tacksamma rekommendationerna då det enligt en Sifo-undersökning som gjordes så sent som i oktober förra året visade att närmare sex av tio helst ägnar sig åt vardagsmotion.

 

LÄS OCKSÅ: Minska ditt stillasittande

All motion är viktig
Oavsett åldersgrupp eller kön skattades vardagsmotionen högst. Undersökningen gjordes på uppdrag av ViktVäktarna och Karin Nileskog som är deras kostansvariga säger:

– Det är många som tvingas ändra på sitt vanliga rörelsemönster nu, och det gör vardagsmotionen viktigare än någonsin för vårt psykiska och fysiska välmående. Vi befinner oss i en oerhört speciell situation just nu – men tack och lov kan de flesta av oss fortfarande vistas utomhus. Promenera med grannens hund, ta en cykeltur, rensa i trädgården. Vad som helst som ger dig lite extra energi och endorfiner.

Tänk på det här när du ska vardagsmotionera:

1: Sprid ut aktiviteten över hela veckan. Låta varje pass vara i minst tio minuter. Till exempel: kan du ta en löprunda på 20 till 30 minuter tre gånger i veckan eller en rask 30-minuters promenad fem dagar i veckan.

2: Låt pulsen stiga. En promenad i lugnt tempo kan vara bra för mycket, men räknas inte som motion. För att få upp pulsen krävs en något mer ansträngande aktivitet, som en powerwalk eller lite snabbare cykeltur.

3: Undvik stillasittande. Även om du inte lyckas genomföra de två punkterna ovan så är det viktigaste att du dagligen tar korta och regelbundna bensträckare för att aktivera musklerna.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

Dessa träningsformer ägnade sig de utfrågade åt mätt i procent:
Vardagsmotion – 58
Styrketräning – 29
Löpning – 24
Cykling – 23
Träna hemma – 21
Gruppträning på gym – 14
Stavgång/powerwalk – 13
Simning – 8
Lagsport – 5
Träna med PT – 2
Friidrott – 0
Annat än ovan – 17
Jag tränar inte – 5
Vet ej – 1

Undersökningen genomfördes under perioden 2–4 oktober 2019. Totalt intervjuades 1022 personer i åldern 16–79 år. Rekryteringen utgick utifrån ett slumpmässigt urval.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

 

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.