Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och mindfulness coach inom stresshantering har på sin youtube-kanal guidade övningar för den som behöver minska stress.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu
Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och en känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris och hur man talar med oroliga barn. 

Jag minns väl hur jag krampaktigt kramar leksakshunden mot mitt hjärta, när jag som barn står utanför vårt hus och ser hur lågorna obarmhärtigt slukar familjens hem. Min lillasyster Mette, fortfarande liten bebis liggande i sin barnvagn. Vi väntande på våra föräldrar tillsammans med dåvarande barnvakt som orsakat branden, efter att hon somnat med en cigarett i handen. Tårarna som aldrig vill sluta rinna. Doften av rök som dröjer sig kvar inte bara i kläder, utan framförallt i sinnet, många långa månader efteråt. 

Hur känslan av otrygghet, oro och rädsla naglar sig fast. Känslan av att allt kan förändras i ett ögonblick. 

 

Ja, och så en känsla av enorm respekt för eld. En respekt som jag tagit med mig genom alla mina levnadsår efter det. Elden, den fascinerande brinnande lågan, som genom århundraden används som en källa till värme, industrialismens utveckling, mat och liv. Men som också kan betyda totala motsatsen. En obehindrad naturkraft svår att bemästra. Som sprids och när sig själv, otyglat och som dels inte bara föder panikartat kaos för de som drabbas av elden, utan även en känsla av oro (och kanske lite skam och skuld) för de som tittar på vid sidan av. Inte minst hos våra minsta medmänniskor, barnen, som gärna plockar upp vuxnas oro och läser in egna slutsatser på sådant de ser i nyhetsflöden. 

Hur skulle du själv reagera om du fick reda på att ditt hus kunde brinna ned? Att du bara på några timmar behövde bestämma vad du skulle rädda från eld?

LÄS OCKSÅ: Snällhet kan förbättra världen över en natt

Alla är vi olika. Modern beteende- och psykologiforskning visar att när vi utsätts för ett krisläge som vi själva inte kan kontrollera, beter vi oss på varierande sätt. 

Vissa blir helt lamslagna, oförmögna att ta rationella beslut och istället sätter sig ned på plats och ställe, mitt i kaoset och bara ger upp. 

Andra får superenergi och projektförmåga att styra upp en handlingsplan. Några blir förvirrade, tappar tid och rum. Vissa agerar utåt, får panik, utvecklar ilska, kan börja skrika ohämmat, gråta eller bete sig aggressivt.  

Det är först när vi tvingas in i ett akut krisläge som visar hur du reagerar. Det finns inte rätt eller fel – bara olika variationer.  Vi kan även handla helt olika beroende på när och var vi utsätts för krisen, samt i vilket grundtillstånd vi är i. Är vi redan i mental utmattning, inre stress, kan ytterligare stressorer bli extra påverkande. Här kan även tidigare erfarenheter eller trauman av liknande upplevelser ploppa upp, och stressa ytterligare. Något jag själv kan relatera till enormt gällande brand efter mina egna upplevelser. Det behövs så lite som ett nyhetsinslag med hus som brinner, och framförallt om barn är inblandade, för att jag själv ska kastas tillbaka till känslan av oro och hopplöshet jag upplevde då. Det viktigaste när du själv är i kris: är att vara medveten om att alla inte reagerar exakt så som du. Det är våra olikheter som just i krissituationen kan vara en styrka. 

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Men det är inte bara personer i kris som påverkas av krisen, personer som står vid sidan av en kris påverkas likväl. Här dominerar känslor av oro och otillräcklighet mest. Oro för alla dem som är mitt i katastrofen samt oro för att det hemska plötsligt kan drabba en själv. 

Det man främst ser här är en enorm oro från våra barn som känner omgivningens ängslan. De förstår kanske inte alltid riktigt vad som inträffar, bara att det verkar vara någon typ av kris, som också kan drabba dem. Vi måste komma ihåg att ett barn under många år har en självcentrerad syn och tror att händelser omkring dem, stora som små, handlar om dem eller händer på grund av dem. Därför är det bra att inte lämna barn ensamt i deras tankar vid en kris. Utan på ett lugnt och sakligt sätt berätta för dem om incidenten, i det här fallet branden. Berätta inte detaljer, visa inte bilder, ge istället fakta utan att överföra din egen oro. Var lyhörd och lyssna in barnets funderingar och berätta att det finns instanser som ser till att lösa krisen. Barnet är utom fara. 

Andra typiska reaktioner som kan uppkomma när du står vid sidan av en kris, är förnimmelse av otillräcklighet, skuld och skam. Man skäms för att man har det bättre själv. Känner skuld att man inte gör mer. Vissa påpekar också att de är tacksamma, till och med glada, för att inte vara direkt drabbade, även om deras tankar går till de som är där. 

Vet du, alla dessa känslor är okej. Det gör inte dig till en sämre människa, bara en person som har känslor. Har ett hjärta. Även här är det viktigt att se på fakta och på vad du faktiskt kan och inte kan göra. 

LÄS OCKSÅ: Därför mår vi bra av att vara snälla

Det ny forskning också visar är att vi i allt större skala, oavsett om vi är mitt i en kris eller jämte den, ökar vår känsla av empati och medmänsklighet. Forskning som helt slår hål på myten att vi agerar egotrippat för att endast rädda vårt eget skinn vid en katastrof. Att vi i oförutsedd krissituation försöker hjälpa varandra på olika sätt.  

Vi såg det nu senaste under köldknäppen i vintras när privatpersoner öppnade upp sina hem och bjöd in främlingar för att sova över då de inte kunde ta sig hem. Vi ser det vid terrorattentat, jordbävningar, tågolyckor och annat. Allt från spontana och privata insamlingar till de drabbade, Facebook-grupper, stöttande kommentarer, hurrarop, mänsklig värme, systerskap och bistånd av frivilliga. 

Alla dessa vardagshjältar. Alla mina tankar går till er, wow för den insatsen ni gör! Till alla de fantastiska som idag kämpat och kämpar med bränder på över 80-tal ställen i Sverige. De som organiserar sig för att hjälpa till. Till dig som är mitt i krisen vill jag säga, oh vad jag är med dig. Se till att be om hjälp, och se hur du kan hitta din styrka. För styrka behöver du. Jag själv har ofta hittat det i känslan av tacksamhet, även om just tacksamhet inte är det första man tänker på vid krisläge, men så har det i alla fall varit för mig. Att hitta tacksamhet för det lilla i det hemska har gett mig mer kraft att orka även det som varit jobbigt.

Tanja Dyredand

Jag vill också skicka en stor eloge även till alla andra tappra vardagshjältar som stöttar andra i det lilla och det stora. Det kan vara en hjälpande hand till damen som behöver gå över gatan eller en kattunge som ska räddas från ett träd. Det kan vara peppande ord till någon som är ledsen, eller en kram till någon som behöver det. 

Och till dig som står bredvid en kris, se om du kan låta känslor av stress, oro, skuld och skam istället övergå i känsla av empati, medkänsla och medmänsklighet. 

Du som vill hjälpa till med bränderna, kolla med din kommun, krisinformation.se samt Röda korset som arrangerar frivilliginsatser, hur du kan göra det. Annars tillåt dig att se dig om i din närhet: en hjälpande hand i det lilla och stora är alltid välkommet. Och glöm inte att ta hand om dig själv, det är okej att ha det bra, att unna sig vara lycklig i stunden också, även om andra har det svårt. Du är alltid värd allt det bästa för att du är du. Du är tillräcklig.

Och kom ihåg: alla du möter kämpar med något som du inte har en aning om. Så var vänlig i ditt bemötande. Alltid. 

Nu fortsätter vi helgen och veckan vänligt, önskar att regnet förgyller vårt långa land och att bränderna får ett slut. 

Av Tanja Dyredand stresscoach, yogalärare och författare 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och mindfulness coach inom stresshantering har på sin youtube-kanal guidade övningar för den som behöver minska stress.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu
Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Fakta

Hjälp till dig mitt i kris
• Håll dig uppdaterad och ha tillgång till saklig och uppdaterad fakta från tillförlitlig källa.
• Kolla med din kommun. Här ska det finnas en översiktlig och lättillgänglig krisplan.
• Kolla upp www.krisinformtion.se
• Röda Korset samordnar frivilliginsatser www.rodakorset.se
• Minska stress själv: Stanna upp och djupandas med magen då och då. När vi hamnar i ett stressat läge tappar vi också förmågan till rationellt tänkande. Genom att djupandas minst fem djupa andetag, in genom näsan så att magen höjer sig och sedan andas ut med näsan, bryter vi stresskurvan i kroppen.
• Be om hjälp. Tveka inte att be om hjälp. Många vill hjälpa till.
Se till att få professionellt stöd för posttraumatisk stress (PTSD) som kan komma långt efter krisen. PTSD kan drabba alla som varit med om en svår händelse och kan åter utlösas av yttre sinnesintryck eller händelser som påminner om den upplevda krisen. Din kommun ska ha den typen av kontakter.

Hjälp till dig vid sidan av kris
Känsla av oro, otillräcklighet men även skuld och skam är vanligt när det pågår en okontrollerad krissituation i din omgivning. Ibland kan det vara att man känner någon som bor i området, man själv varit på platsen, växt upp där, har band till platsen eller bara annars känner med händelsen. Kom ihåg att de här känslorna är helt okej att känna. 

Det finns en rad olika metoder att jobba med den typen av känslor. Ny forskning visar att ett sätt som visat sig få bra resultat är att bejaka känslan när den dyker upp, inte bara vifta bort den. När du sedan bejakat känslan, exempelvis känslan av oro, kan du också tänka: Ja, jag känner oro just nu och det är okej. Du kan också tänka att känslan av oro varken är positiv eller negativ, den känslan är neutral. Det är bara en känsla och du är inte dina känslor. Dina känslor kommer och går. Just nu kan du inte göra något åt din känsla av oro, då kan du tacka känslan för oro och att du fått känna den, för att sedan kunna släppa taget om den.
• Vill du hjälpa till vid brand, mer praktisk, hör av dig till kommunen som har bra information om vad du kan hjälpa till med.
• OBS ring inte 112 om det inte är akut.
• Det är eldningsförbud på flesta håll i landet, respektera det. Inga fimpar, ingen grillning och så vidare. 

Så pratar du med barn om kris
• Var själv lugn. Oro från dig skapar oro hos barn.
• Informera om vad som hänt/händer sakligt, med fakta, OBS utan detaljer (undvik helst bilder/filmer på katastrof)
• Lämna inte barnet ensamt i sina tankar – var med dem.
• Var lyhörd, lyssna in ditt barn och hens fudneringar
• Ställ konkreta frågor (vad har du sett? Vad undrar du? Vad vet du?)
• Lugna och inge hopp – berätta att det finns människor/myndigheter/organisationer osv som ska ta reda på vad som hänt och som har koll på detta. Som ska se till att allt blir bra
• Upprepa lugn – exempelvis ja du kan somna nu allt är bra osv.

Skänk pengar till Röda korsets katastrofhjälp här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kollage hemsida 1177 och iphone

2,7 miljoner inspelade patientsamtal till 1177 – låg oskyddade på nätet

Politik

Nära tre miljoner inspelade samtal till Vårdguiden har legat helt okrypterade på en öppen server i över fem år. Trots att detta strider mot såväl sekretesslag som GDPR.  Avslöjandet beskrivs som ett av de största haverierna någonsin när det gäller svensk patientsäkerhet och personlig integritet och en läcka som saknar motstycke i svensk historia. Ärendet räknas nu bli föremål för granskning hos Datainspektionen – som uppger att de inte är förvånade. "Vi har tillsynat vården och just på åtkomsten till patientuppgifter och hittat en hel del brister", säger Katarina Tullstedt, chef på enheten för myndigheter, vård och utbildning.

Så slapp Annika sina värmevallningar

50 +

Annika R Malmberg, 55, är VD i bolaget Hamilton Group och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. För drygt ett och ett halvt år sedan kände hon av sin första värmevallning, precis när hon trodde att klimakteriet passerat. En näringsterapeut som försåg henne med kosttillskott, och nu är besvären nästan helt borta.

Monika Björn kollage två bilder

Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Hälsa

Monika Björn är 48 år, PT, yogalärare och en entreprenör inom träning och utbildning. För två år sedan fick hon en rad otrevliga kroppsliga besvär samtidigt som den dagliga träningen gick trögt. Först förstod inte Monika att hon hamnat i klimakteriet. Bristen på upplysning fick henne att ta reda på hur hon kunde må bättre. Den samlade kunskapen om menopaus resulterade hon i boken "Stark genom klimakteriet".

Sabina Dufberg och Charlotta Flinkenberg:

Dufberg och Flinkenberg: ”Man behöver inte vara strikt för att hålla vikten”

Intervju

I dessa tider greppar många efter quickfixes och tror att radikala förändringar är det som ger resultat för hälsan. Med sin nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”, vill journalisten Charlotta Flinkenberg och fitnessprofilen Sabina Dufberg visa att en balanserad njutning är en bättre väg att gå. "Det är ingen diet utan ett sätt att leva", säger de i en intervju med Kurera.

mjölkbil

Mejeri satsar på närproducerad kärlek

Eko/miljö

Kanske hade de tröttnat på program som "Gift vid första ögonkastet" och "Bonde söker fru"?  Eller kanske hade någon i ledningen gått all in på nät- och appdejting hela hösten, bränt sin nuna där och nu sett chansen att utnyttja företagets mjölkbil för eget kärleksintresse?  Hur det än gick till fixade mejeriet i alla fall sig en egen dejtingserie. Kanalen? Sociala medier givetvis.  Och platsen där serien utspelar sig? Jo, bak i mjölkbilen förstås. 

barn i sjuksäng

Allt fler barn överlever cancer – men tuffa behandlingar ger många komplikationer

Gravid/barn

I genomsnitt ett av Sveriges 1,6 miljoner barn drabbas varje dag av cancer och sjukdomen är idag den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-14 år. Men samtidigt som allt fler överlever är också medicinska komplikationer eller bestående men vanliga efter avslutad behandling – behandlingar som är alldeles för tuffa för många barn. Vid akut lymfatisk leukemi – den vanligaste cancerformen hos barn – klassas själva behandlingen som näst vanligaste dödsorsak.

Kvinna håller hand mot sin kind inomhus

Bästa knepen för inomhushuden

Hud

Under vintern blir huden extra torr – och att vi befinner oss mer inomhus gör att huden torkar ut ytterligare. När huden blir torr blir den lättare känslig. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström berättar mer hur vi bäst tar hand om inomhushuden.

agneta sjödin i kollage med hjärtbilder

Agneta Sjödin om sin kärlek till hjärtan

Intervju

Hon har alltid varit en teckensökare och när hjärtan plötsligt började att dyka upp längs hennes väg började hon att fotografera dem. Och skapade sedan olika kärleksfulla budskap till bilderna, så kallade positiva affirmationer. Nu vill hon inspirera fler till att göra detsamma. "Vi blir vad vi tänker. Genom att använda affirmationer kan vi successivt förändra våra tankar, känslor och uppfattningar", säger Agneta Sjödin, aktuell med nya boken ”100 affirmationer till hjärtat”.

TV-psykologen Fredric Bohm

TV-psykologen: ”Därför är du fortfarande singel”

Sex- och relationer

"Alla har någon att älska utom jag." Så har nog många av oss tänkt någon gång – men för vissa blir singelskapet av mer bestående art. Trots att man inget hellre vill än att få ingå i tvåsamhet. Andra försöker och försöker – men fortsätter att få sitt hjärta krossat. Varför är det så? undrade Kurera – och beslöt att ta experthjälp.  "Det vanligaste misstaget är förmodligen att man inte inser sitt värde", säger relationsexperten Fredric Bohm.

Vegetarisk pad thai

Vegetarisk pad thai

Recept

Du har antagligen provat och gillat den traditionella thailändska rätten pad thai, antingen på exotisk resa eller i thai-kiosken runt hörnet. Här är ett recept i till-tweakad form för att stötta din hälsa och förse dig med rätt sorts kolhydrater, bra fetter och mycket grönsaker. Gott, lätt – och nyttigt!

Kvinna och man gör ett lyft i dirty dancing style

Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Naturlig hälsa

Akne, PMS, infertilitet, PCOS, dåligt minne, oregelbunden mens, minskad sexlust, sömnbesvär – med mera. Visste du att samtliga av dessa åkommor kan bero på din hormonbalans – eller brist därpå? Kureras näringsexpert, naturläkaren Zarah Öberg, berättar mer om hur våra hormoner kan ställa till det för oss – och hur vi råder bot på problemet.

Liten pojke sitter i fönster och tittar ut

Epilepsiincidensen ökar – fler fungerande behandlingar krävs

Allmänt

Den andra måndagen i februari varje år uppmärksammas sjukdomen epilepsi runtom i världen i form av Världsepilepsidagen. Dagen är viktig för att sprida kunskap menar förespråkare. För trots att epilepsi är en av de vanligaste neurologiska sjukdomarna i världen, och antalet drabbade globalt ökar, är den fortfarande på många sätt ett mysterium. 

Lårmuskel och måttband

När storleken spelar roll – för förbränningen

Träning

Stora muskler kräver mycket energi – även under vila. Så vill du öka din energiförbrukning och få din kropp att bränna fler kalorier – dygnet runt – finns det ett knep du bör känna till. Enkelt summerat lyder knepet: Öka din muskelmassa i rumpa och lår. Här får du veta mer om varför.

Havtornsextraktet hjälpte Lenas muntorrhet

Hälsa

Lena Lidberg, 61 år, fick medicin för sin IBS-mage för tio år sedan. Läkemedlet lugnade magen men gav henne muntorrhet som biverkan. Då gick hon till Apoteket för att få lindring i munnen, men den medicinen gav henne magproblemen tillbaka. Ett havtornsextrakt löste muntorrheten och Lena har tagit kosttillskottet varje dag sedan hon fann det för tio år sedan.

Barnfamilj i skidbacken

Knepen som håller er friska i vabruari

Naturlig hälsa

Februari må kallas "vabruari" men sjukdomarna fortsätter att dugga tätt även i mars och april. Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för dem båda är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på.  Det finns det däremot annat som gör. Här är sju vetenskapligt bevisade virusknep som stärker kroppen  – och minimerar vabbdagarna.

“Klimakteriet en naturlig del av åldrandet – pyttsan!”

Kurera debatt

Klimakteriet är en naturlig del av åldrandet Pyttsan! Varför skulle det vara det? Färre kvinnliga hormoner i kroppen som gör att både utsidan och insidan förändras. Var är det som är så naturligt med det frågar sig bloggaren Katharina Wallenborg, 53 som rekommenderar de som har besvär att ge östrogenet en chans – och helst det bioidentiska.

Ny forskning: PFAS överförs från mamma till foster under graviditeten

Gravid/barn

PFAS är en grupp kemikalier som använts sedan tidigt 1900-tal och finns överallt runtom oss. Bland annat i smink, teflonpannor och kläder. De bryts ner långsamt eller inte alls och stör kroppen på flertalet sätt. Men dessa hormonstörande ämnen går över från mamma till barn under graviditeten som ofta får lika höga halter som en vuxen. Det visar en ny studie från forskare vid Karolinska institutet, som menar att nya gränsvärden nu måste sättas utifrån vad foster klarar.

Man lyfter lekfullt upp kvinna på strand

Därför är kväveoxid nyckeln till ett bra sexliv

Hälsa

Stela kärl och kärlförträngningar kan ge sämre cirkulation. Kärlväggarna, vars uppgift är att producera kväveoxid, kan då ha fått beläggningar av fett och plack. Ett tydligt tecken på att kärlfunktionen blivit sämre är när män får potensproblem. Kurera träffade Stefan Arver, docent och överläkare på andrologmottagningen vid Karolinska sjukhuset, som förklarar hur man kan stärka kärlen och öka blodflödet.

skolmatsal

Färre cancerfall med högre kvalitet på skattefinansierad mat

Hälsa

De tre miljoner skattefinansierade måltider som serveras dagligen inom vård, omsorg och skola spelar flera viktiga roller när det gäller att förbättra folkhälsan – inte minst när det gäller att minska olika typer av livsstilsrelaterad cancer och hjälpa till vid rehabilitering. Det menar föreningen Frisk mat, som bland annat lutar sig mot en ny rapport från högt ansedda World Cancer Research Fund (WCRF).

tina utomhus

Tinas fötter är äntligen varma igen

Hälsa

När Tina Rose skulle sova var både fötter och händer iskalla. Trots att hon använde varma sockor när hon kröp ner under täcket var fötterna svåra att värma upp. Kalla händer och fötter beror ofta på cirkulationsproblem och Tina valde att testa ett extrakt från tempelträdens blad för att öka sin cirkulation.

ung kvinna i vinterlandskap blundar och andas

Andning – ett underskattat verktyg att hantera stress

Hälsa

Att andas. Sällan har väl något tagits lika för givet – eller ifrågasatts så lite. När det i själva verket borde vara precis tvärtom. För faktum är att denna tämligen lågmälda funktion i vår kropp är själva nyckeln till vårt nervsystem – och en viktig länk mellan kropp och sinne.

Erik Hörstadius

Erik Hörstadius: ”Så blir en tjockis en permanent-smalis”

Krönikan

"Hunger och energilöshet accepteras som bantarens nödvändiga följeslagare. Genom en stark viljeinsats förväntas man härda ut." När Erik Hörstadius vann "Biggest Loser VIP " 2018 gick han gick ner 35 kilo på mindre än fyra månader och sänkte sin metabola ålder från 70 till 40 år. I sin krönika beskriver han hur man genom ett fokusskifte kan kortsluta systemet – och gå ner i vikt utan att behöva plåga sig.