Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och mindfulness coach inom stresshantering har på sin youtube-kanal guidade övningar för den som behöver minska stress.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu
Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och en känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris och hur man talar med oroliga barn. 

Jag minns väl hur jag krampaktigt kramar leksakshunden mot mitt hjärta, när jag som barn står utanför vårt hus och ser hur lågorna obarmhärtigt slukar familjens hem. Min lillasyster Mette, fortfarande liten bebis liggande i sin barnvagn. Vi väntande på våra föräldrar tillsammans med dåvarande barnvakt som orsakat branden, efter att hon somnat med en cigarett i handen. Tårarna som aldrig vill sluta rinna. Doften av rök som dröjer sig kvar inte bara i kläder, utan framförallt i sinnet, många långa månader efteråt. 

Hur känslan av otrygghet, oro och rädsla naglar sig fast. Känslan av att allt kan förändras i ett ögonblick. 

Ja, och så en känsla av enorm respekt för eld. En respekt som jag tagit med mig genom alla mina levnadsår efter det. Elden, den fascinerande brinnande lågan, som genom århundraden används som en källa till värme, industrialismens utveckling, mat och liv. Men som också kan betyda totala motsatsen. En obehindrad naturkraft svår att bemästra. Som sprids och när sig själv, otyglat och som dels inte bara föder panikartat kaos för de som drabbas av elden, utan även en känsla av oro (och kanske lite skam och skuld) för de som tittar på vid sidan av. Inte minst hos våra minsta medmänniskor, barnen, som gärna plockar upp vuxnas oro och läser in egna slutsatser på sådant de ser i nyhetsflöden. 

Hur skulle du själv reagera om du fick reda på att ditt hus kunde brinna ned? Att du bara på några timmar behövde bestämma vad du skulle rädda från eld?

 

LÄS OCKSÅ: Snällhet kan förbättra världen över en natt

Alla är vi olika. Modern beteende- och psykologiforskning visar att när vi utsätts för ett krisläge som vi själva inte kan kontrollera, beter vi oss på varierande sätt. 

Vissa blir helt lamslagna, oförmögna att ta rationella beslut och istället sätter sig ned på plats och ställe, mitt i kaoset och bara ger upp. 

Andra får superenergi och projektförmåga att styra upp en handlingsplan. Några blir förvirrade, tappar tid och rum. Vissa agerar utåt, får panik, utvecklar ilska, kan börja skrika ohämmat, gråta eller bete sig aggressivt.  

Det är först när vi tvingas in i ett akut krisläge som visar hur du reagerar. Det finns inte rätt eller fel – bara olika variationer.  Vi kan även handla helt olika beroende på när och var vi utsätts för krisen, samt i vilket grundtillstånd vi är i. Är vi redan i mental utmattning, inre stress, kan ytterligare stressorer bli extra påverkande. Här kan även tidigare erfarenheter eller trauman av liknande upplevelser ploppa upp, och stressa ytterligare. Något jag själv kan relatera till enormt gällande brand efter mina egna upplevelser. Det behövs så lite som ett nyhetsinslag med hus som brinner, och framförallt om barn är inblandade, för att jag själv ska kastas tillbaka till känslan av oro och hopplöshet jag upplevde då. Det viktigaste när du själv är i kris: är att vara medveten om att alla inte reagerar exakt så som du. Det är våra olikheter som just i krissituationen kan vara en styrka. 

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Men det är inte bara personer i kris som påverkas av krisen, personer som står vid sidan av en kris påverkas likväl. Här dominerar känslor av oro och otillräcklighet mest. Oro för alla dem som är mitt i katastrofen samt oro för att det hemska plötsligt kan drabba en själv. 

Det man främst ser här är en enorm oro från våra barn som känner omgivningens ängslan. De förstår kanske inte alltid riktigt vad som inträffar, bara att det verkar vara någon typ av kris, som också kan drabba dem. Vi måste komma ihåg att ett barn under många år har en självcentrerad syn och tror att händelser omkring dem, stora som små, handlar om dem eller händer på grund av dem. Därför är det bra att inte lämna barn ensamt i deras tankar vid en kris. Utan på ett lugnt och sakligt sätt berätta för dem om incidenten, i det här fallet branden. Berätta inte detaljer, visa inte bilder, ge istället fakta utan att överföra din egen oro. Var lyhörd och lyssna in barnets funderingar och berätta att det finns instanser som ser till att lösa krisen. Barnet är utom fara. 

Andra typiska reaktioner som kan uppkomma när du står vid sidan av en kris, är förnimmelse av otillräcklighet, skuld och skam. Man skäms för att man har det bättre själv. Känner skuld att man inte gör mer. Vissa påpekar också att de är tacksamma, till och med glada, för att inte vara direkt drabbade, även om deras tankar går till de som är där. 

 

Vet du, alla dessa känslor är okej. Det gör inte dig till en sämre människa, bara en person som har känslor. Har ett hjärta. Även här är det viktigt att se på fakta och på vad du faktiskt kan och inte kan göra. 

LÄS OCKSÅ: Därför mår vi bra av att vara snälla

Det ny forskning också visar är att vi i allt större skala, oavsett om vi är mitt i en kris eller jämte den, ökar vår känsla av empati och medmänsklighet. Forskning som helt slår hål på myten att vi agerar egotrippat för att endast rädda vårt eget skinn vid en katastrof. Att vi i oförutsedd krissituation försöker hjälpa varandra på olika sätt.  

Vi såg det nu senaste under köldknäppen i vintras när privatpersoner öppnade upp sina hem och bjöd in främlingar för att sova över då de inte kunde ta sig hem. Vi ser det vid terrorattentat, jordbävningar, tågolyckor och annat. Allt från spontana och privata insamlingar till de drabbade, Facebook-grupper, stöttande kommentarer, hurrarop, mänsklig värme, systerskap och bistånd av frivilliga. 

Alla dessa vardagshjältar. Alla mina tankar går till er, wow för den insatsen ni gör! Till alla de fantastiska som idag kämpat och kämpar med bränder på över 80-tal ställen i Sverige. De som organiserar sig för att hjälpa till. Till dig som är mitt i krisen vill jag säga, oh vad jag är med dig. Se till att be om hjälp, och se hur du kan hitta din styrka. För styrka behöver du. Jag själv har ofta hittat det i känslan av tacksamhet, även om just tacksamhet inte är det första man tänker på vid krisläge, men så har det i alla fall varit för mig. Att hitta tacksamhet för det lilla i det hemska har gett mig mer kraft att orka även det som varit jobbigt.

Tanja Dyredand


Jag vill också skicka en stor eloge även till alla andra tappra vardagshjältar som stöttar andra i det lilla och det stora. Det kan vara en hjälpande hand till damen som behöver gå över gatan eller en kattunge som ska räddas från ett träd. Det kan vara peppande ord till någon som är ledsen, eller en kram till någon som behöver det. 

 

Och till dig som står bredvid en kris, se om du kan låta känslor av stress, oro, skuld och skam istället övergå i känsla av empati, medkänsla och medmänsklighet. 

Du som vill hjälpa till med bränderna, kolla med din kommun, krisinformation.se samt Röda korset som arrangerar frivilliginsatser, hur du kan göra det. Annars tillåt dig att se dig om i din närhet: en hjälpande hand i det lilla och stora är alltid välkommet. Och glöm inte att ta hand om dig själv, det är okej att ha det bra, att unna sig vara lycklig i stunden också, även om andra har det svårt. Du är alltid värd allt det bästa för att du är du. Du är tillräcklig.

Och kom ihåg: alla du möter kämpar med något som du inte har en aning om. Så var vänlig i ditt bemötande. Alltid. 

Nu fortsätter vi helgen och veckan vänligt, önskar att regnet förgyller vårt långa land och att bränderna får ett slut. 

Av Tanja Dyredand stresscoach, yogalärare och författare 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och mindfulness coach inom stresshantering har på sin youtube-kanal guidade övningar för den som behöver minska stress.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu
Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Fakta

Hjälp till dig mitt i kris
• Håll dig uppdaterad och ha tillgång till saklig och uppdaterad fakta från tillförlitlig källa.
• Kolla med din kommun. Här ska det finnas en översiktlig och lättillgänglig krisplan.
• Kolla upp www.krisinformtion.se
• Röda Korset samordnar frivilliginsatser www.rodakorset.se
• Minska stress själv: Stanna upp och djupandas med magen då och då. När vi hamnar i ett stressat läge tappar vi också förmågan till rationellt tänkande. Genom att djupandas minst fem djupa andetag, in genom näsan så att magen höjer sig och sedan andas ut med näsan, bryter vi stresskurvan i kroppen.
• Be om hjälp. Tveka inte att be om hjälp. Många vill hjälpa till.
Se till att få professionellt stöd för posttraumatisk stress (PTSD) som kan komma långt efter krisen. PTSD kan drabba alla som varit med om en svår händelse och kan åter utlösas av yttre sinnesintryck eller händelser som påminner om den upplevda krisen. Din kommun ska ha den typen av kontakter.

Hjälp till dig vid sidan av kris
Känsla av oro, otillräcklighet men även skuld och skam är vanligt när det pågår en okontrollerad krissituation i din omgivning. Ibland kan det vara att man känner någon som bor i området, man själv varit på platsen, växt upp där, har band till platsen eller bara annars känner med händelsen. Kom ihåg att de här känslorna är helt okej att känna. 

Det finns en rad olika metoder att jobba med den typen av känslor. Ny forskning visar att ett sätt som visat sig få bra resultat är att bejaka känslan när den dyker upp, inte bara vifta bort den. När du sedan bejakat känslan, exempelvis känslan av oro, kan du också tänka: Ja, jag känner oro just nu och det är okej. Du kan också tänka att känslan av oro varken är positiv eller negativ, den känslan är neutral. Det är bara en känsla och du är inte dina känslor. Dina känslor kommer och går. Just nu kan du inte göra något åt din känsla av oro, då kan du tacka känslan för oro och att du fått känna den, för att sedan kunna släppa taget om den.
• Vill du hjälpa till vid brand, mer praktisk, hör av dig till kommunen som har bra information om vad du kan hjälpa till med.
• OBS ring inte 112 om det inte är akut.
• Det är eldningsförbud på flesta håll i landet, respektera det. Inga fimpar, ingen grillning och så vidare. 

Så pratar du med barn om kris
• Var själv lugn. Oro från dig skapar oro hos barn.
• Informera om vad som hänt/händer sakligt, med fakta, OBS utan detaljer (undvik helst bilder/filmer på katastrof)
• Lämna inte barnet ensamt i sina tankar – var med dem.
• Var lyhörd, lyssna in ditt barn och hens fudneringar
• Ställ konkreta frågor (vad har du sett? Vad undrar du? Vad vet du?)
• Lugna och inge hopp – berätta att det finns människor/myndigheter/organisationer osv som ska ta reda på vad som hänt och som har koll på detta. Som ska se till att allt blir bra
• Upprepa lugn – exempelvis ja du kan somna nu allt är bra osv.

Skänk pengar till Röda korsets katastrofhjälp här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

 

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

 

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

 

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

 

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet. 

 

kvinna tar sig för pannan

Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.