Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och mindfulness coach inom stresshantering har på sin youtube-kanal guidade övningar för den som behöver minska stress.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu
Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och en känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris och hur man talar med oroliga barn. 

Jag minns väl hur jag krampaktigt kramar leksakshunden mot mitt hjärta, när jag som barn står utanför vårt hus och ser hur lågorna obarmhärtigt slukar familjens hem. Min lillasyster Mette, fortfarande liten bebis liggande i sin barnvagn. Vi väntande på våra föräldrar tillsammans med dåvarande barnvakt som orsakat branden, efter att hon somnat med en cigarett i handen. Tårarna som aldrig vill sluta rinna. Doften av rök som dröjer sig kvar inte bara i kläder, utan framförallt i sinnet, många långa månader efteråt. 

Hur känslan av otrygghet, oro och rädsla naglar sig fast. Känslan av att allt kan förändras i ett ögonblick. 

 

Ja, och så en känsla av enorm respekt för eld. En respekt som jag tagit med mig genom alla mina levnadsår efter det. Elden, den fascinerande brinnande lågan, som genom århundraden används som en källa till värme, industrialismens utveckling, mat och liv. Men som också kan betyda totala motsatsen. En obehindrad naturkraft svår att bemästra. Som sprids och när sig själv, otyglat och som dels inte bara föder panikartat kaos för de som drabbas av elden, utan även en känsla av oro (och kanske lite skam och skuld) för de som tittar på vid sidan av. Inte minst hos våra minsta medmänniskor, barnen, som gärna plockar upp vuxnas oro och läser in egna slutsatser på sådant de ser i nyhetsflöden. 

Hur skulle du själv reagera om du fick reda på att ditt hus kunde brinna ned? Att du bara på några timmar behövde bestämma vad du skulle rädda från eld?

LÄS OCKSÅ: Snällhet kan förbättra världen över en natt

Alla är vi olika. Modern beteende- och psykologiforskning visar att när vi utsätts för ett krisläge som vi själva inte kan kontrollera, beter vi oss på varierande sätt. 

Vissa blir helt lamslagna, oförmögna att ta rationella beslut och istället sätter sig ned på plats och ställe, mitt i kaoset och bara ger upp. 

Andra får superenergi och projektförmåga att styra upp en handlingsplan. Några blir förvirrade, tappar tid och rum. Vissa agerar utåt, får panik, utvecklar ilska, kan börja skrika ohämmat, gråta eller bete sig aggressivt.  

Det är först när vi tvingas in i ett akut krisläge som visar hur du reagerar. Det finns inte rätt eller fel – bara olika variationer.  Vi kan även handla helt olika beroende på när och var vi utsätts för krisen, samt i vilket grundtillstånd vi är i. Är vi redan i mental utmattning, inre stress, kan ytterligare stressorer bli extra påverkande. Här kan även tidigare erfarenheter eller trauman av liknande upplevelser ploppa upp, och stressa ytterligare. Något jag själv kan relatera till enormt gällande brand efter mina egna upplevelser. Det behövs så lite som ett nyhetsinslag med hus som brinner, och framförallt om barn är inblandade, för att jag själv ska kastas tillbaka till känslan av oro och hopplöshet jag upplevde då. Det viktigaste när du själv är i kris: är att vara medveten om att alla inte reagerar exakt så som du. Det är våra olikheter som just i krissituationen kan vara en styrka. 

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Men det är inte bara personer i kris som påverkas av krisen, personer som står vid sidan av en kris påverkas likväl. Här dominerar känslor av oro och otillräcklighet mest. Oro för alla dem som är mitt i katastrofen samt oro för att det hemska plötsligt kan drabba en själv. 

Det man främst ser här är en enorm oro från våra barn som känner omgivningens ängslan. De förstår kanske inte alltid riktigt vad som inträffar, bara att det verkar vara någon typ av kris, som också kan drabba dem. Vi måste komma ihåg att ett barn under många år har en självcentrerad syn och tror att händelser omkring dem, stora som små, handlar om dem eller händer på grund av dem. Därför är det bra att inte lämna barn ensamt i deras tankar vid en kris. Utan på ett lugnt och sakligt sätt berätta för dem om incidenten, i det här fallet branden. Berätta inte detaljer, visa inte bilder, ge istället fakta utan att överföra din egen oro. Var lyhörd och lyssna in barnets funderingar och berätta att det finns instanser som ser till att lösa krisen. Barnet är utom fara. 

Andra typiska reaktioner som kan uppkomma när du står vid sidan av en kris, är förnimmelse av otillräcklighet, skuld och skam. Man skäms för att man har det bättre själv. Känner skuld att man inte gör mer. Vissa påpekar också att de är tacksamma, till och med glada, för att inte vara direkt drabbade, även om deras tankar går till de som är där. 

Vet du, alla dessa känslor är okej. Det gör inte dig till en sämre människa, bara en person som har känslor. Har ett hjärta. Även här är det viktigt att se på fakta och på vad du faktiskt kan och inte kan göra. 

LÄS OCKSÅ: Därför mår vi bra av att vara snälla

Det ny forskning också visar är att vi i allt större skala, oavsett om vi är mitt i en kris eller jämte den, ökar vår känsla av empati och medmänsklighet. Forskning som helt slår hål på myten att vi agerar egotrippat för att endast rädda vårt eget skinn vid en katastrof. Att vi i oförutsedd krissituation försöker hjälpa varandra på olika sätt.  

Vi såg det nu senaste under köldknäppen i vintras när privatpersoner öppnade upp sina hem och bjöd in främlingar för att sova över då de inte kunde ta sig hem. Vi ser det vid terrorattentat, jordbävningar, tågolyckor och annat. Allt från spontana och privata insamlingar till de drabbade, Facebook-grupper, stöttande kommentarer, hurrarop, mänsklig värme, systerskap och bistånd av frivilliga. 

Alla dessa vardagshjältar. Alla mina tankar går till er, wow för den insatsen ni gör! Till alla de fantastiska som idag kämpat och kämpar med bränder på över 80-tal ställen i Sverige. De som organiserar sig för att hjälpa till. Till dig som är mitt i krisen vill jag säga, oh vad jag är med dig. Se till att be om hjälp, och se hur du kan hitta din styrka. För styrka behöver du. Jag själv har ofta hittat det i känslan av tacksamhet, även om just tacksamhet inte är det första man tänker på vid krisläge, men så har det i alla fall varit för mig. Att hitta tacksamhet för det lilla i det hemska har gett mig mer kraft att orka även det som varit jobbigt.

Tanja Dyredand

Jag vill också skicka en stor eloge även till alla andra tappra vardagshjältar som stöttar andra i det lilla och det stora. Det kan vara en hjälpande hand till damen som behöver gå över gatan eller en kattunge som ska räddas från ett träd. Det kan vara peppande ord till någon som är ledsen, eller en kram till någon som behöver det. 

Och till dig som står bredvid en kris, se om du kan låta känslor av stress, oro, skuld och skam istället övergå i känsla av empati, medkänsla och medmänsklighet. 

Du som vill hjälpa till med bränderna, kolla med din kommun, krisinformation.se samt Röda korset som arrangerar frivilliginsatser, hur du kan göra det. Annars tillåt dig att se dig om i din närhet: en hjälpande hand i det lilla och stora är alltid välkommet. Och glöm inte att ta hand om dig själv, det är okej att ha det bra, att unna sig vara lycklig i stunden också, även om andra har det svårt. Du är alltid värd allt det bästa för att du är du. Du är tillräcklig.

Och kom ihåg: alla du möter kämpar med något som du inte har en aning om. Så var vänlig i ditt bemötande. Alltid. 

Nu fortsätter vi helgen och veckan vänligt, önskar att regnet förgyller vårt långa land och att bränderna får ett slut. 

Av Tanja Dyredand stresscoach, yogalärare och författare 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och mindfulness coach inom stresshantering har på sin youtube-kanal guidade övningar för den som behöver minska stress.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu
Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Fakta

Hjälp till dig mitt i kris
• Håll dig uppdaterad och ha tillgång till saklig och uppdaterad fakta från tillförlitlig källa.
• Kolla med din kommun. Här ska det finnas en översiktlig och lättillgänglig krisplan.
• Kolla upp www.krisinformtion.se
• Röda Korset samordnar frivilliginsatser www.rodakorset.se
• Minska stress själv: Stanna upp och djupandas med magen då och då. När vi hamnar i ett stressat läge tappar vi också förmågan till rationellt tänkande. Genom att djupandas minst fem djupa andetag, in genom näsan så att magen höjer sig och sedan andas ut med näsan, bryter vi stresskurvan i kroppen.
• Be om hjälp. Tveka inte att be om hjälp. Många vill hjälpa till.
Se till att få professionellt stöd för posttraumatisk stress (PTSD) som kan komma långt efter krisen. PTSD kan drabba alla som varit med om en svår händelse och kan åter utlösas av yttre sinnesintryck eller händelser som påminner om den upplevda krisen. Din kommun ska ha den typen av kontakter.

Hjälp till dig vid sidan av kris
Känsla av oro, otillräcklighet men även skuld och skam är vanligt när det pågår en okontrollerad krissituation i din omgivning. Ibland kan det vara att man känner någon som bor i området, man själv varit på platsen, växt upp där, har band till platsen eller bara annars känner med händelsen. Kom ihåg att de här känslorna är helt okej att känna. 

Det finns en rad olika metoder att jobba med den typen av känslor. Ny forskning visar att ett sätt som visat sig få bra resultat är att bejaka känslan när den dyker upp, inte bara vifta bort den. När du sedan bejakat känslan, exempelvis känslan av oro, kan du också tänka: Ja, jag känner oro just nu och det är okej. Du kan också tänka att känslan av oro varken är positiv eller negativ, den känslan är neutral. Det är bara en känsla och du är inte dina känslor. Dina känslor kommer och går. Just nu kan du inte göra något åt din känsla av oro, då kan du tacka känslan för oro och att du fått känna den, för att sedan kunna släppa taget om den.
• Vill du hjälpa till vid brand, mer praktisk, hör av dig till kommunen som har bra information om vad du kan hjälpa till med.
• OBS ring inte 112 om det inte är akut.
• Det är eldningsförbud på flesta håll i landet, respektera det. Inga fimpar, ingen grillning och så vidare. 

Så pratar du med barn om kris
• Var själv lugn. Oro från dig skapar oro hos barn.
• Informera om vad som hänt/händer sakligt, med fakta, OBS utan detaljer (undvik helst bilder/filmer på katastrof)
• Lämna inte barnet ensamt i sina tankar – var med dem.
• Var lyhörd, lyssna in ditt barn och hens fudneringar
• Ställ konkreta frågor (vad har du sett? Vad undrar du? Vad vet du?)
• Lugna och inge hopp – berätta att det finns människor/myndigheter/organisationer osv som ska ta reda på vad som hänt och som har koll på detta. Som ska se till att allt blir bra
• Upprepa lugn – exempelvis ja du kan somna nu allt är bra osv.

Skänk pengar till Röda korsets katastrofhjälp här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.