Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Gör din egen halloumi

Det här behöver du:
• 10 liter mjölk
• 1 dl filmjölk (så färsk som möjligt)
• 1 dl yoghurt (så färsk som möjligt)
• 3 ml löpe
• Havssalt

Så här gör du:
1. Värm mjölken till 36 grader i en stor gryta.
2. Ta av från värmen, tillsätt filmjölken och yoghurten och låt stå i 30 minuter.
3. Rör i löpen och låt blandningen stå med lock på i ytterligare 60 minuter. Nu har mjölken stelnat.
4. Bryt massan med en kniv eller ballongvisp så att den delar sig i centimeterstora kuber. Värm till 42 grader under omrörning och ta av grytan från värmen. Rör om då och då under 30 minuter.
5. Fånga upp ostmassan med en trådsil och lägg den i ett durkslag. Obs! Låt vasslen vara kvar i grytan. Lägg en tyngd på massan och låt stå i 1–2 timmar, men vänd massan efter halva tiden.
6. Värm vasslen i grytan till 85 grader.
7. Skär osten i stora bitar och lägg ner dem i den varma vasslen.
8. Låt grytan stå på värmen så att den håller runt 85 grader i 30 minuter, eller tills ostarna flyter upp.
9. Ta upp dem och gnid in dem med salt. (Spara gärna vasslen och gör ricotta, se nästa sida.)
10. Lägg ostarna på en sval plats och låt dem rinna av i 24 timmar. Förvara dem sedan i kylen (du kan också frysa dem).
11. Stek ostarna i olja i en het stekpanna någon minut på varje sida. Den proteinrika fjälloumin är en bra ersättare till tallrikens kött.

Källa: ”Mandelmanns köksbok – självhushållade recept från Djupadal” (Bonnier Fakta).

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

De senaste årens ökade intresse för vegokost har medfört att Sveriges import av halloumi har exploderat. Importen av halloumi har ökat från 21 ton år 2010 till 4 000 ton förra året. Vi äter allt mer av osten såväl i våra hem som ute på restaurangerna - och osten serveras både på snabbmatsrestauranger och mer fine dining-restauranger.

Men.
Osten som säljs i Sverige importeras från Cypern, som är värre än alla europeiska länder när det gäller antibiotikaanvändning vid djuruppfödning. Att vi äter cypriotisk halloumi beror på att namnet är ett registrerat varumärke som bara får produceras på just Cypern, rapporterar Svt.

 

LÄS OCKSÅ: Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

"Problematiskt"
Elina Åsbjer är veterinär på Centrum för djurvälfärd, som hör till Sveriges Lantbruksuniversitet SLU.
– Det är självklart problematiskt. Cypern har troligtvis en överanvändning av antibiotika till lantbrukens djur. Problemet är att risken för antibiotikaresistens ökar, säger hon till tv-kanalen.

Mycket stora skillnader
Länderna i Europa skiljer sig stort åt vad gäller i vilken utsträckning de använder antibiotika i sin djuruppfödning. Länder i Norden ligger lägst, rapporterar Svt. Detta mycket tack vare stränga djurskyddslagar och en stor medvetenhet kring risker med antibiotikaresistens.
Allra lägst ligger Norge med 2,9 milligram antibiotika per korrigerad djurenhet. Länder i södra Europa använder mycket antibiotika och allra värst är Cypern. Enligt europeiska läkemedelsmyndighetens senaste rapport fick de cypriotiska djuren 453 milligram per korrigerad djurenhet.

LÄS OCKSÅ: "Ge inte djur antibiotika i onödan”

"Ofarlig att äta"
Även om halloumin, enligt Elina Åsbjer, i sig inte innehåller antibiotika och är ofarlig att äta menar hon att det finns stora risker med en alltför generös antibiotikaanvändning. Och att detta redan idag är ett stort problem.
– Det är över 30 000 människor som dör inom Europa årligen, till följd av infektioner orsakade av antibiotikaresistenta bakterier, som inte går att behandla. Så det här är ett hot mot folkhälsan, säger hon.

Stort hot mot folkhälsan
Näst efter klimatförändringarna anses antibiotikaresistens vara det största hotet mot mänskligheten – och enligt FN beräknas tio miljoner människor år 2050 dö i antibiotikaresistenta infektioner. Om inte krafttag tas nu.

Ändå är medvetenheten i flera länder låg när det gäller riskerna med för generös antibiotikaanvändning. Något Elina Åsbjer menar är oroande.
– Vi riskerar ju att komma tillbaka till en tid då vi inte hade någon antibiotika överhuvudtaget. I dag tar vi ju för givet att vi kan enkelt kan behandla olika infektioner. Risken är att fler människor kommer att dö av till exempel lunginflammation igen.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsverket: ”Antibiotikaresistenta bakterier – vår tids största folkhälsoproblem”

Uppmanar oss utöva konsumentmakt
Av den anledningen borde svenska konsumenter ta chansen att påverka situationen, med hjälp av sin köpkraft, menar hon. Och helt enkelt välja att köpa produkter från länder med en lägre antibiotikaförbrukning, menar hon.

 

Alternativ till halloumi
Namnet halloumi är sedan länge varumärkesskyddat, vilket betyder att ingen annan ostproducent får kalla sin ost det. Men enligt tidningen Land finns det sedan årsskiftet finns en svensk motsvarighet till den cypriotiska osten, som går under namnet "Eldost", för den som vill utöva sin konsumentmakt och dessutom köpa inhemsk ost.

Det finns också en vegansk halloumi från märket Violife som tidningen Vego recenserar så här:
"Halloumiosten får fint med färg när man steker den och blir mjuka i konsistensen utan att tappa form. Riktigt god smak och ett oväntat bra alternativ till halloumi. Lite grynig i konsistensen och man skulle önska sig lite mer stuns. Blir säkert underbar om den paneras före stekning. Ah! Vi har inga priser eller försäljningsställen för tillfället, men fråga din ICA-handlare och se om de kan ta in."

Källor: SvtLand och Vego.

Av Isabelle G Hedander


Gör din egen halloumi

Det här behöver du:
• 10 liter mjölk
• 1 dl filmjölk (så färsk som möjligt)
• 1 dl yoghurt (så färsk som möjligt)
• 3 ml löpe
• Havssalt

Så här gör du:
1. Värm mjölken till 36 grader i en stor gryta.
2. Ta av från värmen, tillsätt filmjölken och yoghurten och låt stå i 30 minuter.
3. Rör i löpen och låt blandningen stå med lock på i ytterligare 60 minuter. Nu har mjölken stelnat.
4. Bryt massan med en kniv eller ballongvisp så att den delar sig i centimeterstora kuber. Värm till 42 grader under omrörning och ta av grytan från värmen. Rör om då och då under 30 minuter.
5. Fånga upp ostmassan med en trådsil och lägg den i ett durkslag. Obs! Låt vasslen vara kvar i grytan. Lägg en tyngd på massan och låt stå i 1–2 timmar, men vänd massan efter halva tiden.
6. Värm vasslen i grytan till 85 grader.
7. Skär osten i stora bitar och lägg ner dem i den varma vasslen.
8. Låt grytan stå på värmen så att den håller runt 85 grader i 30 minuter, eller tills ostarna flyter upp.
9. Ta upp dem och gnid in dem med salt. (Spara gärna vasslen och gör ricotta, se nästa sida.)
10. Lägg ostarna på en sval plats och låt dem rinna av i 24 timmar. Förvara dem sedan i kylen (du kan också frysa dem).
11. Stek ostarna i olja i en het stekpanna någon minut på varje sida. Den proteinrika fjälloumin är en bra ersättare till tallrikens kött.

Källa: ”Mandelmanns köksbok – självhushållade recept från Djupadal” (Bonnier Fakta).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nu slipper Eva rinnande ögon

Hälsa

I flera år har Eva Jansson, 69, haft problem med torra och rinnande ögon. Hennes elever i skolan frågade ofta varför fröken grät. Men förra året hittade Eva ett tillskott med havtornsolja. Efter några månader hade den överdrivna tårproduktionen upphört och numera slipper Eva frågor om hon är ledsen.

Baka semlor på fettisdag – här har du recept på 3 nyttiga semlor

Recept

Idag är det fettisdag och trenden med kreativa semlor fortsätter. I en del semlor finns det mer av allt och andra är bakade efter de nya mattrenderna. I de nyttigare varianterna finns inte mjöl, mjölk och socker. Istället är det semlor bakade med bland annat mandelmjöl, kokosmjölk och honung. Här kommer tre härligt goda och lite mer hälsoinriktade semlor.

Dags för en detox – så renar du dig på bara några veckor

Hälsa

Våren närmar sig med stormsteg och då kan vara dags för en kroppslig rening och hjälpa en utmattad lever. Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Och nu kan du ta hjälp av ett nytt specialdesignat tillskott som storstädar din lever. 

Universitetet i norr blir ännu mer idrottsvänlig

Hälsa

I Luleå ska universitetsstuderande lättare kunna kombinera elitidrott på högsta nivå med sina akademiska studier. Det är Riksidrottsförbundet som vill underlätta för eleverna och har därför utsett det tekniska universitet till vad man kallar ett elitidrottsvänligt lärosäte.

 

Therese Lilliesköld vet vad katter behöver

Husdjur

Therese Lilliesköld är antrozoolog och har skrivit boken ”Katt och människa emellan”, där hon beskriver vår relation till ett av våra mest populära husdjur. I boken ger hon svar på frågor om kattens gåtfulla egenskaper och beskriver det unika band som uppstår mella katten och dess människa.

Ulrika Davidsson recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 1

Recept

På bara 66 dagar kan du få mer energi, gå ner i vikt och få en lugnare mage. Här får du ett smakprov på några recept ur de första fem veckornas veckomeny, ur kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya bok "66 day challenge". Nästa vecka publiceras fortsättningen.

 

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Kost

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

 

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

 

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.