Ta en andningspaus med Tanja Dyredand

Att ta en paus och fokusera på andningen är ett sätt att förhållandevis snabbt komma ned i varv och återfå lugnet. Tanja Dyredand är journalisten som gick in i väggen och fick en stroke. Något som ledde till livsomvälvande förändringar – på vägen tillbaka lärde hon sig vikten av att pausa. Här bjuder Tanja på några övningar ur boken "Skratta och pausa".

I sin bok "Skratta och pausa" delar journalisten och yogaläraren Tanja Dyredand med sig av de insikter och övningar som hjälpt henne läka från utbrändhet och stroke samt sin egen version av skrattyoga. I en tidigare publicerad intervju med Kurera berättar Tanja om sin resa tillbaka till ett mer hållbart liv, hur hon lämnade den hektiska stressen i Stockholms mediavärld bakom sig och landade i en lugnare tillvaro ute i Roslagen famn.

 

Ta en paus och nadas
Andningen har en viktig roll för återhämtning och lugn och i följande exempel ur boken får vi bland annat lära oss en övning som ska hjälpa oss sluta älta.

Andas, släpp taget, sluta älta
Blunda. Ta ett djupt andetag in genom näsan så att magen höjer sig. Tänk att du andas ån hjärtat till hjärnan. Andas ut genom munnen. Upprepa tre gånger.

Låt andetaget sedan löpa fritt. Du tar upp val i hand och börjar försiktigt att picka med handen först på solarplexus, sedan uppe vid bröstkorgens högra sida, ovanför hjärtat. Du fortsätter picka på området mellan dina ögon och vandrar vidare upp till toppen av ditt huvud. Ta sedan båda händerna och picka vid tinningarna. Picka därefter på baksidan av ditt huvud. Ta en kort paus, andas in och andas ut. Gör samma pickande meditation i minst tre omgångar.

Du kan även sätta en intention innan du pickar men det är valfritt. Om du väljer det kan  du sätta intention för något område där du har smärta, eller för något du ältar eller oroar dig över. Ta en sak åt gången. Vid pickandet tänker du tyst för dig själv. ”Jag släpper nu taget om _______. Det är jag värd.”
Bra för: Hjälper dig att släppa taget om oro, ältande och smärta.

LÄS OCKSÅ: Stresscoachen: “Ältande kan vara beroendeframkallande”

Kort andningspaus
Kort paus. Andas in, rulla dina axlar bakåt och andas ut. Slappna av i käken och blunda. Placera höger hand på magen. Andas djupt in med näsan så att magen höjer sig, håll andan och räkna tyst till tre, andas ut genom munnen.

 

LÄS OCKSÅ: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Minska stress-andning
Placera vänster hand på din mage och höger hand på ditt hjärta. Andas djupt in genom näsan så att magen och handen höjer sig. Försök att slappna av i magen. Känn att handen över hjärtat är helt lugn och att det är magen som höjs och sänks när du andas in och ut genom näsan. Upprepa tre gånger.

Den fjärde gången andas du in genom näsan och fyller magen med luft. Håll andan och räkna till fyra, andas sedan tungt ut genom munnen.

LÄS OCKSÅ: Att känna tacksamhet är bra för din mentala hälsa

Andningen har du alltid med dig
Ta pauser, ta hand om dig och ge tid till dig själv, skriver Tanja Dyredand i boken där hon rekommenderar att vi bokar tid med oss själva för att ladda batterierna och fylla på med sådant som gör oss glada. Det är även bra att ta en digital detox då och då och och bara lyssna till sitt inre, menar Tanja. I boken guidar Tanja läsaren genom  välgörande övningar som är enkla att utföra i vardagen. Hon delar även med sig av sin egen tuffa resa och det holistiska perspektiv som blivit livsviktigt under återhämtningen. Boken rymmer också matnyttig fakta om bland annat skrattets anatomi och andningens viktiga funktion.

Av Nina Törmark


Tanja Dyredand

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Holistisk yogalärare och minfulnesscoach
.Familj: Maken Joakim Dyredand, motorjournalist och dottern Olivia.
Bor: Edsbro i Roslagen.
Aktuell med: Boken ”Skratta & Pausa – en helande guide” på Pug förlag.
Info: Mer tips från Tanja hittar du på stressaav.nu och på Tanjas Youtube-kanal

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Hälsa

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Lukttest kan ge tidig indikation på covid-19

Forskning

Visste du att förlorat luktsinnet är ett av de första symtomen på att du smittats av det nya coronaviruset? Forskare vid bland annat Karolinska Institutet hoppas på att enkla lukttester som kan utföras i hemmet kan ge en tidig indikation på om man är smittad.

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

 

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

 

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.