Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ta en andningspaus med Tanja Dyredand

Att ta en paus och fokusera på andningen är ett sätt att förhållandevis snabbt komma ned i varv och återfå lugnet. Tanja Dyredand är journalisten som gick in i väggen och fick en stroke. Något som ledde till livsomvälvande förändringar – på vägen tillbaka lärde hon sig vikten av att pausa. Här bjuder Tanja på några övningar ur boken "Skratta och pausa".

I sin bok "Skratta och pausa" delar journalisten och yogaläraren Tanja Dyredand med sig av de insikter och övningar som hjälpt henne läka från utbrändhet och stroke samt sin egen version av skrattyoga. I en tidigare publicerad intervju med Kurera berättar Tanja om sin resa tillbaka till ett mer hållbart liv, hur hon lämnade den hektiska stressen i Stockholms mediavärld bakom sig och landade i en lugnare tillvaro ute i Roslagen famn.

 

Ta en paus och nadas
Andningen har en viktig roll för återhämtning och lugn och i följande exempel ur boken får vi bland annat lära oss en övning som ska hjälpa oss sluta älta.

Andas, släpp taget, sluta älta
Blunda. Ta ett djupt andetag in genom näsan så att magen höjer sig. Tänk att du andas ån hjärtat till hjärnan. Andas ut genom munnen. Upprepa tre gånger.

Låt andetaget sedan löpa fritt. Du tar upp val i hand och börjar försiktigt att picka med handen först på solarplexus, sedan uppe vid bröstkorgens högra sida, ovanför hjärtat. Du fortsätter picka på området mellan dina ögon och vandrar vidare upp till toppen av ditt huvud. Ta sedan båda händerna och picka vid tinningarna. Picka därefter på baksidan av ditt huvud. Ta en kort paus, andas in och andas ut. Gör samma pickande meditation i minst tre omgångar.

Du kan även sätta en intention innan du pickar men det är valfritt. Om du väljer det kan  du sätta intention för något område där du har smärta, eller för något du ältar eller oroar dig över. Ta en sak åt gången. Vid pickandet tänker du tyst för dig själv. ”Jag släpper nu taget om _______. Det är jag värd.”
Bra för: Hjälper dig att släppa taget om oro, ältande och smärta.

LÄS OCKSÅ: Stresscoachen: “Ältande kan vara beroendeframkallande”

Kort andningspaus
Kort paus. Andas in, rulla dina axlar bakåt och andas ut. Slappna av i käken och blunda. Placera höger hand på magen. Andas djupt in med näsan så att magen höjer sig, håll andan och räkna tyst till tre, andas ut genom munnen.

 

LÄS OCKSÅ: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Minska stress-andning
Placera vänster hand på din mage och höger hand på ditt hjärta. Andas djupt in genom näsan så att magen och handen höjer sig. Försök att slappna av i magen. Känn att handen över hjärtat är helt lugn och att det är magen som höjs och sänks när du andas in och ut genom näsan. Upprepa tre gånger.

Den fjärde gången andas du in genom näsan och fyller magen med luft. Håll andan och räkna till fyra, andas sedan tungt ut genom munnen.

LÄS OCKSÅ: Att känna tacksamhet är bra för din mentala hälsa

Andningen har du alltid med dig
Ta pauser, ta hand om dig och ge tid till dig själv, skriver Tanja Dyredand i boken där hon rekommenderar att vi bokar tid med oss själva för att ladda batterierna och fylla på med sådant som gör oss glada. Det är även bra att ta en digital detox då och då och och bara lyssna till sitt inre, menar Tanja. I boken guidar Tanja läsaren genom  välgörande övningar som är enkla att utföra i vardagen. Hon delar även med sig av sin egen tuffa resa och det holistiska perspektiv som blivit livsviktigt under återhämtningen. Boken rymmer också matnyttig fakta om bland annat skrattets anatomi och andningens viktiga funktion.

Av Nina Törmark


Tanja Dyredand

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Holistisk yogalärare och minfulnesscoach
.Familj: Maken Joakim Dyredand, motorjournalist och dottern Olivia.
Bor: Edsbro i Roslagen.
Aktuell med: Boken ”Skratta & Pausa – en helande guide” på Pug förlag.
Info: Mer tips från Tanja hittar du på stressaav.nu och på Tanjas Youtube-kanal

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.