Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna mediterar framför dator

Ta en mikropaus och minska stressen – så gör du!

Sara Emilionie

Ålder: 44 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Två döttrar.
Gör: Utbildar människor i mindfulness och medicinsk yoga enligt den egna metoden MIMY samt erbjuder ”Gongbad” – en flertusenårig metod för healing och stressreduktion.
Så mår jag bra: Spela gong, både själv och för andra. Det får mig inom loppet av bara några sekunder att stilla tankarna och finna närvaron. Spela tennis, hänga med mina underbart roliga barn.
Aktuell: Med livesända mikropauser i höst där människor uppmuntras att hitta en ”balanskompis” att dela med sig av sina utmaningar och peppa varandra till daglig meditation. Samt med en ny utbildning som vänder sig till människor som arbetar med psykisk ohälsa.

När vardagen är igång med full kraft, med tusentals intryck som konstant sköljer över oss, är det viktigt att dra i bromsen ibland. Mikropauser minskar snabbt stressen – och kan göras när och var som helst. Det menar Sara Emilionie som utbildar i forskningsbaserad stressreduktion, mindfulness och medicinsk yoga.

Sara Emilionie brinner för att få folk att lära sig att "mikropausa" och har skapat Sveriges första korttidsprogram i mindfulness och yoga: "Balansprogrammet", som är sex veckor lång. Sara har lärt ut metoden till skolor, vårdpersonal och näringsliv, och den är lätt för alla att ta till sig. Och Balansprogrammet  behövs ännu mer under coronapandemin, som har gjort att fler har mått sämre psykiskt, förklarar Sara.

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

Enormt behov av återhämtning 

– Sömnlöshet, depression och ångest är alla tillstånd som har blivit mycket vanligare under pandemin, det slås fast av professorer vid Hälsohögskolan i Jönköping och en grupp internationella forskare i en ny studie.

 

Forskarna menar att de fullständiga effekterna av pandemin på människors mentala hälsa inte kommer att visa sig på flera år, berättar Sara vidare.

– Behovet av återhämtning är enormt och människor tror lätt att de är ensamma om sin hjärntrötthet och nedstämdhet. Jag träffar många som mår dåligt men även många som funnit nya hobbys att pausa med, just för att de insett vikten av att ta ansvar för sin egen återhämtning. Jag tror det är viktigt att våga prata öppet om detta för att bryta det tabubelagda i att känna sig låg och energilös.

LÄS OCKSÅ: Andningen är din superkraft

Sara Emilionie

Sara Emilionie är grundare av Balansprogrammet. (Foto: Anton Körberg)

Naturliga pauser saknas

Så vad är en mikropaus och hur går en sådan till?

– Det är korta avbrott i vardagen då du tillåter dig att släppa taget om precis allt en liten stund för att vila i nuet. Ett avbrott från ”radioteatern” som konstant pågår uppe i skallen, säger Sara.

 

Varför är dessa  pauser så viktiga i dag?

– För att samhället helt eliminerat naturliga pauser. Vi lever i ett 24-timmarssamhälle där vi översköljs av intryck konstant. Varje dag produceras numera 16 000 miljarder megabyte data. Detta har lett till att 90 procent av all data som världen någonsin har producerat, har kommit till under de senaste två åren.

LÄS OCKSÅ: 5 mantran som hjälper mot ångest

Sara Emilionie fortsätter utveckla sitt resonemang kring all denna ofattbara mängd data som sköljer över oss dagligen.

– En del handlar om vår egen kommunikation via mejl, sms och sociala medier. En del handlar om hur mycket bättre allt är på väg att bli på vissa områden, medan annat handlar om hur mycket sämre allt är på väg att bli på andra områden. Det handlar om alla skjutningar, bedrägerier och annan gängkriminalitet som pågår, om den regeringskris vi hade sommaren 2021, eller om att en fullständig klimatkatastrof väntar om inget görs. En del handlar om pandemin och nya smittsammare deltavarianten… Vi behöver helt enkelt en paus!

LÄS OCKSÅ: “Jag läkte mig själv – tack vare yogan”

Ta en mikropaus: så här gör du!

Det långa, djupa, yogiska andetaget är ett av världens mest effektiva verktyg för stressreduktion. Det aktiverar inom loppet av några minuter vårt parasympatiska nervsystem; kroppens egen lugn- och ro respons.

 

Sara Emilionie yoga-andas liggande på rygg

Sara Emilionie förespråkar den lugna yogiska andningen. (Foto: Anton Svedberg.)

Gör så här:

  • Ligg på rygg, slut ögonen. Lägg en hand på nedre delen av magen och en hand på bröstkorgen.
  • Då du andas in: fyll magen och spänn ut den som en ballong, fortsätt sedan vidare upp mot bröstkorgen.
  • Då du andas ut: låt bröstkorg och mage sjunka ned igen.
  • Vila mellan varje andetag, låt kroppen själv säga till då du behöver andas på nytt. På så sätt sänker du antalet andetag per minut vilket aktiverar din lugn och ro-respons.
  • Andas in och ut genom näsan för att behålla värme och fukt.

Övningen går att göra när och var som helst, både liggande, sittande, stående. Medan du blundar och vilar eller sitter på ett tåg eller promenerar. Enklast är att andningsträna liggande med slutna ögon till en början, men då det blivit en vana kan du göra övningen flera gånger om dagen för att dra stresshormoner ur systemet och aktivera avslappningsresponsen. En guidning i det långa, djupa andetaget hittar du på Balans Online!

Exklusivt erbjudande, för dig som vill träna mer: Ange rabattkoden Kurera2021 så får du 15 % rabatt på medlemskap i Balans Online! Gå in på www.balansonline.se

Av Carolina Eriksson


Sara Emilionie

Ålder: 44 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Två döttrar.
Gör: Utbildar människor i mindfulness och medicinsk yoga enligt den egna metoden MIMY samt erbjuder ”Gongbad” – en flertusenårig metod för healing och stressreduktion.
Så mår jag bra: Spela gong, både själv och för andra. Det får mig inom loppet av bara några sekunder att stilla tankarna och finna närvaron. Spela tennis, hänga med mina underbart roliga barn.
Aktuell: Med livesända mikropauser i höst där människor uppmuntras att hitta en ”balanskompis” att dela med sig av sina utmaningar och peppa varandra till daglig meditation. Samt med en ny utbildning som vänder sig till människor som arbetar med psykisk ohälsa.

Sara Emilionie berättar: "Så föddes mitt engagemang i stressreduktion, meditation och mikropauser"

– Jag var i desperat behov av stressreduktionstekniker. Jag jobbade på PR-byrå, var en högpresterande, neurotisk perfektionist och hade fått min första dotter. Jag ville må bra och vara en bättre förebild och åkte på ett retreat, en extremt intensiv variant: 10 dagars tyst buddhistisk meditation. De första nio dagarna tänkte jag oavbrutet att jag var ett hopplöst fall – men sista dagen kom jag i kontakt med ett ögonblick som kom att förändra mitt liv. Jag upplevde ”varande”, kanske för första gången. Några år senare hade jag utbildat mig till mindfulnessinstruktör och yogaterapeut och skapat "Balansprogrammet".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Rakning, skäggtrimning och en kopp kaffe

Övrigt

För tio år sedan fanns det knappt några barberare i Sverige, men nu har skönhetssalonger för män blivit en trend. Och dom är här för att stanna. Kurera träffade Kenny Solomon, som driver fyra barberarsalonger, för att prata rakning, skäggtrender och produkter för män.

Örter med läkande effekt

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Collage: 5 hårinpackningar + kvinna som tvättar sitt hår

Skönhetspanelen testar: Hårkur

Hud

Efter en lång sommar av sol, vind och vatten är håret ofta slitet, torrt och livlöst. En hårkur i form av en återfuktande, närande och mjukgörande inpackning är vad våra hår törstar efter på hösten. Vi har testat fem!

Skeptisk kvinna bredvid glad hoppande man

Så avgör du om din partner är en narcissist

Mental hälsa

Hur bemöter du bäst en narcissist? Går det att leva i en lång relation med en sådan? Och inte minst: hur vet du om din partner eller någon annan i din närhet är narcissist? Psykologen och relationsexperten Eva Rusz reder här ut vilka personlighetsdrag och beteenden du ska vara vaksam på.

Illustration av mat som slängs i soptunnor

5 missförstånd som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

29 september varje år infaller "Internationella matsvinnsdagen", som är instiftad av FN. I samband med det passar det bra att reda ut några missförstånd kring just matsvinn. Tror du till exempel inte att din hantering av matrester och ditt sätt att göra matinköp gör någon skillnad för klimatet, eller för din egen plånbok? Då är det dags att tänka om!

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

 

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

 

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

 

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.