Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna mediterar framför dator

Ta en mikropaus och minska stressen – så gör du!

Sara Emilionie

Ålder: 44 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Två döttrar.
Gör: Utbildar människor i mindfulness och medicinsk yoga enligt den egna metoden MIMY samt erbjuder ”Gongbad” – en flertusenårig metod för healing och stressreduktion.
Så mår jag bra: Spela gong, både själv och för andra. Det får mig inom loppet av bara några sekunder att stilla tankarna och finna närvaron. Spela tennis, hänga med mina underbart roliga barn.
Aktuell: Med livesända mikropauser i höst där människor uppmuntras att hitta en ”balanskompis” att dela med sig av sina utmaningar och peppa varandra till daglig meditation. Samt med en ny utbildning som vänder sig till människor som arbetar med psykisk ohälsa.

När vardagen är igång med full kraft, med tusentals intryck som konstant sköljer över oss, är det viktigt att dra i bromsen ibland. Mikropauser minskar snabbt stressen – och kan göras när och var som helst. Det menar Sara Emilionie som utbildar i forskningsbaserad stressreduktion, mindfulness och medicinsk yoga.

Sara Emilionie brinner för att få folk att lära sig att "mikropausa" och har skapat Sveriges första korttidsprogram i mindfulness och yoga: "Balansprogrammet", som är sex veckor lång. Sara har lärt ut metoden till skolor, vårdpersonal och näringsliv, och den är lätt för alla att ta till sig. Och Balansprogrammet  behövs ännu mer under coronapandemin, som har gjort att fler har mått sämre psykiskt, förklarar Sara.

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

Enormt behov av återhämtning 

– Sömnlöshet, depression och ångest är alla tillstånd som har blivit mycket vanligare under pandemin, det slås fast av professorer vid Hälsohögskolan i Jönköping och en grupp internationella forskare i en ny studie.

 

Forskarna menar att de fullständiga effekterna av pandemin på människors mentala hälsa inte kommer att visa sig på flera år, berättar Sara vidare.

– Behovet av återhämtning är enormt och människor tror lätt att de är ensamma om sin hjärntrötthet och nedstämdhet. Jag träffar många som mår dåligt men även många som funnit nya hobbys att pausa med, just för att de insett vikten av att ta ansvar för sin egen återhämtning. Jag tror det är viktigt att våga prata öppet om detta för att bryta det tabubelagda i att känna sig låg och energilös.

LÄS OCKSÅ: Andningen är din superkraft

Sara Emilionie

Sara Emilionie är grundare av Balansprogrammet. (Foto: Anton Körberg)

Naturliga pauser saknas

Så vad är en mikropaus och hur går en sådan till?

– Det är korta avbrott i vardagen då du tillåter dig att släppa taget om precis allt en liten stund för att vila i nuet. Ett avbrott från ”radioteatern” som konstant pågår uppe i skallen, säger Sara.

 

Varför är dessa  pauser så viktiga i dag?

– För att samhället helt eliminerat naturliga pauser. Vi lever i ett 24-timmarssamhälle där vi översköljs av intryck konstant. Varje dag produceras numera 16 000 miljarder megabyte data. Detta har lett till att 90 procent av all data som världen någonsin har producerat, har kommit till under de senaste två åren.

LÄS OCKSÅ: 5 mantran som hjälper mot ångest

Sara Emilionie fortsätter utveckla sitt resonemang kring all denna ofattbara mängd data som sköljer över oss dagligen.

– En del handlar om vår egen kommunikation via mejl, sms och sociala medier. En del handlar om hur mycket bättre allt är på väg att bli på vissa områden, medan annat handlar om hur mycket sämre allt är på väg att bli på andra områden. Det handlar om alla skjutningar, bedrägerier och annan gängkriminalitet som pågår, om den regeringskris vi hade sommaren 2021, eller om att en fullständig klimatkatastrof väntar om inget görs. En del handlar om pandemin och nya smittsammare deltavarianten… Vi behöver helt enkelt en paus!

LÄS OCKSÅ: “Jag läkte mig själv – tack vare yogan”

Ta en mikropaus: så här gör du!

Det långa, djupa, yogiska andetaget är ett av världens mest effektiva verktyg för stressreduktion. Det aktiverar inom loppet av några minuter vårt parasympatiska nervsystem; kroppens egen lugn- och ro respons.

 

Sara Emilionie yoga-andas liggande på rygg

Sara Emilionie förespråkar den lugna yogiska andningen. (Foto: Anton Svedberg.)

Gör så här:

  • Ligg på rygg, slut ögonen. Lägg en hand på nedre delen av magen och en hand på bröstkorgen.
  • Då du andas in: fyll magen och spänn ut den som en ballong, fortsätt sedan vidare upp mot bröstkorgen.
  • Då du andas ut: låt bröstkorg och mage sjunka ned igen.
  • Vila mellan varje andetag, låt kroppen själv säga till då du behöver andas på nytt. På så sätt sänker du antalet andetag per minut vilket aktiverar din lugn och ro-respons.
  • Andas in och ut genom näsan för att behålla värme och fukt.

Övningen går att göra när och var som helst, både liggande, sittande, stående. Medan du blundar och vilar eller sitter på ett tåg eller promenerar. Enklast är att andningsträna liggande med slutna ögon till en början, men då det blivit en vana kan du göra övningen flera gånger om dagen för att dra stresshormoner ur systemet och aktivera avslappningsresponsen. En guidning i det långa, djupa andetaget hittar du på Balans Online!

Exklusivt erbjudande, för dig som vill träna mer: Ange rabattkoden Kurera2021 så får du 15 % rabatt på medlemskap i Balans Online! Gå in på www.balansonline.se

Av Carolina Eriksson


Sara Emilionie

Ålder: 44 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Två döttrar.
Gör: Utbildar människor i mindfulness och medicinsk yoga enligt den egna metoden MIMY samt erbjuder ”Gongbad” – en flertusenårig metod för healing och stressreduktion.
Så mår jag bra: Spela gong, både själv och för andra. Det får mig inom loppet av bara några sekunder att stilla tankarna och finna närvaron. Spela tennis, hänga med mina underbart roliga barn.
Aktuell: Med livesända mikropauser i höst där människor uppmuntras att hitta en ”balanskompis” att dela med sig av sina utmaningar och peppa varandra till daglig meditation. Samt med en ny utbildning som vänder sig till människor som arbetar med psykisk ohälsa.

Sara Emilionie berättar: "Så föddes mitt engagemang i stressreduktion, meditation och mikropauser"

– Jag var i desperat behov av stressreduktionstekniker. Jag jobbade på PR-byrå, var en högpresterande, neurotisk perfektionist och hade fått min första dotter. Jag ville må bra och vara en bättre förebild och åkte på ett retreat, en extremt intensiv variant: 10 dagars tyst buddhistisk meditation. De första nio dagarna tänkte jag oavbrutet att jag var ett hopplöst fall – men sista dagen kom jag i kontakt med ett ögonblick som kom att förändra mitt liv. Jag upplevde ”varande”, kanske för första gången. Några år senare hade jag utbildat mig till mindfulnessinstruktör och yogaterapeut och skapat "Balansprogrammet".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par fikar vid vattnet

En kvart om dagen räcker för att sänka stressen

Mental hälsa

Psykisk ohälsa som är stressrelaterad har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som ett stort hot mot folkhälsan. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Så kan du slippa klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

vitlök

Lagrad vitlök kan sänka blodtrycket

Naturlig hälsa

Tre av tio vuxna har högt blodtryck – och 40 procent av dessa riskerar att dö på grund av hjärtproblem. Ännu fler går omkring med en låggradig inflammation i kärlen utan att veta om det. En kost rik på antioxidanter och ett tillskott med vitlök kan både förebygga och sänka högt blodtryck, och dessutom stärka immunförsvaret.

 

Kvinna i sängen med mobil i handen

Så skyddar du huden mot skärmarnas blå ljus

Hud

De flesta av oss tillbringar numera många av dygnets timmar framför en skärm. Det tär på huden i ansiktet som åldras snabbare av det blå ljuset som datorn eller mobilen avger. Men det finns saker du kan göra själv för att skydda huden från ljuset!

Collage: kvinna som tvättar ansiktet och 6 rengöringsprodukter

Skönhetspanelen testar: Rengöring

Hud

Efter en lång dag då hyn har utsatts för såväl smuts som avgaser och make-up behöver ansiktet rengöras inför nattens vila. Önskemålet är en rengöringsprodukt som tvättar rent, är så naturlig som möjligt samt är skonsam och inte torkar ut huden. Vilken produkt gör ”rent hus” i vårt test?

Gröna pannkakor med hallon

Skönt gröna kikärtspannkakor

Recept

Pannkakor till middag även för vuxna – varför inte? Med  kikärtor och grön spenat i smeten och toppat med hallon blir det näringsrikt, mättande, färgglatt och riktigt gott! Dessutom gör du ett bra val för miljön. 

 

sågpalmetto blad

Så kan mannen slippa nattliga toabesök

Hälsa

Med ökad ålder är det vanligt att män får en förstorad prostata. Det kan bland annat leda till en akut känsla av att vilja kissa, och dessutom oftare. Händer det flera gånger per natt då stör det självklart nattsömnen. Men det går att lindra besvären. – Vid lättare urineringsbesvär kan extrakt av ekologisk sågpalmetto hjälpa, säger näringsexperten och medicine doktorn, Magnus Nylander.

kvinna hos tandläkare

En av fem undviker att gå till tandläkaren på grund av priset

Hälsa

Att gå till tandläkaren är dyrt. En undersökning visar att en av fem undviker tandläkarbesök på grund av kostnaderna. I stockholmsförorten Botkyrka är akuta tandvårdsbesök tre gånger vanligare än i Danderyd. Intresset för estetisk tandvård har ökat, när Tandhälsorapporten ställde frågor till svenskarna svarade en majoritet att de vill bleka tänderna.

några personer lyfter vikter

Därför får du inte ut lika mycket av träningen när du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

Ung kvinna omfamnar sin hund

Vad tänker och känner din hund?

Husdjur

Har du funderat över vad din hund egentligen menar med ett visst beteende, eller vad den tänker och känner i vissa situationer? Med en ny bok förklarar hundpsykolog Fredrik Karlsson hur du lär dig att förstå din hund bättre.

 

Råkostsallad

Råkostsallad med prebiotika

Recept

Sväng ihop den här färgsprakande vitaminbomben till sallad och förvara i en burk i kylen och ät lite av den i flera veckor. Full av prebiotika som gynnar de goda tarmbakterierna och perfekt som immunförsvarsboost!

rot av ashwagandha

”Vi kan garantera ren och säker ashwagandha” 

Hälsa

Nyligen återkallade Livsmedelsverket ett parti ashwagandha från Great Earth på grund av att rester av bekämpningsmedlet etylenoxid upptäckts vid en kontroll. Vågar vi lita på ashwagandha nu? Ja, det säger svenska leverantörer och förklarar hur deras ashwagandha odlas, kontrolleras och testas.

teckning mage-tarm

Kiselgel lindrar IBS-symtom

Mage

En av tio svenskar beräknas ha IBS, och tre procent behöver behandling för sina magproblem. Näringsterapeuten Anette Berglind möter dagligen patienter med magbesvär. Ändrad livsstil och kostomläggning krävs för att magen ska må bra, men hon rekommenderar även kiselgel och probiotika för bra tillfrisknande.

kvinna med migrän

Ny forskning visar på samband mellan mens och migrän

Forskning

Rapporter visar att det är runt en miljard människor i världen som drabbas av migrän. Kvinnor som är i fertil ålder påverkas tre gånger mer än män. Ett internationellt forskarteam presenterar en ny teori om sambandet mellan migrän och menscykeln. En upptäckt som forskarna hoppas kan hjälpa kvinnor med migrän.

 

Man lutar sig mot en lyktstolpe

Sonnys huvudvärk försvann med akupunktur

Naturlig hälsa

En dag fick Sonny Johnsson huvudvärk – en värk som höll i sig varje dag under ett helt år innan han sökte hjälp hos en akupunktör. Värken blev först värre, men sedan successivt bättre. Nu går Sonny till akupunktören en gång varje månad. Och huvudvärken är borta.

kvinna på yogamatta

Med små förändringar kan du minska det farliga bukfettet

TRÄNING

Förut var det oftast män som riskerade hälsan för att de ätit sig till en stor mage, men antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar. Det är dessutom farligare för kvinnor att bära på alldeles för många överviktskilon runt magen. Men små förändringar i vardagen kan göra att det förrädiska bukfettet snabbt minska i omfång.

 

Man och kvinna på äng med en drake

Potens – en fråga om friskt blodflöde

Hjärt- kärlhälsa

I den manliga självbilden ingår förmågan att få erektion. Men för att kunna ha sex behöver sinnena stimuleras och det har inte med ålder att göra. Stefan Arver är docent och överläkare på ANOVA vid Karolinska universitetssjukhuset. Han menar att ofta är erektionsproblem lätta att lösa. Det handlar i grunden om att få fart på blodflödet.

bara ben

Naturliga sätt att ta bort hudflikar

Hud

Hudflikar är små utväxter som plötsligt dyker upp på halsen, under armen, på ögonlocket och där det finns veck på kroppen. Dessa kan uppstå vid hormonförändringar och med en ökad ålder. Här är några naturliga sätt att få bort dem.