Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna mediterar framför dator

Ta en mikropaus och minska stressen – så gör du!

Sara Emilionie

Ålder: 44 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Två döttrar.
Gör: Utbildar människor i mindfulness och medicinsk yoga enligt den egna metoden MIMY samt erbjuder ”Gongbad” – en flertusenårig metod för healing och stressreduktion.
Så mår jag bra: Spela gong, både själv och för andra. Det får mig inom loppet av bara några sekunder att stilla tankarna och finna närvaron. Spela tennis, hänga med mina underbart roliga barn.
Aktuell: Med livesända mikropauser i höst där människor uppmuntras att hitta en ”balanskompis” att dela med sig av sina utmaningar och peppa varandra till daglig meditation. Samt med en ny utbildning som vänder sig till människor som arbetar med psykisk ohälsa.

När vardagen är igång med full kraft, med tusentals intryck som konstant sköljer över oss, är det viktigt att dra i bromsen ibland. Mikropauser minskar snabbt stressen – och kan göras när och var som helst. Det menar Sara Emilionie som utbildar i forskningsbaserad stressreduktion, mindfulness och medicinsk yoga.

Sara Emilionie brinner för att få folk att lära sig att "mikropausa" och har skapat Sveriges första korttidsprogram i mindfulness och yoga: "Balansprogrammet", som är sex veckor lång. Sara har lärt ut metoden till skolor, vårdpersonal och näringsliv, och den är lätt för alla att ta till sig. Och Balansprogrammet  behövs ännu mer under coronapandemin, som har gjort att fler har mått sämre psykiskt, förklarar Sara.

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

Enormt behov av återhämtning 

– Sömnlöshet, depression och ångest är alla tillstånd som har blivit mycket vanligare under pandemin, det slås fast av professorer vid Hälsohögskolan i Jönköping och en grupp internationella forskare i en ny studie.

 

Forskarna menar att de fullständiga effekterna av pandemin på människors mentala hälsa inte kommer att visa sig på flera år, berättar Sara vidare.

– Behovet av återhämtning är enormt och människor tror lätt att de är ensamma om sin hjärntrötthet och nedstämdhet. Jag träffar många som mår dåligt men även många som funnit nya hobbys att pausa med, just för att de insett vikten av att ta ansvar för sin egen återhämtning. Jag tror det är viktigt att våga prata öppet om detta för att bryta det tabubelagda i att känna sig låg och energilös.

LÄS OCKSÅ: Andningen är din superkraft

Sara Emilionie

Sara Emilionie är grundare av Balansprogrammet. (Foto: Anton Körberg)


Naturliga pauser saknas

Så vad är en mikropaus och hur går en sådan till?

– Det är korta avbrott i vardagen då du tillåter dig att släppa taget om precis allt en liten stund för att vila i nuet. Ett avbrott från ”radioteatern” som konstant pågår uppe i skallen, säger Sara.

 

Varför är dessa  pauser så viktiga i dag?

– För att samhället helt eliminerat naturliga pauser. Vi lever i ett 24-timmarssamhälle där vi översköljs av intryck konstant. Varje dag produceras numera 16 000 miljarder megabyte data. Detta har lett till att 90 procent av all data som världen någonsin har producerat, har kommit till under de senaste två åren.

LÄS OCKSÅ: 5 mantran som hjälper mot ångest

Sara Emilionie fortsätter utveckla sitt resonemang kring all denna ofattbara mängd data som sköljer över oss dagligen.

– En del handlar om vår egen kommunikation via mejl, sms och sociala medier. En del handlar om hur mycket bättre allt är på väg att bli på vissa områden, medan annat handlar om hur mycket sämre allt är på väg att bli på andra områden. Det handlar om alla skjutningar, bedrägerier och annan gängkriminalitet som pågår, om den regeringskris vi hade sommaren 2021, eller om att en fullständig klimatkatastrof väntar om inget görs. En del handlar om pandemin och nya smittsammare deltavarianten… Vi behöver helt enkelt en paus!

LÄS OCKSÅ: “Jag läkte mig själv – tack vare yogan”

Ta en mikropaus: så här gör du!

Det långa, djupa, yogiska andetaget är ett av världens mest effektiva verktyg för stressreduktion. Det aktiverar inom loppet av några minuter vårt parasympatiska nervsystem; kroppens egen lugn- och ro respons.

 

Sara Emilionie yoga-andas liggande på rygg

Sara Emilionie förespråkar den lugna yogiska andningen. (Foto: Anton Svedberg.)

Gör så här:

  • Ligg på rygg, slut ögonen. Lägg en hand på nedre delen av magen och en hand på bröstkorgen.
  • Då du andas in: fyll magen och spänn ut den som en ballong, fortsätt sedan vidare upp mot bröstkorgen.
  • Då du andas ut: låt bröstkorg och mage sjunka ned igen.
  • Vila mellan varje andetag, låt kroppen själv säga till då du behöver andas på nytt. På så sätt sänker du antalet andetag per minut vilket aktiverar din lugn och ro-respons.
  • Andas in och ut genom näsan för att behålla värme och fukt.

Övningen går att göra när och var som helst, både liggande, sittande, stående. Medan du blundar och vilar eller sitter på ett tåg eller promenerar. Enklast är att andningsträna liggande med slutna ögon till en början, men då det blivit en vana kan du göra övningen flera gånger om dagen för att dra stresshormoner ur systemet och aktivera avslappningsresponsen. En guidning i det långa, djupa andetaget hittar du på Balans Online!

Exklusivt erbjudande, för dig som vill träna mer: Ange rabattkoden Kurera2021 så får du 15 % rabatt på medlemskap i Balans Online! Gå in på www.balansonline.se

Av Carolina Eriksson


Sara Emilionie

Ålder: 44 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Två döttrar.
Gör: Utbildar människor i mindfulness och medicinsk yoga enligt den egna metoden MIMY samt erbjuder ”Gongbad” – en flertusenårig metod för healing och stressreduktion.
Så mår jag bra: Spela gong, både själv och för andra. Det får mig inom loppet av bara några sekunder att stilla tankarna och finna närvaron. Spela tennis, hänga med mina underbart roliga barn.
Aktuell: Med livesända mikropauser i höst där människor uppmuntras att hitta en ”balanskompis” att dela med sig av sina utmaningar och peppa varandra till daglig meditation. Samt med en ny utbildning som vänder sig till människor som arbetar med psykisk ohälsa.

Sara Emilionie berättar: "Så föddes mitt engagemang i stressreduktion, meditation och mikropauser"

– Jag var i desperat behov av stressreduktionstekniker. Jag jobbade på PR-byrå, var en högpresterande, neurotisk perfektionist och hade fått min första dotter. Jag ville må bra och vara en bättre förebild och åkte på ett retreat, en extremt intensiv variant: 10 dagars tyst buddhistisk meditation. De första nio dagarna tänkte jag oavbrutet att jag var ett hopplöst fall – men sista dagen kom jag i kontakt med ett ögonblick som kom att förändra mitt liv. Jag upplevde ”varande”, kanske för första gången. Några år senare hade jag utbildat mig till mindfulnessinstruktör och yogaterapeut och skapat "Balansprogrammet".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Annika Kvist och Viktoria Tindberg

Gladare, piggare och lättare med växtbaserad kost

Kost

Hälsosam, växtbaserad mat ska vara enkel att laga och framför allt njutbar. Det menar författarna till boken ”Healthy happy food”. Genom att äta mer växtbaserat blir du piggare, gladare, får mer lyster i huden, blir lättare i kroppen – och ökar chansen att leva ett långt friskt liv. 

Enkel hjälp vid IBS och problemmage

Mage

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en europeisk studie där Umeå universitet deltagit.

 

Sallad i en träskål

Fräsch regnbågssallad med tahinisås

Recept

En matig, god och fräsch sallad i regnbågens alla färger är perfekt, enkel och vitaminspäckad mat – året om. Denna innehåller både grönkål, sötpotatis, zucchini och kikärter. Ringla över en smakrik tahinisås och njut!

Anders Wallensten

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Hälsa

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

 

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

 

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Kost

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.