Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

Jämfört med övriga världen ligger Sverige i framkant när det handlar om att välja bort kött till förmån för växtbaserade protein.

Protein är en av kroppens viktigaste byggstenar, och protein i mat bryts ner till aminosyror i tunntarmen (digestion) och tas upp där så att de kommer in i blodet. Vävnaden tar upp aminosyror och bygger proteiner i kroppen. En hel del av det protein vi får i oss dagligen kommer från kött och mjölkprodukter.

Inom växtriket finns proteiner i bland annat i gröna ärtor, nötter, kikärtor, tofu, olika fröer och sojabönor, men också i spannmål.

1999 lanserade växtproteinet qourn som kommer från svamp och efter det har det kommit ut en rad olika köttersättningar för de som vill gå över till en mer växtbaserad kost. Det ökade intresset för köttsubstitut har fått bland annat Örebro universitet att intressera sig dels för hur upptaget i kroppen påverkar hälsan och dels för smaken. En ekvation som inte är alldeles lätt.

 

– Vi har ofta sett att när vi fått till en bra smakupplevelse av växtproteinet så har upptaget i kroppen minskat och när upptaget är bra så har smaken ibland blivit eftersatt, säger Robert, är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet.

LÄS OCKSÅ: Därför bör du äta psylliumfrön

Skolbarn har större behov av protein
Normalt sett så bryts proteiner ner i tunntarmen och blir till aminosyror som tarmen tar upp och sedan kommer de i blodet så att kroppens kan bygga muskler och vävnad. Man räknar med att en frisk vuxen person behöver cirka ett gram protein per kilo kroppsvikt per dag.

När vi äter växtproteiner så tas inte vissa av dessa proteiner upp lika bra i tunntarmen. Har man otur så kan kroppen endast tillgodogöra sig 30-40 procent av proteininnehållet.

– Detta har vi vetat om länge, men när vi nu ser att allt fler går över till en växtbaserad kost behöver vi verkligen titta närmare på konsekvenserna av det förändrade kostvalen. För vuxna friska personer är det oftast inga problem men skolbarn som växer och äldre behöver oftast mer protein, förklarar Robert Brummer.

När proteiner inte tas upp i tunntarmen förflyttas de till tjocktarmen och där vet man att hälsoeffekten i allmänhet inte är positiv, något som kan resultera i en felaktig tarmflora, som påverkar hela kroppen.

– En viss kombination av växtproteiner och kostfiber kan möjligen ge positiva hälsoeffekter, och för att komma fram till det behövs det ny forskning, poängterar Robert Brummer.

 

LÄS OCKSÅ: Asiatisk marinerad tempeh med wokade grönsaker

Komplettera med mejeriprodukter
Vad ska man då äta och hur ska man tänka när man vill få i sig den rekommenderade dagsdosen av protein och inte vill äta kött eller fisk?

– Att ha en så stor variation som möjligt. Det vill säga, blanda in flera olika växtproteiner i varje måltid. På så sätt ökar chansen att det totala upptaget av aminosyror blir bättre.

Är du vegan är det ännu viktigare att leta efter bra proteinkällor. Lakto-ovo vegetarianer kan komplettera med mejeriprodukter.

– Mejeriprodukter som mjölk och yoghurt är bra eftersom upptaget av protein i dessa produkter är högt.

Örebro universitet har tagit initiativ till ett fyra år långt projekt ihop med andra universitet, näringsliv och offentlig sektor där man även inkluderar allt från hållbarhet och biotillgänglighet till hälsoperspektiv och politiskt ställningstagande när man väljer bort kött.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!