Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tänk på det här om du ska resa i sommar

Från och med lördagen den 13 juni lättar restriktionerna på resor inom landet. Du som är symtomfri får resa men innan du åker, läs om den kommunen du tänker åka till och vad som gäller där. Och om du ska åka båt finns det risk att du blir nekad – om båten är för full. En god idé är att välja udda tider för din resa.

Nu på lördag den 13 juni häver Folkhälsomyndigheten rekommendationen om icke nödvändiga resor. Vi får alltså resa men ska hålla samma säkerhetsavstånd, tvätta händerna ofta, nys i armvecket, ta i inte i ansiktet med otvättade händer och stanna hemma vid minsta symtom för att inte smittspridningen av coronaviruset ska ta fart.

 

Det är viktigt att få känna att man har semester men bli inte oförsiktig varnar Folkhälsomyndigheten.

Enligt Anders Tegnell sprids smittan framför allt i nära och långa kontakter. Fortsätt därför att inte sitta för tätt och håll avstånd på tåg och buss.

LÄS OCKSÅ: Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Nya turer
Det finns några saker du kan tänka på för att underlätta resandet för dig själv och för andra. Gå in på den kommuns hemsida dit du ska åka och se vad som gäller där. Till exempel om du vill bo på en camping, besöka gallerior och restauranger.

Om du planerar att åka tåg så har SJ förlängt tågen i rusningstrafik, men en god idé är att du åker på obekväma tider. Samma sak gäller busstrafiken.

Besöker du Stockholm och till exempel vill ta Waxholmsbåtarna så har de deklarerat på sin hemsida att om det blir för många människor ombord så kan de neka passagerare att kliva på. Den som har ö-kort för fast boende i skärgården samt de med färdtjänst går före.

 

Viking Line har beslutat sig för att ha specialkryssningar från Stockholm till Visby och Bornholm vissa veckor under sommar.

För den som inte vill trängas finns den svenska fjällvärlden att åka till. Svenska Turistföreningen ser en ökad tillströmning av gäster. Läs mer här: STF

Av Inger Palm

Källor: Krisinformation och SvD och Viking Line och Folkhälsomyndigheten


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.