Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hundägare – tänk på detta inför nyår

Fakta

Namn: Berit Kristiansen
Familj: Bullmastiffen Ulla 9 år
Gör: Driver Hälsofoderbutiken på Södermalm i Stockholm
Bor: Stockholm

Inför nyår är det många som är oroliga för sina husdjur, vanligast är det att hundar blir skrämda och mår dåligt av fyrverkerier och smällare. Även om reglerna skärps och det från och med i år krävs tillstånd för att bränna av vissa typer av raketer är risken fortfarande stor att det kommer låta en hel del när tolvslaget närmar sig. Här får du tips på vad du kan göra för att underlätta.

Från och med i år skärps reglerna för fyrverkerier, något som många hoppas leder till minskat lidande för både vilda och tama djur. Men även om exempelvis Stockholms stad i år av hänsyn till djur och miljö slopar raketerna lär det knappast bli helt tyst. Därför kan det vara bra att känna till vad du kan göra för att underlätta för dina husdjur så att de slipper plågas i onödan.

 

Ge B-vitaminer i god tid innan
Berit Kristiansen som driver Hälsofoderbutiken på Södermalm i Stockholm brukar rekommendera de kunder som har skotträdda hundar att börja ge hunden tillskott av B-vitamin med start en till två veckor innan nyårsafton då det med lite tur kan ha en lugnande inverkan på en hund som lätt stressar upp sig. Hon rekommenderar även något som heter Bachs rescue remedy även kallade emergencydroppar som hon menar kan hjälpa till och lugna en rädd hund eller katt. Även dessa kan man börja ge några dagar i förväg.

LÄS OCKSÅ: Så blir du en klimatsmart hundägare

Berit Kristiansen

Gå inte ut efter åtta på  kvällen
Andra tips är att på själva nyårsafton inte gå ut och rasta hunden senare än åtta på kvällen då det är efter det som det ofta brukar börja smälla. Och börjar det trots allt smälla när ni är ute på promenad, tvinga då inte hunden att fortsätta utan vänd hem så hunden får komma i trygghet och inte drabbas av panik råder Berit.

Hundar som riskerar att gå in i chock kan få läkemedel utskrivet på recept av veterinär, det finns även receptfria medel på apotek och i djuraffärer som man kan prova att ge i lindrigare fall.

LÄS OCKSÅ: Hälsoknepen för din fyrbente vän

Lär hunden att det är ofarligt
Det viktigaste du kan göra för din hund är emellertid att tidigt lära den att smällare och höga ljud inte är farligt. Det gör man genom att inte bekräfta för hunden att det är fara på färde. Det kan låta lätt men det kan vara nog så svårt att titta bort och låtsas som det regnar när den lilla valpen tittar på dig vettskrämd. Vår spontana reaktion är ofta att trösta eller på annat visa att det där var inte roligt men att visa oss oberörda och inte ens titta på hunden är det bästa vi kan göra i det läget menar Berit. Då signalerar vi till hunden att det inte är något konstigt och alltså inget att vara rädd för.

 

LÄS OCKSÅ: 2019 blir det slut på fyrverkerierna

Men om det tåget redan gått och rädslan är ett faktum finns det andra knep att ta till.

Berits tips för rädda hundar
• Dra ned persienner och rullgardiner så fyrverkerierna inte syns genom fönstet.
• Skruva upp ljudet på TVn eller sätt på musik på lite högre volym än vanligt så inte smällarna hörs lika tydligt utan drunknar i andra ljud.
• Det kan funka att stoppa fetvadd i öronen på hunden.
• Bädda för hunden i badrummet och stäng in er där tillsammans när det smäller som värst.
• Något som har blivit populärt är att ta in på hotell nära en flygplats, där är det nämligen inte tillåtet med fyrverkerier. Dock är det viktigt att vara ute i god tid, då många bokar rum redan ett år i förväg.

Bäst är dock, att om möjligt inte göra för stor sak av det hela råder Berit, om du är lugn slappnar även hunden eller katten oftast av och ni kan få en lugn och trivsam nyår tillsammans.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Berit Kristiansen
Familj: Bullmastiffen Ulla 9 år
Gör: Driver Hälsofoderbutiken på Södermalm i Stockholm
Bor: Stockholm

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

 

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.