Ny studie: Gå ner i vikt på LCHF-vis – med rätt löpartights

Ett forskarlag vid Uppsala Akademiska Vetenskapscentrum har upptäckt viktfördelar likt dem med LCHF för personer som under löprundan använder kompressionstights.
– Upptäckten är revolutionerande, inte minst för personer i riskzonen för diabetes eller hjärt- och kärlsjukdom, säger professorn bakom studien.

De senaste åren har tights med kompression blivit för träningsnördar vad iPads blivit för småbarnsföräldrar i storstäder: oumbärliga.
Och nu uppmanar forskare fler att börja använda plaggen – inte minst personer som av läkare uppmanas att gå ner i vikt, som till exempel personer i riskzonen för diabetes eller hjärt- och kärlsjukdom.

► Läs också: 16 knep för dig som vill nå formen snabbare!

 

Ny studie ger alla tvivlare en knäpp på näsan
Som med alla trender finns också en debatt. Det finns tights och så finns det kompressionstights – och skillnaden dessa emellan är milsvid, hävdar vissa. Kompressionstights är verkningslösa, menar andra. När nu den nya forskningen presenteras får dock den senare gruppen, kompressionstvivlarna, sig inte bara en tveksam liten knäpp på näsan utan en redig smäll – rätt i nyllet.
Vill man gå ner i vikt ger kompressionskläder nämligen samma effekt som LCHF, visar en svensk-ungersk studie.

Professorn: ”Utsöndrar samma fetter som bacon”
Lirpa Tmäks är professor vid Uppsala Akademiska Vetenskapscentrum och en av studiens huvudförfattare:
– I LCHF är som bekant fett en oerhört viktigt komponent. Många bygger därför upp en kost som bygger på till exempel mycket grädde, ost och bacon. Kompressionstights fungerar lite på samma sätt, förklarar hon.
– Vi har upptäckt att värmen från kompressionsbyxorna gör att kroppen utsöndrar samma fetter som bacon, vilka kroppen snabbt absorberar.

► Läs också: Probiotika till nyfödda tros kunna halvera risk för diabetes

Skräddarsyr för att maximera resultatet
Kompressionstrenden har fått stort genomslag inte minst hos löparfreaksen där en del betalar tusentals kronor för skräddarsydda tights. 
Någon som länge varit en av kompressionsplaggens ivriga förespråkare är Kureras löparcoach Joel Sandal.
– Kompression, det vill säga tryck, ger stöd åt muskelgrupper, ökar blodcirkulationen och gynnar återhämtningen, vilket får som effekt att musklerna känns mer utvilade till nästa pass. På så sätt kan man maxa varje träningstillfälle och få ett bättre slutresultat, berättar han och avslöjar att han själv har investerat i ett par specialuppsydda doningar för dryga tretusingen.

”De flesta får en viktreduktion på tio procent”
Tyvärr är det inte så enkelt som att bara dra på sig ett par tights på morgonen och sedan tappa vikt på jobbet bara genom att ha dem på sig. Inte riktigt i alla fall.
För bäst effekt bör löparen ha händerna på rumpan under hela löprundan (eller träningspasset) för att uppnå rätt temperaturer. Just tempen har nämligen visat sig avgörande för den extra viktminskningen.
– Vi ser stora fördelar redan när tightsen bara bärs en stund, till exempel när personer sätter dem på sig efter 15.00-fikat på jobbet och bär dem till slutet av dagen vid 17.00-tiden. De flesta får en viktreduktion på tio procent, säger professor Lirpa Tmäks som gjort studien även i sitt hemland Ungern och fått samma resultat där.

► Läs också: Svårt att bränna fett och bygga muskler? Det här är troligen varför

Svensk-ungersk studie
I studien deltog 219 personer från Sverige och 226 personer från Ungern. Deltagarna delades upp i två grupper där ena gruppen fick bära tights med kompression under sitt dagliga träningspass och den andra gruppen fick bära tights utan kompression, så kallade placebotights. Under ett års tid undersöktes och mättes grupperna sedan noggrant med tvåveckorssintervaller.
Urvalsmetoden ”1/4” är vetenskapligt bevisad och anses som en säkerställd standardmetod för denna typ av studier (SHAM).

Springer med händerna på rumpan
Kompressionsplagg finns i olika former med allt från tights, underställ, linnen, strumpor och cykelbyxor. Det är dock bara tightsen som har undersökts i forskning – än så länge.
Löparcoachen Joel Sandal tycker att de nya rönen är spännande.
– Jag har börjat att springa med händerna på rumpan nu. Det ska bli väldigt spännande att se hur fort det ger resultat, säger han.

Studien publiceras i aprilnumret av tidskriften Journal of Seasonal Obecity.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.