Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kureras PT Carolin Helt coachar Ulrica Remse

Foto: DWdesign

Tema fixa formen: Gå ner i vikt – kom i form! Del 1

Fakta

Namn: Ulrica Remse
Ålder: 38 år
Längd: 181 cm
Vikt: 86,8
Bor: Jönköping
Sysselsättning: Driver charkfabrik
Familj: Man och två barn
Favoritmat: Oxfilé eller lax och sallad

Ett hektiskt småbarnsliv hindrade Ulrica från att ta hand om sig själv. Felaktig kost och utebliven träning ledde till en värkande och tung kropp.
Tillsammans med Kureras PT och kostrådgivare, Carolin Helt, har hon nu gått ner nästan tio kilo och återfått sin hälsa. 

Ulrica Remse är en tjej på 38 år, gift med Daniel och tillsammans har de två underbara flickor, nio och elva år gamla. Daniel och Ulrica driver en charkfabrik sedan sex år tillbaka. I villan där de bor ryms även hund, tre katter och två kaniner. En mil från huset bor ytterligare en familjemedlem – hästen. En tvåårig skönhet som så småningom ska ridas in.
Som ni förstår blir det inte mycket tid över för Ulrica att ta hand om sig själv. Det fullspäckade schemat har gjort att både träning och kost blivit lidande, vilket har gjort att hennes kropp har fått ta stryk och hon har känt sig för tung.

Svårt att sluta äta mackor
Ulrica stora svaghet är smörgåsar. Det hände ofta att de fick ersätta flera måltider varje dag.
– Innan brydde jag mig inte så mycket om vad jag åt utan det mesta gick ner. Mackor till frukost, lunch på jobbet och ostmackor till kvällsmat. Nu äter jag nästan aldrig bröd. Jag äter frukost, lunch och middag. Sedan är jag också noga med att äta mellanmål och att dricka vatten, säger hon.
Eftersom Ulrica alltid har älskat mackor med ost eller olika röror på, har detta varit det jobbigaste för henne att sluta med. Men det händer ibland att hon unnar sig en god macka ändå.

 

Kolhydrater och protein
Ulrica har, på inrådan av Carolin, lagt de flesta av de kolhydrater hon äter till frukost och lunch – till middagen är hon betydligt mer sparsam med kolhydraterna.
– Vi tillverkar ju Sveriges bästa charkuterier men jag har fått skära ned på mitt eget intag av just det. Numera äter jag mer proteinrikt, magert kött, kyckling, ägg, kvarg och liknande. Även mellanmålen är proteinrika, de består vanligen av en proteindrink. Favoriten är Dalblads Whey Class+.
– Kolhydrater måste jag äta för att orka vara aktiv och jag väljer att äta dem till frukost och lunch, inga jätteportioner utan lagom mycket för att fungera. Proteinet mättar så bra att jag faktiskt inte behöver så mycket pasta och annat.
Ulrikas favoritmat är en bit oxfilé eller lax med en god sallad. Ibland tar hon en bit mörk choklad, 70 procent med mintsmak.

10 kilo lättare!
Ulrica tog tag i sitt liv för att hon tröttnade på både sin vikt och på smärtan i kroppen.
– Det är ju inte roligt att aldrig kunna sätta på sig snygga kläder och tycka att de sitter snyggt. Det kan jag däremot känna nu, säger Ulrica.
– Jag har fått en ny garderob och utbudet har ökat markant! Idag, efter bara ett år av kontinuerlig träning, har jag varken ont i rygg eller fötter och känner mig smidigare och mer alert i kroppen. Självklart också ungefär tio kilo lättare… Härligt!!

Ät så här!

För att ha energi till att träna, arbeta och ta hand om familjen krävs en god kosthållning.

  1. Ät med jämna mellanrum
    Frukost, lunch, middag och ett par mellanmål.
  2. Kolhydrater på förmiddagen
    För att få ut det mesta av träningen krävs ett visst mått av kolhydrater. Ät dem till frukost och lunch framför allt. De kolhydrater som äts efter lunch bör komma från lättare frukt och grönt.
  3. Protein i alla måltider
    Protein krävs för muskeluppbyggnad, främjar fettförbränningen och mättar bäst av alla näringsämnen. Det behöver du inte snåla med. Ät protein till alla mål under dagen och låt dagens sista mål bestå nästan helt av det.
  4. Fett är fett viktigt
    För att kunna gå ner i fettvikt måste man äta fett. Men välj rätt fett!
  5. Mängden mat
    Portionsstorleken är givetvis avgörande för om man lyckas med sin formtoppning eller inte. Petar du i dig mer energi än vad du gör av med så blir det svårt att nå målet. Hur stora portioner just du behöver beror framför allt på hur pass fysiskt aktiv du är. Är du en storätare – ät då rikligt med grönsaker av alla de slag, mycket näring och fibrer men lite kalorier. Varm mat mättar mer än kall, välkryddad mat likaså. Det kan hjälpa dig att hålla portionsstorleken.

 

Av Carolin Helt


Fakta

Namn: Ulrica Remse
Ålder: 38 år
Längd: 181 cm
Vikt: 86,8
Bor: Jönköping
Sysselsättning: Driver charkfabrik
Familj: Man och två barn
Favoritmat: Oxfilé eller lax och sallad

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.