Tema fixa formen: Gå ner i vikt – kom i form! Del 1 | Kurera.se
Kureras PT Carolin Helt coachar Ulrica Remse

Foto: DWdesign

Tema fixa formen: Gå ner i vikt – kom i form! Del 1

Fakta

Namn: Ulrica Remse
Ålder: 38 år
Längd: 181 cm
Vikt: 86,8
Bor: Jönköping
Sysselsättning: Driver charkfabrik
Familj: Man och två barn
Favoritmat: Oxfilé eller lax och sallad

Ett hektiskt småbarnsliv hindrade Ulrica från att ta hand om sig själv. Felaktig kost och utebliven träning ledde till en värkande och tung kropp.
Tillsammans med Kureras PT och kostrådgivare, Carolin Helt, har hon nu gått ner nästan tio kilo och återfått sin hälsa. 

Ulrica Remse är en tjej på 38 år, gift med Daniel och tillsammans har de två underbara flickor, nio och elva år gamla. Daniel och Ulrica driver en charkfabrik sedan sex år tillbaka. I villan där de bor ryms även hund, tre katter och två kaniner. En mil från huset bor ytterligare en familjemedlem – hästen. En tvåårig skönhet som så småningom ska ridas in.
Som ni förstår blir det inte mycket tid över för Ulrica att ta hand om sig själv. Det fullspäckade schemat har gjort att både träning och kost blivit lidande, vilket har gjort att hennes kropp har fått ta stryk och hon har känt sig för tung.

Svårt att sluta äta mackor
Ulrica stora svaghet är smörgåsar. Det hände ofta att de fick ersätta flera måltider varje dag.
– Innan brydde jag mig inte så mycket om vad jag åt utan det mesta gick ner. Mackor till frukost, lunch på jobbet och ostmackor till kvällsmat. Nu äter jag nästan aldrig bröd. Jag äter frukost, lunch och middag. Sedan är jag också noga med att äta mellanmål och att dricka vatten, säger hon.
Eftersom Ulrica alltid har älskat mackor med ost eller olika röror på, har detta varit det jobbigaste för henne att sluta med. Men det händer ibland att hon unnar sig en god macka ändå.

 

Kolhydrater och protein
Ulrica har, på inrådan av Carolin, lagt de flesta av de kolhydrater hon äter till frukost och lunch – till middagen är hon betydligt mer sparsam med kolhydraterna.
– Vi tillverkar ju Sveriges bästa charkuterier men jag har fått skära ned på mitt eget intag av just det. Numera äter jag mer proteinrikt, magert kött, kyckling, ägg, kvarg och liknande. Även mellanmålen är proteinrika, de består vanligen av en proteindrink. Favoriten är Dalblads Whey Class+.
– Kolhydrater måste jag äta för att orka vara aktiv och jag väljer att äta dem till frukost och lunch, inga jätteportioner utan lagom mycket för att fungera. Proteinet mättar så bra att jag faktiskt inte behöver så mycket pasta och annat.
Ulrikas favoritmat är en bit oxfilé eller lax med en god sallad. Ibland tar hon en bit mörk choklad, 70 procent med mintsmak.

10 kilo lättare!
Ulrica tog tag i sitt liv för att hon tröttnade på både sin vikt och på smärtan i kroppen.
– Det är ju inte roligt att aldrig kunna sätta på sig snygga kläder och tycka att de sitter snyggt. Det kan jag däremot känna nu, säger Ulrica.
– Jag har fått en ny garderob och utbudet har ökat markant! Idag, efter bara ett år av kontinuerlig träning, har jag varken ont i rygg eller fötter och känner mig smidigare och mer alert i kroppen. Självklart också ungefär tio kilo lättare… Härligt!!

Ät så här!

För att ha energi till att träna, arbeta och ta hand om familjen krävs en god kosthållning.

  1. Ät med jämna mellanrum
    Frukost, lunch, middag och ett par mellanmål.
  2. Kolhydrater på förmiddagen
    För att få ut det mesta av träningen krävs ett visst mått av kolhydrater. Ät dem till frukost och lunch framför allt. De kolhydrater som äts efter lunch bör komma från lättare frukt och grönt.
  3. Protein i alla måltider
    Protein krävs för muskeluppbyggnad, främjar fettförbränningen och mättar bäst av alla näringsämnen. Det behöver du inte snåla med. Ät protein till alla mål under dagen och låt dagens sista mål bestå nästan helt av det.
  4. Fett är fett viktigt
    För att kunna gå ner i fettvikt måste man äta fett. Men välj rätt fett!
  5. Mängden mat
    Portionsstorleken är givetvis avgörande för om man lyckas med sin formtoppning eller inte. Petar du i dig mer energi än vad du gör av med så blir det svårt att nå målet. Hur stora portioner just du behöver beror framför allt på hur pass fysiskt aktiv du är. Är du en storätare – ät då rikligt med grönsaker av alla de slag, mycket näring och fibrer men lite kalorier. Varm mat mättar mer än kall, välkryddad mat likaså. Det kan hjälpa dig att hålla portionsstorleken.

 

Av Carolin Helt


Fakta

Namn: Ulrica Remse
Ålder: 38 år
Längd: 181 cm
Vikt: 86,8
Bor: Jönköping
Sysselsättning: Driver charkfabrik
Familj: Man och två barn
Favoritmat: Oxfilé eller lax och sallad

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.