Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kureras PT Carolin Helt coachar Ulrica Remse

Foto: DWdesign

Tema fixa formen: Gå ner i vikt – kom i form! Del 1

Fakta

Namn: Ulrica Remse
Ålder: 38 år
Längd: 181 cm
Vikt: 86,8
Bor: Jönköping
Sysselsättning: Driver charkfabrik
Familj: Man och två barn
Favoritmat: Oxfilé eller lax och sallad

Ett hektiskt småbarnsliv hindrade Ulrica från att ta hand om sig själv. Felaktig kost och utebliven träning ledde till en värkande och tung kropp.
Tillsammans med Kureras PT och kostrådgivare, Carolin Helt, har hon nu gått ner nästan tio kilo och återfått sin hälsa. 

Ulrica Remse är en tjej på 38 år, gift med Daniel och tillsammans har de två underbara flickor, nio och elva år gamla. Daniel och Ulrica driver en charkfabrik sedan sex år tillbaka. I villan där de bor ryms även hund, tre katter och två kaniner. En mil från huset bor ytterligare en familjemedlem – hästen. En tvåårig skönhet som så småningom ska ridas in.
Som ni förstår blir det inte mycket tid över för Ulrica att ta hand om sig själv. Det fullspäckade schemat har gjort att både träning och kost blivit lidande, vilket har gjort att hennes kropp har fått ta stryk och hon har känt sig för tung.

Svårt att sluta äta mackor
Ulrica stora svaghet är smörgåsar. Det hände ofta att de fick ersätta flera måltider varje dag.
– Innan brydde jag mig inte så mycket om vad jag åt utan det mesta gick ner. Mackor till frukost, lunch på jobbet och ostmackor till kvällsmat. Nu äter jag nästan aldrig bröd. Jag äter frukost, lunch och middag. Sedan är jag också noga med att äta mellanmål och att dricka vatten, säger hon.
Eftersom Ulrica alltid har älskat mackor med ost eller olika röror på, har detta varit det jobbigaste för henne att sluta med. Men det händer ibland att hon unnar sig en god macka ändå.

 

Kolhydrater och protein
Ulrica har, på inrådan av Carolin, lagt de flesta av de kolhydrater hon äter till frukost och lunch – till middagen är hon betydligt mer sparsam med kolhydraterna.
– Vi tillverkar ju Sveriges bästa charkuterier men jag har fått skära ned på mitt eget intag av just det. Numera äter jag mer proteinrikt, magert kött, kyckling, ägg, kvarg och liknande. Även mellanmålen är proteinrika, de består vanligen av en proteindrink. Favoriten är Dalblads Whey Class+.
– Kolhydrater måste jag äta för att orka vara aktiv och jag väljer att äta dem till frukost och lunch, inga jätteportioner utan lagom mycket för att fungera. Proteinet mättar så bra att jag faktiskt inte behöver så mycket pasta och annat.
Ulrikas favoritmat är en bit oxfilé eller lax med en god sallad. Ibland tar hon en bit mörk choklad, 70 procent med mintsmak.

10 kilo lättare!
Ulrica tog tag i sitt liv för att hon tröttnade på både sin vikt och på smärtan i kroppen.
– Det är ju inte roligt att aldrig kunna sätta på sig snygga kläder och tycka att de sitter snyggt. Det kan jag däremot känna nu, säger Ulrica.
– Jag har fått en ny garderob och utbudet har ökat markant! Idag, efter bara ett år av kontinuerlig träning, har jag varken ont i rygg eller fötter och känner mig smidigare och mer alert i kroppen. Självklart också ungefär tio kilo lättare… Härligt!!

Ät så här!

För att ha energi till att träna, arbeta och ta hand om familjen krävs en god kosthållning.

  1. Ät med jämna mellanrum
    Frukost, lunch, middag och ett par mellanmål.
  2. Kolhydrater på förmiddagen
    För att få ut det mesta av träningen krävs ett visst mått av kolhydrater. Ät dem till frukost och lunch framför allt. De kolhydrater som äts efter lunch bör komma från lättare frukt och grönt.
  3. Protein i alla måltider
    Protein krävs för muskeluppbyggnad, främjar fettförbränningen och mättar bäst av alla näringsämnen. Det behöver du inte snåla med. Ät protein till alla mål under dagen och låt dagens sista mål bestå nästan helt av det.
  4. Fett är fett viktigt
    För att kunna gå ner i fettvikt måste man äta fett. Men välj rätt fett!
  5. Mängden mat
    Portionsstorleken är givetvis avgörande för om man lyckas med sin formtoppning eller inte. Petar du i dig mer energi än vad du gör av med så blir det svårt att nå målet. Hur stora portioner just du behöver beror framför allt på hur pass fysiskt aktiv du är. Är du en storätare – ät då rikligt med grönsaker av alla de slag, mycket näring och fibrer men lite kalorier. Varm mat mättar mer än kall, välkryddad mat likaså. Det kan hjälpa dig att hålla portionsstorleken.

 

Av Carolin Helt


Fakta

Namn: Ulrica Remse
Ålder: 38 år
Längd: 181 cm
Vikt: 86,8
Bor: Jönköping
Sysselsättning: Driver charkfabrik
Familj: Man och två barn
Favoritmat: Oxfilé eller lax och sallad

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.