Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ulrica i svarta träningskläder med broccoli i handen höjd över huvudet

Foto: DWdesign

Tema fixa formen: Gå ner i vikt – kom i form! Del 2

Ulricas resultat

FÖRE
Vikt:
94,5
Fettprocent: 36,2
Fett i kg: 34,2
Muskelmassa: 57,2

NU
Vikt:
 86,8
Fettprocent:  27,2
Fett i kg:  23,6
Muskelmassa:  59,9

38-åriga Ulrica Remse har, precis som många andra småbarnsmammor, haft svårt att komma i form.
Kureras personliga tränare och kostrådgivare Carolin Helt hjälpte henne.

De senaste åren har det varit fullt upp med annat, berättar Ulrica. Och de flesta småbarnsföräldrar känner nog igen sig.
– Efter att vi fick våra barn, med två års mellanrum, har jag inte kommit igång med någon riktig träning alls utan har bara gått promenader med hunden. Jag har haft ont i ländryggen med jämna mellanrum eller varit allmänt trött i kroppen. Jag fick även ont i mina fötter, kunde knappt gå ner för trapporna på morgonen, säger hon.

Tog tag i träning och kost
För ungefär två år sedan anlitade Ulricas man, Daniel, en PT – personlig tränare – för att komma igång med styrketräningen. Efter att ha sett hans resultat blev även Ulrica riktigt sugen på att sätta fart hon med. För ett år sen tog hon tag i både träning och kost och sedan dess har hon blivit i mycket bättre form. Målet var att muskelmassan skulle öka på överkroppen medan den skulle vara bibehållen på benen. Och detta har Ulrica uppnått, precis som önskat.
– Just nu tränar jag styrketräning, med Carolin som PT, två gånger i veckan, promenerar och springer med hunden dagligen i minst en timme. Jag älskar cirkelträning där styrkeövningar och kondition varvas. Hög puls och en riktig utmaning varje gång, berättar Ulrika.
Personlig tränare gav resultat
Ulrikas muskelmassa har ökat med nästan tre kilo på överkroppen och bibehållits på underkroppen. Fettmassan har minskat med hela 7,2 kg på överkroppen, sex till sju hekto på varje arm och drygt ett kilo på varje ben.
– Min balans, koordination, kondition och styrkan har förbättras nåt helt otroligt! Det har jag nytta av i vardagen på en massa olika sätt. När man håller på med hästar och rider krävs alla dessa förmågor. Att bara ta sig upp på hästen är betydligt lättare nu kan jag säga.

 

Tid att träna
Att hinna med träningen innebär en hel del planering och att spontan fika med kompisar är inte speciellt vanligt numera.
– Däremot tränar jag gärna ihop med mina vänner. Nu när flickorna blivit större har jag börjat prioritera tid för mig själv också, säger Ulrica.

Träna så här!

För att komma i form på ett effektivt sätt krävs både styrketräning och kondition.

  1. Styrketräning
    Träna två eller tre styrkepass per vecka. Helkroppsprogram – rygg, bröst, ben och mage – 2-3 övningar per muskelgrupp samt någon övning för armar och axlar.
    Ulrica har, som många kvinnor, en smal överkropp och lite mer rumpa och lår. Hon hade problem med en värkande ländrygg när vi först träffades. Därför valde vi tyngre övningar för överkroppen för att bygga upp både muskelmassa, stabilitet och styrka. För att tona benen utan att bygga volym har Ulrica gjort övningar med egna kroppsvikten eller lättare vikter med många repetitioner, varvat med olika former av hopp – knäböjshopp, burpees och utfallshopp bland annat.
  2. Intensitet
    För att höja intensiteten i hela styrketräningspasset lägger vi även in hopprep, rodd och skidmaskin mellan styrkeövningarna. Det ger en grym puls!
    Styrkepassen har varit upplagda i cirkelform där 6-12 olika styrke- och konditionsövningar varvas, eller som superset alternativt triset där två eller tre övningar körs efter varandra utan någon vila emellan. Detta gör passen tidseffektiva och puls- och intensitet hålls hög.
  3. Kondition och förbränning
    Är fokus att bli av med kroppsfett bör även ytterligare förbrännings/konditionsträning in. 3-5 pass per vecka, 30-60 min. Varva gång med löpning till att börja med och utöka löpningen succesivt.
    Spinning, crosstrainer, trappmaskin eller rodd är andra bra träningsformer om du vill ha ut mesta möjliga av den tid du lägger på träning.
  4. Vila
    En dag i veckan för vila, se till att det blir en riktig återhämtningsdag.

 

Av Carolin Helt


Ulricas resultat

FÖRE
Vikt:
94,5
Fettprocent: 36,2
Fett i kg: 34,2
Muskelmassa: 57,2

NU
Vikt:
 86,8
Fettprocent:  27,2
Fett i kg:  23,6
Muskelmassa:  59,9

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?