Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kokoboksförfattaren Therese Elgquist går i ett grönsaksland.

Therese Elgquist vill inspirera till ett grönare liv. Foto: Agnes Maltesdotter

Therese Elgquist: ”Så lär du dig laga växtbaserad mat”

Hur lyckas man med växbaserad matlagning, när både fantasi, kunskap och tid tryter? Matprofilen Therese Elgquist är aktuell med en riktigt användbar bok om grön mat – med guider till både säsong, smak, textur, tillagningssätt och näringsinnehåll. Här avslöjar hon hur du lyckas med att skapa grön magi i köket.

Boken heter ”Växtbaserat” (The Book Affair) och ett recept ur den hittar du sedan tidigare här på Kureras hemsida (Bakad rotselleri med rökt tofu och syrad lök).Omslag till boken "Växtbaserat"

Therese driver även contentbyrån och varumärket ”Plant based by Thess”, skriver kokböcker och recept, fotar och matstylar, bland annat.

Hur kom det sig att du ville skriva den här boken som en guide, efter att ha gjort några "vanliga" kokböcker?

– Jag upplever att många människor tycker det är spännande, gott och kul med grön mat. Att de gärna både äter och lagar, men att det ibland kan kännas som en utmaning att laga “ny mat” eftersom det kanske innebär lite nya råvaror, eller sätt att tänka när man komponerar olika rätter. Jag funderade på hur jag på bästa vis kunde hjälpa eller inspirera människor att laga mer grönt – och att göra det mer tillgängligt. Genom att “lära ut” om växtbaserad mat från grunden, och visa på vilka smaker, texturer och näringsgrupper vi vill ha med, och vad de olika delarna innebär, hoppas jag att det ska bli enklare att laga mat och lättare att vara mer flexibel. Istället för att hålla sig till exakta recept, med exakta råvaror, vill jag att det här sättet ska göra att man förstår “konceptet” av en maträtt . Men sedan man byta ut, lägga till och anpassa den efter vad man har hemma och vad man gillar. Så det var helt enkelt ett försök att öppna upp till en helt ny värld – som egentligen handlar om väldigt enkel matlagning - bara man känner till grunderna!

LÄS OCKSÅ: Tre näringsrika livsmedel i säsong i din trädgård

Du introducerar ett nytt alternativ till tallriksmodellen i boken: växtmodellen! Hur ser den ut?

–Tanken med Växtmodellen är att se uppbyggnad av rätter på ett nytt vis. I stället för exakta ingredienslistor bryter vi ner olika rätter till dess beståndsdelar, för att tydliggöra vad det faktiskt är som gör en rätt extra god, mättande och spännande. Utifrån växtmodellen har jag tagit fram ett gäng formler, för olika sallader, hummus bowls, gröter och mackor, där det blir tydligt vilka beståndsdelar eller komponenter som behövs till olika rätter. Sedan kan man själv välja exakt vilket sädesslag man vill ha i sin sallad, eller vilken dressing, eller topping. Man skulle kunna ta fram en formel för alla typer av rätter! Utöver formlerna så är boken fylld av ett gäng grundrecept på exempelvis röror, dressingar och toppings som man kan “leka med” och kombinera med olika rätter. Och det finns även en tillagningsguide för runt 30 olika grönsaker, med flera olika sätt att tillaga dem.

 

LÄS OCKSÅ: Håll dig frisk med kål

Matkreatören Therese Elgquist håller i en tallrik med grönsaker.

Den växtbaserade maten kan varieras i oändlighet menar Therese Elgquist. (Foto: Agnes Maltesdotter)

Växtbaserat är "möjligheternas matlagning" säger du. På vilket sätt och hur vill du samtidigt övertyga de som fortfarande tycker att det känns svårt eller krångligt att laga vego?

– Därför att det inte finns någon hejd på vad man kan laga! En och samma grönsak kan bli till oändligt många olika saker beroende på hur du tillagar den. Om du bakar en pumpa hel i ugnen eller i klyftor, eller i tunna skivor. Om du friterar den, smaksätter falaflar med den, kokar soppa på den, använder den till bakning, gör röror på den, river ner i gröten eller i våfflorna och så vidare. Multiplicera det med antalet grönsaker du känner till…Och tänk sedan på alla möjligheter som uppstår när du ska kombinera det med olika sädesslag, röror, dressingar och smaksättningar och så vidare. Det blir då rätt så tydligt hur mycket det finns att upptäcka! Börja på din nivå – kanske är det att börja med att bli grym på att göra en riktigt god hummus, för att nästa vecka lära dig göra en riktigt bra falafel, och tredje veckan ett par olika salladsbaser. Eller så är det att laga helt grönt, det finns inget som är rätt eller fel! Börja med att lära dig två-tre olika rätter. När du känner dig trygg med dem kan du börja att variera dem genom att byta ut någon grönsak, testa en ny dressing eller en ny röra. Servera med sädesslaget durra istället för ris. Testa att göra en hummus på svenska gula ärter istället för hummus. Och sedan kommer du av bara farten ha byggt upp en grym grön repertoar!

LÄS OCKSÅ: Fem skäl att äta mer bönor

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!