Tia Jumbe: "Ge med hjärtat istället för plånboken" | Kurera.se

Tia Jumbe: “Ge med hjärtat istället för plånboken”

Fakta

Tia Jumbe är ayurvedisk hälsorådgivare, yoga- och meditationslärare, och passionerat intresserad av holistisk hälsa. Tia Jumbe har skrivit ett flertal böcker om hälsa, senast "Boosta din hälsa med naturens superfoods", och "Boosta hud och hår med naturens näringsbomber". Tia Jumbe är också journalist och jobbar deltid med Coops mattidning Mer Smak. Läs mer om Tia på hennes hemsida tiajumbe.com.

Foto: Camilla Lindqvist.

För ett par veckor sedan fyllde en god vän till mig år. När hon öppnade sina presenter på festen blev jag varm i hjärtat. Bland gåvorna fanns hemmastickade, vackra vantar, ett ljuvligt hemmagjort halsband och ett hemmapysslat armband med speciella kristaller. Själv gav jag henne en egenblandad nattolja för ansiktet. Kureras krönikör Tia Jumbe skriver om vikten att ge det som har ett verkligt värde framför det som bara kostat pengar.

När jag fyllde år i början av december fick jag av mina döttrar en härlig tvål, en dagbok och det finaste man kan ge någon annan människa: Tid. Tonårsdöttrarna valde att tillbringa hela födelsedagskvällen med mig, vi åt på restaurang och gick på bio. Visst är vi ofta tillsammans jag och mina tjejer, men det är inte så ofta vi gör lördagskvällar på stan ihop. Förra året när jag fyllde år fick jag ett par hemmastickade strumpor av en god vän, och blev nästan rörd till tårar. Jag älskar själv att handarbeta och vet vilken tid det tar att sticka. Att hon hade gjort dessa sockor till mig var nästan överväldigande.

 

Jag tror att du anar var jag vill komma, och jag tror att du egentligen håller med. Vi behöver inte hetsa runt de här sista dagarna innan jul för att köpa fler saker åt varandra, särskilt inte de där sista kompletteringsklapparna. Det finaste att ge och få går inte att få tag på i butikerna.
Men det finns fler anledningar att tänka om kring julklappshetsen. Vi slår sedan 20 år tillbaka årligen rekord i julklappsspendering (utom 2012), och förväntas i år handla presenter åt varandra för över 80 miljarder kronor. En oerhörd summa. Det besvärliga är att vårt jordklot inte klarar vår givmildhet. Vi behöver konsumera färre prylar per person, inte fler. Och om vi tänker efter så är ganska många av dessa klappar onödiga.

LÄS OCKSÅ: Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

De presenter som vi vuxna ger till andra vuxna som redan ”har allt” – eftersom de är vuxna, har en egen inkomst och själva köper det de behöver – blir ofta något krystat och inte sällan något som göms och glöms. Forskning visar att yngre barn blir mer kreativa och roade av att ha färre leksaker. Att överösa barn med nya saker är alltså både onödigt och kontraproduktivt. Och alla de där småsakerna som slinker med och slås in för att det ska se lite extra härligt generöst ut under granen – helt onödig lyx som tär stort på jorden.
Julklappsinköp sker också för många under stress och press, långt ifrån den kärlek som julen symboliserar och en julgåva borde genomsyras av.

LÄS OCKSÅ: Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Jag älskar att både få och ge presenter, och tycker inte att vi ska sluta med det. Självklart kan vi ge våra nära och kära väl genomtänkta och, om det är ett alternativ, påkostade gåvor. Vi ska bara ge varandra lite färre. Ingen av oss behöver det överflöd av saker som vi bygger upp med vår konsumtion. Jag vill så här inför den mest intensiva dagen för julklappsinköp – söndagen innan julafton – inspirera dig till att tänka om kring några av dina sista julklappsinköp.

LÄS OCKSÅ: ”Lev ett liv i värdighet och grace”

Ge med hjärtat i stället för plånboken
Ge färre men värre, och med värre menar jag inte dyrare, utan kärare.
Några tips på hur klappar från hjärtat kan se ut har du fått ovan. Här kommer några till
• Är du händig? Varför inte ge bort några timmars hantverkshjälp till en som INTE är det? Presenten kan även gälla gräsklippning, att lappa och laga, eller en storstädning. Det är klart att man kan hjälpa till ändå, men det kan vara lättare att be om hjälp om det finns en liten lapp med gåvan nedskriven på.
• Tycker du om att handarbeta, pyssla eller koka eller tillaga något? Varför inte ge bort något du stickat/virkat/pysslat/kokat ihop/tillagat? Hemmagjord chutney eller ett grönt skott i en vackert dekorerad kruka är fint att få.
• Har du en praktisk kompetens av något slag? Du som är massör kan ge bort en stunds massage, meditationslärare kan ge bort en meditationsstund och så vidare. Garanterat uppskattat.
• Ge bort en romantisk kväll till din darling, med barnvakten är fixad – eller varför inte ge bort barnvaktstimmar till ett annat par i behov av egen vuxentid?
• När barnen var små hände det att jag fick presenter i form av lappar där barnen plitat ner gulliga gåvor: En kram, stod det på en lapp, en kortspelsomgång på en annan, en promenad på en tredje, och så vidare. Superfin present från barn till någon nära och kär.
• Min dotter gjorde nyligen en underbar present till en nära vän. Hon dekorerade en kartong och fyllde den med olika små gulliga saker, foton på sig själv och kompisen som hon hade skrivit ut, bland annat. Men det raraste var den lilla burken med texten ”15 anledningar att älska dig”. Den hade hon fyllt med 15 lappar, och på var och en av lapparna hade hon skrivit en sak som hon tycker om hos sin vän. Vem skulle inte bli glad över en sådan burk?
•Återbruk. Se om det du vill ge bort går att få tag på begagnat och välbehållet. Second hand är genialt för både planet och plånbok.
• Ge en gåva som gör skillnad. Jag kommer i år, bland annat att ge bort gåvobevis för RBU Barnhjälpen Tanzania till förmån för rörelsehindrade barn och ungdomar. Ett gåvobevis kan till exempel ge ett barn ett års sjukförsäkring eller hjälpmedel för att kunna gå. Det finns liknande gåvobevis att ge bort för att göra en insats för djur och miljö.
Egentligen är det vara fantasin som sätter gränserna för gåvor från hjärtat. Och kanske också förväntningar som vi har byggt upp under åren, på att julafton ska bada i ett överflöd av dyra prylar i paket. Men vi behöver ändra på det beteendet, för vår egen skull och för vår planets skull.

 

Jag bjuder in dig att ändra dig redan nu.tia jumbe

Med kärlek

Av Tia Jumbe, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och författare.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Tia Jumbe är ayurvedisk hälsorådgivare, yoga- och meditationslärare, och passionerat intresserad av holistisk hälsa. Tia Jumbe har skrivit ett flertal böcker om hälsa, senast "Boosta din hälsa med naturens superfoods", och "Boosta hud och hår med naturens näringsbomber". Tia Jumbe är också journalist och jobbar deltid med Coops mattidning Mer Smak. Läs mer om Tia på hennes hemsida tiajumbe.com.

Foto: Camilla Lindqvist.

Fakta

Tias tips för gåvobevis RBU Barnhjälpen Tanzania för djuren Världsnaturfonden och miljön Greenpeace

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.