Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Faktum är att många av oss, även de som upplever att de äter näringsriktigt, inte äter en balanserad kost.

Tillräckligt med näring genom balanserad kost?

Kan vi få i oss den näring vi behöver genom balanserad kost?
Faktum är att många av oss, även de som upplever att de äter näringsriktigt, inte äter en balanserad kost. Nästan 40 procent av de kalorier många människor äter kommer från raffinerad och behandlad snabbmat eller snacks. Dessa födoämnen innehåller visserligen kalorier, men nästan inga av de vitaminer eller mineral som vi verkligen behöver. Och även om vi får i oss rätt kost är det inte säkert att vår matsmältningsapparat fungerar tillräckligt bra för att bryta ned, absorbera och transportera den föda och näring som vi så väl behöver. Många människor har brist på matsmältningsenzymer och har ett felaktigt pH-värde i matsmältningskanalen. Detta försämrar förmågan att effektivt ta upp vitala näringsämnen.

Vad är det för fel på husmanskost?
Här följer sjutton orsaker som förklarar varför den moderna människan behöver tänka om när det gäller val av kosthållning och behov av kosttillskott. Man behöver nämligen kompensera för det som idag saknas i kosten.
• Kemiska bekämpningsmedel påverkar näringsvärdet hos det vi odlar.
• Konstgödsel tillför några få mineral men minskar mängden spårämnen och C-vitamin.
• Genmanipulation minskar mängden av näringsämnen och fytokemikalier. Den rubbar också den naturliga näringsbalansen.
• Kemikalierna från jordbruket innehåller giftiga ämnen.
• Exponering för värme, ljus, vatten och diverse kemikalier under hanteringen eller raffineringen försämrar kvaliteten.
• Att plocka frukt och grönsaker för tidigt, så att det inte ruttnar på väg till affären, påverkar näringsvärdet.
• Långa transportsträckor gör färskvaror svagare. Få familjer odlar frukt och grönsaker och har möjlighet att skörda och äta dem direkt.
• Långa lagringstider försämrar näringsvärdet. En oktoberpotatis innehåller minst det dubbla näringsvärdet jämfört med aprilpotatis som lagrats i 6 månader.
• Näringsvärdet sjunker när maten tillagas och sedan värms upp. Mycket av det man äter i dag är uppvärmd halvfabrikat.
• Det sura regnet stjäl kalcium, magnesium och andra livsviktiga näringsämnen från grödorna.
• Tjernobylolyckan har lämnat efter sig oanade skador och konsekvenser för hela näringskedjan.
• Tungmetaller i fisk ökar. Undvik fisk från Östersjön och de flesta insjöar, om du inte vet hur ren sjön är.
• Onaturlig uppfödning av djur: kycklingar i bur, omvandling av kor från vegetarianer till kannibaler, där ”galna-kosjukan” är ett bra exempel. Överanvändning av antibiotika och tillväxthormoner i djuruppfödning utomlands.
• För stort intag av raffinerade produkter och socker samt för låg konsumtion av frukt, fullkornsbröd och grönsaker. Endast 19 procent av svenskarna äter minst 5 portioner frukt och grönt dagligen.
• Kaffe och läskedrycker i stora mängder dricks istället för vatten och behovet av näring ökar på så vis.
• Överanvändning av mikrovågsugn. Energikraften hos mat som tillreds i mikron förstörs och näringsvärdet försämras.
• Alltför många måltider består av snabbmat från kiosken eller halvfabrikat som uppvärms hemma.

 

För att leva i dagens samhälle behöver vi bättre näringsskydd än någonsin.

Här följer en lista över vanliga stressmoment som kan öka behovet av de livsnödvändiga näringsämnen du behöver för att fungera optimalt:
• regelbunden alkoholkonsumtion
• regelbunden kaffekonsumtion
• ständig bantning etc.
• regelbundet bruk av medicin och/eller narkotika
• tungt arbete eller motion
• brist på motion
• cigarettrök
• åldrande
• dålig matsmältning
• kirurgiska ingrepp
• p-piller
• infektion eller annan sjukdom
• graviditet och amning
• strålning (sol, röntgen, TV, bestrålad mat)
• sår eller skador
• konserveringsmedel etc.
• luft och vattenföroreningar
• kemisk besprutning
• ökad känslomässig stress eller arbetsstress.

Vårt behov av näring är inte statiskt utan dynamiskt och tillståndsberoende.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

 

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.

Närbild på person som hukar sig och knyter löparskor

Nystarta din träningsrutin i höst!

Träning

Höst betyder nystart för många vad gäller goda vanor och motion. Men hur ser en bra och rimlig start ut för den som tappat bort sin träningsrutin – eller kanske aldrig haft någon? Vi frågade Kureras träningsexpert Monika Björn! 

Ung kvinna sm äter mycket socker

Hur mycket socker kan man egentligen äta?

Kost

När den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, Efsa, gick igenom 32 500 vetenskapliga publikationer om socker, så kom man fram till att det inte går att säga var den hälsosamma gränsen finns för ett sockerintag. Det allra bästa är att äta så lite som möjligt.