Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fyråårig blond pojke i orange jacka tittar upp mot kameran ler lite stelt

Foto: Penny Mathews

Tillskott av omega-3 kan hjälpa barn med ADD och ADHD

Tillskott av fettsyrorna omega-3 och 6 kan hjälpa barn och ungdomar som har en viss form av ADHD.
Det visar en avhandling vid Sahlgrenska akademin, som också pekar på att ett särskilt kognitivt träningsprogram kan förbättra problembeteenden vid alla former av ADHD.

Mellan tre och sex procent av alla barn i skolåldern beräknas ha ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). ADHD är en funktionsnedsättning, som innebär att man kan ha svårt att kontrollera sin impulser och sitt humör, att sitta still och vänta eller att vara uppmärksam mer än korta stunder i taget.
Det finns olika former av ADHD, där störningar i uppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet är olika framträdande.
Ofta behandlas ADHD med centralstimulerande läkemedel, som för de flesta har god effekt men som inte fungerar för alla.

► Läs också: Studie jämför fettsyratillskott med läkemedel: Barn med ADHD fick färre symptom och biverkningar

Konstaterad förbättring
I den aktuella studien fick 75 barn och ungdomar med ADHD antingen fettsyrorna omega-3 och 6, eller placebo under tre månader, och därefter fick alla omega-3/6 under tre månader. Studien genomfördes dubbelblint, vilken innebär att vare sig forskare eller deltagare fick veta om de fått de verksamma kapslarna förrän efteråt, skriver Sahlgrenska akademien på sin hemsida.
– För gruppen som helhet såg vi ingen större förbättring, men hos 35 procent av de barn och ungdomar som har formen ADHD med uppmärksamhetsstörning (ofta kallad ADD) förbättrades symtomen så mycket att vi kan tala om en kliniskt relevant förbättring, säger Mats Johnson, doktorand vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.
Nivåerna av omega-3 och omega 6 mättes även i blodprov, där de som fick en tydlig förbättring av sina symtom också visade sig ha fått en bättre balans mellan nivåerna av dessa två fettsyror.

 

Bra komplement
Avhandlingen visar också att en kognitiv träningsmetod som kallas Collaborative Problem Solving (CPS) kan vara ett bra alternativ eller komplement vid behandling av ADHD och trotssyndrom. Metoden innebär att barnen och familjen får hjälp med att träna tankeförmågor och lösa problematiska situationer. I studien ingick 17 barn, vars familjer fick upp till tio veckors CPS-samtal. Familjerna fick ange hur mycket beteendeproblemen förbättrades direkt efter behandlingen, och även ett halvår efteråt.
– Vår studie om CPS som behandling för ADHD och trotssyndrom är den första i Sverige. Alla familjer i vår studie fullföljde behandlingen, och hälften av dem upplevde en stor eller en mycket stor förbättring av beteendeproblemen, säger Mats Johnson.

► Läs också: Ny forskning: Paracetamol ökar risken för ADHD

Kan förbättra beteendet
Den patientgrupp som fortfarande hade svåra ADHD-symtom när CPS-behandlingen var avslutad fick möjlighet att komplettera med centralstimulerande läkemedel. Vid uppföljningen sex månader senare upplevde 81 procent av alla de deltagande familjerna en stor eller mycket stor förbättring.
Det talar enligt Mats Johnson för att CPS kan förbättra problemskapande beteende hos barn med ADHD och trotssyndrom, och att barn med svåra ADHD-symtom kan förbättras med en kombination av CPS och ADHD-medicinering.
Forskningen har genomförts inom Gillbergcentrum vid Göteborgs universitet.

Läs avhandlingen här.

Av Redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.