Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Peter Erlandsson

Tinas livsgnista kom tillbaka

Tina Rittemar

Ålder: 53 år.

Familj: Maken Stefan, sju barn, fyra egna, två bonusbarn plus ett flyktingbarn. Tre bor hemma. Hunden Sidney.

Yrke: Lågstadielärare.

Bor: Ystad.

Intressen: Familjen slukar all tid. Men jag tränar nästan varje morgon. Först en promenad med hunden och sedan styrketräning ute i naturen. Någon gång i veckan även på gymmet. Är med i en "syjunta" som består av barndomskamrater och nya bekantskaper och som träffas en gång i månaden och äter gott, går på konserter och gör andra trevliga saker ihop.

Förändringen kom smygande. Tina Rittemar, 53, var både arg och ledsen under samma dag. Så småningom sjönk hon in i nedstämdhet och håglöshet. Inget var roligt längre. När livet kändes som mest grått fick Tina hjälp att hitta tillbaka till sitt vanliga energiska och glada jag. Lösningen fanns i ett tillskott designat för kvinnor i klimakteriet.

Klimakteriet kan vara en period som flyter på utan några större problem – men det kan också vara en tid som blir besvärlig på många olika sätt. Hur kvinnor reagerar i samband med klimakteriet är väldigt individuellt. Den största anledningen till att kvinnor mår sämre i övergångsåldern är att kroppens produktion av östrogen minskar, vilket påverkar alla organ inklusive den psykiska hälsan. Före puberteten är östrogenproduktionen väldigt låg. Därefter blir den producerar kroppen östrogen fram till cirka 40 års ålder då produktionen börjar gå ner. Åtta av tio kvinnor upplever värmevallningar – plötsliga vågor av hetta med efterföljande svettningar. Vissa får humörsvängningar, sömnproblem och torra slemhinnor. 

Allra vanligast är att kvinnor befinner sig i klimakteriet mellan 45 och 57 år. Eftersom östrogen bland annat bidrar till att kvinnan blir gladare och har ett jämnare humör kan hormonförändringarna ge problem med stämningsläget, och så var det för Tina Rittemar.

 

– Det började med att jag fick rejäla humörsvängningar. Jag kunde bli riktigt arg, irriterad och grinig. Varken jag själv eller min familj kände igen mig. Bland annat blev jag ovän med min äldste son. Efter kanske ett år blev jag mer nedstämdhet och håglös. Jag kände inte för att göra något och eftersom jag var i 50-års åldern förstod jag att det var klimakteriet som påverkade mig. Då skickade jag länkar till familjen där det stod att läsa om humörsvängningar i klimakteriet så att de skulle förstå vad det var som påverkade mig och att det faktiskt kommer att gå över, säger Tina Rittemar.

LÄS OCKSÅ: Så blir du stark genom klimakteriet

Lika bra som hormoner
Hon testade olika hormonpreparat, provade sig fram bland egenvårdsprodukter som vänder sig till kvinnor i övergångsåldern, men ingenting hände. Det var först när hon fick höra talas om Femarelle Rejuvenate, en produkt som lindrar olika symtom för kvinnor i klimakteriet.

Tillskottet är baserat på fermenterad soja (kallas DT56), linfrön och vitamin B2 som motverkar trötthet och utmattning samt biotin som lindrar humörsvängningar. En studie på produkten, som gjordes vid Universitetet i Pisa 2009 undersökte ämnet DT56 effekt på hjärnan. Forskarna konstaterade att ämnet påverkade vissa områden i hjärnan på ett sätt som liknar östrogen, men utan att medföra förhöjd risk för blodpropp eller bröstcancer, som hormonbehandling kan medföra. Dessa områden i hjärnan styr bland annat humör och regleringen av kroppstemperatur. 

I en annan studie följdes 89 kvinnor under tolv månader. Dessa kvinnor hade vallningar, svettningar och sömnsvårigheter men också trötthet, nedstämdhet, irritabilitet och ledvärk. 26 kvinnor fick traditionell hormonbehandling och 26 behandlades med Femarelle. Resterande 36 kvinnor fungerade som kontrollgrupp. Resultatet visade att båda de grupper som behandlades fick en signifikant och likvärdig symtomlindring, medan kontrollgruppens symtom förblev oförändrade eller blev sämre.

LÄS OCKSÅ: Äntligen i klimakteriet

Kul för första gången på länge
– Normalt sett tycker jag om att dekorera hemma, gå ut och äta och träffa vänner. Men jag ville ingenting under den dystra perioden. Förändringen i humöret kom ganska snabbt efter att jag börjat med tillskottet. Jag var verkligen skeptisk innan eftersom jag provat en hel del annat och trodde väl inte att detta skulle hjälpa. Jag minns att jag en fredag efter jobbet hade en helt annan energi. Jag åkte för att köpa snittblommor och när min man frågade om vi skulle gå ner på vår lokala restaurang så kändes det kul för första gången på länge. Under min håglösa period sa jag konstant nej till allting, berättar Tina.

 

Tina har en stor familj. Tillsammans med maken har de sju barn, några från tidigare äktenskap, ett gemensamt plus ett flyktingbarn. De gör att hennes egentid oftast är innan hon jobbet, och då vill Tina träna. Redan strax efter fem är hon uppe för att be ge sig ut med hunden i naturen för att promenera, jogga och köra styrketräning. Träningen betyder mycket för Tina och även när hon kände sig som mest håglös och nedstämd hoppade hon aldrig över ett pass. 

– Det som faktiskt var positivt var att jag blev av med min hormonella migrän i samband med övergångsbesvären. Jag gick från ilska och irritation till håglöshet och nedstämdhet för att landa i mitt gamla jag, som är full av livslust och energi. Det har nog varit en resa på närmare fyra år, så det känns skönt att mitt glada och jämna humör är tillbaka. Ett tag vakande jag med en obehaglig känsla och ibland hade jag ångest, och det är verkligen skönt att slippa. Att förstå vad det bottnade i och nu hittat något som fungerar känns fantastiskt. Jag svettas fortfarande, men det kan jag ta. Min familj behöver inte längre undra om jag plötslig ska skälla ut någon idag, säger Tina och skrattar.

Av Inger Palm


Tina Rittemar

Ålder: 53 år.

Familj: Maken Stefan, sju barn, fyra egna, två bonusbarn plus ett flyktingbarn. Tre bor hemma. Hunden Sidney.

Yrke: Lågstadielärare.

Bor: Ystad.

Intressen: Familjen slukar all tid. Men jag tränar nästan varje morgon. Först en promenad med hunden och sedan styrketräning ute i naturen. Någon gång i veckan även på gymmet. Är med i en "syjunta" som består av barndomskamrater och nya bekantskaper och som träffas en gång i månaden och äter gott, går på konserter och gör andra trevliga saker ihop.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.