Tio anledningar att äta mer blåbär

Fakta

Blåbäret har använts inom traditionell medicin under lång tid och man har utöver bäret även använt bladen och barken för att behandla olika åkommor som synstörningar, magbesvär och högt blodsocker.
En vida känd och välanvänd huskur är att använda blåbär vid såväl förstoppning som diarré.
Att äta färska blåbär när man är förstoppad brukar få fart på magen. Vill man lindra diarré däremot ska man använda sig av torkade blåbär.

Blåbär sägs också vara inflammationshämmande, blodrenande, kunna förebygga åderbråck samt förbättra läkning av sår.

För att ta vara på blåbärets näringsämnen på bästa sätt är det rekommenderat att frysa färska blåbär och plocka fram allt eftersom de ska användas. Undvik halvfabrikat som pulversoppor, färdig sylt och soppor då de ofta innehåller stora mängder socker och ibland sötningsmedel.

Tips på blåbär i pulver-, kapsel- och tablettform:
Förutom färska bär kan man äta blåbär i pulverform eller som kosttillskott.
Bra förslag är till exempel...

Blåbärspulver
... som du som du lätt kan strö över muslin, gröten eller ha i smoothies.
Till exempel: Blueberry powder från Superfruit, ett ekologiskt blåbärspulver gjort på hela frystorkade vilda bär, osötat och tillsatsfritt.
Eller Active blåbärspulver från svenska företaget Holistics serie för superfoodpulver. 100 procent ekologiska, handplockade, frystorkade, finmalda och vildväxande blåbär från Finland.

Blue Eye
...en blåbärsprodukt för ansträngda och åldrande ögon som gynnar ögats hälsa och funktioner genom en bra sammansättning av antioxidanter.
Produkten ska bevara synskärpan och skyddar ögat mot solens skadliga UV-strålar samt stärker kroppens immunförsvar. Blue Eye  innehåller blåbärsextrakt, vitamin E, zink och selen. I tillskottet finns även extrakt från ringblomma som är traditionellt använt mot ögonsjukdomar. Ringblomman innehåller nämligen karotenoiden lutein. Lutein behövs speciellt i den del av näthinnan där vi ser som allra skarpast – gula fläcken.

Blue Berry
...från New Nordic, tabletter som innehåller antocyaniner från blåbär. Ett högkoncentrerat blåbärsextrakt som innehåller även andra kompletterande, cellskyddande örter som ögontröst och vindruvskärneextrakt.

Ögonboost
...från Vidasal, som innehåller ett filtrerat extrakt av blåbär samt även luteinextrakt och extra antioxidanter. Mjuka kapsar med flytande innehåll för maximal upptaglighet. Produkten innehåller även vitamin E och A som har betydelse för ögonen. Betänk dock att gravida inte bör ta högre doser av A-vitamin.

Strix Forte
...är ett tillskott som består av antocyanosider från blåbär, lutein, E-vitamin, A-vitamin och dessutom zink och selen – ämnen som tillsammans ska stärka ögats försvarssystem. Blåbär är även rikt på ämnet lutein som finns i höga halter i ögats vävnader.

•  BCAA-pulver blåbär/passion
...från Better You. Det är ett naturligt BCAA-pulver (grenade aminosyror) utvunnet ur majs. För den som tränar och önskar bra tillväxt och återhämtning för musklerna, lite kortfattat. Är även ett gott och smart sätt att smaksätta hemmagjord glass.

Blåbären börjar på de allra flesta håll att komma.
Är du duktig på att ta tillvara de blå bären? Om inte är det kanske dags att börja? Bären är nämligen extremt nyttiga!

Här är tio anledningar till varför du ska äta mer blåbär.

Turer i skog och mark har precis börjat att förgyllas av möjligheten till lite blåbärsplock. Det finns uppgifter som säger att 17 procent av Sveriges yta består av blåbärsris men vi kunde vara bättre på att ta tillvara bären. Enligt uppgifter från läkaren Bertil Dahlgren som ofta pratar om nyttan med blåbärstillskott, inte minst för ögonhälsan, tar vi bara vara på högst var 20:e bär.
Det bör vi ändra på. Blåbär är både i säsong och supernyttigt!

Skärper hjärnan och skyddar ögat
Blåbär har alltid varit populärt inom folkmedicinen och i dag innehåller flera kosttillskott blåbär. Det är även vanligt att blanda i blåbärspulver i sin smoothie, fil eller gröt. Och varför inte? Blåbär är både i säsong och supernyttigt!
Det finns flera forskningsstudier som visar att blåbär är bra för nervceller både i hjärnan och i ögat. Bären innehåller några av våra mest kraftfulla antioxidanter, som bland annat fungerar som skyddsämnen för våra celler. Det är det intensivt blåa färgämnet som är mest verksamt.

 

► Läs också: Blåbär – bäret som kan rädda din syn

Här får du veta fler av bärets många hälsobringande egenskaper.

1. Näringsrik och effektiv hälsoboost!
Blåbär innehåller en rad viktiga mineraler och vitaminer. Bland annat innehåller de magnesium, mangan, kalcium, kalium, järn och B-vitamin. Och så mängder av det viktiga C-vitaminet. Bäret är dessutom fullt av antioxidanter och sägs innehålla mer antocyaniner än något annat livsmedel. Antocyanin är en kraftig antioxidant som ger växter en starkt röd, blå eller violett färg. Det skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar, eftersom de förhindrar att fetter oxiderar i blodet. Dessutom verkar antocyaninet inflammationshämmande, kolesterolsänkande och kärlvidgande. Man tror att antocyanin skyddar ögats a-vitamin från fria radikalier och att det därför motverkar åldersrelaterade ögonsjukdomar.

Läs också: Vill äta superfood men orkar inte? Guide till supermat i kapselform!

2. Kalorisnålt! 
Bäret är väldigt kalorisnålt. 100 gram innehåller bara 53 kalorier.

3. Kan motverka olika cancertyper!
Det antioxidantrika blåbäret skyddar cellerna mot farliga syreradikaler och djurförsök har visat att bäret kan motverka prostata, tjocktarm- och livmoderhalscancer. Ämnena ellagsyra och quercitin har till exempel visat sig motverka tjocktarmscancer.

► Läs också: Nya rön: Rabarber kan halvera antalet cancerceller på 48 timmar

4. Hämmar hjärt- och kärlsjukdom!
Blåbär har en antiinflammatorisk effekt och motverkar därför uppkomsten av hjärt- och kärlsjukdomar. Bäret innehåller kalium och magnesium, ämnen som är viktiga för ett friskt hjärta men också för nervsystemet. Blåbär kan också sänka det dåliga kolesterolet, LDL och även sänka det totala kolesterolet och blodfetterna något.
Antioxidanten antocyanin som ger bäret dess färg sägs skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar, eftersom de förhindrar att fetter oxiderar i blodet. Dessutom verkar antocyaninet inflammationshämmande, kolesterolsänkande och kärlvidgande.

5. Främjar syn och ögonhälsa!
På grund av sitt höga innehåll av antocyaniner är blåbär extra effektiva vid ögonbesvär. Blåbär användes redan under andra världskriget för att förbättra mörkerseendet för stridspiloter. I dag finns flera kosttillskott med blåbär som främjar ögonhälsan. Blåbäret (det europeiska) kan också förebygga och förbättra makulär degeneration samt förebygga gråstarr.
Utöver sin cellskyddande effekt kan blåbäret även bromsa utvecklingen av grönstarr: Vätskan inuti ögat cirkulerar hela tiden och ibland bildas det avlagringar, så kallade exfoliationer, och dessa kan då täppa till utförselkanalerna i ögat och då uppstår en form av tryckförhöjning. Ämnen i blåbär har visats minska dessa avlagringar och då kan man påverka förloppet för denna form av grön starr, så kallat exfoliationsglaukom. Blåbär kan genom sin antioxidativa verkan skydda fettet i blodet från oxidation och då minskar även åderförfettningen i ögats och hjärnans kärl. Cellerna i ögat överlever längre och mängden sönderfallande och döda celler minskar.
Läs mer i artiklarna Blåbär istället för glasögon och Lutein kan ge synskärpan tillbaka.

6. Effektivt mot diarré, magsjuka och matsmältningsproblem!
Traditionellt har blåbärssoppa ofta använts mot magsjuka och tillsammans med blåbärssaft och torkade blåbär även vid bland annat diarré och lös mage. Färska blåbär sägs kunna vara lösande (särskilt för personer som extra känsliga) medan till exempel blåbärssoppa är stoppande. Också torkade bär och blad kan används som te för att motverka olika magproblem. Det är framför allt garvsyran och tanninerna i blåbären som ger den positiva effekten vid magbesvär.

Läs också: Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa

7. Blodsockerstabiliserande!
Blåbär innehåller fibrer som gör att blodsockret håller sig på en jämn nivå, vilket kan förebygga både diabetes och viktökning (det lindrar även sötsug). Pektinerna i blåbär bildar en geleliknande konsistens i tarmen, vilket påverkar med vilken hastighet näringsämnen tas upp. Blåbär är dessutom blodrenande.

8. Kan förbättra minnet och skjuta upp demenssjukdomar!
En studie utförd på råttor visade att råttorna bland annat förbättrade sitt korttidsminne med hjälp av blåbär. Även amerikanska studier har visat att åldersrelaterade minnesförändringar kan hejdas om man äter blåbär. Man har också sett att blåbär kan stimulera tankeförmågan. Det är ämnet antocyanin i bäret som stimulerar bildandet av nya hjärnceller. I USA marknadsförs ofta blåbärstillskott med hjälp av benämningen ”hjärnbären”.

► Läs också: Vår nordiska supermat: Superbär

9. Förbättrar koordination och balans!
Av blåbär kan man få bättre koordination och balans sägs det. Men då ska man äta lite drygt en deciliter blåbär varje dag.

10. Gott!
Sist men inte minst – blåbär är både somrigt och nästan löjligt gott. Och i nästan alla former. Blåbär med mjölk, blåbärskräm, på gröten, blåbärsmuffins, i smoothien eller som garnering på tårtan. Blåbär går att använda i det mesta.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Blåbäret har använts inom traditionell medicin under lång tid och man har utöver bäret även använt bladen och barken för att behandla olika åkommor som synstörningar, magbesvär och högt blodsocker.
En vida känd och välanvänd huskur är att använda blåbär vid såväl förstoppning som diarré.
Att äta färska blåbär när man är förstoppad brukar få fart på magen. Vill man lindra diarré däremot ska man använda sig av torkade blåbär.

Blåbär sägs också vara inflammationshämmande, blodrenande, kunna förebygga åderbråck samt förbättra läkning av sår.

För att ta vara på blåbärets näringsämnen på bästa sätt är det rekommenderat att frysa färska blåbär och plocka fram allt eftersom de ska användas. Undvik halvfabrikat som pulversoppor, färdig sylt och soppor då de ofta innehåller stora mängder socker och ibland sötningsmedel.

Tips på blåbär i pulver-, kapsel- och tablettform:
Förutom färska bär kan man äta blåbär i pulverform eller som kosttillskott.
Bra förslag är till exempel...

Blåbärspulver
... som du som du lätt kan strö över muslin, gröten eller ha i smoothies.
Till exempel: Blueberry powder från Superfruit, ett ekologiskt blåbärspulver gjort på hela frystorkade vilda bär, osötat och tillsatsfritt.
Eller Active blåbärspulver från svenska företaget Holistics serie för superfoodpulver. 100 procent ekologiska, handplockade, frystorkade, finmalda och vildväxande blåbär från Finland.

Blue Eye
...en blåbärsprodukt för ansträngda och åldrande ögon som gynnar ögats hälsa och funktioner genom en bra sammansättning av antioxidanter.
Produkten ska bevara synskärpan och skyddar ögat mot solens skadliga UV-strålar samt stärker kroppens immunförsvar. Blue Eye  innehåller blåbärsextrakt, vitamin E, zink och selen. I tillskottet finns även extrakt från ringblomma som är traditionellt använt mot ögonsjukdomar. Ringblomman innehåller nämligen karotenoiden lutein. Lutein behövs speciellt i den del av näthinnan där vi ser som allra skarpast – gula fläcken.

Blue Berry
...från New Nordic, tabletter som innehåller antocyaniner från blåbär. Ett högkoncentrerat blåbärsextrakt som innehåller även andra kompletterande, cellskyddande örter som ögontröst och vindruvskärneextrakt.

Ögonboost
...från Vidasal, som innehåller ett filtrerat extrakt av blåbär samt även luteinextrakt och extra antioxidanter. Mjuka kapsar med flytande innehåll för maximal upptaglighet. Produkten innehåller även vitamin E och A som har betydelse för ögonen. Betänk dock att gravida inte bör ta högre doser av A-vitamin.

Strix Forte
...är ett tillskott som består av antocyanosider från blåbär, lutein, E-vitamin, A-vitamin och dessutom zink och selen – ämnen som tillsammans ska stärka ögats försvarssystem. Blåbär är även rikt på ämnet lutein som finns i höga halter i ögats vävnader.

•  BCAA-pulver blåbär/passion
...från Better You. Det är ett naturligt BCAA-pulver (grenade aminosyror) utvunnet ur majs. För den som tränar och önskar bra tillväxt och återhämtning för musklerna, lite kortfattat. Är även ett gott och smart sätt att smaksätta hemmagjord glass.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Hälsoprofilerna berättar

Nilla Gunnarsson är kvinnan bakom den framgångsrika bloggen Nillas kitchen, där hon skriver om hälsosam och medveten matlagning – hennes stora passion och intresse. Men – det har inte alltid varit så. 2007 blev hon mer hälsomedveten och skalade bort osunda vanor, alkohol och började med yoga. Tre år senare gjorde hon förändringarna som hjälpte henne bli fri från muskelsmärtor, trötthet, PMS och magbesvär. "Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker förbättrades mina symtom inom ett par veckor. Efter någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte hade upplevt sedan innan puberteten", säger hon till Kurera.

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.