Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

10 hälsobomber som är perfekta i din smoothie!

Smoothies och juicer är goda året om - men på sommaren kan det vara extra gott med en svalkande smoothie.
Men det är lätt att fastna i samma hjulspår och även de allra mest inbitna smoothiefreaksen tenderar att fastna i gamla vanor - och förnyar allt för sällan innehållet.
Här är några fantastiska smoothieingredienser du inte får missa.

Banan
Bananer är stjärnan när det gäller smoothies (och även raw glass) eftersom den erbjuder en naturlig sötma (så du inte behöver addera annan sötning) och perfekt krämig konsistens. Bananer innehåller även vissa näringsämnen som är svåra att hitta i andra frukter, som till exempel hjärtstärkande kalium och tarmvänlig prebiotika.
Näringsinnehåll: (1 medium) 105 kalorier, 14 g socker, 3 g fiber

Ananas
Är du låg på energi kan ananas vara en extra bra frukt för dig, eftersom den erbjuder en av naturens bästa källor av mangan, som är ett nödvändigt ämne för energiproduktion. Bara 2,25 deciliter ger 76 procent av ditt dagliga rekommenderade intag, skriver ShapeUp och kallar ananas för naturens svar på Red Bull. Få fler energitips i länken nedan.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 82 kalorier, 16 g socker, 2 g fiber

 

► Läs också: 6 kanonbra knep för extra energi

Avokado
Avokado är inte en traditionell smoothieingrediens, men fler och fler förstår att den borde vara det. Den bidrar med en perfekt konsistens (även till raw glass) och kalorierna kommer främst från omättat fett, vilket är bra om du vill skydda ditt hjärta och hålla undan hungerkänslor. Avokado innehåller dessutom mycket fiber vilket gör att du blir mätt - och håller igång magen.
En avokado om dagen kan avsevärt sänka det onda kolesterolet och minska risken för hjärtsjukdomar, visar forskning från Pennsylvania State University.
Näringsinnehåll: (1 medelstor, skalad och urkärnad) 227 kalorier, 21 g fett, 9 g fiber

► Läs också: Därför ska du äta avokado

Blåbär
Blåbäret är känt för sitt rika innehåll av antocyaniner, som är det antioxidanta näringsämne som ger bäret dess blåröda nyans. Blåbäret har även visat sig minska stress och effekterna av åldersrelaterade psykiska sjukdomar som Alzheimers och demens - och mycket mer. Läs mer om "skogens blåa guld" i länken nedan.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 84 kalorier, 15 g socker, 4 g fiber

Läs också: 10 anledningar att äta mer blåbär

Jordgubbar
Jordgubbar är kalorisnåla - och fullproppade på C-vitamin, ännu mer än apelsin! En enkel regel: Ju mognare, desto mer C-vitamin. En portion gubbar (cirka 125 gram) räcker för att täcka det rekommenderade dagliga intaget. Jordgubbar minskar även risken för stroke och hjärtinfarkt, enligt en vetenskaplig studie där såväl blodfetter, cellfunktion som blodplättarnas funktion förbättrades. Forskarna bakom studien tror att det är växtkemikalierna flavonoider, och särskilt antocyaninerna, som ger hjärt-fördelarna. Antocyanin är ett antioxidativt och antiinflammatoriskt ämne som gör jordgubbarna röda (och även det som gör blåbär blå).
Jordgubbar förbättrar minnet och innehåller även en sällsynt och kraftfull antioxidant som kallas för ellagitannin som har visat sig effektiv mot en rad olika cancerformer. Halten av antioxidanter i jordgubbar är fem till tio gånger högre än i äpple.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 49 kalorier, 7 g socker, 3 g fiber

► Läs också: 6 skäl att jordgubbsfrossa

Persika
Persikor innehåller lutein och zeaxantin, kraftfulla karotenoider som har visat sig skydda dina ögon från åldersförändringar. Explosionen av betakaroten i frukten hjälper även till att avvärja hjärtsjukdomar och cancer. En undersökning har dock visat att persikor är den frukt som innehåller mest bekämpningsmedel, så om du har råd med ekologiska borde du välja det.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 60 kalorier, 13 g socker, 2 g fiber

 

► Läs också: Nyttigheter till din smoothie

Honungsmelon
Vattenmelon är hälsosamt för din kropp, gynnar din hud, lust, ditt hjärta, din muskeluppbyggnad och din vikt. Den innehåller hela 92 procent vatten och är perfekt för den som vill hålla igen på kalorierna då det bara är 34 kcal i 100 gram vattenmelon. Den är även rik på C-vitamin och innehåller en del A-vitamin. Dessutom får du i dig B-vitaminer - särskilt B1 och B6 - där den sistnämnda påverkar bland annat signalsubstanserna serotonin och noradrenalin i hjärnan, vilket också gör dig piggare och gladare. Vattenmelon innehåller även magnesium och kalcium samt kalium, vilka är bra för vätskebalansen i kroppen.
Vattenmelonens röda färg får frukten från lykopen, som är en så kallad kareteonid och en mycket aktiv och effektiv antioxidant som bland annat sägs skydda huden mot solen, är bra mot hjärt- kärlsjukdomar samt förebygger vissa cancertyper som prostatacancer och livmodercancer. Dessutom innehåller frukten aminosyran citrullin, som i kroppen förvandlas till arginin som bidrar till ökad prestationsförmåga och muskeluppbyggnad - och som dessutom är en lust- och potenshöjande då aminosyran ökar kväveoxidhalten i blodet och mjukar upp blodkärlen. Arginin påverkar även förbränningen av fett och socker.
Näringsinnehåll: (1 kopp tärnad) Kalorier: 61 socker: 13,8 g, fiber: 1,4 g

► Läs också: Vattenmelon! Hälsobomb och lusthöjare

Grönkål
En näringsbomb perfekt i smoothies, juicer, matlagning och till och med som chips!
Förutom att grönkål smakar gott är den även näringstät och fullspäckad med vitaminer, mineraler och antioxidanter plus gynnsamma fibrer och enzymer.
Att äta kålväxter är dessutom gynnsamt för magens bakteriekultur då de innehåller probiotika.
Grönkål är rikt på A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, järn, magnesium, svavel och kalcium. Det är också virus- och bakteriedödande, inflammationshämmande samt rikt på antioxidanter (grönkål har ett antioxidant /ORAC-värde på 1770)
Näringsinnehåll: (en kopp hackad grönkål). Kalorier: 34, socker 0 g (kolhydrater 6,7 g), fiber 1,3 g

Läs också: 8 hälsofördelar med grönkål

Mango
Denna tropiska skatt har blivit allt mer tillgänglig i både färska och frysta former. Ja, den innehåller mer socker än nästan all annan frukt, men den ger också tre fjärdedelar av ditt dagliga intag av C-vitamin och 25 procent av A-vitamin. Extra sötningsmedel är helt överflödigt när du gör smoothies med mango.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 103 kalorier, 24 g socker, 3 g fiber

 

► Läs också: "Smoothies gör underverk”

Papaya
Papaya är inte jättevanligt i svenska hem men en frukt vi bör upptäcka. Det är nämligen en av de mest näringsrika frukter som finns. Papaya är fullspäckad med C-vitamin och stärkande A-vitamin och den innehåller även de två enzymerna papain och kymopapain, som har har visat sig bidra till att bekämpa inflammation, som är den vanligaste orsaken till många sjukdomar, däribland även astma, artos, artit och olika cancerformer.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 55 kalorier, 8 g socker, 3 g fiber

Av Isabelle G Hedander

Källor, Tidningen ShapeUp, Näringsguiden, Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.