Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

10 hälsobomber som är perfekta i din smoothie!

Smoothies och juicer är goda året om - men på sommaren kan det vara extra gott med en svalkande smoothie.
Men det är lätt att fastna i samma hjulspår och även de allra mest inbitna smoothiefreaksen tenderar att fastna i gamla vanor - och förnyar allt för sällan innehållet.
Här är några fantastiska smoothieingredienser du inte får missa.

Banan
Bananer är stjärnan när det gäller smoothies (och även raw glass) eftersom den erbjuder en naturlig sötma (så du inte behöver addera annan sötning) och perfekt krämig konsistens. Bananer innehåller även vissa näringsämnen som är svåra att hitta i andra frukter, som till exempel hjärtstärkande kalium och tarmvänlig prebiotika.
Näringsinnehåll: (1 medium) 105 kalorier, 14 g socker, 3 g fiber

Ananas
Är du låg på energi kan ananas vara en extra bra frukt för dig, eftersom den erbjuder en av naturens bästa källor av mangan, som är ett nödvändigt ämne för energiproduktion. Bara 2,25 deciliter ger 76 procent av ditt dagliga rekommenderade intag, skriver ShapeUp och kallar ananas för naturens svar på Red Bull. Få fler energitips i länken nedan.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 82 kalorier, 16 g socker, 2 g fiber

 

► Läs också: 6 kanonbra knep för extra energi

Avokado
Avokado är inte en traditionell smoothieingrediens, men fler och fler förstår att den borde vara det. Den bidrar med en perfekt konsistens (även till raw glass) och kalorierna kommer främst från omättat fett, vilket är bra om du vill skydda ditt hjärta och hålla undan hungerkänslor. Avokado innehåller dessutom mycket fiber vilket gör att du blir mätt - och håller igång magen.
En avokado om dagen kan avsevärt sänka det onda kolesterolet och minska risken för hjärtsjukdomar, visar forskning från Pennsylvania State University.
Näringsinnehåll: (1 medelstor, skalad och urkärnad) 227 kalorier, 21 g fett, 9 g fiber

► Läs också: Därför ska du äta avokado

Blåbär
Blåbäret är känt för sitt rika innehåll av antocyaniner, som är det antioxidanta näringsämne som ger bäret dess blåröda nyans. Blåbäret har även visat sig minska stress och effekterna av åldersrelaterade psykiska sjukdomar som Alzheimers och demens - och mycket mer. Läs mer om "skogens blåa guld" i länken nedan.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 84 kalorier, 15 g socker, 4 g fiber

Läs också: 10 anledningar att äta mer blåbär

Jordgubbar
Jordgubbar är kalorisnåla - och fullproppade på C-vitamin, ännu mer än apelsin! En enkel regel: Ju mognare, desto mer C-vitamin. En portion gubbar (cirka 125 gram) räcker för att täcka det rekommenderade dagliga intaget. Jordgubbar minskar även risken för stroke och hjärtinfarkt, enligt en vetenskaplig studie där såväl blodfetter, cellfunktion som blodplättarnas funktion förbättrades. Forskarna bakom studien tror att det är växtkemikalierna flavonoider, och särskilt antocyaninerna, som ger hjärt-fördelarna. Antocyanin är ett antioxidativt och antiinflammatoriskt ämne som gör jordgubbarna röda (och även det som gör blåbär blå).
Jordgubbar förbättrar minnet och innehåller även en sällsynt och kraftfull antioxidant som kallas för ellagitannin som har visat sig effektiv mot en rad olika cancerformer. Halten av antioxidanter i jordgubbar är fem till tio gånger högre än i äpple.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 49 kalorier, 7 g socker, 3 g fiber

► Läs också: 6 skäl att jordgubbsfrossa

Persika
Persikor innehåller lutein och zeaxantin, kraftfulla karotenoider som har visat sig skydda dina ögon från åldersförändringar. Explosionen av betakaroten i frukten hjälper även till att avvärja hjärtsjukdomar och cancer. En undersökning har dock visat att persikor är den frukt som innehåller mest bekämpningsmedel, så om du har råd med ekologiska borde du välja det.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 60 kalorier, 13 g socker, 2 g fiber

 

► Läs också: Nyttigheter till din smoothie

Honungsmelon
Vattenmelon är hälsosamt för din kropp, gynnar din hud, lust, ditt hjärta, din muskeluppbyggnad och din vikt. Den innehåller hela 92 procent vatten och är perfekt för den som vill hålla igen på kalorierna då det bara är 34 kcal i 100 gram vattenmelon. Den är även rik på C-vitamin och innehåller en del A-vitamin. Dessutom får du i dig B-vitaminer - särskilt B1 och B6 - där den sistnämnda påverkar bland annat signalsubstanserna serotonin och noradrenalin i hjärnan, vilket också gör dig piggare och gladare. Vattenmelon innehåller även magnesium och kalcium samt kalium, vilka är bra för vätskebalansen i kroppen.
Vattenmelonens röda färg får frukten från lykopen, som är en så kallad kareteonid och en mycket aktiv och effektiv antioxidant som bland annat sägs skydda huden mot solen, är bra mot hjärt- kärlsjukdomar samt förebygger vissa cancertyper som prostatacancer och livmodercancer. Dessutom innehåller frukten aminosyran citrullin, som i kroppen förvandlas till arginin som bidrar till ökad prestationsförmåga och muskeluppbyggnad - och som dessutom är en lust- och potenshöjande då aminosyran ökar kväveoxidhalten i blodet och mjukar upp blodkärlen. Arginin påverkar även förbränningen av fett och socker.
Näringsinnehåll: (1 kopp tärnad) Kalorier: 61 socker: 13,8 g, fiber: 1,4 g

► Läs också: Vattenmelon! Hälsobomb och lusthöjare

Grönkål
En näringsbomb perfekt i smoothies, juicer, matlagning och till och med som chips!
Förutom att grönkål smakar gott är den även näringstät och fullspäckad med vitaminer, mineraler och antioxidanter plus gynnsamma fibrer och enzymer.
Att äta kålväxter är dessutom gynnsamt för magens bakteriekultur då de innehåller probiotika.
Grönkål är rikt på A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, järn, magnesium, svavel och kalcium. Det är också virus- och bakteriedödande, inflammationshämmande samt rikt på antioxidanter (grönkål har ett antioxidant /ORAC-värde på 1770)
Näringsinnehåll: (en kopp hackad grönkål). Kalorier: 34, socker 0 g (kolhydrater 6,7 g), fiber 1,3 g

Läs också: 8 hälsofördelar med grönkål

Mango
Denna tropiska skatt har blivit allt mer tillgänglig i både färska och frysta former. Ja, den innehåller mer socker än nästan all annan frukt, men den ger också tre fjärdedelar av ditt dagliga intag av C-vitamin och 25 procent av A-vitamin. Extra sötningsmedel är helt överflödigt när du gör smoothies med mango.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 103 kalorier, 24 g socker, 3 g fiber

 

► Läs också: "Smoothies gör underverk”

Papaya
Papaya är inte jättevanligt i svenska hem men en frukt vi bör upptäcka. Det är nämligen en av de mest näringsrika frukter som finns. Papaya är fullspäckad med C-vitamin och stärkande A-vitamin och den innehåller även de två enzymerna papain och kymopapain, som har har visat sig bidra till att bekämpa inflammation, som är den vanligaste orsaken till många sjukdomar, däribland även astma, artos, artit och olika cancerformer.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 55 kalorier, 8 g socker, 3 g fiber

Av Isabelle G Hedander

Källor, Tidningen ShapeUp, Näringsguiden, Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.