Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

10 hälsobomber som är perfekta i din smoothie!

Smoothies och juicer är goda året om - men på sommaren kan det vara extra gott med en svalkande smoothie.
Men det är lätt att fastna i samma hjulspår och även de allra mest inbitna smoothiefreaksen tenderar att fastna i gamla vanor - och förnyar allt för sällan innehållet.
Här är några fantastiska smoothieingredienser du inte får missa.

Banan
Bananer är stjärnan när det gäller smoothies (och även raw glass) eftersom den erbjuder en naturlig sötma (så du inte behöver addera annan sötning) och perfekt krämig konsistens. Bananer innehåller även vissa näringsämnen som är svåra att hitta i andra frukter, som till exempel hjärtstärkande kalium och tarmvänlig prebiotika.
Näringsinnehåll: (1 medium) 105 kalorier, 14 g socker, 3 g fiber

Ananas
Är du låg på energi kan ananas vara en extra bra frukt för dig, eftersom den erbjuder en av naturens bästa källor av mangan, som är ett nödvändigt ämne för energiproduktion. Bara 2,25 deciliter ger 76 procent av ditt dagliga rekommenderade intag, skriver ShapeUp och kallar ananas för naturens svar på Red Bull. Få fler energitips i länken nedan.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 82 kalorier, 16 g socker, 2 g fiber

 

► Läs också: 6 kanonbra knep för extra energi

Avokado
Avokado är inte en traditionell smoothieingrediens, men fler och fler förstår att den borde vara det. Den bidrar med en perfekt konsistens (även till raw glass) och kalorierna kommer främst från omättat fett, vilket är bra om du vill skydda ditt hjärta och hålla undan hungerkänslor. Avokado innehåller dessutom mycket fiber vilket gör att du blir mätt - och håller igång magen.
En avokado om dagen kan avsevärt sänka det onda kolesterolet och minska risken för hjärtsjukdomar, visar forskning från Pennsylvania State University.
Näringsinnehåll: (1 medelstor, skalad och urkärnad) 227 kalorier, 21 g fett, 9 g fiber

► Läs också: Därför ska du äta avokado

Blåbär
Blåbäret är känt för sitt rika innehåll av antocyaniner, som är det antioxidanta näringsämne som ger bäret dess blåröda nyans. Blåbäret har även visat sig minska stress och effekterna av åldersrelaterade psykiska sjukdomar som Alzheimers och demens - och mycket mer. Läs mer om "skogens blåa guld" i länken nedan.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 84 kalorier, 15 g socker, 4 g fiber

Läs också: 10 anledningar att äta mer blåbär

Jordgubbar
Jordgubbar är kalorisnåla - och fullproppade på C-vitamin, ännu mer än apelsin! En enkel regel: Ju mognare, desto mer C-vitamin. En portion gubbar (cirka 125 gram) räcker för att täcka det rekommenderade dagliga intaget. Jordgubbar minskar även risken för stroke och hjärtinfarkt, enligt en vetenskaplig studie där såväl blodfetter, cellfunktion som blodplättarnas funktion förbättrades. Forskarna bakom studien tror att det är växtkemikalierna flavonoider, och särskilt antocyaninerna, som ger hjärt-fördelarna. Antocyanin är ett antioxidativt och antiinflammatoriskt ämne som gör jordgubbarna röda (och även det som gör blåbär blå).
Jordgubbar förbättrar minnet och innehåller även en sällsynt och kraftfull antioxidant som kallas för ellagitannin som har visat sig effektiv mot en rad olika cancerformer. Halten av antioxidanter i jordgubbar är fem till tio gånger högre än i äpple.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 49 kalorier, 7 g socker, 3 g fiber

► Läs också: 6 skäl att jordgubbsfrossa

Persika
Persikor innehåller lutein och zeaxantin, kraftfulla karotenoider som har visat sig skydda dina ögon från åldersförändringar. Explosionen av betakaroten i frukten hjälper även till att avvärja hjärtsjukdomar och cancer. En undersökning har dock visat att persikor är den frukt som innehåller mest bekämpningsmedel, så om du har råd med ekologiska borde du välja det.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 60 kalorier, 13 g socker, 2 g fiber

 

► Läs också: Nyttigheter till din smoothie

Honungsmelon
Vattenmelon är hälsosamt för din kropp, gynnar din hud, lust, ditt hjärta, din muskeluppbyggnad och din vikt. Den innehåller hela 92 procent vatten och är perfekt för den som vill hålla igen på kalorierna då det bara är 34 kcal i 100 gram vattenmelon. Den är även rik på C-vitamin och innehåller en del A-vitamin. Dessutom får du i dig B-vitaminer - särskilt B1 och B6 - där den sistnämnda påverkar bland annat signalsubstanserna serotonin och noradrenalin i hjärnan, vilket också gör dig piggare och gladare. Vattenmelon innehåller även magnesium och kalcium samt kalium, vilka är bra för vätskebalansen i kroppen.
Vattenmelonens röda färg får frukten från lykopen, som är en så kallad kareteonid och en mycket aktiv och effektiv antioxidant som bland annat sägs skydda huden mot solen, är bra mot hjärt- kärlsjukdomar samt förebygger vissa cancertyper som prostatacancer och livmodercancer. Dessutom innehåller frukten aminosyran citrullin, som i kroppen förvandlas till arginin som bidrar till ökad prestationsförmåga och muskeluppbyggnad - och som dessutom är en lust- och potenshöjande då aminosyran ökar kväveoxidhalten i blodet och mjukar upp blodkärlen. Arginin påverkar även förbränningen av fett och socker.
Näringsinnehåll: (1 kopp tärnad) Kalorier: 61 socker: 13,8 g, fiber: 1,4 g

► Läs också: Vattenmelon! Hälsobomb och lusthöjare

Grönkål
En näringsbomb perfekt i smoothies, juicer, matlagning och till och med som chips!
Förutom att grönkål smakar gott är den även näringstät och fullspäckad med vitaminer, mineraler och antioxidanter plus gynnsamma fibrer och enzymer.
Att äta kålväxter är dessutom gynnsamt för magens bakteriekultur då de innehåller probiotika.
Grönkål är rikt på A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, järn, magnesium, svavel och kalcium. Det är också virus- och bakteriedödande, inflammationshämmande samt rikt på antioxidanter (grönkål har ett antioxidant /ORAC-värde på 1770)
Näringsinnehåll: (en kopp hackad grönkål). Kalorier: 34, socker 0 g (kolhydrater 6,7 g), fiber 1,3 g

Läs också: 8 hälsofördelar med grönkål

Mango
Denna tropiska skatt har blivit allt mer tillgänglig i både färska och frysta former. Ja, den innehåller mer socker än nästan all annan frukt, men den ger också tre fjärdedelar av ditt dagliga intag av C-vitamin och 25 procent av A-vitamin. Extra sötningsmedel är helt överflödigt när du gör smoothies med mango.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 103 kalorier, 24 g socker, 3 g fiber

 

► Läs också: "Smoothies gör underverk”

Papaya
Papaya är inte jättevanligt i svenska hem men en frukt vi bör upptäcka. Det är nämligen en av de mest näringsrika frukter som finns. Papaya är fullspäckad med C-vitamin och stärkande A-vitamin och den innehåller även de två enzymerna papain och kymopapain, som har har visat sig bidra till att bekämpa inflammation, som är den vanligaste orsaken till många sjukdomar, däribland även astma, artos, artit och olika cancerformer.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 55 kalorier, 8 g socker, 3 g fiber

Av Isabelle G Hedander

Källor, Tidningen ShapeUp, Näringsguiden, Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

 

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

 

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

 

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

 

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.