Tio hälsosamma tips för starka och friska tänder

Vem vill inte ha en god tandhälsa med friskt tandkött och stark emalj? De flesta sätter sin tilltro till fluortandkräm, munskölj och tandhygienister men det finns mycket vi mer vi kan göra för att främja en god tandhälsa och motverka de vanligaste tandproblemen.

Tandvård sker inte bara lokalt i munnen, även om det givetvis är viktigt att hålla god munhygien, vårt näringsintag påverkar också vår munhälsa.

1. Minska på kolhydraterna
Ät mindre av livsmedel med högt innehåll av kolhydrater; godis, pasta, gryn, ris och bröd- bakterierna på tänderna livnär sig på kolhydrater och ju mer “mat” de får desto större syraangrepp på tänderna.

 

2. Ät syrarikt med mineralrikt
Ät frukt och bär tillsammans med något som sänker pH-värdet, till exempel ihop med grönsaker i en smoothie eller med något som är rikt på kalcium och/eller magnesium, det minskar syraangreppet på tänderna.

3. Magnesium och kalcium är viktigt för tänderna
Ät tillräckligt av mineralerna magnesium och kalcium som ger stark tandemalj.

LÄS OCKSÅ: Örterna som får tandköttet att sluta blöda

4. Vitaminerna D, K och jod behövs för friska tänder
Fyll ditt dagsintag av de fettlösliga vitaminerna D och K samt mineralet jod, som behövs för kalciumomsättningen.

5. Blötlägg nötter, frön, gryn 
Om du är vegan eller äter hög andel gryn, frön, baljväxter och nötter, tänk då på att öka intaget av mineraler utöver rekommenderat dagligt intag, då många vegetabilier innehåller fytinsyra som kan minska mineralupptaget. Eller blötlägg dess livsmedel över natten före tillagning. Ett annat alternativ är att inta dessa livsmedel i groddad eller fermenterad form.

6. Vitamin A och zink för salivproduktion
Få i dig tillräckligt av vitamin A och zink. De båda påverkar salivproduktionen som “rengör” tänderna.

LÄS OCKSÅ: Oil pulling – för vita tänder och bättre munhälsa

7. Antioxidanterna C och E för tandköttet
Vitamin C och E behövs för ett friskt tandkött då de motverkar oxidation.

8. Undvik smaksatt mineralvatten
Undvik smaksatta mineralvatten, juice, läsk och sockerfri läsk, de har ett högt innehåll av syror som försvagar tandemaljen.

LÄS OCKSÅ: Slipp dålig andedräkt – naturligt

9. Borsta tänderna före maten
Borsta tänderna före maten, eller vänta minst en timme efter, så att tänderna inte är lika utsatta för syraangrepp.

10. Ät och drick inte mer än fem gånger per dag
Undvik fler än tre till fem mål per dag, och låt det gå minst 30 minuter mellan varje, inkluderat intag av all dryck utom vatten.

Av redaktionen

Källa: Helhetshälsa
Referenser: Studenternas hälsovårdstiftelse, 123dentist.com, Augusta universityPub med Expressen samt Sveriges radio

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Kureras skönhetspanel testar: Handkrämer

Hud

Torr inomhusluft och kyligare luft ute gör snabbt våra utsatta händer torra och fnasiga. Skönt då att hålla händerna mjuka med en välgörande kräm. Kurera satte ett gäng handkrämstuber i händerna på testpanelen och lät den prova sig fram bland fem naturliga alternativ. Läs om panelens utlåtande och favorit!

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.