Dansaren Tobias Karlsson

Foto: Peter Knutson

Tobias Karlsson: ”Jag är en hypermänniska”

Tobias Karlsson

Namn: Tobias Karlsson
Ålder:
42 år
Bor: Stockholm
Yrke: Välrenommerad tiodansare, varit med i både svenska och danska "Let’s Dance" och har vunnit tillsammans med Mat-Tina. Driver danskompaniet Move your feet och medverkar på Springtimes träningsresor
Aktuell: Med en självbiografisk bok ”Inte bara en dans på rosor” nu i höst. Föreläser om sin uppväxt med mobbning. Dyker upp i "Fångarna på fortet" för sjätte gången i höst.
Familj: Mamma, pappa, bror, brorsbarn.
Så mår jag bra: Med träning för att klara det hårda livet som dansare, tillskott av MSM och magnesium, bra mat – och yoga när jag hinner

Att prata med Tobias Karlsson är lite som att befinna sig i en torktumlare. Det går fort och det är mycket han vill säga – och göra. Att få föreläsa om sin egen svåra barndom ger honom möjligheten att få visa andra att vad som helst går, bara man vill.

Tobias Karlsson har mycket på sin agenda. Men han är bra på att vila, eller ”lata sig” som han själv säger. När vi pratas vid har han precis kommit hem från en vecka på Ibiza där han hängt med kompisar på stranden, slappat och haft det bra.
– Det är min återhämtning och det som jag lägger min tid på när jag inte dansar eller föreläser. Vänner och familj är det som är viktigast för mig och det är där jag får ny energi och trivs som allra bäst, säger han.

LÄS OCKSÅ: Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Inget han ångrar
Att han skulle bli tvåa tillsammans med Magdalena Forsberg i "Let’s Dance" i år var inget han planerat. Nästan halvvägs in i programmet fick han hoppa in för att den ordinarie dansaren var tvungen att avbryta, och det är inget han ångrar.
– Det krävs mycket av en människa att helt plötsligt få en ny danspartner och sedan kunna prestera, men det var inget problem för Magdalena som är en helt underbar person. Dessutom dansade min bästa kompis Calle Sterner med Kristin Kaspersen så att få göra den resan med honom var extremt häftigt, säger han.

 

LÄS OCKSÅ: Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Tränade bort värken
Att dansa ända sedan barnsben, som Tobias Karlsson gjort, kräver att man tar hand om sig. Oavsett hur mycket man älskar en sport så tär det på kroppen att vara i rörelse så många timmar per dag. Tobias Karlsson som växte upp inom tiodansen har slitit många timmar i danssalen. Det tog till slut ut sin rätt.
– För några år sedan så fick jag ont i ryggslutet, precis i ländryggen, och det gick inte över. I fyra-fem år hade jag konstant värk, men jag dansade ändå. Det finns inte på kartan att en dansare ställer in en show eller en tävling, men man tar mycket stryk kroppsligt, säger han.

Arbetsmoralen inom dansyrket är hög och det är mer regel än undantag att dansare har ont någonstans eller är slitna. Att dansa med brutna tår eller sträckningar är inte ovanligt.

Men ryggvärken som inte gick över var Tobias Karlsson till sist tvungen att ta tag i. Att sluta dansa var inte ett alternativ, istället lade han om sin träning. Han gick till gymmet och började styrketräna och bygga upp musklerna på ett annat sätt än genom dansen. Och det gav resultat.
– Jag försökte avlasta musklerna i ryggen genom att träna upp benen och det fungerade. Jag körde mycket marklyft och smärtan gick över. Det var så fantastiskt skönt.

LÄS OCKSÅ: Vegan – eller en allt mer växtbaserad kost? Glöm inte äta extra B12

Åt helt veganskt
Tobias Karlsson är inte rädd för att experimentera med både träning och mat och under en period åt han helt veganskt.

 

Idag äter han det mesta, men försöker hålla nere köttkonsumtionen, både för sin egen hälsa och för klimatet. Med extra magnesium, zink och MSM håller han kroppen pigg.
– Jag började äta näringstillskott för att jag fick höra på en julfest att jag fått chipstuttar! Ihop med träningen åt jag MSM och magnesium och det fick snabbt resultat. Man tror inte att det ska göra så stor skillnad med kosttillskott, men jag känner mig mycket piggare än innan jag åt dem, säger han.
MSM ger en extra boost för leder, skelett, brosk och bindväv vilket är extra viktigt för dansare och andra som rör på sig hela tiden. Kroppen blir lätt utsliten om man inte underhåller de grundläggande funktionerna.
– Alltså, man är ju inte tjugo längre, men med min form av dans så kan jag hålla på hur länge jag vill. Fast det kräver att jag tar hand om mig, som att äta rätt mat och tillskott.

LÄS OCKSÅ: Yoga dig bort från stressen

Hämtar kraft i yoga
Yoga är också något som Tobias Karlsson vill göra mer av men inte riktigt hinner med. Under en period stod yoga på schemat varje vecka och han kände hur han kunde landa och hämta kraft i träningsformen.
– Dels ger det smidighetsträning, vilket är viktigt när man dansar och dels så kunde jag andas och tänka inåt. Det behöver jag, jag är ju en sådan där hypermänniska, så det lugna terapeutiska är bra för mig. Det skulle jag behöva lite nu, när allt går så fort, säger han och skrattar.

Efter intervjun gick Tobias Karlsson ut med nyheten dels i sin podcast ”I säng med Tobias & Gabriel”, och även i en intervju med tidningen QX att han är HIV-positiv.
För QX berättar han hur han våren 2016 började känna att någonting inte var som det skulle med bland annat nattliga svettningar.

 

LÄS OCKSÅ: Varje dag får närmare 6 000 personer hiv – vad vet du om sjukdomen?

Världen stannade
Till sist begav han sig till en mottagning för göra ett hiv-test.
– Sen gick jag in till sköterskan och tog ett sånt där 20 minuters-test. Och när resultatet kommer så säger hon plötsligt ”oj, det här ser inte bra ut”. Hon hade jobbat där i många år och aldrig fått ett positivt resultat. Och det här testet är ju 99 procent säkert. Där och då stannade världen för mig, säger han till tidningen.

Tre år senare känner han dock att han blivit en bättre version av sig själv och att han idag mår ”sjukt bra” och känner sig ”grymt jävla stark”.
– Det låter kanske konstigt men jag har ju hellre hiv än diabetes. Jag känner att jag i dag, har blivit ett bättre jag än för tre år sedan. Det är sånt jävlar anamma i mig efter allt jag gått igenom med mobbing, sexualiteten – och så hiv.

I höst är Tobias Karlsson aktuell med en bok om sin uppväxt, erfarenheterna av att vara mobbad och om hans liv som hiv-positiv: ”Inte bara en dans på rosor”.

Av Jessika Devert


Tobias Karlsson

Namn: Tobias Karlsson
Ålder:
42 år
Bor: Stockholm
Yrke: Välrenommerad tiodansare, varit med i både svenska och danska "Let’s Dance" och har vunnit tillsammans med Mat-Tina. Driver danskompaniet Move your feet och medverkar på Springtimes träningsresor
Aktuell: Med en självbiografisk bok ”Inte bara en dans på rosor” nu i höst. Föreläser om sin uppväxt med mobbning. Dyker upp i "Fångarna på fortet" för sjätte gången i höst.
Familj: Mamma, pappa, bror, brorsbarn.
Så mår jag bra: Med träning för att klara det hårda livet som dansare, tillskott av MSM och magnesium, bra mat – och yoga när jag hinner

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.