Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tomater ger skydd åt huden

Äter du tomater varje dag så kan de minska risken att få hudcancer. Det visar en studie gjord av amerikanska forskare. Men tomater, som innehåller den starka antioxidanten, lykopen skyddar också mot hjärt-kärlsjukdomar.

Forskare vid Ohio State University har undersökt om ett dagligt intag av tomater kan minska risken för hudcancer hos möss. Och resultatet visade att det tomater skyddade de manliga mössen mot hudcancer men man kunde inte se någon större skillnad hos de kvinnliga mössen.

 

Läs också: Supermaten som blir bättre tillsammans

Skyddar mot skador i solen
Forskarna delade in mössen i två grupper. De fick samma kost, men den ena gruppen fick ett tillskott med tomatpulver varje dag under 35 dagar. Därefter satte man en lampa med UV-ljus på mössen. Då såg man att de möss som fått tillskott av tomatpulver minskade risken att utveckla hudcancer med 50 procent jämfört med de möss som inte fick något tomatpulver. Andra kliniska studier har visat att ett regelbundet intag av tomatpuré kan dämpa att du bränner dig i solen och skydda mot skador som uppstått av UV-ljus. Tidigare forskning har också visat att det är antioxidanten lykopen, som finns i tomater, som ger skydd åt huden.

Läs också: Tomater minskar risken för prostatacancer med 20 procent

Skyddar mot cancer
Studier i USA visar att det är extra gynnsamt att äta tomater tillsammans med mat som innehåller vegetabiliska fetter som olivolja och avokado. Då ökar kroppens förmåga att ta upp andra vitaminer och mineraler. En studie i England tittade på hur tomater kan påverka kroppens skydd mot UV-strålning och där kunde man också konstatera att tomaterna hade positiv effekt och att lykopenet var det ämnet som hjälpte kroppen. Studier har också visat att man kan minska riskerna att få prostata-, lung- eller tarmcancer genom att äta mat som innehåller stora mängder lykopen. Annan forskning har visat att tomater kan motverka rynkor och åldrande hud.

 

Läs också: Tomater tros kunna halvera risken för stroke

Bekämpar syreradikaler
Är man inte så förtjust i att äta mycket tomater så kan ett glas tomatjuice varje morgon vara en bra start på dagen, speciellt om man tycker om att träna hårt. Ett glas tomatjuice ger ett koncentrat av näringsämnen och tomater kan minska den stress som kroppen utsätts för när man tränar hårt. Då bildas det elaka syreradikalerna och lykopen i tomaterna bidrar till att skydda kroppen mot dessa, vilket medför att stressen i kroppen minskar. Tomater kan också förebygga åderförkalkning, det visar ny forskning. Lykopen kan förhindra att hjärt-kärlsjukdomar uppstår. Tomater består också av mycket C-vitamin som kärlen mår bra av. Tomater dämpar också inflammationer i kroppen.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.