stressad kvinna och en som mediterar

“Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Fakta

Tanja har lagt upp övningar på sin youtube-kanal för den som vill bli bättre på att tom-glo.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu

Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Journalisten Tanja Dyreland fick för fem år sedan en stroke efter långvarig stress, något som tvingade henne att tänka om angående mycket i livet. Idag är hon verksam som yogalärare och mindfulnesscoach och i sin krönika vill Tanja slå ett slag för att tom-glo, något hon tycker borde stå på allas “bucket list”.

”Lever du ditt liv? Alltså lever du din dröm? Skälvande av iver borrar hon sina isblå ögon i mina. Lite märkligt, men ändå fräscht upplyftande, att få frågan så där två sekunder efter att man stött samman i en glasskö. ”Jag har redan prickat av fem saker på min bucket list”, fortsätter hon utan att vänta på mitt svar. För att sedan i ett svep berätta om att hon varit uppe på Empire State Building, i en regnskog och lite annat.
”Vad har du för bucket list, alltså för ditt liv? Vad drömmer du att göra innan du dör?”

Redan innan hennes fråga kom hade jag börjat fundera på mitt eget liv. Hur de drömmar jag haft ibland slagit in emedan vissa med tiden förändrats, omprioriterats. Att när man är sjuk har man en enda önskan: att bli frisk. När man är frisk öppnar sig oändliga möjligheter men också otal vardagsval.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

”Va, svara då?”, envisas hon otåligt.
”Nja”, tvekar jag. ”Efter att ha gått in i väggen av stress för några år sedan, så försöker jag ta dagarna som de kommer. I alla fall nu”.
”Oh, så tråååkig DU är”, säger hon missnöjt. Tar sin glass och går iväg.
Vad kan hon ha varit, åtta, kanske nio år gammal.
Så vänder hon sig plötsligt om.
”Men du, när jag känner mig stressad, brukar jag bara sitta och tom-glo. Ja, typ sitta och glo tomt på ingenting i några minuter. Då blir min andning lugn och stressen går över. Att tomglo, det är också på min bucket list. Fast varje dag. Testa det!”.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Där står jag och just det: glor tomt efter denna lilla varelse. Hon får mig att börja fundera. Vad har jag för bucket list? Lever jag drömmen? Varför stressade jag så mycket och till vilken nytta?Stress är idag den vanligaste orsaken till sjukskrivningar. Utmattningssymptom, utbrändhet och akuta stressreaktioner har ökat med 73 procent de senaste två åren visar siffror från
Försäkringskassan. Kvinnor i 30-års åldern är de mest drabbade. Varannan 16-årig tjej lider av stress och allt fler 6-12-åringar ligger i direkta farozonen.

Stress som i sin tur ger dålig sömn, oförmåga att lösa problem, koncentrationssvårigheter, inlärningsproblem, depression och självmordstankar. Den minskar självbild och din empatiförmåga men ökar istället irritation och ilska.  Stress smittar. Är du stressad blir dina barn, kollegor och andra omkring dig också stressade. Nu är det inte lätt att undvika stress som vi lever idag– vad du däremot kan göra är att boka in välbehövlig återhämtning. Hade jag vetat det jag idag vet om vad återhämtning gör med dig, din hjärna: hade jag kanske aldrig behövt gå in i väggen för fem år sedan. Då först hjärtflimmer följt av en stroke efter mångårig stress.

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Så lite som ynka 10 minuter om dagen räcker för att minska stress. Forskning visar att olika typer av övningar kickar igång det parasympatiska nervsystemet. När den är aktiverad minskar dina stresshormoner och istället boostas kroppens immunförsvar och må bra-hormoner.  En av dessa övningar som just nu trendar störst är just att tomglo. Konsten att inte göra något alls ’The art of doing nothing’ eller som italienarna säger “La Dolce far Nienta”. Det ljuvliga i att inte göra något alls. Att tillåta dig själv att släppa på all prestige, all tävlan och strävan. Kommer tankarna (de bubblar ofta till en början) fäster du dig inte nämnvärt vid dem utan låter dem bara passera. Här kan du sitta och bara duga som du är.

Kan vi inte starta en ny trend att bara sitt och tomglo ihop? Nu när hösten och livspusslandet står för dörren. Att tillåta oss varje dag att släppa på allt. Med glasartad blick bromsa farten, stressen, prestigen och allt där emellan. Alla borde ha tomglo med på sin bucket-list i höst. Nu låter jag helt sonika september bli #tomglo. Så, vilka är med mig?

tanja dyreland

Tanja Dyredand, yogalärare och mindfulnesscoach inom stresshantering.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Tanja har lagt upp övningar på sin youtube-kanal för den som vill bli bättre på att tom-glo.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu

Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.