stressad kvinna och en som mediterar

“Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Fakta

Tanja har lagt upp övningar på sin youtube-kanal för den som vill bli bättre på att tom-glo.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu

Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Journalisten Tanja Dyreland fick för fem år sedan en stroke efter långvarig stress, något som tvingade henne att tänka om angående mycket i livet. Idag är hon verksam som yogalärare och mindfulnesscoach och i sin krönika vill Tanja slå ett slag för att tom-glo, något hon tycker borde stå på allas "bucket list".

”Lever du ditt liv? Alltså lever du din dröm? Skälvande av iver borrar hon sina isblå ögon i mina. Lite märkligt, men ändå fräscht upplyftande, att få frågan så där två sekunder efter att man stött samman i en glasskö. ”Jag har redan prickat av fem saker på min bucket list”, fortsätter hon utan att vänta på mitt svar. För att sedan i ett svep berätta om att hon varit uppe på Empire State Building, i en regnskog och lite annat.
”Vad har du för bucket list, alltså för ditt liv? Vad drömmer du att göra innan du dör?”

Redan innan hennes fråga kom hade jag börjat fundera på mitt eget liv. Hur de drömmar jag haft ibland slagit in emedan vissa med tiden förändrats, omprioriterats. Att när man är sjuk har man en enda önskan: att bli frisk. När man är frisk öppnar sig oändliga möjligheter men också otal vardagsval.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Steg ett för att minska ohälsosam stress"

”Va, svara då?”, envisas hon otåligt.
”Nja”, tvekar jag. ”Efter att ha gått in i väggen av stress för några år sedan, så försöker jag ta dagarna som de kommer. I alla fall nu”.
”Oh, så tråååkig DU är”, säger hon missnöjt. Tar sin glass och går iväg.
Vad kan hon ha varit, åtta, kanske nio år gammal.
Så vänder hon sig plötsligt om.
”Men du, när jag känner mig stressad, brukar jag bara sitta och tom-glo. Ja, typ sitta och glo tomt på ingenting i några minuter. Då blir min andning lugn och stressen går över. Att tomglo, det är också på min bucket list. Fast varje dag. Testa det!”.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Där står jag och just det: glor tomt efter denna lilla varelse. Hon får mig att börja fundera. Vad har jag för bucket list? Lever jag drömmen? Varför stressade jag så mycket och till vilken nytta?Stress är idag den vanligaste orsaken till sjukskrivningar. Utmattningssymptom, utbrändhet och akuta stressreaktioner har ökat med 73 procent de senaste två åren visar siffror från
Försäkringskassan. Kvinnor i 30-års åldern är de mest drabbade. Varannan 16-årig tjej lider av stress och allt fler 6-12-åringar ligger i direkta farozonen.

Stress som i sin tur ger dålig sömn, oförmåga att lösa problem, koncentrationssvårigheter, inlärningsproblem, depression och självmordstankar. Den minskar självbild och din empatiförmåga men ökar istället irritation och ilska.  Stress smittar. Är du stressad blir dina barn, kollegor och andra omkring dig också stressade. Nu är det inte lätt att undvika stress som vi lever idag– vad du däremot kan göra är att boka in välbehövlig återhämtning. Hade jag vetat det jag idag vet om vad återhämtning gör med dig, din hjärna: hade jag kanske aldrig behövt gå in i väggen för fem år sedan. Då först hjärtflimmer följt av en stroke efter mångårig stress.

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Så lite som ynka 10 minuter om dagen räcker för att minska stress. Forskning visar att olika typer av övningar kickar igång det parasympatiska nervsystemet. När den är aktiverad minskar dina stresshormoner och istället boostas kroppens immunförsvar och må bra-hormoner.  En av dessa övningar som just nu trendar störst är just att tomglo. Konsten att inte göra något alls ’The art of doing nothing’ eller som italienarna säger "La Dolce far Nienta". Det ljuvliga i att inte göra något alls. Att tillåta dig själv att släppa på all prestige, all tävlan och strävan. Kommer tankarna (de bubblar ofta till en början) fäster du dig inte nämnvärt vid dem utan låter dem bara passera. Här kan du sitta och bara duga som du är.

Kan vi inte starta en ny trend att bara sitt och tomglo ihop? Nu när hösten och livspusslandet står för dörren. Att tillåta oss varje dag att släppa på allt. Med glasartad blick bromsa farten, stressen, prestigen och allt där emellan. Alla borde ha tomglo med på sin bucket-list i höst. Nu låter jag helt sonika september bli #tomglo. Så, vilka är med mig?

 

tanja dyreland

Tanja Dyredand, yogalärare och mindfulnesscoach inom stresshantering.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Tanja har lagt upp övningar på sin youtube-kanal för den som vill bli bättre på att tom-glo.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu

Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

 

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan