stressad kvinna och en som mediterar

“Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Fakta

Tanja har lagt upp övningar på sin youtube-kanal för den som vill bli bättre på att tom-glo.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu

Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Journalisten Tanja Dyreland fick för fem år sedan en stroke efter långvarig stress, något som tvingade henne att tänka om angående mycket i livet. Idag är hon verksam som yogalärare och mindfulnesscoach och i sin krönika vill Tanja slå ett slag för att tom-glo, något hon tycker borde stå på allas “bucket list”.

”Lever du ditt liv? Alltså lever du din dröm? Skälvande av iver borrar hon sina isblå ögon i mina. Lite märkligt, men ändå fräscht upplyftande, att få frågan så där två sekunder efter att man stött samman i en glasskö. ”Jag har redan prickat av fem saker på min bucket list”, fortsätter hon utan att vänta på mitt svar. För att sedan i ett svep berätta om att hon varit uppe på Empire State Building, i en regnskog och lite annat.
”Vad har du för bucket list, alltså för ditt liv? Vad drömmer du att göra innan du dör?”

Redan innan hennes fråga kom hade jag börjat fundera på mitt eget liv. Hur de drömmar jag haft ibland slagit in emedan vissa med tiden förändrats, omprioriterats. Att när man är sjuk har man en enda önskan: att bli frisk. När man är frisk öppnar sig oändliga möjligheter men också otal vardagsval.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

”Va, svara då?”, envisas hon otåligt.
”Nja”, tvekar jag. ”Efter att ha gått in i väggen av stress för några år sedan, så försöker jag ta dagarna som de kommer. I alla fall nu”.
”Oh, så tråååkig DU är”, säger hon missnöjt. Tar sin glass och går iväg.
Vad kan hon ha varit, åtta, kanske nio år gammal.
Så vänder hon sig plötsligt om.
”Men du, när jag känner mig stressad, brukar jag bara sitta och tom-glo. Ja, typ sitta och glo tomt på ingenting i några minuter. Då blir min andning lugn och stressen går över. Att tomglo, det är också på min bucket list. Fast varje dag. Testa det!”.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Där står jag och just det: glor tomt efter denna lilla varelse. Hon får mig att börja fundera. Vad har jag för bucket list? Lever jag drömmen? Varför stressade jag så mycket och till vilken nytta?Stress är idag den vanligaste orsaken till sjukskrivningar. Utmattningssymptom, utbrändhet och akuta stressreaktioner har ökat med 73 procent de senaste två åren visar siffror från
Försäkringskassan. Kvinnor i 30-års åldern är de mest drabbade. Varannan 16-årig tjej lider av stress och allt fler 6-12-åringar ligger i direkta farozonen.

Stress som i sin tur ger dålig sömn, oförmåga att lösa problem, koncentrationssvårigheter, inlärningsproblem, depression och självmordstankar. Den minskar självbild och din empatiförmåga men ökar istället irritation och ilska.  Stress smittar. Är du stressad blir dina barn, kollegor och andra omkring dig också stressade. Nu är det inte lätt att undvika stress som vi lever idag– vad du däremot kan göra är att boka in välbehövlig återhämtning. Hade jag vetat det jag idag vet om vad återhämtning gör med dig, din hjärna: hade jag kanske aldrig behövt gå in i väggen för fem år sedan. Då först hjärtflimmer följt av en stroke efter mångårig stress.

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Så lite som ynka 10 minuter om dagen räcker för att minska stress. Forskning visar att olika typer av övningar kickar igång det parasympatiska nervsystemet. När den är aktiverad minskar dina stresshormoner och istället boostas kroppens immunförsvar och må bra-hormoner.  En av dessa övningar som just nu trendar störst är just att tomglo. Konsten att inte göra något alls ’The art of doing nothing’ eller som italienarna säger “La Dolce far Nienta”. Det ljuvliga i att inte göra något alls. Att tillåta dig själv att släppa på all prestige, all tävlan och strävan. Kommer tankarna (de bubblar ofta till en början) fäster du dig inte nämnvärt vid dem utan låter dem bara passera. Här kan du sitta och bara duga som du är.

Kan vi inte starta en ny trend att bara sitt och tomglo ihop? Nu när hösten och livspusslandet står för dörren. Att tillåta oss varje dag att släppa på allt. Med glasartad blick bromsa farten, stressen, prestigen och allt där emellan. Alla borde ha tomglo med på sin bucket-list i höst. Nu låter jag helt sonika september bli #tomglo. Så, vilka är med mig?

tanja dyreland

Tanja Dyredand, yogalärare och mindfulnesscoach inom stresshantering.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Tanja har lagt upp övningar på sin youtube-kanal för den som vill bli bättre på att tom-glo.
För att läsa mer om och komma i kontakt med Tanja kan du gå in på hennes hemsida stressaav.nu

Du kan även följa henne på Instagram under @mindfully_tanja

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.