Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

broccoli, lax, valnötter, körsbär, ananas

Topp tio anti-inflammatoriska livsmedel

Många av våra vanliga folksjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, högt blodtryck och artros kan bero på kronisk låggradig inflammation och en starkt bidragande orsak står att finna i vår kost.

Vi kan bokstavlgen äta oss själva sjuka men om man vänder på det finns det också mycket vi kan göra med hjälp av kosten för att hålla oss friska. Bland annat genom att välja livsmedel med antiinflammatoriska egenskaper. I listan nedan hittar du några av dem med starkast anti-inflamamtorisk effekt.

Hur fungerar inflammation
Inflammation har både goda och dåliga sidor, den akuta inflammationen hjälper kroppen att läka och larmar om skador medan den kronsika låggradiga inflammationen anses vara en av de främsta orsakerna till en rad sjukdomar och för tidigt åldrande. När vi blir förkylda reagerar kroppen med en inflammation i form av feber som hjälper oss läka medan den låggradiga inflammationen gör oss mer sårbara för livstilssjukdomar.

 

LÄS OCKSÅ: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

Genom att bland annat minska på stress, se till att få mer sol och dra ned på socker och processade livsmedel går det att reducera inflammationen.

Livsmedel att lägga till mer av i kosten
1. Fermenterade livsmedel och drycker hamnar högt på listan då de bidrar till att stärka immunförsvaret och hjälper oss stå emot infektioner som ofta ligger bakom inflammationer.

2. Broccoli innehåller rejält med C-vitamin och rikligt med kalcium, de lär även vara bra för ögoninflammation. Tillagas varsamt, ångkokning är det bästa sättet för att bevara så mycket näring som möjligt.

3. Omega-3 fettsyror hjälper till att balansera det överskott av omega-6 som många dår i sin kost och kan på så sätt bidra till att minska graden av inflammation i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

4.
Vildfångad lax är ett annat sätt att få i sig omega-3, även makrill och sardiner samt sill och strömming innehåller rikligt med omega-3.

5. Körsbär kan hjälpa till att minska inflammationen.

6. Valnötter är ett bra mellanmål för den som vill få ner inflammationen i kroppen på grund av den höga haten av E-vitamin.

 

LÄS OCKSÅ: Naturens ”mirakel” vid artros, inflammation och ledvärk

7. Lök och vitlök innehåller mycket quercetin, en kraftfull antioxidant som hjälper kroppen att bekämpa inflammation. Vitlök är populärt att använda vid förkylning  och innehåller svavel som stimulerar immunsystemet.

8. Ananas innehåller bromelain, ett enzym och en antioxidant som stärker immunsystemet.

9. Spenat har rikligt med karetenoider antiinflammatoriska antioxidanter, det innehåller även E-vitamin. Ångas för bäst upptag.

10. Gurkmeja är en populär krydda i många länder och det av goda skäl, då det innehåller kurkumin ett ämne som på ett effektivt sätt bekämpar inflammaion. Ingefära fungerar på ett liknande sätt.

Av redaktionen

Källa: Body ecology

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.