broccoli, lax, valnötter, körsbär, ananas

Topp tio anti-inflammatoriska livsmedel

Många av våra vanliga folksjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, högt blodtryck och artros kan bero på kronisk låggradig inflammation och en starkt bidragande orsak står att finna i vår kost.

Vi kan bokstavlgen äta oss själva sjuka men om man vänder på det finns det också mycket vi kan göra med hjälp av kosten för att hålla oss friska. Bland annat genom att välja livsmedel med antiinflammatoriska egenskaper. I listan nedan hittar du några av dem med starkast anti-inflamamtorisk effekt.

Hur fungerar inflammation
Inflammation har både goda och dåliga sidor, den akuta inflammationen hjälper kroppen att läka och larmar om skador medan den kronsika låggradiga inflammationen anses vara en av de främsta orsakerna till en rad sjukdomar och för tidigt åldrande. När vi blir förkylda reagerar kroppen med en inflammation i form av feber som hjälper oss läka medan den låggradiga inflammationen gör oss mer sårbara för livstilssjukdomar.

 

LÄS OCKSÅ: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

Genom att bland annat minska på stress, se till att få mer sol och dra ned på socker och processade livsmedel går det att reducera inflammationen.

Livsmedel att lägga till mer av i kosten
1. Fermenterade livsmedel och drycker hamnar högt på listan då de bidrar till att stärka immunförsvaret och hjälper oss stå emot infektioner som ofta ligger bakom inflammationer.

2. Broccoli innehåller rejält med C-vitamin och rikligt med kalcium, de lär även vara bra för ögoninflammation. Tillagas varsamt, ångkokning är det bästa sättet för att bevara så mycket näring som möjligt.

3. Omega-3 fettsyror hjälper till att balansera det överskott av omega-6 som många dår i sin kost och kan på så sätt bidra till att minska graden av inflammation i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

4.
Vildfångad lax är ett annat sätt att få i sig omega-3, även makrill och sardiner samt sill och strömming innehåller rikligt med omega-3.

5. Körsbär kan hjälpa till att minska inflammationen.

6. Valnötter är ett bra mellanmål för den som vill få ner inflammationen i kroppen på grund av den höga haten av E-vitamin.

 

LÄS OCKSÅ: Naturens ”mirakel” vid artros, inflammation och ledvärk

7. Lök och vitlök innehåller mycket quercetin, en kraftfull antioxidant som hjälper kroppen att bekämpa inflammation. Vitlök är populärt att använda vid förkylning  och innehåller svavel som stimulerar immunsystemet.

8. Ananas innehåller bromelain, ett enzym och en antioxidant som stärker immunsystemet.

9. Spenat har rikligt med karetenoider antiinflammatoriska antioxidanter, det innehåller även E-vitamin. Ångas för bäst upptag.

10. Gurkmeja är en populär krydda i många länder och det av goda skäl, då det innehåller kurkumin ett ämne som på ett effektivt sätt bekämpar inflammaion. Ingefära fungerar på ett liknande sätt.

Av redaktionen

Källa: Body ecology

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.