Topp tio anti-inflammatoriska livsmedel | Kurera.se
broccoli, lax, valnötter, körsbär, ananas

Topp tio anti-inflammatoriska livsmedel

Många av våra vanliga folksjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, högt blodtryck och artros kan bero på kronisk låggradig inflammation och en starkt bidragande orsak står att finna i vår kost.

Vi kan bokstavlgen äta oss själva sjuka men om man vänder på det finns det också mycket vi kan göra med hjälp av kosten för att hålla oss friska. Bland annat genom att välja livsmedel med antiinflammatoriska egenskaper. I listan nedan hittar du några av dem med starkast anti-inflamamtorisk effekt.

Hur fungerar inflammation
Inflammation har både goda och dåliga sidor, den akuta inflammationen hjälper kroppen att läka och larmar om skador medan den kronsika låggradiga inflammationen anses vara en av de främsta orsakerna till en rad sjukdomar och för tidigt åldrande. När vi blir förkylda reagerar kroppen med en inflammation i form av feber som hjälper oss läka medan den låggradiga inflammationen gör oss mer sårbara för livstilssjukdomar.

 

LÄS OCKSÅ: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

Genom att bland annat minska på stress, se till att få mer sol och dra ned på socker och processade livsmedel går det att reducera inflammationen.

Livsmedel att lägga till mer av i kosten
1. Fermenterade livsmedel och drycker hamnar högt på listan då de bidrar till att stärka immunförsvaret och hjälper oss stå emot infektioner som ofta ligger bakom inflammationer.

2. Broccoli innehåller rejält med C-vitamin och rikligt med kalcium, de lär även vara bra för ögoninflammation. Tillagas varsamt, ångkokning är det bästa sättet för att bevara så mycket näring som möjligt.

3. Omega-3 fettsyror hjälper till att balansera det överskott av omega-6 som många dår i sin kost och kan på så sätt bidra till att minska graden av inflammation i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

4.
Vildfångad lax är ett annat sätt att få i sig omega-3, även makrill och sardiner samt sill och strömming innehåller rikligt med omega-3.

5. Körsbär kan hjälpa till att minska inflammationen.

6. Valnötter är ett bra mellanmål för den som vill få ner inflammationen i kroppen på grund av den höga haten av E-vitamin.

 

LÄS OCKSÅ: Naturens ”mirakel” vid artros, inflammation och ledvärk

7. Lök och vitlök innehåller mycket quercetin, en kraftfull antioxidant som hjälper kroppen att bekämpa inflammation. Vitlök är populärt att använda vid förkylning  och innehåller svavel som stimulerar immunsystemet.

8. Ananas innehåller bromelain, ett enzym och en antioxidant som stärker immunsystemet.

9. Spenat har rikligt med karetenoider antiinflammatoriska antioxidanter, det innehåller även E-vitamin. Ångas för bäst upptag.

10. Gurkmeja är en populär krydda i många länder och det av goda skäl, då det innehåller kurkumin ett ämne som på ett effektivt sätt bekämpar inflammaion. Ingefära fungerar på ett liknande sätt.

Av redaktionen

Källa: Body ecology

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Naturlig hälsa

Inte bara kosten spelar roll för en god hälsa, även våra relationer är viktiga och att ha mål och mening i livet. Härom året kom biohackern och hälsoboksförfattaren Martina Johansson  ut med boken "Inflammation" som hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg.  Nu är de aktuella med uppföljaren "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". 

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.