broccoli, lax, valnötter, körsbär, ananas

Topp tio anti-inflammatoriska livsmedel

Många av våra vanliga folksjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, högt blodtryck och artros kan bero på kronisk låggradig inflammation och en starkt bidragande orsak står att finna i vår kost.

Vi kan bokstavlgen äta oss själva sjuka men om man vänder på det finns det också mycket vi kan göra med hjälp av kosten för att hålla oss friska. Bland annat genom att välja livsmedel med antiinflammatoriska egenskaper. I listan nedan hittar du några av dem med starkast anti-inflamamtorisk effekt.

Hur fungerar inflammation
Inflammation har både goda och dåliga sidor, den akuta inflammationen hjälper kroppen att läka och larmar om skador medan den kronsika låggradiga inflammationen anses vara en av de främsta orsakerna till en rad sjukdomar och för tidigt åldrande. När vi blir förkylda reagerar kroppen med en inflammation i form av feber som hjälper oss läka medan den låggradiga inflammationen gör oss mer sårbara för livstilssjukdomar.

 

LÄS OCKSÅ: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

Genom att bland annat minska på stress, se till att få mer sol och dra ned på socker och processade livsmedel går det att reducera inflammationen.

Livsmedel att lägga till mer av i kosten
1. Fermenterade livsmedel och drycker hamnar högt på listan då de bidrar till att stärka immunförsvaret och hjälper oss stå emot infektioner som ofta ligger bakom inflammationer.

2. Broccoli innehåller rejält med C-vitamin och rikligt med kalcium, de lär även vara bra för ögoninflammation. Tillagas varsamt, ångkokning är det bästa sättet för att bevara så mycket näring som möjligt.

3. Omega-3 fettsyror hjälper till att balansera det överskott av omega-6 som många dår i sin kost och kan på så sätt bidra till att minska graden av inflammation i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

4.
Vildfångad lax är ett annat sätt att få i sig omega-3, även makrill och sardiner samt sill och strömming innehåller rikligt med omega-3.

5. Körsbär kan hjälpa till att minska inflammationen.

6. Valnötter är ett bra mellanmål för den som vill få ner inflammationen i kroppen på grund av den höga haten av E-vitamin.

 

LÄS OCKSÅ: Naturens ”mirakel” vid artros, inflammation och ledvärk

7. Lök och vitlök innehåller mycket quercetin, en kraftfull antioxidant som hjälper kroppen att bekämpa inflammation. Vitlök är populärt att använda vid förkylning  och innehåller svavel som stimulerar immunsystemet.

8. Ananas innehåller bromelain, ett enzym och en antioxidant som stärker immunsystemet.

9. Spenat har rikligt med karetenoider antiinflammatoriska antioxidanter, det innehåller även E-vitamin. Ångas för bäst upptag.

10. Gurkmeja är en populär krydda i många länder och det av goda skäl, då det innehåller kurkumin ett ämne som på ett effektivt sätt bekämpar inflammaion. Ingefära fungerar på ett liknande sätt.

Av redaktionen

Källa: Body ecology

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.