Torra, nariga läppar? Så får du hjälp

Fakta

Detta torkar ut dina läppar:
• Kalla temperaturer
• Torr luft
• Brist på fukt
• Vanliga läppstift
• Vätskebrist
• Allergi
• Näringsbrist
• För lite fettsyror
• Saliv (innehåller enzymer som absorberar fukt och kan göra läpparna torrare)
• Bakterie- eller virusinfektioner

Visste du att...
...om du lider av sprickor i mungiporna kan det vara ett tecken på vitamin B2-brist? Det kan korrigeras med ett dagligt intag av 10-50 mg vitamin B2.

Hjälp vid torra, spruckna läppar:
Sluta slicka dig om läpparna! (Torkar ut och stör)
• Skaffa ett bra, återfuktande naturligt läppbalsam (hittas till exempel på hälsokosten)
• Undvik traditionella läppbalsam med vaselin och paraffin
• Ett B-vitaminkomplex (hjälper mot sprickor i mungiporna)
• Välj bort vanliga läppstift - de torkar ut - och använd bara produkter med återfuktande ingredienser 
En bra naturlig olja, till exempel jojobaolja, arganolja, avokadoolja, nyponfröolja, olivolja (bra tillfällig lindring om du saknar ett bra läppbalsam)
• Öka ditt intag av vätska (helst i form av vatten)
• Öka ditt näringsintag - både genom kosten och med vitaminer (till exempel vitamin B, C, E - och A)
• Tillskott av nyttiga fettsyror
• Havtorn (bidrar till återfettning inifrån)
• Ekologisk kokosolja (både invärtes och utvärtes)
• Drick mycket vatten, hjälper till återfukta inifrån

Kyla, hård vind – och torr, uppvärmd inomhusluft. Orsaker som gör att de kyssvänliga läpparna lätt försvinner och de torra och nariga istället dyker upp som ett brev på posten.
Men lugn. Kurera har tipsen på hur du får hjälp – helt naturligt.

Anledningarna till att våra läppar blir torra, nariga, fnasiga och till och med spruckna är flera. Framför allt händer det när de blir de fattiga på fukt, vilket ofta händer vintertid och i samband med temperaturväxlingar. Kombon kall utomhusluft och torr, uppvärmd inomhusluft är nämligen ett effektivt sätt att dra fukten ur läpparna.
När detta händer får läpparna ofta en stramande känsla och vi börjar att slicka på dem – vilket gör att de torkar ut ännu mer. Då börjar vi att smörja in dem, ofta med helt fel produkter – och problemet både förvärras och dröjer sig kvar onödigt länge.

 Läs också: Fem steg till läckra läppar

 

Så vad ska man göra då? 
Ja, att sluta slicka på dem är steg ett. Steg två är att sluta använda vanliga läppstift eftersom de bara torkar ut ytterligare. Steg tre är att satsa hundra procent återfuktning! Här räcker det inte med att bara dricka en massa vatten, även om det inte skadar att även öka sin vätskemängd.
Det du framför allt behöver är produkter som innehåller ingredienser som – på riktigt – är återfuktande, skyddar och mjukgör, och som alltså inte bara ger oss en illusion av att göra detta (och dessutom skapar ett smörjberoende).

Ett bra läppbalsam är A och O!
Exempel på återfuktande och skyddande ingredienser är kokosolja, arganolja, jojobaolja, mandelolja och E-vitamin. Det läppbalsam du väljer ska vara naturligt fet och återfuktande och INTE innehålla vaselin eller paraffin – eftersom dessa inte hjälper dig på lång sikt utan istället tenderar att göra läpparna ännu torrare.
Tips på bra läppbalsam kommer längre ned.

Peela försiktigt och återfukta, återfukta, återfukta!
Är dina läppar inte allt för spruckna kan du börja med att använda en blöt, mjuk tandborste eller frottéhandduk doppad i ljummet vatten för att försiktigt peela bort torr hud och döda hudceller. Smörj sedan in med ett bra, naturligt läppbalsam med återfuktande ingredienser. I brist på ett bra läppbalsam kan du tillfälligt ta hjälp av kokosolja, olivolja eller en annan naturligt återfuktande olja tills du fått tag i ett bra läppbalsam. Du kan även smörja lite honung på läpparna.
Och igen: vad du än gör, slicka inte på läpparna!

 Läs också: Guide: 7 vegetabiliska superoljor för huden

9 naturliga läppbalsam som återfuktar:

 

1. Rosenserien läppcerat
Skyddar läpparna effektivt samt ger näring. Ett tjockt och drygt stift i två smaker: jordgubb samt tranbär. Är miljömärkt med Svanen och ekologisk. Innehåller karnaubavax som skyddar mot väder och vind och bevarar värme och fukt. Innehåller rosenolja och gör läpparna mjuka och lena utan att skapa smörjberoende.
Mångas stora favorit och kan även användas för området runt munnen (mot torr och narig hud) samt på för torra nagelband.

2. Labimint Acute Lip Care från Dr Hauschka
En läppvårdskräm för skadade, torra läppar och mer akuta lägen. Förebygger även herpes och läppblåsor vid tidig användning samt svalkar spända och stickande läppar. Bidrar till sammetslena läppar. Hundra procent naturlig och ekologisk utan syntetiska doft- eller konserveringsämnen. Använd dagligen så snart läpparna börjar kännas strama och torra.

3. Lip Stick Care eller Lip Balm
…från Dr Hauschka är två bra produkter för daglig läppvård vid inte lika akuta lägen.

4. Hurraw läppbalsam
Helt eko plus vegansk och raw. Tjock, krämig, lyxig och doftar mycket gott! Lenar och återfuktar effektivt läpparna. Innehåller avokadoolja, arganolja, nyponfrönolja, ett högt innehåll av vitamin A och E och rik på essentiella fettsyror. Ofta rekommenderad för känsliga ”problemläppar”. Mångas stora favorit.

5. Certified Organic Lip Balm från Inika 
Även detta ett helt ekologiskt och naturligt läppbalsam. Här är knepen vitamin E, shea och kokossmör för att återfukta – och pepparmynta och solrosolja för uppmjukande effekt och fräschör. Är milt, transparent och ger en subtil glans.

 Läs också: Beror mina torra, spruckna läppar på brist? Experten svarar

6. Läppbalsam granatäpple & oliv från Eco Cosmetic 
Ger ett intensivt skydd med glans som bibehåller läpparna mjuka och lena. Innehåller enbart naturliga ingredienser som olivolja, bivax, kakaosmör, sheasmör, jojobaolja, extrakt från gröna teblad, tocoferoler (vitamin E), vanilj och granatäpple.

7. Burt´s Bees Lip balm Beeswax
Detta naturliga läppbalsam är laddat med kokos- och solrosoljor, rik på vitaminer och essentiella fettsyror, till för att ge näring, fukt och mjuka läppar. Bivax hjälper till att bevarar fukten medan pepparmintsolja skapar en uppfriskande känsla.

► Läs också: Den mångsidiga jojobaoljan – perfekt för allt från munsår till mjäll

8. Dr. Organic Manuka Honey läppbalsam
Ett rikt, naturligt läppbalsam som använder den ekologiska manukahonungens unikt reparerande egenskaper i en formula som effektivt återfuktar torra läppar. Innehåller även näringsrikt sheasmör, propolis, bivax och vitamin E, för att läppar som utsätts för fuktigt och kallt väder återfuktas och skyddas.
Ger även SPF 15-skydd mot solens skadliga UVA- och UVB-strålar.

Läs också: 18 fakta om dunderhonung!

9. Naked Lips läppbalsam
Motverkar spruckna och nariga läppar och främjar en mjuka, kyssäkta och plutande mun även på vintern. Naked Lips läppbalsam innehåller certifierade ekologiska ingredienser och uppges vara så rena att du till och med kan äta dem. Serien består av sju olika smaker: granatäpple, kokos, naturell, pepparmint, superfruits, supergreens och havtorn. Ingredienserna noga utvalda för sina effektiva egenskaper, ceraten är hundra procent nedbrytbar och alla förpackningar är återvinningsbara.
Innehåller inga parabener, paraffiner, lanolin, palmolja eller sulfiter.

► Läs också: Så lindrar du herpes naturligt

Fler råd?
Har du svårt att hitta bra, naturliga produkter? Fråga om råd på en hälsokostbutik och fråga om råd. Här finns många av de bästa, naturliga produkterna och dessutom – oftast – väldigt kunnig personal.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla oss på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Detta torkar ut dina läppar:
• Kalla temperaturer
• Torr luft
• Brist på fukt
• Vanliga läppstift
• Vätskebrist
• Allergi
• Näringsbrist
• För lite fettsyror
• Saliv (innehåller enzymer som absorberar fukt och kan göra läpparna torrare)
• Bakterie- eller virusinfektioner

Visste du att...
...om du lider av sprickor i mungiporna kan det vara ett tecken på vitamin B2-brist? Det kan korrigeras med ett dagligt intag av 10-50 mg vitamin B2.

Hjälp vid torra, spruckna läppar:
Sluta slicka dig om läpparna! (Torkar ut och stör)
• Skaffa ett bra, återfuktande naturligt läppbalsam (hittas till exempel på hälsokosten)
• Undvik traditionella läppbalsam med vaselin och paraffin
• Ett B-vitaminkomplex (hjälper mot sprickor i mungiporna)
• Välj bort vanliga läppstift - de torkar ut - och använd bara produkter med återfuktande ingredienser 
En bra naturlig olja, till exempel jojobaolja, arganolja, avokadoolja, nyponfröolja, olivolja (bra tillfällig lindring om du saknar ett bra läppbalsam)
• Öka ditt intag av vätska (helst i form av vatten)
• Öka ditt näringsintag - både genom kosten och med vitaminer (till exempel vitamin B, C, E - och A)
• Tillskott av nyttiga fettsyror
• Havtorn (bidrar till återfettning inifrån)
• Ekologisk kokosolja (både invärtes och utvärtes)
• Drick mycket vatten, hjälper till återfukta inifrån

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.