Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna torrborstar sitt ben

Torrborsta – för friskare lymfsystem

Lymfsystemet är lite av kroppens doldis, det syns inte men är i allra högsta grad viktigt för vår hälsa, då det ansvarar för viktiga reningsprocesser i kroppen. Därför bör vi se till att ha ett bra flöde på lymfan – ett sätt är att torrborsta.

Torrborstning sammanknippas ofta lite orättvist med cellulitbekämpning. En bonus med att få fart på flödet kan visserligen bli att slippa de ansamlingar av slagg i bindväven som utgör celluliter men torrborstning har fler fördelar än så. En stillasittande livsstil och åtsittande kläder är några faktorer som gör att lymfan inte flödar optimalt. Karin Björkegren Jones skriver i sin bok ”Omstart” bland annat om torrborstning och menar att vi genom att torrborsta får bort gamla hudrester samtidigt som vi stimulerar lymfflödet.

karin bjorkegern jones

Karin Björkegren Jones

Bryter ned infektioner
Karin är utbildad lymfmassageterapeut och något av en expert på området och håller även workshops i hur man tar hand om sin lymfa.
– Lymfsystemet bryter ner infektioner och cancerceller som vi dagligen utsätts för, säger Karin till Kurera.
Många menar att man ska börja nerifrån och uppåt men det är fel menar Karin.
– Man vill få igång pumpen som sitter uppe vid nyckelbenen. Vänster sida tar upp 75 procent och den högra bara 25 procent. Det är därför lymfatiska besvär oftast märks i höger fot.

 

Välja borste
Karin rekommenderar en lagom mjuk borste i naturmaterial, det ska inte riva i huden.

LÄS OCKSÅ: "Jag älskar att det gröna är på frammarsch"

Välja tidpunkt
Enligt experter på området passar det bäst att torrborsta på morgonen innan man duschar då torrborstning har en uppiggande effekt. Det kan vara svårt att somna om man gör det för sent på kvällen.

Hur gör man
Bäst resultat får man om man samtidigt som man torrborstar även djupandas. Man kan börja med att göra några armövningar för att väcka systemet. Karin kallar dem för änglavingar. Du gör dem genom att sträcka upp armarna på inandning och ta ner armarna på utandning. Upprepa fem gånger innan du börjar. Torrborsta sedan kroppen enligt följande lymfatiska schema:
Upp mot groparna vid nyckelbenen där lymfan tömmer sig ut i blodet. Först vänster arm, sedan höger arm. Vänster sida mot armhålan. Höger sida mot armhålan. Magen. Vänster lår. Vänster underben. Höger lår. Höger underben och hela tiden uppåt.

LÄS OCKSÅ: Så sätter du fart på lymfsystemet

Hur länge
Tre till fem minuter rekommenderas, bäst effekt blir det om man borstar regelbundet.

Av Nina Törmark

Källor: Karin Björkegren Jones bok "Omstart" samt Goop

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

 

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.