Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Gröna tomater

Trädgårdsexperten: Därför ska du ta in dina gröna tomater

Har du ett växthus fyllt med gröna tomater?
Dags att plocka in dem!

Kanske planterades några tomatplantor ut lite senare under säsongen, kanske har några plantor inte fått tillräckligt med sol.
Plötsligt står du där med ett gäng gröna tomater medan höstens första frostnätter närmar sig med stormsteg. Hur länge ska du ha is i magen och låta dem stå kvar utomhus?

LÄS OCKSÅ: Tomat- och myntasallad

Mogna inomhus
Enligt trädgårdsprofilen Johannes Wätterbäck som driver bloggen Farbror Grön, klarar tomaterna ibland en natt eller två med frost – inte mer.
– Vet du att det kommer bli frost så är det smart att plocka av dem. Är de fullstora och har stått i bra med sol, så kommer de mogna inomhus i rumstemperatur. Räkna med 2-3 veckor ungefär, men ibland går det snabbare.

Trädgårdsprofilen Johannes Wätterbäck

Trädgårdsprofilen Johannes Wätterbäck Foto: Theres Lundén / Farbror Grön

 

LÄS OCKSÅ: Guide: Så bör du äta dina grönsaker för att maximera näringen

Undvika sjukdomar
Men det finns faktiskt fler anledningar att plocka in sina gröna tomater. Som att undvika sjukdomar som kommer med hösten, som bladmögel, och underlätta för mindre tomater att växa till sig.
– Det kan bli rätt tungt för en tomatplanta som utvecklar frukter och grenar kan gå av. Om du plockar av några i fullstorlek får plantan mer energi att jobba med de andra.
Genom att lägga tomaterna på en bricka bredvid mogna tomater och äpplen, som båda utsöndrar etengas, så påskyndas mognandet.
Men hur är det med smaken? Den påverkas inte nämnvärt, enligt Johannes Wätterbäck.
– Om plantan inte fått tillräckligt med sol och om tomaterna inte vuxit till sin mognadsstorlek innan de plockas kan det påverka smaken. Men annars är det här med solmogna tomater främst något psykologiskt, att det låter gott. Det är plantorna som behöver sol - inte själva frukterna, säger han.

LÄS OCKSÅ: Tomater ger skydd åt huden

Ställ in en fläktkamin
Vill du ändå låta tomaterna stå kvar utomhus och stänger till fönster och dörrar för att behålla värmen – ställ in en fläktkamin, tipsar Johannes Wätterbäck om.
– Stänger du av ventilationen får du in mögel och så tar det en vecka och så ruttnar allt. Det är inte värmen som gör tomaterna goda utan solljuset.
Men ibland mognar inte tomaterna ändå, trots idoga försök. Misströsta inte, det finns användningsområden även för de gröna rackarna.
– Halvmogna tomater kan du steka och gröna tomater passar som ersättning till aubergine i grytor, till marmelad eller för att pickla. Men för guds skull, gör inte massvis med burkar med stora tomatskivor och lökbitar, ingen kommer att äta upp dem.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.