Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du ”bara” komma igång med en bra vana nu när det är nytt år?
Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress.

Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen. 

Träning istället för medicin? Visst låter det bra?
I ett inslag hos Malou Efter tio i december visade personlige tränaren Michael Angress hur man snabbt kan förbättra sin kondition med hjälp av några enkla pulshöjande övningar – som inte bara förbättrar din grundfysik utan även motverkar ångest utlovas det.

Läs också: Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

 

Träning – bättre än medicin
Han visar åtta enkla övningar som kan göra under för både kropp och sinne. Och bäst av allt: de tar bara tre, fyra minuter i anspråk.
Så – tänk om det verkligen stämmer? Att det är allt det tar för att motverka både ångest, dålig kondis och onödigt löshull.
Visst låter det för bra för att våga låta bli att testa?

Övningarna

Nedan är ett försök att visa och beskriva övningarna med bild och text. Den som vill göra det enkelt för sig kan titta direkt på videon. Där visar även Michael Angress kollega vilka lite enklare övningar man kan göra om man är nybörjare eller i något sämre form. Du hittar videon här.

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

1. Jogga fram och tillbaka på stället
Enkelt. Allt du gör är att stå på stället och ”jogga” två steg framåt och sedan två steg bakåt. Upprepa i cirka 25 sekunder.

2. Sidsteg
Samma sak här. Du ”joggar” på stället men här tar du istället för två steg framåt respektive bakåt steg utåt, det vill säga åt sidan. Utgå från ett läge då du har fötterna ihop, ta sedan ett steg utåt med varje fot och sedan ihop i mitten igen. Fortsätt i cirka 25 sekunder.


3. Jumping jacks
Utgångsläget är kroppsposition som bokstaven X. Här ifrån hoppar du ”in” så du står med händerna ihop rakt uppåt och båda fötterna ihop. För att sedan hoppa ”ut” och bli ett X igen. Och så vidare. Fortsätt i cirka 25 sekunder. Jobbigare än det låter! Puh!

jumping jacks

4. Knädrag 

Som det låter. Ja typ. Händerna ihop som en boxare. Sedan knädrag uppåt åt höger, sedan knädrag uppåt åt vänster – med en sådan dansant och ”hoppande” look du bara kan. Fortsätt cirka 25 sekunder.

Knädrag höger
Knädrag vänster

5. Raka slag
Nu ska du skuggboxas. Utgångsläge som i bild ett. Sedan kör du igång. Höger, vänster, höger, vänster… Fortsätt cirka 25 sekunder.

raka slag utgångsläge
Raka slag skuggboxning

6. Jumping jacks med uppercuts
Jumping jacks i kombination med uppercuts åt båda håll. Det vill säga högerkrok, vänsterkrok, högerkrok, vänsterkrok.
Den som vill skippa jumping jacksen kan stå antingen still eller röra benen rakt utåt åt motsatt sida som du gör din krok (som killen till vänster på bilden demonstrerar. Ses lättare i videon förstås). Fortsätt i cirka 25 sekunder.

Jumping jacks med uppercut vänsterkrok
Jumping jacks med uppercut högerkrok

Läsarfråga: Varför är träning bra vid depression? Experten svarar

7. Slalom och pucklar
Börja med att stå jämfota med händerna hängande längs sidorna. Hoppa sedan snabbt – fortfarande jämfota – åt höger och sedan åt vänster och sedan tillbaka till mitten igen. Därifrån höjer du snabbt höger ben upp mot dig och låter samtidigt din vänstra arm möta benet/foten. Därifrån höjer du snabbt vänster ben upp mot dig för att på samma sätt låta armen – högra denna gång – möta benet/foten. Sedan är det dags att börja från början igen med snabba hopp åt höger respektive vänster. Fortsätt upprepa samma procedur i cirka 25 sekunder.

Slalom pucklar 3Slalom pucklar 2Slalom pucklar 1Slalom pucklar 5Slalom pucklar 4

8. Stegkombo fram-bak-sida 
Som det låter. En stegkombination där du med snabba fötter kliver först fram, sedan tillbaka och sedan utåt sidorna (med båda fötterna vitt isär) och sedan fram igen. Fortsätt i cirka 25 sekunder.

Stegkombo fram-bak-sidaStegkombo fram-bak-sida

► Läs också: Ont i ländryggen? Här är 6 övningar som hjälper

Av Redaktionen 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

emanuel nilsson

”Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Krönikan

Emanuel Nilsson var en ung lovande entreprenör när han gick rakt in i väggen. Trots stark drivkraft och framgångar började det hacka rejält i maskineriet. Till slut hamnade Emanuel i sjukskrivning och tvingades lämna företaget. Idag har han en helt annan kunskap och förståelse för sina behov och är åter på banan. För Kurera skriver han om sin syn på prestation och vad som behövs för att vi ska kunna fungera långsiktigt.

jordnötter

Probiotika kan hjälpa vid jordnötsallergi

Övrigt

Jordnötsallergi kan vara extremt handikappade och direkt livshotande och olika försök görs för att hitta en bot för problemet. Ett av dem kan vara en lösning på spåret, det har nämligen visat sig att probiotika kan hjälpa jordnötsallergiker att bli fria från sin allergi.

Erik Grönberg utsedd till årets hälsohjälte

Nöje

Swedish health awards första hälsohjälte heter Erik Grönberg och få förtänar väl epitetet hjälte mer. När han läste Patrik Sjöbergs självbiografi där höjdhopparen för första gången berättade om de övergrepp han utsatts för av sin tränare och styvfar som barn inspirerades Erik att göra något själv. Erik har själv vuxit upp med övergrepp och har bestämt sig för att vända det till en styrka i kampen mot sexuella övergrepp mot barn.

ekina_stressbalans

Dropparna gav Ekina hjälp att sova

Naturlig hälsa

För tio år sedan flyttade Ekina Hed till USA för att hennes söner skulle få en träna i ett amerikanskt basketlag. Själv fick hon jobb som chef för ett hotell. Ett arbete som innebar att hon sällan fick sova en hel natt. Det krävdes ofta att hon gick upp mitt i natten för att lösa problem som uppstod, vilket gav Ekina sömnstörningar. Men när Ekina flyttade hem till Sverige hittade hon ett kosttillskott som hjälpte henne att sova gott igen.

linnea_claeson_vinnare_influencer

Linnea Claeson är årets influencer

Nöje

Handbollspelaren Linnea Claeson utsågs under Swedish health awards till årets influencer, Linnea vill med sitt arbete bidra till hur förutsättningarna för kvinnors hälsa och välmående förbättras. De förväntningar som råder idag kan göra kvinnors liv nästintill omöjliga, när krav på karriär, utseende och att vara den perfekta föräldern ställs mot risk för övergrepp och ojämlilkhet på arbetsplatsen.

sofia_mage

FODMAP – Sofia går på magkänslan

Mage

När Sofia Antonsson jobbade som dietist inom primärvården kunde hon sällan hjälpa de som drabbats av mag- och tarmbesvär. Men för åtta år sedan när hon snubblade över FODMAP, en behandlingsmetod för IBS-magar, som tagits fram av forskare i Australien hittade hon äntligen de verktyg hon behövde för att hjälpa sina patienter. Dessutom hjälpte FODMAP Sofias egen oroliga mage efter bara några dagar.

par badar bastu

Därför är det bra att basta

Forskning

Finnarna har förstås vetat det länge. Det har emellertid dröjt innan bastubadets hälsoeffekter backats upp av vetenskapen men nu har studier äntligen kunnat visa att regelbundna bastubad både kan lindra och motverka uppkomst av olika sjukdomar och hälsobesvär.

Här är vinnarna i Swedish Health Awards 2017

Nöje

Hälsogalan Swedish Health Awards inledde årets Allt för hälsan och utsåg de 25 bästa inspiratörerna, företagen och produkterna som alla har gemensamt att de främjar hälsa och välmående. Av de 634 nomineringar som inkom valde juryn ut 100 som allmänheten fick rösta på. Totalt 35 549 röster kom in, här presenteras vinnarna i Swedish Health Awards 2017.

hjärnor i form av träd

Fyra sätt att motverka demens

Mental hälsa

Det är sällan ett symptom på sjukdom att glömma var vi lagt våra nycklar, men om vi börjar glömma viktiga saker som möten eller namn på en nära vän kan det vara dags att ana oråd. Det finns steg man kan ta för att motverka demens och det kan vara en bra idé att börja i god tid.



Kvinnohälsa: Sju tips för friska bröst

Naturlig hälsa

Hela oktober har gått i rosa för att uppmärksamma bröstcancer. Med anledning av det tycker vi på Kurera att det är dags att istället fokusera lite på brösthälsa. Jodå, det finns saker man kan göra för att främja god brösthälsa – här följer några exempel.

tia jumbe mediterar

Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Krönikan

De senaste tio åren har yoga blivit närapå en folkrörelse. Det finns knappt en lantsortsbuske utan studio, ett gym utan klasser eller researrangör utan yogaresa. ”Alla” yogar, eller vill börja. Enligt Kureras krönikör Tia Jumbes trendspaning blir nästa stora boom meditation – här förklarar hon varför och tipsar om hur du kan börja!

Rekordhöga halter av koldioxid uppmätta

Eko/miljö

År 2015 låg årsmedelvärdet av koldioxid över 400 ppm i atmosfären över Svalbard i norra Ishavet, visar data från mätstationen Zeppelin. Det är första gången i mänsklighetens historia som så höga medelvärden har förekommit rapporterar Naturvårdsverket.

kaatsu_training

Så kan du bygga muskler snabbare och säkrare

Träning

Tänk om det vore möjligt att träna med lättare vikter men ändå få samma resultat som att träna riktigt tungt? Med en japansk träningsmetod som har använts för att träna professionella fotbollsspelare och skidåkare, kan du få snabbare muskeltillväxt och bli starkare.

Hur hälsosamt är det att steka i olivolja?

Kost

Det har länge tvistats om huruvida olivolja är bra att steka i eller inte, då skadliga ämnen kan bildas vid upphettningen. Att få i sig dessa tros bidra till uppkomsten av bland annat hjärt- kärlsjukdom och diabetes. Det är sedan tidigare bekräftat att hårt processade vegetabiliska oljor bör undvikas – men hur är det med olivoljan? Lämpar den sig för matlagning eller ska vi nöja oss med at ringla den över salladen?

grönsaker och boken clean reset

Nollställ systemet – så gör du!

Kost

Hur låter det med en kost skräddarsydd för just dig. Det kan ordnas med en Clean reset – en nollställning som enligt Victoria Carinci och Katarina Hagberg författarna bakom boken med samma namn syftar till att lära känna kroppen och dess signaler för att på så sätt hitta fram till den kost som är läkande för just dig.

mats-eric nilsson och hans böcker

Prat om mat med Mats-Eric Nilsson

Intervju

Är det någon som gjort en insats för att lyfta ämnet mat i media är det journalisten Mats-Eric Nilsson. Före hans bok ”Den hemlige kocken” där han avslöjade vad som dolde sig i färdigmat och andra processade livsmedel i form av tillsatser och konsistensgivare fanns inte så mycket för den som var intresserad av ämnet och de intresserade var garanterat färre. Boken slog ned som en bomb och numera är det få som inte känner till begreppet Äkta vara – en märkning döpt efter Mats-Erics efterföljande bok.

kvinna stracker sig mot solen

Ashwaganda – mot trötthet, stress och brist på lust

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin, med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. Traditionellt har ashwagandha använts för att motverka så vitt skilda problem som trötthet, fysisk svaghet, oro, obalans i sköldkörteln, dåligt minne, bristande sexuell lust och fertilitet samt övervikt. Trots att indikationsområden är olika så är den gemensamma nämnaren att de orsakas av stress och förhöjd kortisolnivå.

bilder fran massan allt for halsan

Gröna upplevelser på årets hälsomässa

Allmänt

Med den glittrande Swedish Health Awards galan där priser delas ut till företag och personer som gjort något bra inom hälsa och livsstil går startskottet för Allt för Hälsan 2017. En mässa som genom ett helt nytt samarbete mellan Kurera, Hälsokraft och Life i år tar ett nytt grepp om förebyggande hälsa och glädjen att ta hand om sig själv. I Green Room möts mässbesökaren av gröna mattor, ballonger och en härlig upplevelse med ett 20-tal utställare och massor av spännande föreläsare.

Krassliga britter ska ordineras vila framför penicillin

Politik

I England pågår en kampanj som syftar till att bibehålla verkan hos antibiotika och motverka utvecklingen av antibiotikaresistens under namnet ”Keep antibiotics working". Ett led i arbetet är få ned förskrivningen och öka medvetenheten hos allmänhen genom att informera om hur lång tid det tar att bli fri från en infektion och lära ut hur man känner igen tecken på allvarligare sjukdomar.

ledsen pojke sitter ensam på bänk

En tuff start i livet påverkar barns hälsa

Forskning

Svåra upplevelser i barndomen som en förälders död, att ha vuxit upp i fattigdom, blivit utsatt för övergrepp eller att ha en psykiskt sjuk förälder länkas samman med ökad risk för både fysiska och psykiska besvär och påverkar hjärnans utveckling hos barn.



Pumpa halloween

Buuu – Därför tycker vi om att bli skrämda

Mental hälsa

Varför kan vi ibland njuta av att bli riktigt rädda som när vi ser en skräckfilm eller går in i spökhuset på nöjesfältet medan vi knappast njuter av att bli jagade av en främling en mörk natt. Skillnaden ligger i vår hjärnas förmåga att bedöma sammanhang och en känsla av kontroll menar experter på området.