Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du “bara” komma igång med en bra vana nu när det är nytt år?
Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress.

Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen. 

Träning istället för medicin? Visst låter det bra?
I ett inslag hos Malou Efter tio i december visade personlige tränaren Michael Angress hur man snabbt kan förbättra sin kondition med hjälp av några enkla pulshöjande övningar – som inte bara förbättrar din grundfysik utan även motverkar ångest utlovas det.

Läs också: Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

 

Träning – bättre än medicin
Han visar åtta enkla övningar som kan göra under för både kropp och sinne. Och bäst av allt: de tar bara tre, fyra minuter i anspråk.
Så – tänk om det verkligen stämmer? Att det är allt det tar för att motverka både ångest, dålig kondis och onödigt löshull.
Visst låter det för bra för att våga låta bli att testa?

Övningarna

Nedan är ett försök att visa och beskriva övningarna med bild och text. Den som vill göra det enkelt för sig kan titta direkt på videon. Där visar även Michael Angress kollega vilka lite enklare övningar man kan göra om man är nybörjare eller i något sämre form. Du hittar videon här.

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

1. Jogga fram och tillbaka på stället
Enkelt. Allt du gör är att stå på stället och “jogga” två steg framåt och sedan två steg bakåt. Upprepa i cirka 25 sekunder.

2. Sidsteg
Samma sak här. Du “joggar” på stället men här tar du istället för två steg framåt respektive bakåt steg utåt, det vill säga åt sidan. Utgå från ett läge då du har fötterna ihop, ta sedan ett steg utåt med varje fot och sedan ihop i mitten igen. Fortsätt i cirka 25 sekunder.


3. Jumping jacks
Utgångsläget är kroppsposition som bokstaven X. Här ifrån hoppar du “in” så du står med händerna ihop rakt uppåt och båda fötterna ihop. För att sedan hoppa “ut” och bli ett X igen. Och så vidare. Fortsätt i cirka 25 sekunder. Jobbigare än det låter! Puh!

jumping jacks

4. Knädrag 

Som det låter. Ja typ. Händerna ihop som en boxare. Sedan knädrag uppåt åt höger, sedan knädrag uppåt åt vänster – med en sådan dansant och “hoppande” look du bara kan. Fortsätt cirka 25 sekunder.

Knädrag höger
Knädrag vänster

5. Raka slag
Nu ska du skuggboxas. Utgångsläge som i bild ett. Sedan kör du igång. Höger, vänster, höger, vänster… Fortsätt cirka 25 sekunder.

raka slag utgångsläge
Raka slag skuggboxning

6. Jumping jacks med uppercuts
Jumping jacks i kombination med uppercuts åt båda håll. Det vill säga högerkrok, vänsterkrok, högerkrok, vänsterkrok.
Den som vill skippa jumping jacksen kan stå antingen still eller röra benen rakt utåt åt motsatt sida som du gör din krok (som killen till vänster på bilden demonstrerar. Ses lättare i videon förstås). Fortsätt i cirka 25 sekunder.

Jumping jacks med uppercut vänsterkrok
Jumping jacks med uppercut högerkrok

Läsarfråga: Varför är träning bra vid depression? Experten svarar

7. Slalom och pucklar
Börja med att stå jämfota med händerna hängande längs sidorna. Hoppa sedan snabbt – fortfarande jämfota – åt höger och sedan åt vänster och sedan tillbaka till mitten igen. Därifrån höjer du snabbt höger ben upp mot dig och låter samtidigt din vänstra arm möta benet/foten. Därifrån höjer du snabbt vänster ben upp mot dig för att på samma sätt låta armen – högra denna gång – möta benet/foten. Sedan är det dags att börja från början igen med snabba hopp åt höger respektive vänster. Fortsätt upprepa samma procedur i cirka 25 sekunder.

Slalom pucklar 3Slalom pucklar 2Slalom pucklar 1Slalom pucklar 5Slalom pucklar 4

8. Stegkombo fram-bak-sida 
Som det låter. En stegkombination där du med snabba fötter kliver först fram, sedan tillbaka och sedan utåt sidorna (med båda fötterna vitt isär) och sedan fram igen. Fortsätt i cirka 25 sekunder.

Stegkombo fram-bak-sidaStegkombo fram-bak-sida

► Läs också: Ont i ländryggen? Här är 6 övningar som hjälper

Av Redaktionen 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.