Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Träna med rätt stavar – öka förbränningen med 77 procent

Tips för att komma igång:

1. Skaffa ett par bra stavar, till exempel av märket BungyPump. De aktiverar 90 procent av kroppens muskler och har justerbar längd på stavarna, vilket gör att stavarna passar alla i familjen.
2. Skaffa bra, bekväma skor.
3. Sätt igång och promenera - eller spring.
4. För allra bäst effekt på hjärthälsan bör du hålla bra fart (cirka 60 procent av max - så att det precis blir svårt att gå och prata samtidigt) - och helst promenera under längre tid än 20 minuter.
5. Vill du använda promenaderna som ett sätt att minska i vikt ska du gå så fort du kan, med långa steg och pendla med armarna. Det viktigaste är för fettförbränningen är intensiteten. Ju högre intensitet desto fler kalorier förbränner du.

Fördelar med stavgång

  • Ökar energiförbrukningen - och ger upp till 77 procents ökad förbränning jämfört med vanlig promenad.

  • Även musklerna i överkroppen aktiveras vid promenaden.

  • Effektiv träning för hela kroppen, var och när du vill.

  • Kan användas av alla oavsett ålder och kondition.

  • Skonsam och mjuk träningsform för armbågar och axlar.

  • Rekommenderas av medicinsk expertis och används ofta i rehabilitering.

Det är alltid en bra tid att börja röra på sig. Och stavar är ett bra val eftersom det erbjuder en multifunktionell träning oavsett om du är van eller ovan motionär.
Och väljer du bara rätt gåstavar kan du öka din fettförbränning rejält – och samtidigt få bättre hjärthälsa.

En god kondition är en investering för framtiden. Ditt hjärta har nämligen bara ett visst antal slag att slå innan det tar slut. Ökar du ditt flås och förbättrar din kondition kan du alltså vinna flera år - bara på grund av att ditt hjärta slipper slå en massa onödiga slag.

 

Läs också: Promenera mera!

Maxad förbränning med trivsam träning
Positivt är att det aldrig är för sent att börja röra på sig. Men för att orka hålla ut är det avgörande att man väljer en träningsform man trivs med.
Promenader kan inte anklagas för att vara den mest tidseffektiva träning som finns men med ett par bra gåstavar kan du maximera såväl tränings- som förbränningseffekten och få resultat på både vikt och konditionsform. Ju fler stora muskelgrupper som engageras desto mer ökar nämligen energiförbrukningen.

Multifunktionell träning med stavar
Träningsformen stavgång kan vara ett bra val eftersom den erbjuder en multifunktionell träning, är skonsam och går att utöva var man än befinner sig.
Träning med stavar ger ökad näringstillförsel till kroppens olika strukturer, ökad cirkulation, bättre kondition, flås, koordination och balans. Dessutom kan rätt stavar öka kroppens fettförbränning med upp till 77 procent jämfört med en vanlig promenad.

Läs också: Tänk på hjärtat – börja konditionsträna

Stavar med inbyggd fjädring - extra effektivt
Vill du få ut mer ut ännu av träningspasset än vad du gör om du går med vanliga stavar ska du välja stavar med inbyggd fjädring, som Bungypump-stavarna. De finns i flera olika modeller och de ger dig ett motstånd på mellan fyra och tio kilo, vilket gör att du kan träna kondition och styrka på en gång.
Med fjädrade stavar blir det till mer av ett träningspass än en vanlig promenad. Du går - men bygger samtidigt en starkare kropp.

 

Allsidig träning - bra vid rehab
Stavar är extremt allsidig träning för den som känner till knepen. Stavarna kan användas vid såväl promenader som löpning och de passar dessutom bra om styrketräningsredskap för både inom- och utomhusmiljö. Du kan träna kondition och styrka på en gång.

Läs också - Ny forskning: Viktknepet som funkar

Av Isabelle Hedander


Tips för att komma igång:

1. Skaffa ett par bra stavar, till exempel av märket BungyPump. De aktiverar 90 procent av kroppens muskler och har justerbar längd på stavarna, vilket gör att stavarna passar alla i familjen.
2. Skaffa bra, bekväma skor.
3. Sätt igång och promenera - eller spring.
4. För allra bäst effekt på hjärthälsan bör du hålla bra fart (cirka 60 procent av max - så att det precis blir svårt att gå och prata samtidigt) - och helst promenera under längre tid än 20 minuter.
5. Vill du använda promenaderna som ett sätt att minska i vikt ska du gå så fort du kan, med långa steg och pendla med armarna. Det viktigaste är för fettförbränningen är intensiteten. Ju högre intensitet desto fler kalorier förbränner du.

Fördelar med stavgång

  • Ökar energiförbrukningen - och ger upp till 77 procents ökad förbränning jämfört med vanlig promenad.

  • Även musklerna i överkroppen aktiveras vid promenaden.

  • Effektiv träning för hela kroppen, var och när du vill.

  • Kan användas av alla oavsett ålder och kondition.

  • Skonsam och mjuk träningsform för armbågar och axlar.

  • Rekommenderas av medicinsk expertis och används ofta i rehabilitering.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.