Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Gravid kvinna ligger på rygg och tittar in i kameran

Träning för gravida

Att träna under graviditeten är något mycket positivt som visat sig leda till bibehållen kondition och styrka, ökat välbefinnande, minskad risk för svullnader och åderbrock samt minskad trötthet, bättre sömn, minskad stress och depression. Dessutom blir kroppen bättre förberedd inför förlossningen då man är fysiskt aktiv. Kureras PT Carolin Helt berättar mer.

Gravid kvinna sitter i yogaposition

I västvärlden ser man idag en ökande trend av andelen överviktiga och feta gravida kvinnor. Av de mammor som skriver in sig vid mödravårdscentralen i Sverige idag är 40 procent överviktiga och 10-12 procent feta. Övervikt och fetma under graviditet ökar komplikationerna under graviditeten och förlossningen. Fysiskt aktiva gravida fortsätter i större utsträckning att vara aktiva efter förlossningen.

 

Börja lugnt – öka efter hand
Att genomgå en graviditet innebär stora påfrestningar för kroppen. Att regelbundet röra på sig även under graviditet ger energi och är allmänt bra för både kropp och själ. Har du inte motionerat innan är det hög tid att börja. Försök röra på dig minst 30 minuter varje dag. Börja lugnt och öka efter hand. Träning är ett bra sätt att förbereda kroppen på de påfrestningar som en graviditet kan innebära.

Positiva effekter av träning:

  • Du bli piggare och gladare, då mår även barnet bra
  • Risken för illamående, förstoppning och ryggbesvär minskar
  • Hjärta, lungor och muskler stärks
  • Syreupptagningen och ämnesomsättningen förbättras
  • Sömnen blir bättre
  • Blodcirkulationen ökar och svullnader i kroppen minskar
  • Du får bättre rörlighet och balans
  • Du undviker onödig viktökning
  • Du får bättre ork och därmed en lättare graviditet och förlossning
  • Är du i god form under graviditeten är det lättare att komma i form efteråt

Lyssna på din kropp. Målet bör vara att må bra, inte att toppa formen!
Välj den träning du trivs med men undvik ryckiga och snabba rörelser då ledbanden inte är lika spänstiga som de brukar vara. Låt träningspassen vara mellan 45-60 minuter, som gravid tenderar blodglukosen att bli väldigt låg under längre pass.

  • Simning och vattengympa är både skonsamt och effektivt när du är gravid. Kroppen rör sig lättare i vatten och du undviker onödiga påfrestningar på leder, rygg och fötter.
  • Promenader brukar passa de flesta. Gå i ett rask tempo som gör dig varm. Har du problem med benen kan cykling eller spinning passa bättre, då belastas inte knän och fotleder på samma sätt. Sitt helst ner när du cyklar, då undviker du ojämn belastning på bäckenet.
  • Gillar du gruppträning så välj pass som inte innebär några hopp eller snabba lägesändringar. Som gravid är du tyngre, har sämre balans och kan lätt drabbas av yrsel.
  • Konditionsträna gärna men tänk på att inte träna med för hög intensitet (hög puls).
  • Att styrketräna under graviditet är mycket positivt, MEN – lyft inte för tungt! Vad som är för tungt är självklart individuellt, helt beroende på hur stark du är. Styrketräning under graviditet innebär inte att du ska försöka öka din muskelstyrka, utan försöka bevara den styrkan du redan har.  Gör hellre fler övningar med lättare vikter.
  • När barnet växer i magen får det konsekvenser för din kropp som du måste ta hänsyn till när du tränar. Magmusklerna delas och kan inte spännas på samma sätt som innan och bålen blir mer instabil. Bäckenet tippar framåt vilket leder till en ökad svank, detta gör att belastningen på ryggmusklerna ökar och trycket på de bakre delarna av diskarna i ryggen ökar.
  • Yoga för gravida innehåller olika kroppsövningar, andningsövningar och djupavspänning. Ofta ingår även övningar som stimulerar och stärker bäckenbotten. Yoga som komplement till styrketräning och konditionsträning kan hjälpa till att förbereda dig både fysiskt och mentalt inför förlossningen.

Ladda inför förlossningen på rätt sätt
Hormonet relaxin bildas i moderkakan från graviditetens mitt. Relaxin mjukar upp vävnader, ledband och brosk i kroppen. Var därför försiktig med stretchövningar då det är lätt att översträcka lederna.
Håller du igång träningen redan i början av graviditeten lär det bli lättare att orka vara aktiv och må bättre när förlossningen närmar sig. Det sägs att en förlossning är en lika stor fysisk utmaning och lika energikrävande som ett maratonlopp. Se till att vara förberedd och ladda på samma sätt – träna regelbundet under graviditeten, var noggrann med näringsintaget och vila dig i form när den stora dagen närmar sig.

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.