Mörkhårig kvinna sitter i yogaposition

3 andningsövningar för hälsan

Fakta

Andningsövningar (och rätt andningsteknik) är bra för:
• Avslappning och reducering av stress - kortisolet minskar
• Musklers och cellers syresättning
Immunförsvaret
• Ämnesomsättningen
• Blodcirkulationen -som ökar
• Motverkar känslomässiga obalanser som ångest och depression (mild, måttlig och svår)
• Motverkar hjärtsjukdomar och stroke
• Hjärnans funktion - ökar mentalt fokus, lugn och återhämtning från stress-stimuli
• En bättre tarmfunktion
• Optimismen - som ökar
• Känslan av välbefinnande och sinnesfrid
• Bättre energiförbränning, se energibehov
• Lättar mentala blockeringar
• Renar kroppen från slaggprodukter och toxiner
• Avlastar njurar och lever
• Ger liv åt håret och huden

Andningens dag
Andningens dag instiftades 2012 av tidningen Hälsa för att lyfta fram verktyg, kunskap och metoder menade att förbättra medvetenheten om andningen som hälsometod. Idén kom från redaktionschefen som tyckte att det var hög tid att uppmärksamma något av det viktigaste vi har – andningen.

Det finns ett knep som varken kostar tid eller pengar - men vars hälsofördelar är svindlande många.
Knepet? Jo, rätt andningsteknik!
Idag är det Andningens dag. Det firar vi på Kurera med att ge förslag på 3 dunderbra andningsövningar.

– Det finns några enkla men kraftfulla andningsmetoder som är fria från biverkningar, kan sänka sjukvårdskostnaderna och är lätta att praktisera i det dagliga livet. Övningarna har visat sig ha gynnsamma effekter såväl fysiskt som psykiskt, berättar Pia Lahdenperä på Art of Living, en organisation som bland annat arbetar med att föra ut andningen som ett dagligt verktyg för att reducera stress och höja individens energinivå.

Hur andas man rätt?
– Det första steget är att bli medveten om sin andning. Att använda hela vår lungkapacitet och sedan medvetet föra luften till magen och bröstkorgen som en våg. Precis så som små barn andas, säger Pia som hållit kurser i andningsövningen "Sudarshan Kriya" världen över, bland annat på ett spanskt fängelse utanför Madrid och företaget Google.

 

3 effektiva andningsövningar:

 

1. Pranayama

En övning för dig som vill stressa ner - eller bli mer alert. Välj själv.

Så gör du:
Placera höger tumme över höger näsborre. Andas långsamt in och ut genom vänster näsborre.
Andning via vänster näsborre har en lugnande, svalkande och avslappnande effekt på kroppen, vilket gör övningen bra för den som vill slappna av.
Eller: Placera vänster tumme på vänster näsborre. Andas nu genom höger näsborre istället.
Andning via höger näsborre har en uppiggande och värmande effekt på kroppen och får dig att känna dig mer alert och energifylld.

OBS! Inget hårt tryck på näsborren behövs, du ska bara täppa till näsborren så att du inte andas genom den.
Utför övningen under 26 andetag, oavsett om du behöver komma ner i varv eller bli mer pigg.
För en mer utförlig beskrivning, läs Kureras yogabloggare Bellas inlägg om Pranayama här.

2. Andning "i fyrkant"

Ett bra övning för att få ner andningen i diafragman - till exempel inför sång - alternativt dämpa stress och ångest.

Så gör du:
Blunda och visualisera en fyrkant framför dig, exempelvis en ram eller en dörr. Börja att andas in längst ner vid dörrens kant och fortsätt att suga in luft medan du tänker dig att du sakta med blicken följer dörren tills du når dess överkant. Där blåser du sakta ut luften tills du med blicken når dörrens nederkant igen.
Räkna långsamt till fyra innan du gör varje "förflyttning".

3. Sudarshan Kriya Yoga

...Så kallad SKY, är en typ av cyklisk kontrollerad andningsövning med rötter i traditionell yoga. SKY består av tre delmoment:

1. Ujjayi eller "Victorious Breath"
Man andas med ett väsande ljud nere i halsen med stängd mun. Denna långsamma andningsteknik (2-4 andetag per minut) ökar luftvägsmotståndet under inandning och utandning samt styr luftflödet så att varje fas av andningscykeln kan förlängas till ett exakt tal. Man upplever ett fysiskt och mentalt lugn samtidigt som man är alert.

 

Delmomentet Bhastrika - en övning i SKY

Bhastrika eller "Bellows Breath"

2. Bhastrika eller "Bellows Breath"
Under detta moment andas man snabbt samtidigt som man sträcker upp armarna och öppnar de knutna nävarna. Vid utandningen andas man ut kraftigt och tar ned armarna till ursprungsläget. In och utandningen med en hastighet av 30 andetag per minut. Pulsen ökar följt av ett lugn.

3. Sudarshan Kriya
Namnet är sanskrit som betyder "korrekt vision med en renande andning" och momentet innebär en avancerad form av rytmisk, cyklisk andning med långsam, medium och snabba cykler.

Se en video om andningen och dess effekt på kroppen här!

https://www.youtube.com/watch?v=F4S_4jX0ERA

Av Isabelle Hedander


Fakta

Andningsövningar (och rätt andningsteknik) är bra för:
• Avslappning och reducering av stress - kortisolet minskar
• Musklers och cellers syresättning
Immunförsvaret
• Ämnesomsättningen
• Blodcirkulationen -som ökar
• Motverkar känslomässiga obalanser som ångest och depression (mild, måttlig och svår)
• Motverkar hjärtsjukdomar och stroke
• Hjärnans funktion - ökar mentalt fokus, lugn och återhämtning från stress-stimuli
• En bättre tarmfunktion
• Optimismen - som ökar
• Känslan av välbefinnande och sinnesfrid
• Bättre energiförbränning, se energibehov
• Lättar mentala blockeringar
• Renar kroppen från slaggprodukter och toxiner
• Avlastar njurar och lever
• Ger liv åt håret och huden

Andningens dag
Andningens dag instiftades 2012 av tidningen Hälsa för att lyfta fram verktyg, kunskap och metoder menade att förbättra medvetenheten om andningen som hälsometod. Idén kom från redaktionschefen som tyckte att det var hög tid att uppmärksamma något av det viktigaste vi har – andningen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

 

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.