Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mörkhårig kvinna sitter i yogaposition

3 andningsövningar för hälsan

Fakta

Andningsövningar (och rätt andningsteknik) är bra för:
• Avslappning och reducering av stress - kortisolet minskar
• Musklers och cellers syresättning
Immunförsvaret
• Ämnesomsättningen
• Blodcirkulationen -som ökar
• Motverkar känslomässiga obalanser som ångest och depression (mild, måttlig och svår)
• Motverkar hjärtsjukdomar och stroke
• Hjärnans funktion - ökar mentalt fokus, lugn och återhämtning från stress-stimuli
• En bättre tarmfunktion
• Optimismen - som ökar
• Känslan av välbefinnande och sinnesfrid
• Bättre energiförbränning, se energibehov
• Lättar mentala blockeringar
• Renar kroppen från slaggprodukter och toxiner
• Avlastar njurar och lever
• Ger liv åt håret och huden

Andningens dag
Andningens dag instiftades 2012 av tidningen Hälsa för att lyfta fram verktyg, kunskap och metoder menade att förbättra medvetenheten om andningen som hälsometod. Idén kom från redaktionschefen som tyckte att det var hög tid att uppmärksamma något av det viktigaste vi har – andningen.

Det finns ett knep som varken kostar tid eller pengar - men vars hälsofördelar är svindlande många.
Knepet? Jo, rätt andningsteknik!
Idag är det Andningens dag. Det firar vi på Kurera med att ge förslag på 3 dunderbra andningsövningar.

– Det finns några enkla men kraftfulla andningsmetoder som är fria från biverkningar, kan sänka sjukvårdskostnaderna och är lätta att praktisera i det dagliga livet. Övningarna har visat sig ha gynnsamma effekter såväl fysiskt som psykiskt, berättar Pia Lahdenperä på Art of Living, en organisation som bland annat arbetar med att föra ut andningen som ett dagligt verktyg för att reducera stress och höja individens energinivå.

Hur andas man rätt?
– Det första steget är att bli medveten om sin andning. Att använda hela vår lungkapacitet och sedan medvetet föra luften till magen och bröstkorgen som en våg. Precis så som små barn andas, säger Pia som hållit kurser i andningsövningen "Sudarshan Kriya" världen över, bland annat på ett spanskt fängelse utanför Madrid och företaget Google.

 

3 effektiva andningsövningar:

 

1. Pranayama

En övning för dig som vill stressa ner - eller bli mer alert. Välj själv.

Så gör du:
Placera höger tumme över höger näsborre. Andas långsamt in och ut genom vänster näsborre.
Andning via vänster näsborre har en lugnande, svalkande och avslappnande effekt på kroppen, vilket gör övningen bra för den som vill slappna av.
Eller: Placera vänster tumme på vänster näsborre. Andas nu genom höger näsborre istället.
Andning via höger näsborre har en uppiggande och värmande effekt på kroppen och får dig att känna dig mer alert och energifylld.

OBS! Inget hårt tryck på näsborren behövs, du ska bara täppa till näsborren så att du inte andas genom den.
Utför övningen under 26 andetag, oavsett om du behöver komma ner i varv eller bli mer pigg.
För en mer utförlig beskrivning, läs Kureras yogabloggare Bellas inlägg om Pranayama här.

2. Andning "i fyrkant"

Ett bra övning för att få ner andningen i diafragman - till exempel inför sång - alternativt dämpa stress och ångest.

Så gör du:
Blunda och visualisera en fyrkant framför dig, exempelvis en ram eller en dörr. Börja att andas in längst ner vid dörrens kant och fortsätt att suga in luft medan du tänker dig att du sakta med blicken följer dörren tills du når dess överkant. Där blåser du sakta ut luften tills du med blicken når dörrens nederkant igen.
Räkna långsamt till fyra innan du gör varje "förflyttning".

3. Sudarshan Kriya Yoga

...Så kallad SKY, är en typ av cyklisk kontrollerad andningsövning med rötter i traditionell yoga. SKY består av tre delmoment:

1. Ujjayi eller "Victorious Breath"
Man andas med ett väsande ljud nere i halsen med stängd mun. Denna långsamma andningsteknik (2-4 andetag per minut) ökar luftvägsmotståndet under inandning och utandning samt styr luftflödet så att varje fas av andningscykeln kan förlängas till ett exakt tal. Man upplever ett fysiskt och mentalt lugn samtidigt som man är alert.

 

Delmomentet Bhastrika - en övning i SKY

Bhastrika eller "Bellows Breath"

2. Bhastrika eller "Bellows Breath"
Under detta moment andas man snabbt samtidigt som man sträcker upp armarna och öppnar de knutna nävarna. Vid utandningen andas man ut kraftigt och tar ned armarna till ursprungsläget. In och utandningen med en hastighet av 30 andetag per minut. Pulsen ökar följt av ett lugn.

3. Sudarshan Kriya
Namnet är sanskrit som betyder "korrekt vision med en renande andning" och momentet innebär en avancerad form av rytmisk, cyklisk andning med långsam, medium och snabba cykler.

Se en video om andningen och dess effekt på kroppen här!

https://www.youtube.com/watch?v=F4S_4jX0ERA

Av Isabelle Hedander


Fakta

Andningsövningar (och rätt andningsteknik) är bra för:
• Avslappning och reducering av stress - kortisolet minskar
• Musklers och cellers syresättning
Immunförsvaret
• Ämnesomsättningen
• Blodcirkulationen -som ökar
• Motverkar känslomässiga obalanser som ångest och depression (mild, måttlig och svår)
• Motverkar hjärtsjukdomar och stroke
• Hjärnans funktion - ökar mentalt fokus, lugn och återhämtning från stress-stimuli
• En bättre tarmfunktion
• Optimismen - som ökar
• Känslan av välbefinnande och sinnesfrid
• Bättre energiförbränning, se energibehov
• Lättar mentala blockeringar
• Renar kroppen från slaggprodukter och toxiner
• Avlastar njurar och lever
• Ger liv åt håret och huden

Andningens dag
Andningens dag instiftades 2012 av tidningen Hälsa för att lyfta fram verktyg, kunskap och metoder menade att förbättra medvetenheten om andningen som hälsometod. Idén kom från redaktionschefen som tyckte att det var hög tid att uppmärksamma något av det viktigaste vi har – andningen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!

Paj med grön och gul zucchini

Gul och grön zucchinipaj med rödlök

Recept

Den här färgsprakande pajen med två sorters zucchini ger den perfekta, höstiga känslan på matbordet. Både matig, värmande, näringsrik och vacker att se på! Receptet kommer från bokaktuela matbloggaren Madeleine Landley.

 

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Kost

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Att baka utan både gluten, vitt socker och animalier medför utmaningar. Men en som lyckas med bravur är Anna Winér. Hon driver ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande och inspirerande recept på det ena kreativa bakverket efter det andra.

 

Äldre kvinna håller ser på och håller sin hund i famn

Hundars ögon kan tåras av glädje

Husdjur

Japanska forskare har upptäckt att hundar kan bli tårögda av glädje när de återförenas med sin ägare efter att ha varit åtskilda länge. Det är första gången man kunnat se känsloframkallade tårar hos en annan ras än människan.

Kvinna jämför två läskflaskor i butik

Sötningsmedel förändrar tarmfloran

Forskning

I takt med larm om att sockrade drycker som läsk ökar risken för fetma och  livsstilssjukdomar som diabetes 2, så har lightdrycker blivit allt mer populära. Men nu visar forskning att sötningsmedel kan förändra bland annat vår tarmflora.

par fikar vid vattnet

En kvart om dagen räcker för att sänka stressen

Mental hälsa

Psykisk ohälsa som är stressrelaterad har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som ett stort hot mot folkhälsan. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.