Tre sätt att förbättra din matsmätning

Tre sätt att förbättra din matsmältning

Fakta

Maria Hellström driver praktiken Helhet på Serafens sjukhus i Stockholm där hon är verksam som näringsterapeut.

En fungerande mage är A och O för en välmående kropp och ett gott humör. Med små enkla knep kan du förbättra din maghälsa. Här tipsar näringsterapeuten Maria Hellström om tre sätt att förbättra matsmältningen.

 

1. Träning
All aerobisk träning ökar blodflödet till tarmarna och förbättrar matsmältningen genom att peristaltiken, tarmrörelserna, ökar. Bra val är löpning, cykling och simning. Även styrketräning för magen där det intra- abdominala trycket ökar förbättrar tarmrörelserna, sit-ups, plankan och sneda crunches med vikt stimulerar peristaltiken och motverkar förstoppning. All meditativ aktivitet som till exempel yoga dämpar det sympatiska stressystemet. Stress hindar blodflöde till tarmarna och utsöndring av matsmältningsenzymer.

LÄS OCKSÅ: Experten: “Hälsa börjar i magen!”

 

Maria

Maria Hellström

2. Näringstillskott
Alla former av fibrer är bra för magen och tarmarna. Vattenlösliga fibrer är näring för våra snälla tarmbakterier och gynnar en bra balans i tarmfloran. Probiotika i form av acidofilusbakterier hjälper till att stärka vår mikroflora i tarmen och konkurrerar ut de skadliga bakterierna. Matsmältningsenzymer finns som kosttillskott och hjälper den som har problem med att spjälka kolhydrater, fett och protein. Bitterörter kan stimulera den egna enzymproduktionen och kan tas som droppar, men det finns även bra örtteer som stödjer matsmältningen. Enzymer som intas mellan måltiderna hjälper även till att bryta ner slaggprodukter av inflammationsprocesser. Har man dålig saltsyra produktion kan man få uppblåst mage efter måltid eller naglar som skivar sig. Saltsyra finns i kosttillskott med namnet HCL.

 

LÄS OCKSÅ: Broccoli värsta supermaten för magen

3. Kost
När du tuggar maten utsöndras matspjälkande enzymer redan i munnen och den kemiska nedbrytningen av maten börjar. Vidare utsöndras det i magsäcken saltsyra som bryter ner proteiner och från bukspottkörteln basiska enzymer som bryter ner även fett och kolhydrater skickas ut innan tarmarna ska göra sitt jobb. Välj mat som du vet inte irriterar tarmslemhinnan i onödan, vanligt är att mjölkpodukter, gluten och vete gör det. Socker, frukt och snabba kolhydrater gynnar jästsvampen candida albicans som finns i tarmen och konkurrerar ut de goda bakterierna och dessutom producerar giftet fomaldehyd som restprodukt. Välj så oprocessad mat som möjligt och ät grönsaker till varje måltid inte bara för att de innehåller vitaminer och mineraler utan innehåller även fibrer och naturliga enzymer som hjälper till att bryta ner maten. Tarmen behöver kortkedjade fettsyror som finns i smör och mellankedjade fettsyror som finns i kokosfett. Linfrön och psylliumfröskal kan hjälpa en trög mage. Det är även viktigt att dricka rätt mängd vatten för att tarmen ska fungera.

LÄS OCKSÅ: Fem års magproblem försvann på några dagar

 

 

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Maria Hellström driver praktiken Helhet på Serafens sjukhus i Stockholm där hon är verksam som näringsterapeut.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

 

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".

Trädgården läkte artistens psykiska ohälsa – släpper nu bok om odling

Intervju

Vissa som mår psykiskt dåligt har självskadebeteenden eller stoppar fingrarna i halsen. Artisten och poptrubaduren Karl Martindahl stoppade fingrarna i jorden i stället. För Kurera berättar den bokaktuelle musikern om sina mörka år och om det som till slut blev hans väg tillbaka – och som numera är hans livsföljeslagare: odlingen. "Odling ger rötter i dubbel bemärkelse. En naturlig självmedicinering fanns rakt framför näsan på mig", säger han till Kurera.

Det är dags att prata om mens på jobbet!  

Kurera debatt

Lika självklart som det är att människor blir hungriga och behöver lunchraster, eller kissnödiga och behöver toaletter, bör det vara att ta hänsyn till personers menstruella behov. Därför vill organisationen Mensen - forum för menstruation, menscertifiera våra arbetsplatser.