man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Fakta

Namn: Maria Hellström
Yrke: Näringsterapeut och driver praktiken Helhet AB på Serafens sjukhus i Stockholm.

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

På våren är vi kanske lite mer sugna på att röra på oss än under vinterhalvåret och det känns mer lockande att snöra på sig löparskorna eller ta de där uppfriskande promenaderna. Träning ihop med en hälsosam kost och rätt näring är hemligheten bakom smidiga muskler och leder enligt Maria.

Träna skyddar lederna
Starka muskler håller skelettet på plats och skyddar leder och ligament mot påfrestning. Maria rekommenderar styrketräning två till tre gånger i veckan med fokus på basövningar som knäböj och marklyft. I alla basövningar tränas flera muskelgrupper samtidigt och du blir snabbt starkare, förklarar hon. Vid träning med tunga vikter utsöndras könshormoner som östrogen och testosteron som bygger upp muskler och stärker lederna. Att träna styrka är även bra för kotornas diskar som blir mer vitala.
Pulshöjande konditionsträning ökar cirkulationen i kroppens muskler och hjälper kroppen att utsöndra slaggprodukter från bindväven, som när de är kvar i kroppen upplevs som stelhet. Även stretching och yoga stimulerar utsöndringen av slaggämnen och bidrar till mjukhet och rörlighet i kroppen.

 

LÄS OCKSÅ: Förbättra din ledhälsa med nypon och kondroitin

Näring

Maria Hellström

Magnesium är den viktigaste mineralen för att musklernas celler ska släppa sin anspänning. Det är också den mineral vi har mest brist på, enligt Maria som rekommenderar ett dagligt extra intag på cirka 400 milligram för att undvika spända muskler. Kramp i vader och muskelryckningar i ögonlock är tecken på magnesiumbrist. För att motverka inflammation rekommenderar Maria även omega-3 i form av tillskott eller fett från fisk, något hon menar behövs för att kroppen ska kunna bilda prostaglandiner, våra egna antiinflammatoriska ämnen. Inflammatoriska processer skapar kan skapa stelhet i kroppen på grund av de slaggämnen som utsöndras. Andra tips mot inflammation är gurkmeja och ingefära, även strandnypon, glukosamin och kondroitin har visat sig mycket effektiva för att minska svullnad och smärta i lederna enligt Maria.

LÄS OCKSÅ: Minska värken i lederna med ingefära och gurkmeja

Kosten
Bra antiinflammatorisk kost är baserad på vegetabilier och magert protein, nyttiga oljor, frön och nötter. Bär innehåller massor av antioxidanter som behövs för att hålla lederna rörliga och Maria rekommenderar att vi använder gurkmeja och ingefära i matlagningen för dess antiinflammatoriska egenskaper. Mjölkprodukter ökar risken för magnesiumbrist då det skapar obalans mellan kalcium och magnesium, förklarar Maria som anser att det bör undvikas. Hon rekommenderar däremot protein till varje måltid då det anses främja inlagringen av kalcium i skelettet istället för i mjukdelarna av kroppen. Det är när kroppen lagrar kalcium i muskler och leder som den blir stel och knakar lätt menar hon. Feta fiskar som makrill, sardiner och lax är goda källor för omega-3-fettsyror. Källor till bra fett är i övrigt kokosfett och avokado.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Maria Hellström
Yrke: Näringsterapeut och driver praktiken Helhet AB på Serafens sjukhus i Stockholm.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.

ensamperson blickar bortåt

Relationsskolan: ”Vilka är dina hinder?”

Sex- och relationer

De som längtar efter en relation har kanske svårt att se att det finns något i dem själva som hindrar dem från att möta någon. Och som står i vägen för ett sunt och varaktigt förhållande. Men alla bär vi på olika präglingar som kan ställa till det menar relationesexperten Cornelia Södergren.