kvinna med selleriknippe och sellerijuice i glas

Hört talas om trenden sellerijuice? Detta sägs det vara bra för

Varför sellerijuice?


Här är några
av de hälsofördelar Anthony Williams, mannan bakom sellerijuicetrenden, hävdar att ett dagligt intag av (cirka fem deciliter) sellerijuice på fastande mage har:

Kan bota halsbränna och refluxsjukdom.
Kan bekämpa autoimmuna sjukdomar och tillstånd – som Hashimotos sjukdom, borreliainfektion, SLE och ledgångsreumatism.
Hjälper vid förstoppning och förbättrar all typ av matsmältningsproblematik.
Hjälper till att återställa binjurarna.
Innehåller mineralsalter som behövs för det centrala nervsystemet.
Hjälpsamt vid tillstånd som depression, ångest, hjärntrötthet, förvirring, fokus- och koncentrationsproblem, bipolär sjukdom, minnesförlust, Alzheimers sjukdom, tvångssyndrom (OCD), ADHD och posttraumatisk stress (PTSD).
Förbättar hudproblem som akne, eksem och psoriasis.
Renar kroppen från toxiner och patogena biprodukter.
Stabiliserar blodtrycket.
Hjälper till att utrota streptokocker.
Bekämpar Epstein-Barr-virus och bältros-virus.
Eliminerar slem.
Återställer gallans funktion (och produktion).
Sellerins naturliga natrium drar giftiga salter ut ur kroppen.
Kraftfullt vapen mot tarmåkomman SIBO (bakterieöverväxt i tunntarmen).
Hämmar virus, bakterier och svampar (inklusive candida).
Förbättrar immunförsvaret.
Hjälper till att reparera skadade ledband och skelett.
Är mycket antiinflammatoriskt.
Kraftfullt sätt att alkalisera - basa - tarmarna.
Stödjer och lugnar det centrala nervsystemet.
Hjälper levern att producera galla.
* Innehåller byggstenarna för neurotransmittor-kemikalierna.
Hjälper till att reparera skadade celler i levern.
Stärker produktionen av sköldkörtelhormon T3.
Förbättrar njurfunktionen.
Hjälper till att läka allergier.
Kraftfullt verktyg för god hjärnhälsa.
Hjälper till att läka Crohns, Ulcerös kolit och IBS.
Erbjuder kroppen stressassistans.
Hjälper vid restless legs.
Läker levern.
Hjälpsamt läkeverktyg vid alla symtom och tillstånd.

Källa: Medical Medium

Mer sellerijuice-läsning

På svenska
• Vibrera Mera: Stor trend av en anledning
• Nyheter24:  Hälsotrenden gör succé – men funkar den?
• 4 Health: Det heta hälsotipset
• Sanna Ehdin: Selleri är läkande
• Paow Danielsson: Därför ska du börja din dag med sellerijuice

På engelska
• The Guardian: Celery Juice: Health Tonic or Just Another Wellness Fad?
• Karissas Vegan Kitchen: Health benefits & 2 easy methods
• WebMD Blog: Are the Health Claims Real?
• Reader's Digest: What Drinking Celery Juice Really Does to Your Body
• Refinary29: Do You Need To Get On Board? Celery Juice Side Effects
• MindBodyGreen: Is it Healthy? Here's the Science Behind Celery Juice

Din syster gör det, Robert DeNiro gör det, till och med din läkare gör det. Din granne gör det däremot ABSOLUT inte, avfärdar det tvärtom bestämt som en myt.
Plötsligt har selleri, eller snarare sellerijuice, blivit någonting superhypat.
Men varför har det blivit en sådan enorm hälsotrend, vad sägs sellerijuice vara så bra för – och hur ska man egentligen förhålla sig till hela grejen?

Kurera har tittat närmare på sellerijuice-trenden, en av senare års absolut största virala hälsohyper.

Det har blivit med sellerijuice lite som med kärnkraft (eller EU, euro, opera etcetera). Distinkta grupperingar. Två tydliga sidor. En för och en emot.

 

Vissa köper konceptet – andra inte alls
Antingen juicar man själv eller är nyfiken på att prova – eller så tycker man att de som gör det är urbota dumma som gått på myten om sellerijuice och alla dess påstådda hälsoeffekter.
Det är en av de saker som gör den här hypen så spännande. De starka åsikterna.

Några naturliga frågor blir...
Hur kan det sig ens komma sig att en så simpel sak som en grönsak blir ett så laddat ämne, nästan minerad mark? HUR gör man sin sellerijuice? Och – ÄR det en myt eller inte?

Låt oss först och främst reda ut en sak. Selleri är ört och ingen grönsak.

LÄS OCKSÅ: Juicer som påskyndar självläkning

Juice med EN ingrediens: Så här gör du
När det gäller frågan om HUR är svaret enkelt. Införskaffa juicens enda ingrediens: selleri. Ett tips är att inhandla ekologisk sådan eftersom icke ekologisk selleri ofta är extremt besprutad. Notera även att juicen ska vara ren sellerijuice och alltså inte blandas med någonting annat. Detta anses av yttersta vikt.
Sellerin kör du sedan i en juicer eller råsaftcentrifug (alternativt i en vanlig mixer men då måste du sedan sila/filtrera bort fibrerna så du får en slät juice). Drick den sedan på fastande mage, gärna cirka 20 minuter innan du äter frukost, för bäst hälsoboost.

Förstod du inte hittar du receptet här.

Han startade trenden
Och mängden? Ja, ett glas eller en hel kanna, välj själv.
Men ska du vara noga är det 16 ounces – cirka 4,7 deciliter – som gäller.
Så lyder i alla fall ordinationen från sellerijuicens ”fader”, författaren Anthony Williams AKA Medical Medium. Han började predika "hälso-hacket" redan för 20 år sedan men det fick virala vingar först efter att han skrivit sina storsäljande böcker om kost och hälsa (däribland världs-succén Medial Läkning där han först nämner fenomenet), gjort sig ett namn och fått läsarna att vallfärda till sin blogg och sitt Instagramkonto – där ämnet kommenteras var och varannan dag.

Så – vad sägs sellerijuice vara bra för?
Enligt Anthony Williams är sellerijuice, när den konsumeras på rätt sätt, ett kraftfullt läkeverktyg "vid alla symtom och tillstånd". Den hjälper till exempel människor att läka från alla typer av akuta och kroniska sjukdomar, menar han. Däribland Hashimotos sjukdom, struma, eksem, psoriasis, akne, SIBO, förstoppning, IBS, kroniskt trötthetssyndrom, blodsockerproblem, migrän, högt blodtryck, missbruk, binjureproblem, gikt, allergier, autoimmuna tillstånd och otaliga andra åkommor och problem.

 

Det är gissningsvis det vågade påståendet att det "hjälper mot allt" som gett upphov till kontroversen. Att låta svaret på så oändligt många människors olika åkommor och problem vara något så enkelt som en grönsak… förlåt ört... kan nog både inge (falskt?) hopp hos vissa och sticka rejält i ögonen hos andra. Inte minst kanske på läkemedelsbolagen och dess inblandade förstås. Där har nog inte Williams och hans sellerijuice några som helst poäng att hämta.

LÄS OCKSÅ: Därför är selleri effektivt mot cancer

Bilda din egen uppfattning
Så – myt eller inte? Hälsoeffekt av något som helst slag – eller ren och skär humbug?
Läs gärna mer om sellerijuicetrenden – för och emot – och ta ställning själv.
Men kom ihåg: inte mycket på denna jord är helt svart eller vitt (utom de faktiska färgerna).

I filmen nedan kan du höra författaren och upphovsmannen Anthony Williams berätta mer om det han kallar "the Celery Juice Movement".

Av Isabelle G Hedander


Varför sellerijuice?


Här är några
av de hälsofördelar Anthony Williams, mannan bakom sellerijuicetrenden, hävdar att ett dagligt intag av (cirka fem deciliter) sellerijuice på fastande mage har:

Kan bota halsbränna och refluxsjukdom.
Kan bekämpa autoimmuna sjukdomar och tillstånd – som Hashimotos sjukdom, borreliainfektion, SLE och ledgångsreumatism.
Hjälper vid förstoppning och förbättrar all typ av matsmältningsproblematik.
Hjälper till att återställa binjurarna.
Innehåller mineralsalter som behövs för det centrala nervsystemet.
Hjälpsamt vid tillstånd som depression, ångest, hjärntrötthet, förvirring, fokus- och koncentrationsproblem, bipolär sjukdom, minnesförlust, Alzheimers sjukdom, tvångssyndrom (OCD), ADHD och posttraumatisk stress (PTSD).
Förbättar hudproblem som akne, eksem och psoriasis.
Renar kroppen från toxiner och patogena biprodukter.
Stabiliserar blodtrycket.
Hjälper till att utrota streptokocker.
Bekämpar Epstein-Barr-virus och bältros-virus.
Eliminerar slem.
Återställer gallans funktion (och produktion).
Sellerins naturliga natrium drar giftiga salter ut ur kroppen.
Kraftfullt vapen mot tarmåkomman SIBO (bakterieöverväxt i tunntarmen).
Hämmar virus, bakterier och svampar (inklusive candida).
Förbättrar immunförsvaret.
Hjälper till att reparera skadade ledband och skelett.
Är mycket antiinflammatoriskt.
Kraftfullt sätt att alkalisera - basa - tarmarna.
Stödjer och lugnar det centrala nervsystemet.
Hjälper levern att producera galla.
* Innehåller byggstenarna för neurotransmittor-kemikalierna.
Hjälper till att reparera skadade celler i levern.
Stärker produktionen av sköldkörtelhormon T3.
Förbättrar njurfunktionen.
Hjälper till att läka allergier.
Kraftfullt verktyg för god hjärnhälsa.
Hjälper till att läka Crohns, Ulcerös kolit och IBS.
Erbjuder kroppen stressassistans.
Hjälper vid restless legs.
Läker levern.
Hjälpsamt läkeverktyg vid alla symtom och tillstånd.

Källa: Medical Medium

Mer sellerijuice-läsning

På svenska
• Vibrera Mera: Stor trend av en anledning
• Nyheter24:  Hälsotrenden gör succé – men funkar den?
• 4 Health: Det heta hälsotipset
• Sanna Ehdin: Selleri är läkande
• Paow Danielsson: Därför ska du börja din dag med sellerijuice

På engelska
• The Guardian: Celery Juice: Health Tonic or Just Another Wellness Fad?
• Karissas Vegan Kitchen: Health benefits & 2 easy methods
• WebMD Blog: Are the Health Claims Real?
• Reader's Digest: What Drinking Celery Juice Really Does to Your Body
• Refinary29: Do You Need To Get On Board? Celery Juice Side Effects
• MindBodyGreen: Is it Healthy? Here's the Science Behind Celery Juice

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

 

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

Näringsbrist hotar trädens förmåga att binda koldioxid

Eko/miljö

30 procent av de växthusgaser som vi släpper ut absorberas av jordens ekosystem. Men näringsbrist påverkar skog och annan växtlighets förmåga att binda koldioxid från atmosfären. Bättre tillgång till näringsämnen skulle bidra till att mer koldioxid kan bindas medan en ökande brist hotar att bidra till större klimatförändringar.