pojke framför tallrik med broccoli drömmer om en hamburgare

Trots vändande trend – unga äter för lite frukt och grönt

Fakta

Drygt 200 klasser från 130 slumpmässigt utvalda skolor spridda över landet ingick i studien, där ungdomarna registrerade vad de åt och drack. De besvarade även en enkät om levnadsvanor, hade på sig en aktivitetsmätare i en vecka och längd och vikt mättes. Cirka 1 000 elever lämnade även blod- och urinprov för undersökningen, vars resultat ska analyseras djupare i höst.
Källa: Food Supply

Enligt en ny nationell matvaneundersökning som Livsmedelsverket gjort äter ungdomar i Sverige för lite frukt och grönt och för mycket rött kött och chark. Del två av undersökningen som kommer i höst kommer fokusera på fysisk aktivitet, näringsintag och socioekonomiska skillnader.

Under läsåret 2016-17 har Livsmedelsverket genomfört matvaneundersökningen Riksmaten ungdom. Med hjälp av drygt 3 400 ungdomar i årskurserna 5 och 8 samt 2 på gymnasiet har de kunnat konstatera att knappt en av tio äter de 500 gram frukt och grönt per dag som rekommenderas. Istället ligger konsumtionen på i genomsnitt knappa 250 gram om dagen.

För mycket kött och godis
Dessutom äter ungdomar generellt för mycket rött kött och chark, samtidigt som godis, glass, kakor, snacks och läsk står för 17 procent av den totala mängden kalorier. Undersökningen visar också att var femte ungdom har övervikt eller fetma.

LÄS OCKSÅ: Folkhälsomyndigheten: Psykisk ohälsa hos barn och unga ökar

Stora socioekonomiska skillnader
Matvanorna skiljer sig mycket beroende på föräldrarnas utbildningsnivå. Ungdomar med högutbildade föräldrar hade bättre matvanor, medan ungdomar med lågutbildade föräldrar både äter mindre grönsaker och fisk och dricker mer läsk.
– Resultaten visar att samhället behöver kraftsamla inom många olika områden. På lång sikt handlar det om att minska de sociala klyftorna. På kort sikt handlar det om att göra det enklare att äta bra, särskilt för familjer som har det sämst, säger Annica Sohlström, Livsmedelsverkets generaldirektör, i ett pressmeddelande.
Trots de nedslående sifforna är resultatet bättre vid den förra nationella undersökningen som gjordes 2003, då undersöktes matvanorna hos barn i årskurs 5. Förändringen märks framförallt i en ökad konsumtion av grönsaker samtidigt som andelen energi från sötsaker, snacks och läsk har minskat. Konsumtionen av frukt har däremot inte ökat.

 

LÄS OCKSÅ: Rätt bakterieflora ger försprång i livet

Pojkar i gymnasiet äter mer kött
Undersökningen visar även att pojkar äter mer kött ju äldre de blir, även om köttkonsumtionen överlag ser ut att minska. På gymnasiet äter pojkar 140 gram om dagen vilket är dubbelt så mycket som flickor. De flesta ungdomar äter fisk och skaldjur, där snittet ligger på en och en halv gång i veckan.

LÄS OCKSÅ: Fler kompisar och bättre självkänsla med bra mat

 Få bland de yngsta dricker energidryck
Även när det kommer till läsk är pojkar på gymnasiet de största konsumenterna, där den högsta konsumtionen kan ligga på en liter om dagen. Samtidigt äter flickor mer godis och choklad än pojkar. Få i årskurserna 5 och 8 konsumerar energidrycker, medan omkring 10 procent av gymnasieeleverna gör det.

Inte så många veganer
Även om vegantrenden är stark är få av ungdomarna i undersökningen är veganer, det är vanligast bland flickor på gymnasiet. Av dessa anser sig 2 procent vara veganer. Undersökningen är uppdelad i två etapper och i höst kommer Livsmedelsverket att titta närmare på fysisk aktivitet, intag av olika näringsämnen, socioekonomiska skillnader samt skolmåltidernas betydelse för matvanorna.

Av redaktionen

Källa: Food Supply, undersökningen finns att läsa på Livsmedelsverkets hemsida.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Drygt 200 klasser från 130 slumpmässigt utvalda skolor spridda över landet ingick i studien, där ungdomarna registrerade vad de åt och drack. De besvarade även en enkät om levnadsvanor, hade på sig en aktivitetsmätare i en vecka och längd och vikt mättes. Cirka 1 000 elever lämnade även blod- och urinprov för undersökningen, vars resultat ska analyseras djupare i höst.
Källa: Food Supply

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.