Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

pojke framför tallrik med broccoli drömmer om en hamburgare

Trots vändande trend – unga äter för lite frukt och grönt

Fakta

Drygt 200 klasser från 130 slumpmässigt utvalda skolor spridda över landet ingick i studien, där ungdomarna registrerade vad de åt och drack. De besvarade även en enkät om levnadsvanor, hade på sig en aktivitetsmätare i en vecka och längd och vikt mättes. Cirka 1 000 elever lämnade även blod- och urinprov för undersökningen, vars resultat ska analyseras djupare i höst.
Källa: Food Supply

Enligt en ny nationell matvaneundersökning som Livsmedelsverket gjort äter ungdomar i Sverige för lite frukt och grönt och för mycket rött kött och chark. Del två av undersökningen som kommer i höst kommer fokusera på fysisk aktivitet, näringsintag och socioekonomiska skillnader.

Under läsåret 2016-17 har Livsmedelsverket genomfört matvaneundersökningen Riksmaten ungdom. Med hjälp av drygt 3 400 ungdomar i årskurserna 5 och 8 samt 2 på gymnasiet har de kunnat konstatera att knappt en av tio äter de 500 gram frukt och grönt per dag som rekommenderas. Istället ligger konsumtionen på i genomsnitt knappa 250 gram om dagen.

För mycket kött och godis
Dessutom äter ungdomar generellt för mycket rött kött och chark, samtidigt som godis, glass, kakor, snacks och läsk står för 17 procent av den totala mängden kalorier. Undersökningen visar också att var femte ungdom har övervikt eller fetma.

LÄS OCKSÅ: Folkhälsomyndigheten: Psykisk ohälsa hos barn och unga ökar

Stora socioekonomiska skillnader
Matvanorna skiljer sig mycket beroende på föräldrarnas utbildningsnivå. Ungdomar med högutbildade föräldrar hade bättre matvanor, medan ungdomar med lågutbildade föräldrar både äter mindre grönsaker och fisk och dricker mer läsk.
– Resultaten visar att samhället behöver kraftsamla inom många olika områden. På lång sikt handlar det om att minska de sociala klyftorna. På kort sikt handlar det om att göra det enklare att äta bra, särskilt för familjer som har det sämst, säger Annica Sohlström, Livsmedelsverkets generaldirektör, i ett pressmeddelande.
Trots de nedslående sifforna är resultatet bättre vid den förra nationella undersökningen som gjordes 2003, då undersöktes matvanorna hos barn i årskurs 5. Förändringen märks framförallt i en ökad konsumtion av grönsaker samtidigt som andelen energi från sötsaker, snacks och läsk har minskat. Konsumtionen av frukt har däremot inte ökat.

 

LÄS OCKSÅ: Rätt bakterieflora ger försprång i livet

Pojkar i gymnasiet äter mer kött
Undersökningen visar även att pojkar äter mer kött ju äldre de blir, även om köttkonsumtionen överlag ser ut att minska. På gymnasiet äter pojkar 140 gram om dagen vilket är dubbelt så mycket som flickor. De flesta ungdomar äter fisk och skaldjur, där snittet ligger på en och en halv gång i veckan.

LÄS OCKSÅ: Fler kompisar och bättre självkänsla med bra mat

 Få bland de yngsta dricker energidryck
Även när det kommer till läsk är pojkar på gymnasiet de största konsumenterna, där den högsta konsumtionen kan ligga på en liter om dagen. Samtidigt äter flickor mer godis och choklad än pojkar. Få i årskurserna 5 och 8 konsumerar energidrycker, medan omkring 10 procent av gymnasieeleverna gör det.

Inte så många veganer
Även om vegantrenden är stark är få av ungdomarna i undersökningen är veganer, det är vanligast bland flickor på gymnasiet. Av dessa anser sig 2 procent vara veganer. Undersökningen är uppdelad i två etapper och i höst kommer Livsmedelsverket att titta närmare på fysisk aktivitet, intag av olika näringsämnen, socioekonomiska skillnader samt skolmåltidernas betydelse för matvanorna.

Av redaktionen

Källa: Food Supply, undersökningen finns att läsa på Livsmedelsverkets hemsida.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Drygt 200 klasser från 130 slumpmässigt utvalda skolor spridda över landet ingick i studien, där ungdomarna registrerade vad de åt och drack. De besvarade även en enkät om levnadsvanor, hade på sig en aktivitetsmätare i en vecka och längd och vikt mättes. Cirka 1 000 elever lämnade även blod- och urinprov för undersökningen, vars resultat ska analyseras djupare i höst.
Källa: Food Supply

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.