Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Trött kvinna i vit morgonrock gäspar med sin kaffe i handen

Trött och orkeslös? Här är sju naturliga uppiggare

Mörkare tider kan lätt göra att vi känner oss trötta och utan energi. Mer kaffe är inte lösningen. Inte alltid mer sömn heller.
Här är 7 tips på ämnen som piggar upp naturligt. 

Ginseng
En uppiggande och immunförsvarsstärkande rot. Ginseng är känd som ”the root of life” och sedan lång tid tillbaka använts som en naturlig källa för ökad energinivå. Det är, genom diverse studier, dokumenterat att ginseng bidrar till vitalitet och energi. Äts dagligen under minst en månad för effekt.
Ett exempel på bra kosttillskott är till exempel Gerimax Ginseng som innehåller till 100 procent ginseng.
Läs mer: En populär uppiggare

Järn
Järnbrist är enligt WHO världens vanligaste bristtillstånd efter proteinbrist. Brist påverkar hela kroppen och kan ge både kroppsliga och psykiska (kognitiva) symtom - och är speciellt vanlig hos kvinnor som menstruerar. Svenska studier visar att en tredjedel av alla kvinnor i fertil ålder och hälften av alla tonårstjejer lider av järnbrist. Särskilt vanligt är det bland fotbollsspelare och långdistanslöpare. Vid järnbrist blir du ofta enormt trött. Andra symtom är yrsel, öronsus och huvudvärk. Idrottsutövare upplever det många gånger som att konditionen försämrats. De känner sig mer andfådda och har sämre uthållighet.
Läs mer: 12 tecken på järnbrist

 

Q10
Q10 är en vitaminlik substans som bildas naturligt i kroppen och som spelar en viktig roll för att bilda energi i cellernas kraftverk (mitokondrierna). Q10 finns i hög grad i de organ som förbrukar mycket energi, särskilt i hjärtat. Men med stigande ålder sjunker nivåerna av Q10 i kroppen och brist är därför framför allt vanligt hos äldre men även hos fysiskt aktiva samt hos personer som äter kolesterolsänkande statiner. Symtom på brist uppträder som just trötthet och allmän brist på energi och ork.
Q10 är energigivande, ökar ansträngningstoleransen, stärker immunförsvar och har en läkande effekt på framförallt åldersrelaterade besvär.
Bra Q10-tillskott finns från till exempel Holistic och Great Earth och Pharma Nord.
Läs mer: Dålig ork? Då har du knepet här!

B-vitamin
Stress gör att B-vitaminet förbrukas snabbare. Tillräckliga B-vitaminnivåer gör dig mer motståndskraftig stress - medan brist gör dig trött, deppig, irriterad, sömnlös, okoncentrerad samt kan bidra till akne och håravfall. B-vitaminer är vattenlösliga och måste tillföras genom kosten, gärna dagligen. Även B1, B3 och B5 är viktigt då de, redan vid liten brist, kan bidra till stor trötthet, oro och irritation. Fråga på en hälsokostbutik efter ett bra B-vitaminkomplex.
Läs mer om B-vitaminer i Näringsguiden

C-vitamin
Vitamin C bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress och till att minska trötthet och utmattning. C-vitaminet hjälper oss att hantera både fysisk och psykisk stress och lindrig brist kan göra att vi känner oss svaga, trötta och irriterade. Vitaminet utgör en viktig del av immunförsvaret och är även delaktigt i omvandlingen av tyrosin till noradrenalin (ett hormon som minskar trötthet) samt tryptofan till lyckohormonet serotonin.
C-vitamin underlättar även upptaget av järn.
Läs mer: Vad alla borde veta om C-vitamin

D-vitamin
Ett vitamin kroppen bara kan tillverka vid vistelse i solen. På grund av våra få soltimmar har vi nordbor ofta D-vitaminbrist och tillskott med D-vitamin behövs åtminstone under halva året. Det brukar rekommenderas från oktober till april.
D-vitamin har stor betydelse för både immunförsvar och hormonbalans och vid brist blir vi ofta trötta och deppiga, bland annat. Vi får också större risk att utvecklar en rad sjukdomar.
Många som lider av så kallat årstidsbundna depressioner lider av just D-vitaminbrist.
Läs mer: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

Adaptogener
• Rosenrot är en uppiggande rot som dessutom sänker stressnivån. Roten är väl studerad och bäst när det handlar om mental prestation. Rosenrot verkar öka tillgängligheten och känsligheten för serotonin och dopamin. Detta är en av förklaringarna till varför Rosenrot ofta beskrivs som att den ökar glädjen, initiativkraften och tålamodet.

 

• Schisandra används framförallt för att minska fysisk trötthet, öka uthålligheten och snabba på återhämtningen. Men schisandra har också andra intressanta användningsområden till exempel leverskyddande och antiinflammatorisk. Den höjer även dopaminnivåerna vilket har inverkan på den sexuella lusten och vem blir inte uppiggad av lite sex?

• Rysk rot har länge använts vid mental och fysisk trötthet. Är snabbverkande.
Redan 1985 publicerade Professor Wagner, en av världens ledande forskare på växtsubstanser, en review på rysk rot. Han hade gått igenom studier på 2 100 friska personer som testat rysk rot och studierna visade att rysk rot hade en snabb effekt. Professor Wagners slutsats var att rysk rot hade en klar effekt på att skydda kroppen mot stress och belastning, dessutom förbättrades syreupptagningsförmåga och arbetskapacitet.
Läs mer: Få energin, lusten och orken tillbaka – med adaptogener

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.