Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

tv-skärm

Bildmontage: Nina Törmark

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Fakta

Bästa dieten

Deltagare
Kattis Gustavsson och Daniel Dahlgren
Katarina och Max Moy-Gard
Navid Khosrahvi och Anna Åstrand
Margareta Dahlstedt och Rasmus Wigårdh

Inspiratörer
Mattias Kristiansson Vegankost
Lisa Andersson 5:2
Mia Rundlöf LCHF
Emil Spanos Livsmedelsverkets tallriksmodell
Seriestart 16 oktober på SVT

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden överakas de noggrant och undersöks för att se hur kostomläggningen påverkar deras hälsa. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Fyra friska par i varierande åldrar och med varierande kostvanor har valts ut att delta. Till skillnad från andra realityserier ligger inte fokus främst på vikt utan på hälsan i stort och ingen av deltagarna lider av någon direkt övervikt. Dieterna som de får prova är LCHF, det vill säga low carb high fat eller lågkolhydratkost, 5:2 eller periodisk fasta, vegankost och sist men inte minst Livsmedelsverkets råd. De sistnämnda är kanske inte direkt dieter men intressanta att undersöka enligt programmakarna. Livsmedelsverkets rekommendationer fungerar dessutom som kontrolldiet, förklarar läkaren Kerstin Brismar, specialist inom diabetes och hormonsjukdomar och professor på Karolinska institutet som övervakar deltagarna och fungerar som konsult år serien.
– Vi valde de dieterna som det talas mest om, säger Kerstin Brismar i en kommentar till Kurera.

En LCHF-frälst inspiratör
Till sin hjälp att lära sig dieterna och hålla sig till dem har paren varsin coachande inspiratör med specialkunskap inom de respektive dieterna. Kurera fick en pratstund med Mia Rundlöf som hittat sin räddning i LCHF. Mia hade själv länge kämpat med övervikt och var på gränsen till att utveckla diabetes typ 2 när hon 2013 hittade en bok om dieten i sin lokala livsmedelsbutik. Hon läste boken från pärm till pärm och gick all-in. Hon märkte snabbt skillnad och idag är Mia normalviktig och en flitig förespråkare av dieten som gett henne hälsan tillbaka. Mia har ett stort matlagningsintresse och arbetar till vardags i ett skolkök där hon tillsammans med sina kolleger gör sitt bästa för att mota bort söt sylt och ketchup men hon driver också ett instagramkonto och det var så Svt hittade henne.

 

LÄS OCKSÅ: Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Vad är de största vinsterna med att lägga om till LCHF, skulle du säga?
– För min egen del har det inneburit att jag gått ned i vikt och kunnat börja träna men också att jag fått en mental klarhet säger Mia som menar att hon aldrig kommer gå tillbaka till sina gamla matvanor.
Kritiker menar att det kan bli för mycket kött och fett och att det i långa loppet kan bli en belastning för kroppen men det beror helt på hur man utformar dieten menar Mia som äter mycket grönsaker och håller nere fettet.
– Det bästa med den här kosten är att man blir fri från sockret, säger Mia som aldrig haft något återfall.
Mia är noga med att inte blanda ihop LCHF med canivore eller andra extrema dieter.
– Det är inget jag skulle kunna tänka mig säger Mia som inte vill vara utan sina grönsaker.

LÄS OCKSÅ: Återhållsam diet kan ge ett längre liv

"Fyra veckor är lite kort tid" 
En utmaning med programformatet är att fyra veckor är lite kort tid berättar Mia som menar att det kan behövas lite längre tid att märka av de positiva effekterna av dieten. Men på fyra veckor hinner man lära sig mycket som Mia ändå hoppas att Katarina och Max Moy-Gard, paret hon coachat ska ha glädje av i fortsättningen. Paret fick bland annat lära sig att nagelfara innehållsförteckningar och leta efter dolt socker och annat som är ajabaja när man går på en LCHF-diet.

Vad var den största utmaningen för paret?

– Det var att de var hungriga hela tiden men det beror på att de åt för lite fett, säger Mia.

"5:2 återställer den inre kompassen"
En annan av inspiratörerna är Lisa Andersson som driver en webbplats för 5:2-dieten och periodisk fasta. En diet som även Kerstin Brismar forskat på tidigare. Lisa liknar sin diet vid en lärare i sunt förnuft.
– Att avstå från mat två dagar i veckan hjälper till att man återfår sin inre kompass för vad som är bra mat, vilken mängd som är lagom och vad som får kroppen att må bra, skriver hon i ett mejl till Kurera.
– En sund inställning ger så många positiva ringar på vattnet och är grunden i god hälsa skriver Lisa som hoppas ha inspirerat paret Kattis Gustavsson och Daniel Dahlgren att fortsätta.

LÄS OCKSÅ: Kureras närings-ABC för veganer

"Vegankost är främst en djuretisk rörelse"
Vegansk kost är enligt Mattias Kristiansson kokboksförfattare och chefredaktör för matmagasinet Vego i grunden en djuretsik rörelse och inte främst en diet man väljer för att förbättra sin hälsa även om han menar att vegankost också kan vara bra för hälsan, förutsatt att man äter bra mat.
– För mig innebar det direkt förändringar som att jag blev piggare, fick mer energi, jag gick ner i vikt och att min hy blev bättre, men det är väldigt individuellt.
Vegankosten medför dessutom stora fördelar för miljön som ingen av de andra dieterna kan stoltsera med.

Hade paret du coachade många fördomar om vegankost?
– De var väldigt öppna och hade själva funderat på att skära ner på animaliska produkter, säger Mattias.

 

Överraskande resultat
Paren testades noga före och efter de fyra veckorna på de respektive dieterna och Kerstin Brismar blev överraskad av vissa resultat. Även deltagarnas reaktioner på de olika dieterna var något av en överraskning menar Kerstin som såg positiva resultat hos flera av deltagarna och ett ökat intresse för matlagning hos några.

Hur tror du serien kommer tas emot?
– Många kommer känna igen sig, säger Kerstin som tror att TV-tittarna kommer tycka att det är ett roligt och underhållande program.
Kerstin Brismar tror och hoppas också att serien kommer väcka debatt och öka medvetandet om vikten av att äta en bra och vettig kost. Något som framgår tydligt är att vi har olika behov beroende på livsstil och hälsa.
– Alla ska inte äta samma, säger Kerstin.
Men utan att avslöja något berättar Kerstin att andra studier visar att de flesta skulle må bra av att äta enligt Livsmedelsverkets rekommendationer med inslag av periodisk fasta eller minskat kaloriintag.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Bästa dieten

Deltagare
Kattis Gustavsson och Daniel Dahlgren
Katarina och Max Moy-Gard
Navid Khosrahvi och Anna Åstrand
Margareta Dahlstedt och Rasmus Wigårdh

Inspiratörer
Mattias Kristiansson Vegankost
Lisa Andersson 5:2
Mia Rundlöf LCHF
Emil Spanos Livsmedelsverkets tallriksmodell
Seriestart 16 oktober på SVT

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt förre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

 

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

 

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.