Ullakarin Nyberg

Ullakarin Nyberg

Ullakarin Nyberg: “Våga gripa in när du ser att någon mår dåligt!”

Fakta

Namn: Ullakarin Nyberg.
Gör: Psykiater, med.dr och suicidforskare, med bakgrund inom onkologi samt ordförande i Svenska Psykiatriska Föreningen. Hennes forskning handlar om föräldrar och syskon som har mist ett barn respektive ett syskon i suicid. Hon föreläser och utbildar om psykisk ohälsa och suicidprevention, handleder personal, utreder inträffade suicid och utvecklar kliniska rutiner för arbetet med suicidnära personer och deras närstående. Hon är också psykiaterkonsult på en bröstcancermottagning.
Böcker av Ullakarin: "Konsten att rädda liv" och "Suicidprevention i praktiken".

För en dryg vecka sedan gick artisten Tim Bergling känd under namnet Avichii bort som en följd av vad många nu tror är självmord. Ullakarin Nyberg psykiater som arbetar med suicidprevention och har skrivit böcker i ämnet uppmanar oss i Aktuellt igår att våga lite mer än vad vi känner oss bekävma med när vi ser att någon inte mår bra och ställa frågor. I denna krönika för Kurera skriver hon om vikten av att gripa in.

Jag fick ett mail häromdagen från en man som hade varit på en av mina föreläsningar. Han skrev att jag hade pratat om att vi aldrig ska blunda för andras lidande. En kort tid efter föreläsningen gick han över en hög bro i centrala Stockholm och där mötte han en ung kvinna som grät medan hon pratade i telefonen. Han funderade inte så mycket på det utan fortsatte sin promenad. Men så kom han att tänka på det jag sagt om att inte blunda och det fick honom att vända sig om. Då såg han att den unga kvinnan var på väg att klättra över broräcket. Han ringde 112 och sprang tillbaka till henne. Polis och ambulans var snabbt på plats och hon fick hjälp. I sitt mail uttryckte mannen tacksamhet över att min föreläsning fått honom att vända om för att titta efter kvinnan. En historia om en hjälte i vardagen som räddar ett liv genom att visa medmänsklighet.

LÄS OCKSÅ: Varning för den digitala barnvakten

Kan vi lära något av den här historien? Vad säger den om vår tid? Ganska mycket tycker jag. Vi som lever nu har fått vara med om att de tabun som har omgärdat självmord under betydligt mer än tusen år äntligen har lyft. Det går att föreläsa om självmord för en intresserad publik där många drar slutsatsen att förändring är möjlig, också när det gäller det egna beteendet. Det pratas om självmord och psykisk ohälsa som aldrig förr. Dagstidningarna och veckopressen skriver, SVT sänder en serie om självmord på bästa sändningstid: ”30 liv i veckan”, och den vinner det prestigefyllda Kristallenpriset. Människor berättar – om en bror, en kompis, en förälder, sig själva.

 

LÄS OCKSÅ: Livet börjar bortom rädslan

Det som tidigare betraktades som en skamlig privatsak framställs nu som en fråga som rör oss alla. Man kan säga att det har skett ett stort genombrott när det gäller förståelsen för orsaker till att människor inte orkar leva. Det handlar inte om svaghet eller misslyckanden, utan om omständigheter som kan drabba oss alla. Vårt samhälle producerar lidande genom kraven på prestation och lycka. Det råder brist på mötesplatser och sammanhang där alla får känna sig betydelsefulla, också de som inte kan eller vill anpassa sig efter rådande normer. Människors längtan efter existentiella samtal och närhet klingar ofta ohörd och det får svåra konsekvenser.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Så vad händer när tabun lyfter och trollen spricker i solen? Är det verkligen helt ofarligt att väcka den björn som sover? Ja, åtminstone är det ofarligt att fråga en medmänniska om tankar på självmord, så länge det görs med respekt och engagemang. Ingen tar sitt liv på grund av att någon ställer en intresserad fråga, inte ens om den är illa formulerad. Tystnad är däremot farlig, till och med livsfarlig. När vi tar ett steg tillbaka för att vi inte riktigt vet vad vi ska säga eller göra riskerar vi att överge den som behöver oss allra bäst. Att upprätta en relation med en person som känner sig ensam och övergiven kan vara just den påminnelse om skäl att leva som gör att man orkar lite till. Vi är utrustade med varandra och det betyder att vi kan vara varandras skäl att leva. Ett ögonblick av kontakt kan förändra allt och det måste vi våga tro på. Det går sällan att lösa andras problem, men det går att formulera sig runt svårigheter tillsammans och då uppenbarar sig ofta nya lösningar. Jag hoppas och tror att mannen på bron blir en förebild för många och att fler vågar göra som han. Det är så vi räddar liv.

Av Ullakarin Nyberg, psykiater, med.dr och suicidforskare, ordförande i Svenska Psykiatriska Föreningen och författare till böckerna "Konsten att rädda liv" och "Suicidprevention i praktiken".

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

 Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ullakarin Nyberg.
Gör: Psykiater, med.dr och suicidforskare, med bakgrund inom onkologi samt ordförande i Svenska Psykiatriska Föreningen. Hennes forskning handlar om föräldrar och syskon som har mist ett barn respektive ett syskon i suicid. Hon föreläser och utbildar om psykisk ohälsa och suicidprevention, handleder personal, utreder inträffade suicid och utvecklar kliniska rutiner för arbetet med suicidnära personer och deras närstående. Hon är också psykiaterkonsult på en bröstcancermottagning.
Böcker av Ullakarin: "Konsten att rädda liv" och "Suicidprevention i praktiken".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.