Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ulrika Davidsson

Foto: Malte Danielsson

Ulrika Davidsson: Uppfostra din hjärna till en hälsosam livsstil – på 66 dagar

Ulrika Davidsson

Ålder: 48
Bor: i Vasastaden, Stockholm
Familj: Två vuxna barn, 20, och 22
Yrke: Vd och kostrådgivare på Ulrikas Kickstart, kokboksförfattare och Kureras kostexpert
Aktuell med: Boken ”66 day challenge”
Så mår jag bra: Äta mat som ger och inte tar energi samt vara ute mycket i friska luften!

Genom att hålla ett styrelsemöte med dig själv och uppfostra din hjärna kan du förändra en vana och göra den till en hälsosam livsstil.
Och det bara på 66 dagar, menar Kureras kostexpert Ulrika Davidsson som är aktuell med en ny bok.
Knepet för att lyckas är att lära känna dig själv.

Utrensning av skafferiet, gröna smoothies och ett nytt gymkort.
Januari innebär en nystart för många.
– Ett nytt år känns kraftfullt, och vi är alltid mer motiverade och har mer lust till en förändring i januari än i juli, säger kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

LÄS OCKSÅ: Ät spenatextrakt – få lättare att gå ner i vikt

Motivation och disciplin spelar en viktig roll
Men det krävs en hel del för att få våra nya vanor att hålla längre än till månadsskiftet. Precis det tar Ulrika Davidsson upp i sin nya bok ”66 day challenge” där motivationen och disciplinen spelar en viktig roll i att långsiktigt förändra sitt beteende.
Själv började Ulrika Davidsson sin viktresa genom lågkolhydratskost för 18 år sedan.
– Men då låg mitt fokus på att gå ner i vikt och på utseendet, om jag ska vara ärlig. Jag hade inga tankar om hur kost påverkar kroppen på lång sikt.
På sju månader gick hon ner 30 kilo genom att äta strikt lågkolhydratskost – något som inte var helt rumsrent 2002.
– Rekommendationerna då var ju att äta så lite kalorier som möjligt, och det var inte så vanligt att ta bort potatis, ris och pasta. Jag fick många kommentarer där man trodde att jag skulle få högt kolesterol av att ta bort kolhydraterna. Men jag lyssnade på min kropp, och insåg snart att jag både höll mig mätt och inte fick samma sug.

 

LÄS OCKSÅ: Dina tarmbakterier påverkar vilken effekt du får av din diet

Lära känna sig själv
I samband med viktnedgången och sina nyvunna kunskaper utbildade sig Ulrika Davidsson till kostrådgivare två år senare och har levt som hon lär sedan dess.
– Ibland brukar jag tänka på vad som hade hänt om jag inte hade gjort den här livsförändringen. Jag är otroligt tacksam att jag har tagit hand om min kropp och över allt som jag har lärt mig längs vägen.
Den främsta lärdomen hon har fått genom åren är att en lyckad kostomläggning till stor del handlar om att lära känna sig själv. Därför finns det inte heller någon kostplan som passar alla människor, menar Ulrika Davidsson, som i sina 30 kokböcker har djupdykt i alltifrån GI, LCHF och detox till raw food och 5:2.

– Men mycket av det jag jobbat med har inte varit vetenskapligt. Så när jag läste en forskningsstudie som handlade om att förändra vanor på lång sikt tyckte jag att det lät väldigt intressant.66 day challenge

LÄS OCKSÅ: Därför blir du tjock av alkohol!

Gått ner 20 kilo
Hon bestämde sig för att ta den vetenskapliga studien och bygga en onlinekurs med ett 66 dagars kostschema, då det är så lång tid det tar att bli av med en ovana, eller att skapa en ny god vana, enligt forskning. Schemat är baserat på lågkolhydratskost med periodisk fasta, kombinerat med ett tänk kring bland annat sömn och motion.
Efter att ha coachat hundratals personer i sin onlinekurs med Ulrikas kickstart bestämde sig Ulrika Davidsson för att utveckla konceptet till en bok.
– Det är några enstaka som har följt de här 66 dagarna till punkt och pricka och de har gått ner cirka 20 kilo. Men de allra flesta har följt metoden till 80 procent och har då tappat mellan 12-16 kilo.
Men 66-dagarsutmaningen riktar sig inte enbart till de som vill gå ner i vikt. Det kan också handla om att man har problem med sötsug, har mycket värk i kroppen eller vill få ett jämnare blodsocker.

Men vad krävs då för att lyckas? Motivation, planering och disciplin, enligt Ulrika Davidsson.
Därför är första steget att hålla ett styrelsemöte med sig själv och ställa sig några viktiga frågor.
– Fundera på vilka förändringar du vill få till. Vad vill du förbättra? Underskatta inte heller vikten av planering. Genom att lägga lite tid på att rensa ur skafferiet, köpa hem och planera veckans mat kan du komma långt.

LÄS OCKSÅ: Motivationsguide för bestående förändring

Reflektera och skriv upp
Och för att hålla motivationen uppe krävs att du ser tydliga resultat. Det gör du dels genom att väga och mäta dig en gång i veckan, och dels genom att kontinuerligt summera hur du mår.
– Om du kan, ta fem-tio minuter varje söndag och fundera på vad som funkar och om det behövs göras några modifieringar. Kanske sover du bättre? Har mindre gaser? Reflektera och skriv upp, annars blir det lätt att man tar saker för givet eller inte lägger märke till allt.

 

Idag äter Ulrika Davidsson lågkolhydratskost fem dagar i veckan, njuter lite extra på helgerna och anammar periodisk fasta på måndagar och ibland någon till dag i veckan. Och att det kan vara tufft med en omställning till en början, vet hon av egen erfarenhet.
– Det är vanligt att känna sig trött och ha huvudvärk första veckan, det gjorde jag när jag ställde om min kost - men sedan kommer belöningen genom att man sover bättre, får mindre problem med mage och tarm, och viktnedgång. Så ge inte upp!

Av Tina Harr

Källa: Länk till studien om att det tar i genomsnitt 66 dagar att förändra en vana

 


Ulrika Davidsson

Ålder: 48
Bor: i Vasastaden, Stockholm
Familj: Två vuxna barn, 20, och 22
Yrke: Vd och kostrådgivare på Ulrikas Kickstart, kokboksförfattare och Kureras kostexpert
Aktuell med: Boken ”66 day challenge”
Så mår jag bra: Äta mat som ger och inte tar energi samt vara ute mycket i friska luften!

Så håller du ett styrelsemöte med dig själv

• Vad betyder hälsa för dig? Lista de tre viktigaste sakerna som du vill förändra. Vad skulle denna förändring betyda för din hälsa om tre månader?

• Lista vad du ser kan förändras i din kropp och med din hälsa. Hur ska du uppnå denna förändring? Skriv ner rimliga förändringar du kan genomföra och bestäm dig för hur strikt du ska vara.

•Undvik ord som ”måste” och ”borde”. De skapar bara stress, krav och prestationsångest. Känn på orden VILL och SKA som ger en bättre känsla i magen – eller hur?

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.