Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ulrika Davidsson

Foto: Malte Danielsson

Ulrika Davidsson: Uppfostra din hjärna till en hälsosam livsstil – på 66 dagar

Ulrika Davidsson

Ålder: 48
Bor: i Vasastaden, Stockholm
Familj: Två vuxna barn, 20, och 22
Yrke: Vd och kostrådgivare på Ulrikas Kickstart, kokboksförfattare och Kureras kostexpert
Aktuell med: Boken ”66 day challenge”
Så mår jag bra: Äta mat som ger och inte tar energi samt vara ute mycket i friska luften!

Genom att hålla ett styrelsemöte med dig själv och uppfostra din hjärna kan du förändra en vana och göra den till en hälsosam livsstil.
Och det bara på 66 dagar, menar Kureras kostexpert Ulrika Davidsson som är aktuell med en ny bok.
Knepet för att lyckas är att lära känna dig själv.

Utrensning av skafferiet, gröna smoothies och ett nytt gymkort.
Januari innebär en nystart för många.
– Ett nytt år känns kraftfullt, och vi är alltid mer motiverade och har mer lust till en förändring i januari än i juli, säger kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

LÄS OCKSÅ: Ät spenatextrakt – få lättare att gå ner i vikt

Motivation och disciplin spelar en viktig roll
Men det krävs en hel del för att få våra nya vanor att hålla längre än till månadsskiftet. Precis det tar Ulrika Davidsson upp i sin nya bok ”66 day challenge” där motivationen och disciplinen spelar en viktig roll i att långsiktigt förändra sitt beteende.
Själv började Ulrika Davidsson sin viktresa genom lågkolhydratskost för 18 år sedan.
– Men då låg mitt fokus på att gå ner i vikt och på utseendet, om jag ska vara ärlig. Jag hade inga tankar om hur kost påverkar kroppen på lång sikt.
På sju månader gick hon ner 30 kilo genom att äta strikt lågkolhydratskost – något som inte var helt rumsrent 2002.
– Rekommendationerna då var ju att äta så lite kalorier som möjligt, och det var inte så vanligt att ta bort potatis, ris och pasta. Jag fick många kommentarer där man trodde att jag skulle få högt kolesterol av att ta bort kolhydraterna. Men jag lyssnade på min kropp, och insåg snart att jag både höll mig mätt och inte fick samma sug.

 

LÄS OCKSÅ: Dina tarmbakterier påverkar vilken effekt du får av din diet

Lära känna sig själv
I samband med viktnedgången och sina nyvunna kunskaper utbildade sig Ulrika Davidsson till kostrådgivare två år senare och har levt som hon lär sedan dess.
– Ibland brukar jag tänka på vad som hade hänt om jag inte hade gjort den här livsförändringen. Jag är otroligt tacksam att jag har tagit hand om min kropp och över allt som jag har lärt mig längs vägen.
Den främsta lärdomen hon har fått genom åren är att en lyckad kostomläggning till stor del handlar om att lära känna sig själv. Därför finns det inte heller någon kostplan som passar alla människor, menar Ulrika Davidsson, som i sina 30 kokböcker har djupdykt i alltifrån GI, LCHF och detox till raw food och 5:2.

– Men mycket av det jag jobbat med har inte varit vetenskapligt. Så när jag läste en forskningsstudie som handlade om att förändra vanor på lång sikt tyckte jag att det lät väldigt intressant.66 day challenge

LÄS OCKSÅ: Därför blir du tjock av alkohol!

Gått ner 20 kilo
Hon bestämde sig för att ta den vetenskapliga studien och bygga en onlinekurs med ett 66 dagars kostschema, då det är så lång tid det tar att bli av med en ovana, eller att skapa en ny god vana, enligt forskning. Schemat är baserat på lågkolhydratskost med periodisk fasta, kombinerat med ett tänk kring bland annat sömn och motion.
Efter att ha coachat hundratals personer i sin onlinekurs med Ulrikas kickstart bestämde sig Ulrika Davidsson för att utveckla konceptet till en bok.
– Det är några enstaka som har följt de här 66 dagarna till punkt och pricka och de har gått ner cirka 20 kilo. Men de allra flesta har följt metoden till 80 procent och har då tappat mellan 12-16 kilo.
Men 66-dagarsutmaningen riktar sig inte enbart till de som vill gå ner i vikt. Det kan också handla om att man har problem med sötsug, har mycket värk i kroppen eller vill få ett jämnare blodsocker.

Men vad krävs då för att lyckas? Motivation, planering och disciplin, enligt Ulrika Davidsson.
Därför är första steget att hålla ett styrelsemöte med sig själv och ställa sig några viktiga frågor.
– Fundera på vilka förändringar du vill få till. Vad vill du förbättra? Underskatta inte heller vikten av planering. Genom att lägga lite tid på att rensa ur skafferiet, köpa hem och planera veckans mat kan du komma långt.

LÄS OCKSÅ: Motivationsguide för bestående förändring

Reflektera och skriv upp
Och för att hålla motivationen uppe krävs att du ser tydliga resultat. Det gör du dels genom att väga och mäta dig en gång i veckan, och dels genom att kontinuerligt summera hur du mår.
– Om du kan, ta fem-tio minuter varje söndag och fundera på vad som funkar och om det behövs göras några modifieringar. Kanske sover du bättre? Har mindre gaser? Reflektera och skriv upp, annars blir det lätt att man tar saker för givet eller inte lägger märke till allt.

 

Idag äter Ulrika Davidsson lågkolhydratskost fem dagar i veckan, njuter lite extra på helgerna och anammar periodisk fasta på måndagar och ibland någon till dag i veckan. Och att det kan vara tufft med en omställning till en början, vet hon av egen erfarenhet.
– Det är vanligt att känna sig trött och ha huvudvärk första veckan, det gjorde jag när jag ställde om min kost - men sedan kommer belöningen genom att man sover bättre, får mindre problem med mage och tarm, och viktnedgång. Så ge inte upp!

Av Tina Harr

Källa: Länk till studien om att det tar i genomsnitt 66 dagar att förändra en vana

 


Ulrika Davidsson

Ålder: 48
Bor: i Vasastaden, Stockholm
Familj: Två vuxna barn, 20, och 22
Yrke: Vd och kostrådgivare på Ulrikas Kickstart, kokboksförfattare och Kureras kostexpert
Aktuell med: Boken ”66 day challenge”
Så mår jag bra: Äta mat som ger och inte tar energi samt vara ute mycket i friska luften!

Så håller du ett styrelsemöte med dig själv

• Vad betyder hälsa för dig? Lista de tre viktigaste sakerna som du vill förändra. Vad skulle denna förändring betyda för din hälsa om tre månader?

• Lista vad du ser kan förändras i din kropp och med din hälsa. Hur ska du uppnå denna förändring? Skriv ner rimliga förändringar du kan genomföra och bestäm dig för hur strikt du ska vara.

•Undvik ord som ”måste” och ”borde”. De skapar bara stress, krav och prestationsångest. Känn på orden VILL och SKA som ger en bättre känsla i magen – eller hur?

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Lucka 5: Tävla och vinn ett julpaket från Organics by Sara som är ekologisk hudvård. Christmas Gift Set är ett kit med ekologisk ansiktsvård som innehåller rengöring, ansiktsvatten och ansiktsolja. Huden får en näringsboost med nyttiga vitaminer och oljor. 

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

 

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.