Ulrika Davidsson

Foto: Malte Danielsson

Ulrika Davidsson: Uppfostra din hjärna till en hälsosam livsstil – på 66 dagar

Ulrika Davidsson

Ålder: 48
Bor: i Vasastaden, Stockholm
Familj: Två vuxna barn, 20, och 22
Yrke: Vd och kostrådgivare på Ulrikas Kickstart, kokboksförfattare och Kureras kostexpert
Aktuell med: Boken ”66 day challenge”
Så mår jag bra: Äta mat som ger och inte tar energi samt vara ute mycket i friska luften!

Genom att hålla ett styrelsemöte med dig själv och uppfostra din hjärna kan du förändra en vana och göra den till en hälsosam livsstil.
Och det bara på 66 dagar, menar Kureras kostexpert Ulrika Davidsson som är aktuell med en ny bok.
Knepet för att lyckas är att lära känna dig själv.

Utrensning av skafferiet, gröna smoothies och ett nytt gymkort.
Januari innebär en nystart för många.
– Ett nytt år känns kraftfullt, och vi är alltid mer motiverade och har mer lust till en förändring i januari än i juli, säger kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

LÄS OCKSÅ: Ät spenatextrakt – få lättare att gå ner i vikt

Motivation och disciplin spelar en viktig roll
Men det krävs en hel del för att få våra nya vanor att hålla längre än till månadsskiftet. Precis det tar Ulrika Davidsson upp i sin nya bok ”66 day challenge” där motivationen och disciplinen spelar en viktig roll i att långsiktigt förändra sitt beteende.
Själv började Ulrika Davidsson sin viktresa genom lågkolhydratskost för 18 år sedan.
– Men då låg mitt fokus på att gå ner i vikt och på utseendet, om jag ska vara ärlig. Jag hade inga tankar om hur kost påverkar kroppen på lång sikt.
På sju månader gick hon ner 30 kilo genom att äta strikt lågkolhydratskost – något som inte var helt rumsrent 2002.
– Rekommendationerna då var ju att äta så lite kalorier som möjligt, och det var inte så vanligt att ta bort potatis, ris och pasta. Jag fick många kommentarer där man trodde att jag skulle få högt kolesterol av att ta bort kolhydraterna. Men jag lyssnade på min kropp, och insåg snart att jag både höll mig mätt och inte fick samma sug.

 

LÄS OCKSÅ: Dina tarmbakterier påverkar vilken effekt du får av din diet

Lära känna sig själv
I samband med viktnedgången och sina nyvunna kunskaper utbildade sig Ulrika Davidsson till kostrådgivare två år senare och har levt som hon lär sedan dess.
– Ibland brukar jag tänka på vad som hade hänt om jag inte hade gjort den här livsförändringen. Jag är otroligt tacksam att jag har tagit hand om min kropp och över allt som jag har lärt mig längs vägen.
Den främsta lärdomen hon har fått genom åren är att en lyckad kostomläggning till stor del handlar om att lära känna sig själv. Därför finns det inte heller någon kostplan som passar alla människor, menar Ulrika Davidsson, som i sina 30 kokböcker har djupdykt i alltifrån GI, LCHF och detox till raw food och 5:2.

– Men mycket av det jag jobbat med har inte varit vetenskapligt. Så när jag läste en forskningsstudie som handlade om att förändra vanor på lång sikt tyckte jag att det lät väldigt intressant.66 day challenge

LÄS OCKSÅ: Därför blir du tjock av alkohol!

Gått ner 20 kilo
Hon bestämde sig för att ta den vetenskapliga studien och bygga en onlinekurs med ett 66 dagars kostschema, då det är så lång tid det tar att bli av med en ovana, eller att skapa en ny god vana, enligt forskning. Schemat är baserat på lågkolhydratskost med periodisk fasta, kombinerat med ett tänk kring bland annat sömn och motion.
Efter att ha coachat hundratals personer i sin onlinekurs med Ulrikas kickstart bestämde sig Ulrika Davidsson för att utveckla konceptet till en bok.
– Det är några enstaka som har följt de här 66 dagarna till punkt och pricka och de har gått ner cirka 20 kilo. Men de allra flesta har följt metoden till 80 procent och har då tappat mellan 12-16 kilo.
Men 66-dagarsutmaningen riktar sig inte enbart till de som vill gå ner i vikt. Det kan också handla om att man har problem med sötsug, har mycket värk i kroppen eller vill få ett jämnare blodsocker.

Men vad krävs då för att lyckas? Motivation, planering och disciplin, enligt Ulrika Davidsson.
Därför är första steget att hålla ett styrelsemöte med sig själv och ställa sig några viktiga frågor.
– Fundera på vilka förändringar du vill få till. Vad vill du förbättra? Underskatta inte heller vikten av planering. Genom att lägga lite tid på att rensa ur skafferiet, köpa hem och planera veckans mat kan du komma långt.

LÄS OCKSÅ: Motivationsguide för bestående förändring

Reflektera och skriv upp
Och för att hålla motivationen uppe krävs att du ser tydliga resultat. Det gör du dels genom att väga och mäta dig en gång i veckan, och dels genom att kontinuerligt summera hur du mår.
– Om du kan, ta fem-tio minuter varje söndag och fundera på vad som funkar och om det behövs göras några modifieringar. Kanske sover du bättre? Har mindre gaser? Reflektera och skriv upp, annars blir det lätt att man tar saker för givet eller inte lägger märke till allt.

 

Idag äter Ulrika Davidsson lågkolhydratskost fem dagar i veckan, njuter lite extra på helgerna och anammar periodisk fasta på måndagar och ibland någon till dag i veckan. Och att det kan vara tufft med en omställning till en början, vet hon av egen erfarenhet.
– Det är vanligt att känna sig trött och ha huvudvärk första veckan, det gjorde jag när jag ställde om min kost - men sedan kommer belöningen genom att man sover bättre, får mindre problem med mage och tarm, och viktnedgång. Så ge inte upp!

Av Tina Harr

Källa: Länk till studien om att det tar i genomsnitt 66 dagar att förändra en vana

 


Ulrika Davidsson

Ålder: 48
Bor: i Vasastaden, Stockholm
Familj: Två vuxna barn, 20, och 22
Yrke: Vd och kostrådgivare på Ulrikas Kickstart, kokboksförfattare och Kureras kostexpert
Aktuell med: Boken ”66 day challenge”
Så mår jag bra: Äta mat som ger och inte tar energi samt vara ute mycket i friska luften!

Så håller du ett styrelsemöte med dig själv

• Vad betyder hälsa för dig? Lista de tre viktigaste sakerna som du vill förändra. Vad skulle denna förändring betyda för din hälsa om tre månader?

• Lista vad du ser kan förändras i din kropp och med din hälsa. Hur ska du uppnå denna förändring? Skriv ner rimliga förändringar du kan genomföra och bestäm dig för hur strikt du ska vara.

•Undvik ord som ”måste” och ”borde”. De skapar bara stress, krav och prestationsångest. Känn på orden VILL och SKA som ger en bättre känsla i magen – eller hur?

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

 

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hälsa

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

 

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

 

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.