man läser på sin telefon

Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

Börjar din nackrot sticka ut av att du sitter och tittar in i en dataskärm hela dagarna och ner i din smartphone resten av dagen – då har du troligen en gamnacke på väg. Besvär i nacke och axlar plus huvudvärk blir allt vanligare som en följd av all tid vi spenderar med huvudet framåtlutat. Här följer kiropraktor Martin Franssons enkla tips på hur du motverkar gamnacke.

Sedan introduktionen av smartphones har forward head posture, alias gamnacke eller ”text neck”, blivit allt vanligare. Idag har 80-90 procent av de i åldrarna 15 till 65 olika grader av gamnacke enligt Martin Fransson. Det påverkar inte bra vår siluett negativt, för varje centimeter huvudet tippar framåt ökar belastningen på nacken väsentligt menar han och varnar för att hög belastning och spänning kan leda till utbredd nackstelhet, spasmer, smärta och trötthet.

ovningar_mot_gamnackeBehöver inte sluta använda telefonen
En studie har visat att vi tillbringar två till sex timmar om dagen med huvudet hängande över våra telefoner. På ett år blir det mellan 700 och 1 400 timmar.
– Om huvudet lutas 60 grader motsvarar det sex gånger den vikten, vilket kan vara förödande för nacken och de främre delarna av kotorna riskerar att spricka, säger Martin.
Det är lätt att tro att måste sluta använda smartphones för att minska och förebygga textnacke men det är inte nödvändigt menar Martin, han rekommenderar istället att vi dagligen gör de hållningsförbättrande övningar som du kan lära dig i filmklippet nedan.

LÄS OCKSÅ: Varning för den digitala barnvakten

Våra diskar slits med tiden
– Så som vi håller våra nackar och ryggar idag när vi använder datorer och telefoner, formar vi de i omvänd kurva mot vad nacken bör ha, förklarar Martin.
Med tiden kan detta leda till att puckeln nere vid nackroten växer, det blir då allt svårare att ha en upprätt hållning och vi tappar dessutom i längd.
– Det är bara vad vi ser på utsidan, det händer mycket mer på insidan då våra diskar och kotor förslits över tid.

 

LÄS OCKSÅ: Enkel övning mot smartphone-nacke

Krökt arbetsställning ger inte nödvändigtvis gamnacke
Om vi tittar till kulturer där människor sällan utvecklar och rapporterar att de har rygg- eller nackbesvär, trots att de arbetar långa dagar framåtböjda på åkerfält eller böjda över olika arbetssysslor, är det lätt att undra vad gör de annorlunda. Men de har en annan kurva på sin rygg och nacke när de arbetar, då de har ett aktivt sittande och stående menar Martin.

LÄS OCKSÅ: Så förebygger du ryggproblem

Stärkande hållningsövningar
Genom att göra denna serie av övningar från Straighten Up Sweden, helst som en mikropaus två till fyra gånger om dagen, kommer du gradvis upptäcka att du inte bara får en bättre hållning med mindre gamnacke, utan också blir piggare och gladare eftersom du blir resligare och kan andas lättare.
– Lär gärna ut till dina arbetskollegor, dina barn och deras vänner uppmuntrar Martin.

Av Nina Törmark

Du har väl inte missat Martin Franssons serie "Hjärnklok skola".

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Steven Acuff tar den intuitiva vägen till hälsa

Intervju

När han föreläser i Stockholm gäller det att vara ute i god tid för att vara säker på att få en plats, Steven Acuff är en omtyckt och kunnig föreläsare och hälsorådgivare och har trogna anhängare sedan många år. Nyligen kom han ut med sin bok "Eating the wu way". I den här intervjun berättar han för Kurera om sin syn på mat och hälsa.

Debatt: “Gilla grisar – men på rätt sätt!”

Kurera debatt

I höst pågår en kampanj som under rubriken ”Gilla gris” ska få framför allt yngre svenskar att äta mer griskött. Samtidigt försämras djurskyddet och intressen verkar för att kultingar ska separeras tidigare från suggan, något som ökar risken för sjukdom vilket leder till att mer antibiotika behöver användas. Det skriver Åsa Hagelstedt, generalsekreterare i Djurskyddet Sverige som slår ett slag för en mer medveten köttproduktion och konsumtion.

Hjälp! Vad ska jag äta om jag är förstoppad?

Mage

Trög mage kan vi alla drabbas av då och då. Vid problem med förstoppning är kosten A och O. Brist på fibrer är ofta en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan bidra. Här kommer tips på några livsmedel som är särskilt bra att lägga till kosten för den som har problem att gå på toaletten.

 

Var med och fira nationella Fredagsfysdagen

Gravid/barn

Är du lärare eller förälder och vill hjälpa barnen till hälsosammare vanor och bättre förutsättningar i skolan? Då ska du uppmärksamma den här dagen lite extra. 20 september i år instiftas nämligen nationella Fredagsfysdagen av Susanna Almström – kvinnan bakom ”Skolmatslyftet en sockersmart skola” och ”Fredagsfys Sverige”.

Blomkålspizza med zucchini och fetaost

Recept

Potatispizza är knaprig och mättande utan alltför många konstigheter, något som uppskattas av de flesta barn. Dessutom är den enkel att göra. Detta recept från kokboken "Little green kitchen stories" är på en så kallad pizza bianca – utan tomatsås – med blomkålsbotten, ett smart sätt att få in mer grönsaker i pizzan.

 

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt.