Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Uppblåst och gasig? Kalcium och bakterier kan vara lösningen!

Att matsmältningen fungerar bra är väsentligt för vår livskvalitet. När den inte fungerar märker vi det direkt.
Man kan till exempel känna att magen blir trög eller orolig, känna sig 
uppblåst (ballongmage) och en del får känslan av att det jäser i magen.
Ett sätt att komma till rätta med problemet är att ta kontroll över matsmältningsenzymerna. Så här gör du.

Lider du av ballongmage? Du är inte ensam. Ungefär en miljon svenskar beräknas ha besvär med ballongmage eller andra magbesvär. En del känner av problemen ofta, andra mer till och från.
Oavsett hur ofta du har magbesvär är en av de vanligare orsakerna till besvären att matsmältningsenzymerna inte fungerar som de ska. Maten bryts helt enkelt inte ned som den ska. Så vad gör man åt det då? Jo, hemligheten har - som vanligt - med tarmfloran att göra.

► Läs också: Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

 

Gaser som spänner
Ballongmage kännetecknas av att magen blir svullen, bullrig och känns uppblåst på grund av gasbildning. När tarmen spänns ut av gaserna kan man också få magknip.
Många känner ett behov av att knäppa upp byxorna för att hantera ballongmagen, särskilt i samband med att man ätit.

Normaliserar matsmältningen
För att undvika ballongmage och liknande besvär är det viktigt att få systemet i balans. Det kan göras på flera sätt men ett av de mest effektiva sättet är troligen med hjälp av kalcium och bredspektrum av bakterier. Vår mage mår nämligen mycket bättre om vi får balans på tarmfloran.
För detta ändamål finns probiotiska magprodukter specialdesignade att få till just denna balans. De innehåller flera miljarder levande mjölksyrabakterier i en bredpsektrumberedning. En del är kombinerade med ett tillskott av kalcium, vilket för vissa kan vara att föredra. Detta kalcium bidrar nämligen mycket till just matsmältningsenzymernas normala funktion.

Läs också: D-vitamin kan bota IBS-symtom enligt forskare

Fördelas i hela tarmen
Olika mjölksyreprodukter innehåller olika bakteriestammar. Alla stammar påverkar på sitt sätt. Fråga gärna efter mer specifika råd om vad som passar just dig. Personalen på till exempel hälsokostbutiker brukar vara kunniga när det gäller ämnet nyttiga bakterier.
Ett exempel på en produkt som innehåller både kalcium och flera (sex stycken) bakteriestammar är LactiPlus. De sex bakteriestammarna trivs i olika delar av tarmen, beroende på pH-värdet i just den delen. Ju tidigare i tarmsystemet, desto surare miljö. På så sätt fördelas de fem miljarder levande mjölksyrabakterierna hela vägen från tunntarmen till slutet av tjocktarmen.
Man får alltså ett brett spektrum av välvilliga bakterier i hela tarmsystemet, vilket ofta är precis vad en problemmage behöver.

► Läs också: Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”

 

Kalcium stimulerar matsmältningsenzymerna
European Food Safety Authority (EFSA) ligger bakom den vetenskapliga sammanställningen som visar att kalcium har förmågan att stimulera matsmältningsenzymerna så att de får viktig hjälp för att fungera. Detta innebär att många fler, om de bara hade den här informationen, skulle kunna bli av med sina besvär med till exempel ballongmage.
Kom ihåg ordet nyttiga bakterier bara. Det är där hemligheten ligger.

Läs också: Fredrik Paulún om tarmflorans vikt för magen – och allmänhälsan

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt förre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

 

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

 

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.