Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

En skål med hälsosam och vegansk middag. Superbowl med grönsaker, färsk sallad, kikärter, sojabönor groddar, lila broccoli

Utmana dig att bli vegan under en månad

Inled det nya året med att testa på livet som vegan under en månad.
För fjärde året i rad anordnas veganuari - och intresset för växtbaserad kost ökar ständigt.
– Idag är det så enkelt och tillgängligt att välja vego, säger Sarah Mansouri på Djurens Rätt.

En femtedel av växthusgasutsläppen kommer från den mat vi äter. Av det står kött och mejeriprodukter för 75 procent. En av de bästa insatserna du kan göra för miljön är därför att bli vegan, visar forskning från Chalmers tekniska högskola. Det kan dock behövas lite hjälp på traven för att komma igång.
För fjärde året i rad anordnar nu Djurens Rätt och Välj Vego kampanjen veganuari där deltagarna under januari får utmana sig att äta veganskt, genom att bland annat få tips på recept och veckomenyer.

 

LÄS OCKSÅ: 4 vanliga ingredienser i färdiga vegoprodukter – och vad de betyder

Ökad medvetenhet bland konsumenter
Och intresset ökar ständigt, ifjol var 20 procent fler deltagare anmälda än startåret. Det tilltagande intresset för vegomat handlar troligtvis om en ökad medvetenhet bland konsumenter och någon sorts dominoeffekt, tror Sarah Mansouri, ansvarig för Välj Vego på Djurens Rätt.
– Vi får höra om mer forskning och rapporter som säger att vego är bättre för hälsa, miljön och framför allt djuren. Det har lett till att efterfrågan på veganskt ökar och att det finns mer produkter på marknaden, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Vegantrenden växer explosionsartat – även inom kosttillskottsbranschen

Tillföra näringsämnen 
Enligt Sarah Mansouri finns det dock flera missförstånd kring vegankost som lever kvar, som att det är svårt att få i sig tillräckligt med näring när man äter veganskt.
– Sanningen är att du inte löper större risk att få näringsbrist som vegan än personer som äter animalier. Att äta varierat gäller även veganer. Vi behöver äta varierat och tillföra livsmedel i vår kost som innehåller näringsämnen som vi eventuellt saknar, säger hon.

4 tips hur du äter veganskt under en månad

    • Hitta alternativen till det du älskar att äta. Det kan vara ost, choklad eller fiskpinnar. Alla har sina motsvarigheter som är växtbaserade, så ge dem en chans!
    • Få med dig vänner och familj och anta utmaningen tillsammans. Dela med er av recept och olika vegotips som ni hittar! Kanske starta en veganuari-chattgrupp till exempel? Om du har svårt att få med dig vännerna, gå med i Facebookgrupper för veganer, det finns massvis med grupper där folk delar med sig av mattips av alla olika slag eller gärna svarar på frågor om näringsvärde.
      LÄS OCKSÅ:12 källor till protein för den som inte äter kött
    • Var öppen för nya smaker. Har du inte riktigt varit ett fan av tofu, bönor eller hummus tidigare? Eller aldrig testat att göra egen falafel? Passa på att våga och testa nya saker. Kanske gillar du tofu från ett annat märke, eller bönor i en speciell gryta?
    • Prova dig fram! Mycket som du redan älskar kanske redan är veganskt utan att du vet om det! Det finns många otippade veganska produkter. Till exempel är majoriteten av all pasta och bröd i butiken veganskt.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

 

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.