Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Utmattad – så hittar du tillbaka

Därför behöver vi näring vid stress

När kroppen är hårt utsatt och inte får tillräcklig återhämtning är åtgången på näringsämnen mycket högre än normalt. Kroppen behöver denna näring för att fungera och kunna hantera stressen. Kroppen är skicklig på att kompensera för näringsbrister så det är oftast inte förrän de blivit allvarligare som bristsymptom uppstår. Bristsymptom orsakade av en längre tids stress är sömnproblem, trötthet,
huvudvärk, muskelspänningar, hjärt-
klappning, hudförändringar
och håravfall.

Många drabbas av utmattningssyndrom. Ändå är det ett sjukdomstillstånd som inte riktigt tas på allvar.
Stressexperten Karin Isberg berättar vad utmattning innebär, hur man undviker att drabbas och hur man kan ta sig ur det.

Ursprungligen kallades utmattning för utbrändhet. Uttrycket kommer från bilsportens ”burnout”, vilket innebär att man kör motorn på en stillastående bil på högvarv tills däcken börjar ryka. Det sammanfattar utmattning ganska bra, det är ett tecken på att man har kört sin inre motor på högvarv. Till slut börjar kroppen och sinnet ryka.
– Typiska sätt att köra sin motor på högvarv är att ställa höga krav på sig själv, ständigt prestera, finnas till hands för andra och ställa upp och säga ja fast vår tid och ork egentligen inte räcker till. På ett sätt är det alltså ett resultat av styrka, för det krävs en stark person för att pressa sig så hårt och så länge, berättar Karin Isberg som är författare, coachutbildad i neurovetenskap samt föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.

Problemet sitter inte i kroppen
Utmattning börjar ofta med någon form av kroppsliga besvär som problem att sova, konstant trötthet, värk i kroppen, huvudvärk eller problem med magen.
– De här symtomen kan finnas ganska länge utan att vi förstår vad som pågår. Ofta tror vi att det är fel på kroppen, men problemet sitter egentligen inte alls i kroppen, säger Karin.

 

Karin Isberg Författare, coach utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.

Karin Isberg, författare, coach utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.

Kroppen säger stopp!
Psykiskt brukar det finnas en känsla av frustration, ilska eller hopplöshet.
– Man brukar tänka ”Det här går inte. Jag klarar snart inte mer.” Det kan i sin tur ta sig uttryck i stora känsloutbrott som gråtattacker eller raseriutbrott, säger Karin.
Ibland slutar det dramatiskt, där man ”går in i väggen”, blir förvirrad, tappar minnet och även de enklaste vardagssysslorna kan kännas omöjliga att utföra. Av det här skälet skulle man kunna kalla utmattning för ”kroppens veto”. De som drabbas av utmattning har kört sig själva för hårt och för länge och det behövs något som säger stopp.
– Man kan tänka på utmattning som kroppens sätt att säga ”Stopp – nu orkar jag inte längre. Nu måste du vila”, berättar Karin.

► Läs också: Det här borde alla veta om utmattning

"Viktigt känna till att utmattning inte är detsamma som depression"
Att vara utmattad är inte samma sak som att vara deprimerad. Det finns många missförstånd som kan försvåra för dem som drabbas. Tillståndet kallades tidigare för utmattningsdepression eftersom det finns många likheter, men efterhand ökade kunskapen om utmattning och insikten att den som är utmattad inte är deprimerad ökade.
– Det är viktigt att känna till att utmattning inte är detsamma som depression, eftersom det fortfarande finns läkare som kallar det för depression och rekommenderar antidepressiva läkemedel. Samtidigt är det inte helt fel att blanda in depression, för utmattning kan övergå i både depression och ångest. På så sätt är utmattning en inkörsport till att bli deprimerad, berättar Karin.

 

Kallas inte längre utbränd
Att det inte längre kallas för utbrändhet är också viktigt, menar Karin, eftersom utbränd innebär att man är helt slut.
– Ett hus som har brunnit och blivit utbränt finns inte längre. Utmattad innebär däremot att man kan återhämta sig, precis som man kan vara utmattad efter ett hårt träningspass. Just då finns ingen ork kvar, men den kommer tillbaka med vila, säger Karin.

Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver

Förebygga utmattning
Genom att ha en sund själviskhet kan man förebygga utbrändhet. Man bör ta hand om sig själv och prioritera sina egna behov.
– Att vara självisk eller sätta sig själv i första rummet har många väldigt svårt för. Vi förknippar det med att vara egoistiska. Och ja, på ett sätt stämmer det förstås – men den sortens egoism är inte elak, den är sund. Man kan tänka på det på samma sätt som situationen med syrgasmaskerna på ett flygplan. Om trycket sjunker och man börjar hjälpa andra att få på sig sina masker innan man har satt på sig sin egen mask kommer man snart att svimma. Då kan man inte hjälpa någon överhuvudtaget och dessutom skadar man sig själv. Om man istället sätter på sig sin egen mask först ser man både till att själv må bra samtidigt som man kan hjälpa många andra.

Viktigt att hålla bränsletanken full
Man måste inse att det är omtänksamt att ta hand om sig själv om man ska klara av att vara en omtänksam, hjälpsam och generös person. Vi behöver även kunna säga nej utan att få dåligt samvete, sänka kraven på oss själva och lära oss att slappna av.
– Man kan även likna det vid bilsport. Man kan tänka på det som att ”tanka sig själv”. Vi behöver hålla vår bränsletank full. Det gör vi med bra mat, sömn, frisk luft, motion och vila för kroppen och med glädje, njutning och avslappning för själen.

 

► Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Ta sig ur en utmattning
För att ta sig ur en utmattning måste man prioritera sin egen hälsa och välmående.
– Det är enkelt uttryckt och vad det innebär varierar så klart från person till person men sådant som alltid är stärkande är promenader, dagsljus, yoga och meditation. Promenader i dagsljus har för övrigt visat sig ge lika god effekt som antidepressiva läkemedel vid lindriga depressioner, så det är verkligen stärkande för både kropp och själ, berättar Karin.

"Ofta en kombination av stress och krav på jobbet och hemma"
Beroende på hur länge vi har kört för hårt med oss själva kan det räcka med några veckors vila och återhämtning för att åter komma i balans. Andra gånger kan det ta flera månader och kräva en ordentlig livsomställning.
– Om utmattningen gått riktigt långt kan det krävas svåra samtal på jobbet och hemma om det är vårt arbete eller vår familjesituation som sliter på oss. Ofta är det just en kombination av stress och krav på jobbet och stress hemma som leder till utmattning, avslutar Karin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Därför behöver vi näring vid stress

När kroppen är hårt utsatt och inte får tillräcklig återhämtning är åtgången på näringsämnen mycket högre än normalt. Kroppen behöver denna näring för att fungera och kunna hantera stressen. Kroppen är skicklig på att kompensera för näringsbrister så det är oftast inte förrän de blivit allvarligare som bristsymptom uppstår. Bristsymptom orsakade av en längre tids stress är sömnproblem, trötthet,
huvudvärk, muskelspänningar, hjärt-
klappning, hudförändringar
och håravfall.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

 

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.