Utmattad – så hittar du tillbaka | Kurera.se

Utmattad – så hittar du tillbaka

Därför behöver vi näring vid stress

När kroppen är hårt utsatt och inte får tillräcklig återhämtning är åtgången på näringsämnen mycket högre än normalt. Kroppen behöver denna näring för att fungera och kunna hantera stressen. Kroppen är skicklig på att kompensera för näringsbrister så det är oftast inte förrän de blivit allvarligare som bristsymptom uppstår. Bristsymptom orsakade av en längre tids stress är sömnproblem, trötthet,
huvudvärk, muskelspänningar, hjärt-
klappning, hudförändringar
och håravfall.

Många drabbas av utmattningssyndrom. Ändå är det ett sjukdomstillstånd som inte riktigt tas på allvar.
Stressexperten Karin Isberg berättar vad utmattning innebär, hur man undviker att drabbas och hur man kan ta sig ur det.

Ursprungligen kallades utmattning för utbrändhet. Uttrycket kommer från bilsportens ”burnout”, vilket innebär att man kör motorn på en stillastående bil på högvarv tills däcken börjar ryka. Det sammanfattar utmattning ganska bra, det är ett tecken på att man har kört sin inre motor på högvarv. Till slut börjar kroppen och sinnet ryka.
– Typiska sätt att köra sin motor på högvarv är att ställa höga krav på sig själv, ständigt prestera, finnas till hands för andra och ställa upp och säga ja fast vår tid och ork egentligen inte räcker till. På ett sätt är det alltså ett resultat av styrka, för det krävs en stark person för att pressa sig så hårt och så länge, berättar Karin Isberg som är författare, coachutbildad i neurovetenskap samt föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.

Problemet sitter inte i kroppen
Utmattning börjar ofta med någon form av kroppsliga besvär som problem att sova, konstant trötthet, värk i kroppen, huvudvärk eller problem med magen.
– De här symtomen kan finnas ganska länge utan att vi förstår vad som pågår. Ofta tror vi att det är fel på kroppen, men problemet sitter egentligen inte alls i kroppen, säger Karin.

 

Karin Isberg Författare, coach utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.

Karin Isberg, författare, coach utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.

Kroppen säger stopp!
Psykiskt brukar det finnas en känsla av frustration, ilska eller hopplöshet.
– Man brukar tänka ”Det här går inte. Jag klarar snart inte mer.” Det kan i sin tur ta sig uttryck i stora känsloutbrott som gråtattacker eller raseriutbrott, säger Karin.
Ibland slutar det dramatiskt, där man ”går in i väggen”, blir förvirrad, tappar minnet och även de enklaste vardagssysslorna kan kännas omöjliga att utföra. Av det här skälet skulle man kunna kalla utmattning för ”kroppens veto”. De som drabbas av utmattning har kört sig själva för hårt och för länge och det behövs något som säger stopp.
– Man kan tänka på utmattning som kroppens sätt att säga ”Stopp – nu orkar jag inte längre. Nu måste du vila”, berättar Karin.

► Läs också: Det här borde alla veta om utmattning

"Viktigt känna till att utmattning inte är detsamma som depression"
Att vara utmattad är inte samma sak som att vara deprimerad. Det finns många missförstånd som kan försvåra för dem som drabbas. Tillståndet kallades tidigare för utmattningsdepression eftersom det finns många likheter, men efterhand ökade kunskapen om utmattning och insikten att den som är utmattad inte är deprimerad ökade.
– Det är viktigt att känna till att utmattning inte är detsamma som depression, eftersom det fortfarande finns läkare som kallar det för depression och rekommenderar antidepressiva läkemedel. Samtidigt är det inte helt fel att blanda in depression, för utmattning kan övergå i både depression och ångest. På så sätt är utmattning en inkörsport till att bli deprimerad, berättar Karin.

 

Kallas inte längre utbränd
Att det inte längre kallas för utbrändhet är också viktigt, menar Karin, eftersom utbränd innebär att man är helt slut.
– Ett hus som har brunnit och blivit utbränt finns inte längre. Utmattad innebär däremot att man kan återhämta sig, precis som man kan vara utmattad efter ett hårt träningspass. Just då finns ingen ork kvar, men den kommer tillbaka med vila, säger Karin.

Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver

Förebygga utmattning
Genom att ha en sund själviskhet kan man förebygga utbrändhet. Man bör ta hand om sig själv och prioritera sina egna behov.
– Att vara självisk eller sätta sig själv i första rummet har många väldigt svårt för. Vi förknippar det med att vara egoistiska. Och ja, på ett sätt stämmer det förstås – men den sortens egoism är inte elak, den är sund. Man kan tänka på det på samma sätt som situationen med syrgasmaskerna på ett flygplan. Om trycket sjunker och man börjar hjälpa andra att få på sig sina masker innan man har satt på sig sin egen mask kommer man snart att svimma. Då kan man inte hjälpa någon överhuvudtaget och dessutom skadar man sig själv. Om man istället sätter på sig sin egen mask först ser man både till att själv må bra samtidigt som man kan hjälpa många andra.

Viktigt att hålla bränsletanken full
Man måste inse att det är omtänksamt att ta hand om sig själv om man ska klara av att vara en omtänksam, hjälpsam och generös person. Vi behöver även kunna säga nej utan att få dåligt samvete, sänka kraven på oss själva och lära oss att slappna av.
– Man kan även likna det vid bilsport. Man kan tänka på det som att ”tanka sig själv”. Vi behöver hålla vår bränsletank full. Det gör vi med bra mat, sömn, frisk luft, motion och vila för kroppen och med glädje, njutning och avslappning för själen.

 

► Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Ta sig ur en utmattning
För att ta sig ur en utmattning måste man prioritera sin egen hälsa och välmående.
– Det är enkelt uttryckt och vad det innebär varierar så klart från person till person men sådant som alltid är stärkande är promenader, dagsljus, yoga och meditation. Promenader i dagsljus har för övrigt visat sig ge lika god effekt som antidepressiva läkemedel vid lindriga depressioner, så det är verkligen stärkande för både kropp och själ, berättar Karin.

"Ofta en kombination av stress och krav på jobbet och hemma"
Beroende på hur länge vi har kört för hårt med oss själva kan det räcka med några veckors vila och återhämtning för att åter komma i balans. Andra gånger kan det ta flera månader och kräva en ordentlig livsomställning.
– Om utmattningen gått riktigt långt kan det krävas svåra samtal på jobbet och hemma om det är vårt arbete eller vår familjesituation som sliter på oss. Ofta är det just en kombination av stress och krav på jobbet och stress hemma som leder till utmattning, avslutar Karin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Därför behöver vi näring vid stress

När kroppen är hårt utsatt och inte får tillräcklig återhämtning är åtgången på näringsämnen mycket högre än normalt. Kroppen behöver denna näring för att fungera och kunna hantera stressen. Kroppen är skicklig på att kompensera för näringsbrister så det är oftast inte förrän de blivit allvarligare som bristsymptom uppstår. Bristsymptom orsakade av en längre tids stress är sömnproblem, trötthet,
huvudvärk, muskelspänningar, hjärt-
klappning, hudförändringar
och håravfall.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.