Utmattad – så hittar du tillbaka

Därför behöver vi näring vid stress

När kroppen är hårt utsatt och inte får tillräcklig återhämtning är åtgången på näringsämnen mycket högre än normalt. Kroppen behöver denna näring för att fungera och kunna hantera stressen. Kroppen är skicklig på att kompensera för näringsbrister så det är oftast inte förrän de blivit allvarligare som bristsymptom uppstår. Bristsymptom orsakade av en längre tids stress är sömnproblem, trötthet,
huvudvärk, muskelspänningar, hjärt-
klappning, hudförändringar
och håravfall.

Många drabbas av utmattningssyndrom. Ändå är det ett sjukdomstillstånd som inte riktigt tas på allvar.
Stressexperten Karin Isberg berättar vad utmattning innebär, hur man undviker att drabbas och hur man kan ta sig ur det.

Ursprungligen kallades utmattning för utbrändhet. Uttrycket kommer från bilsportens ”burnout”, vilket innebär att man kör motorn på en stillastående bil på högvarv tills däcken börjar ryka. Det sammanfattar utmattning ganska bra, det är ett tecken på att man har kört sin inre motor på högvarv. Till slut börjar kroppen och sinnet ryka.
– Typiska sätt att köra sin motor på högvarv är att ställa höga krav på sig själv, ständigt prestera, finnas till hands för andra och ställa upp och säga ja fast vår tid och ork egentligen inte räcker till. På ett sätt är det alltså ett resultat av styrka, för det krävs en stark person för att pressa sig så hårt och så länge, berättar Karin Isberg som är författare, coachutbildad i neurovetenskap samt föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.

Problemet sitter inte i kroppen
Utmattning börjar ofta med någon form av kroppsliga besvär som problem att sova, konstant trötthet, värk i kroppen, huvudvärk eller problem med magen.
– De här symtomen kan finnas ganska länge utan att vi förstår vad som pågår. Ofta tror vi att det är fel på kroppen, men problemet sitter egentligen inte alls i kroppen, säger Karin.

 
Karin Isberg Författare, coach utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.

Karin Isberg, författare, coach utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.

Kroppen säger stopp!
Psykiskt brukar det finnas en känsla av frustration, ilska eller hopplöshet.
– Man brukar tänka ”Det här går inte. Jag klarar snart inte mer.” Det kan i sin tur ta sig uttryck i stora känsloutbrott som gråtattacker eller raseriutbrott, säger Karin.
Ibland slutar det dramatiskt, där man ”går in i väggen”, blir förvirrad, tappar minnet och även de enklaste vardagssysslorna kan kännas omöjliga att utföra. Av det här skälet skulle man kunna kalla utmattning för ”kroppens veto”. De som drabbas av utmattning har kört sig själva för hårt och för länge och det behövs något som säger stopp.
– Man kan tänka på utmattning som kroppens sätt att säga ”Stopp – nu orkar jag inte längre. Nu måste du vila”, berättar Karin.

► Läs också: Det här borde alla veta om utmattning

”Viktigt känna till att utmattning inte är detsamma som depression”
Att vara utmattad är inte samma sak som att vara deprimerad. Det finns många missförstånd som kan försvåra för dem som drabbas. Tillståndet kallades tidigare för utmattningsdepression eftersom det finns många likheter, men efterhand ökade kunskapen om utmattning och insikten att den som är utmattad inte är deprimerad ökade.
– Det är viktigt att känna till att utmattning inte är detsamma som depression, eftersom det fortfarande finns läkare som kallar det för depression och rekommenderar antidepressiva läkemedel. Samtidigt är det inte helt fel att blanda in depression, för utmattning kan övergå i både depression och ångest. På så sätt är utmattning en inkörsport till att bli deprimerad, berättar Karin.

Kallas inte längre utbränd
Att det inte längre kallas för utbrändhet är också viktigt, menar Karin, eftersom utbränd innebär att man är helt slut.
– Ett hus som har brunnit och blivit utbränt finns inte längre. Utmattad innebär däremot att man kan återhämta sig, precis som man kan vara utmattad efter ett hårt träningspass. Just då finns ingen ork kvar, men den kommer tillbaka med vila, säger Karin.

Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver

Förebygga utmattning
Genom att ha en sund själviskhet kan man förebygga utbrändhet. Man bör ta hand om sig själv och prioritera sina egna behov.
– Att vara självisk eller sätta sig själv i första rummet har många väldigt svårt för. Vi förknippar det med att vara egoistiska. Och ja, på ett sätt stämmer det förstås – men den sortens egoism är inte elak, den är sund. Man kan tänka på det på samma sätt som situationen med syrgasmaskerna på ett flygplan. Om trycket sjunker och man börjar hjälpa andra att få på sig sina masker innan man har satt på sig sin egen mask kommer man snart att svimma. Då kan man inte hjälpa någon överhuvudtaget och dessutom skadar man sig själv. Om man istället sätter på sig sin egen mask först ser man både till att själv må bra samtidigt som man kan hjälpa många andra.

Viktigt att hålla bränsletanken full
Man måste inse att det är omtänksamt att ta hand om sig själv om man ska klara av att vara en omtänksam, hjälpsam och generös person. Vi behöver även kunna säga nej utan att få dåligt samvete, sänka kraven på oss själva och lära oss att slappna av.
– Man kan även likna det vid bilsport. Man kan tänka på det som att ”tanka sig själv”. Vi behöver hålla vår bränsletank full. Det gör vi med bra mat, sömn, frisk luft, motion och vila för kroppen och med glädje, njutning och avslappning för själen.

► Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Ta sig ur en utmattning
För att ta sig ur en utmattning måste man prioritera sin egen hälsa och välmående.
– Det är enkelt uttryckt och vad det innebär varierar så klart från person till person men sådant som alltid är stärkande är promenader, dagsljus, yoga och meditation. Promenader i dagsljus har för övrigt visat sig ge lika god effekt som antidepressiva läkemedel vid lindriga depressioner, så det är verkligen stärkande för både kropp och själ, berättar Karin.

”Ofta en kombination av stress och krav på jobbet och hemma”
Beroende på hur länge vi har kört för hårt med oss själva kan det räcka med några veckors vila och återhämtning för att åter komma i balans. Andra gånger kan det ta flera månader och kräva en ordentlig livsomställning.
– Om utmattningen gått riktigt långt kan det krävas svåra samtal på jobbet och hemma om det är vårt arbete eller vår familjesituation som sliter på oss. Ofta är det just en kombination av stress och krav på jobbet och stress hemma som leder till utmattning, avslutar Karin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Därför behöver vi näring vid stress

När kroppen är hårt utsatt och inte får tillräcklig återhämtning är åtgången på näringsämnen mycket högre än normalt. Kroppen behöver denna näring för att fungera och kunna hantera stressen. Kroppen är skicklig på att kompensera för näringsbrister så det är oftast inte förrän de blivit allvarligare som bristsymptom uppstår. Bristsymptom orsakade av en längre tids stress är sömnproblem, trötthet,
huvudvärk, muskelspänningar, hjärt-
klappning, hudförändringar
och håravfall.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Magens bästa vänner

Magspecial – magens 9 bästa vänner

Mage

Med en glad och välfungerande mage är livet alltid lite lättare. Kurera tipsar om flera enkla sätt för att bibehålla en god maghälsa eller att för den delen testa när magen behöver lite hjälp på traven. Varför inte prova att äta kyld potatis eller införskaffa en bajspall?

hjarna och hjarncelelr

Så vinner du kampen om dina hjärnceller

Mental hälsa

Vi lär enligt uppgifter förlora cirkla 85 000 hjärnceller per dag. Fler om vi dricker alkohol och får i oss andra gifter. Men lugn, det finns hopp – vi genererar nämligen nya. Det finns dessutom knep att ta till för att stimulera produktinen av nya hjärnceller och se till att vi får behålla dem.

Couple in winter running together in nature

Sjuk efter träning – ämne i bakjäst hjälper immunförsvaret

Förkylning

Fysisk aktivitet och träning är gynnsamt för hälsan och stärker immunförsvaret på sikt. Många som lagt i en högre växel i sin träning har dock fått erfara att träningen tillfälligt sänker immunförsvaret och gör oss mer mottagliga för infektioner. Ett naturligt ämne som utvinns ur bakjäst har i studier visats aktivera immunförsvaret och minska risken för insjuknande.

50000_likes_grattis_kurera

50 000 likes – det firar vi med tävling

Tävling

Nu har Kurera passerat 50 000 likes på Facebook! Vi är väldigt glada för att så många uppskattar och gillar vår Facebooksida. Med anledning av det vill vi fira detta med dig genom att anordna en liten tävling där du kan vinna härlig svensk ekologisk hudvård - ett hudvårds-kit från Rosenserien.

kvinna framför dator, himmel. lampor

Grön omställning: Blått ljus på gott och ont

Hud

Det räcker att gå ut en solig dag, sätta på datorn eller tända lampan inomhus så utsätts vi för både synlig och osynlig strålning. Viss är bra men viss är mindre bra och på senare år har exponeringen för blått ljus ökat enligt Iréne von Arronet hudexpert i Kureras expertpanel. Hon menar att den ökade exponeringen för blått ljus ställer nya krav på vår dagliga hudvård för att den ska klara av att skydda oss. 

cornelia södergren gelehjärtan och par som kysser varandra

Cornelia vill att vi ska veta vad kärlek är

Sex- och relationer

Alla hjärtans dag förknippas kanske mer med geléhjärtan, blommor och chokladkartonger än med kärlek. Det finns många vanföreställningar om vad kärlek är och få är nog helt immuna mot romantiska illusioner. Något vi får med oss tidigt från sagornas, filmens och medias värld. Lägg ovanpå det internetporren och det är inte så konstigt att många får en förvriden bild. Detta ska relationsterapeuten Cornelia Södergren ska hjälpa oss råda bot på i en kommande artikelserie här på Kurera.

chokladtårta ulrika hoffer

Humörhöjande chokladkaka med frosting

Recept

Oavsett om vi är singlar eller lever i en relation vill väl de flesta vara glada på Alla hjärtans dag. En chokladkaka är alltid bra för humöret. Denna signerad Ulrika Hoffer är helt vegansk och kan även göras raw, ingen ugn behövs – bara lite tålamod.

ostar

Är ost en del av en hälsosam diet?

Kost

Ost är ett ifrågasatt livsmedel i hälsokretsar, men det är kanske dags att tänka om? Ny forskning visar nämligen att ost kan skydda såväl tänderna som levern. Dessutom har det inte den negativa påverkan på kolesterolet som man tidigare trott.

mikaela almroth

Mikaela njuter av att kunna sova igen

Naturlig hälsa

Mikaela Almroth, 32 år, har haft svårt att sova ändå sedan hon var i tonåren. Hon är en högpresterande ung kvinna som höll ett alldeles för högt tempo och blev utbränd för några år sedan. I dag mår hon bra. Hon har startat eget hälsoföretag och för ett år sedan fick hon äntligen ordning på nattsömnen tack vare en ny form av antistressvitaminer som sänker stresshormonet och gör att man kommer till ro på kvällen.

kvinna sover

Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Forskning

Kan nyckeln till att komma till rätta med sitt sockersug stå att finna i sängen? Att utebliven eller för lite sömn kan bidra till olika ohälsotillstånd som övervikt, diabetes, hjärt-kärlsjukdom och stroke är redan känt. Men nu finns det även en studie som visar att hur mycket vi sover kan påverka vad vi äter.

massage negin aghili

Optimera ditt lymfsystem med massage

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är kroppens reningsverk, det suger upp cirka fyra liter vätska dagligen som det sedan renar från virus, bakterier och sjukdomsframkallande organismer. Lymfmassage är ett sätt att hjälpa det på traven. Kureras Malin Holm har besökt lymfmassören Negin Aghili.

publikhav vid konsert

Dansk studie: Livemusik är bra för hälsan

Forskning

Tillhör du de som tycker om att gå och lyssna på en konsert då och då? Då är chansen stor att du även har god hälsa. En dansk studie från universitetet i Aalborg visar nämligen att de som deltar aktivt i musiklivet antingen genom att själv utöva musik eller genom att gå och lyssna när andra spelar mår bättre både fysiskt och psykiskt jämfört med de som aldrig går på konsert.

kvinna med många armar håller i telefon,och dator med mera

”Gör uppror mot prestationssamhället”

Mental hälsa

Andelen som känner sig trötta har ökat dramatiskt de senaste åren enligt en rapport från Stressforskningsinstitutet. Krav på arbetsplatsen och i familjelivet ihop med det så kallade 24-timmarssamhället försvårar vila enligt rapporten, som lyfter fram återhämtning som en viktig faktor för att vi ska må bra. Protesterna och motrörelserna låter inte vänta på sig och nu höjs allt fler röster för att vi ska slå av på takten och minska pressen.

kvinna tvättar ansiktet, gröna blad och orden grön omställning

Grön omställning: ”Byt ut dina rengöringsprodukter”

Hud

Många undrar kanske varför det är så viktigt att använda hudvård som är fri från kemikalier. Kemikalierna fyller i vissa fall en viktig funktion men många är också skadliga och i stora mängder kan de belasta både kropp och miljö i onödan. Därför är vi på Kurera glada att hudterapeuten Johanna Bjurström hjälper oss att ställa om till en mer skonsam och naturlig hudvård. Först ut är det som löddrar och gör rent.

små flaskor med shots och glas med grön juice

Pigg och frisk med shots och juicer

Drycker och smoothies

Under vintern och förkylningstider kan det vara bra att ge kroppen lite extra stöd genom att äta hälsosamt. Det finns en uppsjö kryddor, frukter och grönsaker som är både nyttiga och stärkande. Här kommer några tips från Kureras Maya Dilek som kan hjälpa dig att hålla dig pigg och frisk i vinter.

vinnaren_av_lust_och_energi

Ja tack till mer energi och lust i vardagen

Sex- och relationer

Energi och lust är två viktiga beståndsdelar i en relation. Tyvärr möts vi av många energi- och lusttjuvar i vår vardag, men det finns hjälp att få när energin och lusten tryter. I Swedish Health Awards röstades en sedan många år älskad lustprodukt med aminosyror fram som Årets energiboost 2017. Här får du veta hur aminosyrorna kan påverka din lust och energi. 

titti holmer

Lyckoexperten: ”Räkna dina välsignelser”

Mental hälsa

Ofta tror vi att livet är bättre någon annanstans. Bara vi har fått det där jobbet, gått ner de där sju kilona eller träffat den där mannen, då kommer livet att vara perfekt. Vad vi missar då är att se att livet är perfekt precis som det är menar psykologen Titti Holmer.

vatten glas

Regeringen stärker skyddet för dricksvatten

Politik

Nu ska arbetet med att skydda det svenska dricksvattnet stärkas. Regeringen har givit Livsmedelsverket i uppdrag att bilda ett nationellt dricksvattenråd. Men än är det för tidigt att säga vilka frågor som blir centrala, säger Livsmedelsverket till Kurera.

grillad kyckling och majs

Framkallar bränd mat cancer?

Kost

Om du erbjuds en tallrik bränt kött bör du kanske tänka efter en gång extra innan du hugger in. Det råder sedan länge en allmän uppfattning om att bränd mat kan orsaka cancer. Detta då det bildas akrylamid. Akrylamid är ett känt miljögift men hittills har länken mellan den akrylamid som finns i maten och cancer inte varit helt tydlig.

kjell söderlund

86-årige Kjell är kringresande i hälsa

Intervju

Kjell Söderlund har varit verksam inom hälsa sedan tidigt 1970-tal och driver tillsammans med sina söner klinik och tillverkning av naturmedel i skånska Örkelljunga. Kjell är utbildad inom bland annat akupunktur och kinesisk medicin och är kanske landets äldsta nu praktiserade terapeut. Han är också först ut i Kureras artikelserie om hälsohjältar.

Krisitin kaspersen

Kristins 10 hälsofavoriter

Hälsa

Kristin Kaspersen har med åren lärt sig vikten av återhämtning och vila, andra hälsofavoriter är skratt, kramar och att äta bra. En annan sak hon lärt sig är att det är OK att be om hjälp.

relaxator boken medveten andning anders olsson kvinna som andas

Andningens dag: Vinn ett andningspaket

Tävling

Vår andning är något vi tar för givet. Vi tror dessutom gärna att vi per automatik andas bra men det finns mycket som kan påverka vår andning negativt. Den tredje februari infaller Andningens dag, det vill vi på Kurera uppmärksamma genom att lotta ut tre andningspaket från Medveten andning. 

öra och förstärkare

Tinnitus kan snart vara ett minne blott

Forskning

Det ständiga ringandet i öronen som kallas tinnitus anses idag vara obotligt, i alla fall inom skolmedicinen. Behandlingen som står till buds är näst intill obefintlig, de som drabbas är hänvisade till antidepressiv medicin eller mer eller mindre seriösa metoder av mental träning och acceptansbaserad terapi. Nu testas emellertid två nya metoder som skulle kunna avhjälpa problemet.