kvinna spelar gitarr och sjunger nervsystemet

Vad är vagusnerven och hur tar jag hand om den?

Vagusnerven är kroppens längsta nerv, den binder samman hjärnan med en mängd viktiga organ i kroppen – mage och tarmar inkluderat men även hjärta och lungor. Aktiviteten hos vagusnerven är starkt sammanknippad med vår psykiska hälsa och genom bland annat sång kan vi stimulera den till ökad aktivitet och på så sätt öka vårt välmående.

Ordet vagus betyder vandrare på latin och nerven sträcker sig genom hela kroppen. Förutom kontakt med olika organ spelar vagusnerven en viktig roll när det kommer till det parasympatiska nervsystemet som bland annat styr vila och matsmältning och kan ha stort inflytande på vår mentala hälsa. Därför är det bra att se till att ha en bra tonus på vagusnerven. Att på olika sätt stimulera vagusnerven har en postiv inverkan på både kropp och psyke och kan till exempel hjälpa oss att slappna av och komma ned i varv snabbare om vi varit stressade.

Går i arv men går att påverka
Forskning har visat på samband mellan god tonus och positivt känsloläge samt allmänt god hälsa, det har även visat sig att tillståndet hos vagusnerven går i arv från mor till barn. Mödrar som är deprimerade, arga eller oroliga under graviditeten har lägre aktivitet i sin vagusnerv något som även förs vidare till avkomman som kan få låga dopamin- och serotoninnivåer som följd. Men de goda nyheterna är att det finns mycket som kan göras för att stimulera vagusnerven till ökad aktivitet och bättre tonus och på så sätt påverka sitt mående i positiv riktning.

 

LÄS OCKSÅ: 6 hälsofördelar med att kramas

Ta en kalldusch
Att utsätta sig för kyla har visat sin stimulera vagusnerven, det kan dessutom dämpa den så kallade fight-or-flight-responsen och stimulera parasympatiska nervsystemet som bland annat styr avkoppling. Ett enkelt sätt att regelbundet utsätta sig för den här typen av välgörande kyla kan vara att avsluta varje dusch med minst 30 sekunders kalldusch, detta kan sedan succesivt ökas.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola: Del ett – hjärnans äldsta delar

Djup och långsam andning
Genom att medvetetet andas djupt och långsamt stimulerar du vagusnerven, det kan bidra till att dämpa ångest och öka aktiviteten hos parasympatiska nervsystemet. De flesta andas cirka 10-14 andetag i minuten, att minska antalet andetag till sex är ett bra sätt att reducera stress. Du bör andas djupt ned i diafragman för bäst resultat, utandningen bör vara lång och gå långsamt på så sätt stimuleras vagusnerven och avslappning uppnås.

Sjung och nynna
Vagusnerven är kopplad till stämbanden och musklerna längst bak i svalget. Att sjunga och nynna aktiverar dessa muskler som i sin tur stimulerar vagusnerven. Så gå med i en kör eller sjung i badet, ovasett vad du väljer kommer det vara till gagn för ditt välmående.

LÄS OCKSÅ: Körsång ger samma effekter som andningsövningar i yoga

Motionera
Motion ökar tillväxthormonerna I hjärnan och stimulerar hjärnans mitokondrier och kan hjälpa till att motverka demens, även vagusnerven stimuleras och det kan vara en av förklaringarna varför motion har positiv inverkan vid olika psykiska besvär. Att gå, lyfta vikter och springa är några exempel på bra motionsformer men viktigast är att hitta något man tycker om att göra så man håller igång sin träning.

LÄS OCKSÅ: Yoga ger dig styrka och inre lugn

Yoga och tai chi
Båda dessa tekniker har gynnsamma effekter på vagusnerven och påverkar parasympatiska nervsystemet positivt, något som gör det särskilt lämpligt för personer som tampas med ångest och depressioner.

Annat som har positiv inverkan
Akupunktur, massage och meditation är andra sätt att påverka vagusnerven positivt. Även kosten kan ha positiv inverkan till exempel kan periodisk fasta öka halten av tillväxthormon hjärnan, något som tyder på att det även borde ha positiv inverkan på vagusnerven. Mat rik på fettsyran omega tre kan också vara till gagn samt tillskott med probiotika då en god tarmflora vist sig kunna ha gynnsam inverkan på vagusnerven.

Av redaktionen

Källa: optimallivingdynamics.com 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Naturlig hälsa

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Träning

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

Skiljas: Att hämnas eller inte hämnas?

Mental hälsa

Det är naturligt att vilja ge igen när vi har blivit sårade, svikna och respektlöst behandlade. Och så känns det ofta i en skilsmässa. Stresscoachen Karin Isberg förklarar vilka mekanismer som ligger bakom hämndbegäret och varför den bästa strategin är att låta bli.

Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Hud

Hudens är kroppens största organ. Allt du utsätter den för måste kroppen ta hand om. Och det som spolas bort i avloppet hamnar i naturen. Det finns alltså en rad goda skäl att ställa om till ekologiskt även inom hud- och skönhetsvård, för dig och för miljön.

charlotte kalla muggkaka

Recept på Charlotte Kallas “Muggkaka”

Recept

Snabb och energirik mat är viktigt för en idrottare, Charlotte Kalla är inget undantag. När hon är hemma knaprar hon gärna på riskakor med olika toppings eller scones, till det tar hon gärna en grön smoothie. Här bjuder hon på receptet på sin snabba och mumsiga "Mugcake" som passar utmärkt till frukost och tipsar om sina bästa mellanmål.

charlotte kalla

Glöden för skidåkning får Charlotte Kalla att fortsätta

Intervju

Under Tour de Ski 2008 fick Charlotte Kalla sitt stora internationella genombrott. Tio år senare är hon fortfarande en superstjärna, men ännu starkare både fysisk som mentalt och fast besluten att vinna allt som går. Hon har sitt första pris kvar i en låda hemma hos pappa i Tärendö. Idag är hon inte bara en av världens bästa skidåkare utan också folkhemmets hjältinna.

Carina Sunding: “2019 ska bli mitt bjussigaste år”

Krönikan

Vad är det som gör oss lyckliga? Idag pratas det mycket om de blåa zonerna – områden i världen där människor lever längre och är lyckligare. Vad är hemligheten? Mycket rörelse och bra mat är några ingredienser. Men det handlar också om att vara tillsammans och tillhöra. Att vara en del av något där du känner dig trygg, känner mening och blir sedd skriver Carina Sunding som lovar att 2019 ska bli året då hon tittar upp från mobilen och säger hej till en främling.

Gott nytt år önskar Kurera!

Allmänt

2018 har varit ett fantastiskt år för oss på Kurera, antalet läsare bara ökar och vi känner oss uppmuntrade och peppade av framgången. Vi tackar för förtroendet och hoppas 2019 blir ett lika framgångsrikt år – och att ni vill fortsätta följa oss.