kvinna spelar gitarr och sjunger nervsystemet

Vad är vagusnerven och hur tar jag hand om den?

Vagusnerven är kroppens längsta nerv, den binder samman hjärnan med en mängd viktiga organ i kroppen – mage och tarmar inkluderat men även hjärta och lungor. Aktiviteten hos vagusnerven är starkt sammanknippad med vår psykiska hälsa och genom bland annat sång kan vi stimulera den till ökad aktivitet och på så sätt öka vårt välmående.

Ordet vagus betyder vandrare på latin och nerven sträcker sig genom hela kroppen. Förutom kontakt med olika organ spelar vagusnerven en viktig roll när det kommer till det parasympatiska nervsystemet som bland annat styr vila och matsmältning och kan ha stort inflytande på vår mentala hälsa. Därför är det bra att se till att ha en bra tonus på vagusnerven. Att på olika sätt stimulera vagusnerven har en postiv inverkan på både kropp och psyke och kan till exempel hjälpa oss att slappna av och komma ned i varv snabbare om vi varit stressade.

Går i arv men går att påverka
Forskning har visat på samband mellan god tonus och positivt känsloläge samt allmänt god hälsa, det har även visat sig att tillståndet hos vagusnerven går i arv från mor till barn. Mödrar som är deprimerade, arga eller oroliga under graviditeten har lägre aktivitet i sin vagusnerv något som även förs vidare till avkomman som kan få låga dopamin- och serotoninnivåer som följd. Men de goda nyheterna är att det finns mycket som kan göras för att stimulera vagusnerven till ökad aktivitet och bättre tonus och på så sätt påverka sitt mående i positiv riktning.

 

LÄS OCKSÅ: 6 hälsofördelar med att kramas

Ta en kalldusch
Att utsätta sig för kyla har visat sin stimulera vagusnerven, det kan dessutom dämpa den så kallade fight-or-flight-responsen och stimulera parasympatiska nervsystemet som bland annat styr avkoppling. Ett enkelt sätt att regelbundet utsätta sig för den här typen av välgörande kyla kan vara att avsluta varje dusch med minst 30 sekunders kalldusch, detta kan sedan succesivt ökas.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola: Del ett – hjärnans äldsta delar

Djup och långsam andning
Genom att medvetetet andas djupt och långsamt stimulerar du vagusnerven, det kan bidra till att dämpa ångest och öka aktiviteten hos parasympatiska nervsystemet. De flesta andas cirka 10-14 andetag i minuten, att minska antalet andetag till sex är ett bra sätt att reducera stress. Du bör andas djupt ned i diafragman för bäst resultat, utandningen bör vara lång och gå långsamt på så sätt stimuleras vagusnerven och avslappning uppnås.

Sjung och nynna
Vagusnerven är kopplad till stämbanden och musklerna längst bak i svalget. Att sjunga och nynna aktiverar dessa muskler som i sin tur stimulerar vagusnerven. Så gå med i en kör eller sjung i badet, ovasett vad du väljer kommer det vara till gagn för ditt välmående.

LÄS OCKSÅ: Körsång ger samma effekter som andningsövningar i yoga

Motionera
Motion ökar tillväxthormonerna I hjärnan och stimulerar hjärnans mitokondrier och kan hjälpa till att motverka demens, även vagusnerven stimuleras och det kan vara en av förklaringarna varför motion har positiv inverkan vid olika psykiska besvär. Att gå, lyfta vikter och springa är några exempel på bra motionsformer men viktigast är att hitta något man tycker om att göra så man håller igång sin träning.

LÄS OCKSÅ: Yoga ger dig styrka och inre lugn

Yoga och tai chi
Båda dessa tekniker har gynnsamma effekter på vagusnerven och påverkar parasympatiska nervsystemet positivt, något som gör det särskilt lämpligt för personer som tampas med ångest och depressioner.

Annat som har positiv inverkan
Akupunktur, massage och meditation är andra sätt att påverka vagusnerven positivt. Även kosten kan ha positiv inverkan till exempel kan periodisk fasta öka halten av tillväxthormon hjärnan, något som tyder på att det även borde ha positiv inverkan på vagusnerven. Mat rik på fettsyran omega tre kan också vara till gagn samt tillskott med probiotika då en god tarmflora vist sig kunna ha gynnsam inverkan på vagusnerven.

Av redaktionen

Källa: optimallivingdynamics.com 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.

äng

Cancer- och allergifonden hjälper från två håll

Forskning

Cancer- och Allergifonden bildades för lite drygt trettio år sedan och delar ut anslag till forskning som syftar till att öka kunskapen om dessa sjukdomar, vad som orsakar och vad som förhoppningsvis kan bota. Utöver det kan även sjukdomsdrabbade privatpersoner söka ekonomiskt stöd hos fonden.

Ingrid: “Äntligen kan jag cykla igen”

Värk

Ingrid Ahlén gillat att cykla och promenera, gärna långt och länge. När värken i höfterna satte stopp för utflykterna blev livet lite fattigare. Nu är hon igång igen – tack vare två nya höftleder och extrakt av nypon. – Till och med min ortoped sa att jag skulle fortsätta med nyponen, för det verkade göra mig så gott, säger Ingrid.

Bota klimatångesten – med engagemang!

Krönikan

Det finns en ny folksjukdom och den sprider sig globalt. Främst drabbar den välutbildade västvärldsmänniskor i storstad med smartphones, matkassar och Netflixabonnemang. Som jag. Vilket är ganska ironiskt, eftersom det också är såna som jag som bär en stor del av skulden till att den ens uppkommit från början skriver Maria Soxbo, journalist och grundare av Klimatklubben.