Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna spelar gitarr och sjunger nervsystemet

Vad är vagusnerven och hur tar jag hand om den?

Vagusnerven är kroppens längsta nerv, den binder samman hjärnan med en mängd viktiga organ i kroppen – mage och tarmar inkluderat men även hjärta och lungor. Aktiviteten hos vagusnerven är starkt sammanknippad med vår psykiska hälsa och genom bland annat sång kan vi stimulera den till ökad aktivitet och på så sätt öka vårt välmående.

Ordet vagus betyder vandrare på latin och nerven sträcker sig genom hela kroppen. Förutom kontakt med olika organ spelar vagusnerven en viktig roll när det kommer till det parasympatiska nervsystemet som bland annat styr vila och matsmältning och kan ha stort inflytande på vår mentala hälsa. Därför är det bra att se till att ha en bra tonus på vagusnerven. Att på olika sätt stimulera vagusnerven har en postiv inverkan på både kropp och psyke och kan till exempel hjälpa oss att slappna av och komma ned i varv snabbare om vi varit stressade.

Går i arv men går att påverka
Forskning har visat på samband mellan god tonus och positivt känsloläge samt allmänt god hälsa, det har även visat sig att tillståndet hos vagusnerven går i arv från mor till barn. Mödrar som är deprimerade, arga eller oroliga under graviditeten har lägre aktivitet i sin vagusnerv något som även förs vidare till avkomman som kan få låga dopamin- och serotoninnivåer som följd. Men de goda nyheterna är att det finns mycket som kan göras för att stimulera vagusnerven till ökad aktivitet och bättre tonus och på så sätt påverka sitt mående i positiv riktning.

 

LÄS OCKSÅ: 6 hälsofördelar med att kramas

Ta en kalldusch
Att utsätta sig för kyla har visat sin stimulera vagusnerven, det kan dessutom dämpa den så kallade fight-or-flight-responsen och stimulera parasympatiska nervsystemet som bland annat styr avkoppling. Ett enkelt sätt att regelbundet utsätta sig för den här typen av välgörande kyla kan vara att avsluta varje dusch med minst 30 sekunders kalldusch, detta kan sedan succesivt ökas.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola: Del ett – hjärnans äldsta delar

Djup och långsam andning
Genom att medvetetet andas djupt och långsamt stimulerar du vagusnerven, det kan bidra till att dämpa ångest och öka aktiviteten hos parasympatiska nervsystemet. De flesta andas cirka 10-14 andetag i minuten, att minska antalet andetag till sex är ett bra sätt att reducera stress. Du bör andas djupt ned i diafragman för bäst resultat, utandningen bör vara lång och gå långsamt på så sätt stimuleras vagusnerven och avslappning uppnås.

Sjung och nynna
Vagusnerven är kopplad till stämbanden och musklerna längst bak i svalget. Att sjunga och nynna aktiverar dessa muskler som i sin tur stimulerar vagusnerven. Så gå med i en kör eller sjung i badet, ovasett vad du väljer kommer det vara till gagn för ditt välmående.

LÄS OCKSÅ: Körsång ger samma effekter som andningsövningar i yoga

Motionera
Motion ökar tillväxthormonerna I hjärnan och stimulerar hjärnans mitokondrier och kan hjälpa till att motverka demens, även vagusnerven stimuleras och det kan vara en av förklaringarna varför motion har positiv inverkan vid olika psykiska besvär. Att gå, lyfta vikter och springa är några exempel på bra motionsformer men viktigast är att hitta något man tycker om att göra så man håller igång sin träning.

LÄS OCKSÅ: Yoga ger dig styrka och inre lugn

Yoga och tai chi
Båda dessa tekniker har gynnsamma effekter på vagusnerven och påverkar parasympatiska nervsystemet positivt, något som gör det särskilt lämpligt för personer som tampas med ångest och depressioner.

 

Annat som har positiv inverkan
Akupunktur, massage och meditation är andra sätt att påverka vagusnerven positivt. Även kosten kan ha positiv inverkan till exempel kan periodisk fasta öka halten av tillväxthormon hjärnan, något som tyder på att det även borde ha positiv inverkan på vagusnerven. Mat rik på fettsyran omega tre kan också vara till gagn samt tillskott med probiotika då en god tarmflora vist sig kunna ha gynnsam inverkan på vagusnerven.

Av redaktionen

Källa: optimallivingdynamics.com 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.