Mamma smörjer in sina barn på solig strand

Vad du behöver veta om sol, solskydd – och utvecklingen av hudcancer

Olika hudtypers solkänslighet

Iréne Von Arronet om hur det ser ut när det gäller hudens eget skydd och olika hudtypers solkänslighet i ett vanligt svensk sommarklimat. (Observera att solsemester i Thailand, eller andra ställen med högt UV-index och svagt Ozonölager, ger bränneffekt mycket snabbare):

Överhuden
– När du solar producerar överhuden extra celler som gör hornlagret tjockt och läderartat för att skydda mot brännskador.

Melanocyterna
– De ligger längst ner i överhuden. Där bildas melanin som skyddar mot strålning och ger oss en indirekt pigmentering, dvs vi blir bruna efter några dagar och brunheten varar länge.

Reparation i cellerna
– Huden har ett eget försvar som kan producera skydd i de egna cellerna. Om vi solar för mycket kan de drabbas av utmattning och tappa sin reparationsförmåga. Då åldras huden i förtid och risken för att drabbas av hudcancer ökar.

• Irländsk-keltisk hudtyp
– Extremt känslig, Rödlätt, ljuskänslig, fräknar, blont/rött hår, blir mer röd än brun. Hudens eget solskydd håller bara 5-10 minuter.

Nordeuropeisk hudtyp
– Mycket känslig, ljus hy, sällan fräknar, bränns snabbt, blir lite och långsamt brun. Hudens eget solskydd håller cirka 10 – 20 minuter

• Mellaneuropeisk hudtyp
– Normalt solkänslig, ljusbrun hy, ljusbrunt/svart hår, bränns sällan, blir snabbt brun. Hudens eget solskydd håller 20 – 30 minuter.

 Hudtypen medelhavstyp
– 
Okänslig, brun hud, brunt/svart hår, blir snabbt och mörkt brun, bränner sig sällan. Hudens eget solskydd håller cirka 40 minuter.

Afrikansk hudtyp
– Mörk, svart hud, inte solkänslig, bränner sig aldrig. Observera att denna mörka hudtyp kan utveckla känslighet för solen om man bosätter sig i nordliga länder med svag sol och långa mörka vintrar. Hudens eget solskydd håller 60 minuter.

Vid soleksem/utslag
– Känslig hud, oavsett hudtyp, uppkommer små röda, kliande utslag. Välj alltid fettfria solskyddsprodukter och sola försiktigt.

Sverige ligger i topp när det gäller antalet personer som får hudcancer och ökningstakten är oroväckande, enligt hudläkaren Maria Brolin. WHO klassar UV-strålning som klass 1, det vill säga högsta riskkategori för att utveckla hudcancer – med samma säkerställda samband som mellan rökning och lungcancer.
Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem stavas, föga förvånande: solskydd. Och helst naturliga, icke hormonstörande solskydd så klart. 
Här får du veta mer.

Det finns ett bevisat samband mellan exponering för UV-strålning och risken för hudcancer. Hudcancer är en allt vanligare cancerform och den cancerform som ökar mest i Sverige. Mellan 2004 – 2014 ökade antalet personer som fick malignt melanom med 87 procent.

Åldersgräns införs för solarium
Man ska även känna till barn är känsliga för strålning, förmanar Strålskyddsmyndigheten som av den anledningen i mars 2017 fattade beslut om åldersgräns på 18 år för användning av kosmetiska solarier. Lagändringarna börjar gälla den 1 september 2018. Strålsäkerhetsmyndigheten belyser dock att de dock avråder generellt från att sola solarium.

 

10 000 drabbas årligen av hudcancer
Malignt melanom och skivepitelcancer är de allvarligaste formerna eftersom de snabbt metastaserar, det vill säga bildar dottersvulster. Cirka 10 000 personer i Sverige drabbas varje år av dessa båda cancerformer.
Basalmembranscancer metastaserar inte, men kan ge nog så allvarliga effekter eftersom den kräver kirurgiska ingrepp som ger missprydande djupa ärr. Mellan 30-35 000 personer drabbas årligen av denna form av cancer.
Nordbornas längtan efter solen, skönhetsideal som solbränd och frisk, samt solsemestrar med intensiv solning i länder med hög UV-strålning och ibland tunna ozonlager bidrar till att frekvensen av hudcancer blir så extremt hög i Sverige.

► Läs också: Forskare har hittat anledningen till varför hudcancer uppstår

Inte sola aktivt – bästa solskyddet
Så vad är då bästa sättet att skydda sig från solen? Varför behövs solskydd och hur ska man tänka när man väljer solskydd?
Kurera frågade Iréne von Arronet, som är hälsopedagog specialiserad på näringslära och hudvård. Hon var under 12 år informations- och utbildningschef inom hälsobranschen samt diet coach inom svensk elitidrott. Hon har under nio år varit ordförande för hudvårdsgruppen inom Svensk Egenvård och är en av grundarna till branschorganisationen NOC (Natural Organic cosmtics Association). Nu är hon verksam med Annemarie Börlinds ekohudvård, dermatologisk specialhudvård och naturliga kosttillskott i Sverige och Norge.
– Att inte sola aktivt, ha kläder och solhatt på sig, att undvika solen mellan klockan 11-15 när den är som starkast och att vara särskilt rädd om barnens ömtåliga hud, lyder experternas råd. Solkräm med hög SPF( 30 och högre) behövs särskilt på vår och försommar innan huden utvecklat sin egen skyddsförmåga, säger Iréne som också är hudvårdsexpert i Kureras expertpanel, dit läsarna kan vända sig med sina frågor.

Kureras hudvårdsexpert Iréne von Arronet

Kureras hudvårdsexpert Iréne von Arronet

Solen och D-vitamin
Solen är motsägelsefull. Den både behövs och skadar. Den triggar igång våra lyckohormoner och är livgivande för både växter, djur och människor. Solens UV-strålning på huden behövs för att vi ska kunna bilda D-vitamin. Det sker när UV-ljuset från solen träffar kolesterolet i huden.
– D-vitamin är viktigt bland annat för skelettet, tarm- och njurfunktionen. Det räcker med en kvart om dagen under sommarhalvåret för en vit person, med ansiktet och delar av kroppen i solen, till exempel med T-shirt eller shorts på sig. Mörkhyade personer behöver mer UV-ljus för att kunna bilda D-vitamin. Samtidigt orsakar den skador i huden, bryter ner DNA, skapar oönskad celltillväxt och orsakar inflammationer, säger Iréne Von Arronet.
Hon fortsätter:
– Utifrån det som kallas risk/benefit bör man hellre äta D-vitamin som kosttillskott än att utsätta sig för alltför mycket sol. Särskilt viktigt under den mörka delen av året.

► Läs också: Kan högt solskydd orsaka D-vitaminbrist? Experten svarar

”Solen står för 70 procent av hudens åldrande”
Att bli solbränd är egentligen inte en kosmetisk fördel – det är hudens sätt att skydda sig mot skador från solen.
– Solen står för drygt 70 procent av hudens åldrande, säger Iréne och berättar vidare att det finns tre olika typer av UV-strålar:
– UVA-stråling. Med A som i ”Aging”, det är de strålar som går ner i huden på djupet och skadar hudens elasticitet och gör den läderartad. De ger en snabb rodnad och är därför vanliga i solarier. UVA går igenom glasrutor, något att tänka på vid bilkörning eller arbete vid ett soligt fönster.
Hon fortsätter:
– Och UVB-strålar. Med B som i ”Bränna”, det är de strålar som gör oss röda och bruna. De aktiverar hudens pigmentceller, ger långsam brunhet och bidrar till bildandet av D-vitamin.
– Vidare finns det UVC-strålar, vilket är korta strålar som sällan når ner till jorden utan hinner absorberas av ozonlagret.

► Läs också: Solen kan orsaka för tidigt åldrad hud – så skyddar du dig

Debatten om solskydd
Det finns en debatt om solskyddens vara eller icke vara. Hur kommer det sig?
– Debatten om solskydd uppkommer därför att två olika intressen står mot varandra. Det blir komplexa frågeställningar eftersom EU:s vetenskapliga kommitté granskar och utvärderar solfilter ur ett skydds- och hälsoperspektiv för människan. Naturvännerna i sin tur ser till solfiltrens nedbrytbarhet och effekt på naturen, berättar Iréne.

För att ge UV-skydd måste solfiltren vara stabila, menar Iréne. De ska klara vatten och bad och fungera över tid, vilket inte går ihop med nedbrytbarhet.
 EU:s vetenskapliga kommitté bedömer det som viktigast att skydda människan mot UV-strålning och den ökade cancerrisk solningen innebär. Solskyddsfaktor SPF 6 är den lägsta tillåtna, för att en produkt ska få kallas solkräm.

Efterlyser sans och balans
Solkrämerna får ofta bära hundhuvudet för olika hälsopåståenden, säger Iréne och vill gärna nyansera debatten en aning.
– De får till exempel bära hundhuvudet för påståenden om hormonstörningar och spermiers dåliga fart med mer. Men lite sans och balans behövs! Man måste komma ihåg att UV-filter av olika slag, förekommer i många av våra vardagliga föremål, som vi exponeras mycket för till exempel i möbeltyger, bilklädslar, kläder, regnplagg, plastmöbler, leksaker, med mera för att göra dem mer hållbara mot UV-strålning, berättar Iréne.
Hon fortsätter:
– Den lilla mängd exponering för UV-filter solkrämerna står för under en kort period under solsäsongen måste vägas emot vad de gör för att minska risken för hudcancer.

Men – hon höjer också ett varningens finger.
– Solkrämerna innebär ofta att människor överskattar den tid man kan tillbringa i solen. Att bränna sig är inte att rekommendera, vare sig med eller utan solkräm. Brännandet är den största hälsorisken. Njut av solen, men med förstånd!

► Läs också: Vanlig solkräm trolig orsak till manlig infertilitet enligt studie

Vad betyder SPF?
– SPF står för Sun Protection Factor och är ett mått för filtereffekten på UV-strålningen. Ju högre SPF desto mer skydd. Nivån på solskyddsfaktor måste anges på förpackningen. High= hög (25-50+), medium=mellan(15-25) och low=låg (6-15).

Två typer av solskyddsfilter
Det finns två typer av solskyddsfilter. Totalt finns 27 olika UV-filter godkända inom EU som effektiva solskydd och säkra för människans hälsa. Två av dem är fysikaliska filter, zinkoxid och titandioxid.
– Fysikaliska filter reflekterar UV-strålarna från hudytan, en så kallad spegeleffekt. Kemiska filter absorberar UV-strålarna längre ner i huden och omvandlar dem till värme som avdunstar, en kemisk process.

Andra substanser som olika sorters oljor, kokos, hallonfrö, sesam, valnöt med mera är inte tillåtna som UV-filter inom EU eftersom de saknar dokumentation, ger svagt skydd och inte fungerar mot UVA-strålning, berättar Iréne.
Hon tillägger:
– De har andra välgörande egenskaper för huden.

 Läs också: Ny studie: brister i regelverket kring vanlig solkräm

Fysikaliska UV-filter
Iréne förklarar mer om fysikaliska UV-filter:
– Titandioxid och zinkoxid är godkända i både nano och reguljär storlek på molekylerna och zinkoxid även i mikrostorlek. Nano betyder en miljarddels meter. Nanostorleken används för att göra produkten mer kosmetiskt tilltalande, då titandioxid annars blir vit på huden när den kommer i kontakt med vatten. Om nano-storlek finns i krämen ska det anges med ordet nano inom parentes efter ingrediensen i INCI-deklarationen.

Kemiska UV-filter
Iréne förklarar mer om kemiska UV-filter:
– Det finns två olika typer av kemiska filter. De som är klassade som organiska – det vill säga har kol som ursprungsråvara – och de som är helt syntetiska. Några av de som är klassade som organiska filter är godkända av både ECO-Control och ÖKO-Test i Tyskland. Det är sådana som finns i Börlinds produkter.

Cirka 35 gram solskydd till en normalstor kropp
Många smörjer in sig lite på måfå, utan att egentligen veta hur mycket solskydd de ska använda. Hur mycket ska man egentligen smörja menar Iréne?
– Solskyddsprodukter ska smörjas in rikligt för att ge bra skydd. Cirka 35 gram till en normalstor kropp. Det betyder att en tub på 75 milliliter räcker till max fem insmörjningar.  Även om en produkt är vattenresistent innebär bad, torkning med handduk, liggande på dynor att skyddet skavs bort och försvagas.
– För att uppnå fullgott skydd måste även vattenresistenta solskyddsprodukter smörjas in flera gånger under solning.

Läs också: Så skyddar du dig i solen

Var särskilt rädd om barnen!
Det är särskilt viktigt att skydda barnen, eftersom de inte har färdigutvecklat sina skyddsmekanismer i huden, poängterar Iréne.
– Det som rekommenderas är kläder på, solhatt och skugga under timmarna mitt på dagen när bestrålningen är som starkast.
Bra att känna till är också att det finns bra ekologiska solskyddskrämer specialanpassade för barn.

Efter sol
Efter solning är det välgörande för huden att återfuktas och kylas ner, tipsar Iréne.
– Aloe vera, hyaluronsyra, kamfer och menthol är några komponenter. Antioxidanter i form av A, C och E-vitamin behövs för att neutralisera uppkomna fria radikaler.

För känsliga personer
Personer som har tendens att få soleksem och så kallad Mallorca akne behöver fettfria solskyddsprodukter. menar Iréne.
– Det är i regel överkänslighet mot de ämnen som bildas när emulgeringsmedel bryts ner i huden av UV- strålarna som orsakar problemen, berättar hon.

► Läs också: Ekojournalisten tipsar om naturliga solskydd

Av Isabelle G Hedander

Källor: Iréne Von Arronet / Läkemedelsverket, Strålskyddsmyndigheten, KTF, solseminarium 170209 med toxikolog Pär Svahnberg, hudläkare Maria Brolin och Läkemedelsverkets Josefin Backman.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Olika hudtypers solkänslighet

Iréne Von Arronet om hur det ser ut när det gäller hudens eget skydd och olika hudtypers solkänslighet i ett vanligt svensk sommarklimat. (Observera att solsemester i Thailand, eller andra ställen med högt UV-index och svagt Ozonölager, ger bränneffekt mycket snabbare):

Överhuden
– När du solar producerar överhuden extra celler som gör hornlagret tjockt och läderartat för att skydda mot brännskador.

Melanocyterna
– De ligger längst ner i överhuden. Där bildas melanin som skyddar mot strålning och ger oss en indirekt pigmentering, dvs vi blir bruna efter några dagar och brunheten varar länge.

Reparation i cellerna
– Huden har ett eget försvar som kan producera skydd i de egna cellerna. Om vi solar för mycket kan de drabbas av utmattning och tappa sin reparationsförmåga. Då åldras huden i förtid och risken för att drabbas av hudcancer ökar.

• Irländsk-keltisk hudtyp
– Extremt känslig, Rödlätt, ljuskänslig, fräknar, blont/rött hår, blir mer röd än brun. Hudens eget solskydd håller bara 5-10 minuter.

Nordeuropeisk hudtyp
– Mycket känslig, ljus hy, sällan fräknar, bränns snabbt, blir lite och långsamt brun. Hudens eget solskydd håller cirka 10 – 20 minuter

• Mellaneuropeisk hudtyp
– Normalt solkänslig, ljusbrun hy, ljusbrunt/svart hår, bränns sällan, blir snabbt brun. Hudens eget solskydd håller 20 – 30 minuter.

 Hudtypen medelhavstyp
– 
Okänslig, brun hud, brunt/svart hår, blir snabbt och mörkt brun, bränner sig sällan. Hudens eget solskydd håller cirka 40 minuter.

Afrikansk hudtyp
– Mörk, svart hud, inte solkänslig, bränner sig aldrig. Observera att denna mörka hudtyp kan utveckla känslighet för solen om man bosätter sig i nordliga länder med svag sol och långa mörka vintrar. Hudens eget solskydd håller 60 minuter.

Vid soleksem/utslag
– Känslig hud, oavsett hudtyp, uppkommer små röda, kliande utslag. Välj alltid fettfria solskyddsprodukter och sola försiktigt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.

omega-3-kapsel i form av en fisk

Fiskoljan som inte härsknar i kroppen

Forskning

1971 publicerades den första studien som visade att fet fisk är bra för hjärt- och kärlhälsan. Men att ta tillvara den nyttiga fiskoljan och göra tillskott som inte förlorade effekten visade sig vara svårare än man trodde. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen ägnade tio år på att ta fram en fiskolja som inte härsknar i kroppen – och lyckades. Här berättar han mer om en studie som gjordes på de tio största svenska fiskoljorna och om vilken fiskolja som hade mest effektivt skydd mot härskning.