Mamma smörjer in sina barn på solig strand

Vad du behöver veta om sol, solskydd – och utvecklingen av hudcancer

Olika hudtypers solkänslighet

Iréne Von Arronet om hur det ser ut när det gäller hudens eget skydd och olika hudtypers solkänslighet i ett vanligt svensk sommarklimat. (Observera att solsemester i Thailand, eller andra ställen med högt UV-index och svagt Ozonölager, ger bränneffekt mycket snabbare):

Överhuden
– När du solar producerar överhuden extra celler som gör hornlagret tjockt och läderartat för att skydda mot brännskador.

Melanocyterna
– De ligger längst ner i överhuden. Där bildas melanin som skyddar mot strålning och ger oss en indirekt pigmentering, dvs vi blir bruna efter några dagar och brunheten varar länge.

Reparation i cellerna
– Huden har ett eget försvar som kan producera skydd i de egna cellerna. Om vi solar för mycket kan de drabbas av utmattning och tappa sin reparationsförmåga. Då åldras huden i förtid och risken för att drabbas av hudcancer ökar.

• Irländsk-keltisk hudtyp
– Extremt känslig, Rödlätt, ljuskänslig, fräknar, blont/rött hår, blir mer röd än brun. Hudens eget solskydd håller bara 5-10 minuter.

Nordeuropeisk hudtyp
– Mycket känslig, ljus hy, sällan fräknar, bränns snabbt, blir lite och långsamt brun. Hudens eget solskydd håller cirka 10 – 20 minuter

• Mellaneuropeisk hudtyp
– Normalt solkänslig, ljusbrun hy, ljusbrunt/svart hår, bränns sällan, blir snabbt brun. Hudens eget solskydd håller 20 – 30 minuter.

 Hudtypen medelhavstyp
– 
Okänslig, brun hud, brunt/svart hår, blir snabbt och mörkt brun, bränner sig sällan. Hudens eget solskydd håller cirka 40 minuter.

Afrikansk hudtyp
– Mörk, svart hud, inte solkänslig, bränner sig aldrig. Observera att denna mörka hudtyp kan utveckla känslighet för solen om man bosätter sig i nordliga länder med svag sol och långa mörka vintrar. Hudens eget solskydd håller 60 minuter.

Vid soleksem/utslag
– Känslig hud, oavsett hudtyp, uppkommer små röda, kliande utslag. Välj alltid fettfria solskyddsprodukter och sola försiktigt.

Sverige ligger i topp när det gäller antalet personer som får hudcancer och ökningstakten är oroväckande, enligt hudläkaren Maria Brolin. WHO klassar UV-strålning som klass 1, det vill säga högsta riskkategori för att utveckla hudcancer – med samma säkerställda samband som mellan rökning och lungcancer.
Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem stavas, föga förvånande: solskydd. Och helst naturliga, icke hormonstörande solskydd så klart. 
Här får du veta mer.

Det finns ett bevisat samband mellan exponering för UV-strålning och risken för hudcancer. Hudcancer är en allt vanligare cancerform och den cancerform som ökar mest i Sverige. Mellan 2004 – 2014 ökade antalet personer som fick malignt melanom med 87 procent.

Åldersgräns införs för solarium
Man ska även känna till barn är känsliga för strålning, förmanar Strålskyddsmyndigheten som av den anledningen i mars 2017 fattade beslut om åldersgräns på 18 år för användning av kosmetiska solarier. Lagändringarna börjar gälla den 1 september 2018. Strålsäkerhetsmyndigheten belyser dock att de dock avråder generellt från att sola solarium.

 

10 000 drabbas årligen av hudcancer
Malignt melanom och skivepitelcancer är de allvarligaste formerna eftersom de snabbt metastaserar, det vill säga bildar dottersvulster. Cirka 10 000 personer i Sverige drabbas varje år av dessa båda cancerformer.
Basalmembranscancer metastaserar inte, men kan ge nog så allvarliga effekter eftersom den kräver kirurgiska ingrepp som ger missprydande djupa ärr. Mellan 30-35 000 personer drabbas årligen av denna form av cancer.
Nordbornas längtan efter solen, skönhetsideal som solbränd och frisk, samt solsemestrar med intensiv solning i länder med hög UV-strålning och ibland tunna ozonlager bidrar till att frekvensen av hudcancer blir så extremt hög i Sverige.

► Läs också: Forskare har hittat anledningen till varför hudcancer uppstår

Inte sola aktivt – bästa solskyddet
Så vad är då bästa sättet att skydda sig från solen? Varför behövs solskydd och hur ska man tänka när man väljer solskydd?
Kurera frågade Iréne von Arronet, som är hälsopedagog specialiserad på näringslära och hudvård. Hon var under 12 år informations- och utbildningschef inom hälsobranschen samt diet coach inom svensk elitidrott. Hon har under nio år varit ordförande för hudvårdsgruppen inom Svensk Egenvård och är en av grundarna till branschorganisationen NOC (Natural Organic cosmtics Association). Nu är hon verksam med Annemarie Börlinds ekohudvård, dermatologisk specialhudvård och naturliga kosttillskott i Sverige och Norge.
– Att inte sola aktivt, ha kläder och solhatt på sig, att undvika solen mellan klockan 11-15 när den är som starkast och att vara särskilt rädd om barnens ömtåliga hud, lyder experternas råd. Solkräm med hög SPF( 30 och högre) behövs särskilt på vår och försommar innan huden utvecklat sin egen skyddsförmåga, säger Iréne som också är hudvårdsexpert i Kureras expertpanel, dit läsarna kan vända sig med sina frågor.

Kureras hudvårdsexpert Iréne von Arronet

Kureras hudvårdsexpert Iréne von Arronet

Solen och D-vitamin
Solen är motsägelsefull. Den både behövs och skadar. Den triggar igång våra lyckohormoner och är livgivande för både växter, djur och människor. Solens UV-strålning på huden behövs för att vi ska kunna bilda D-vitamin. Det sker när UV-ljuset från solen träffar kolesterolet i huden.
– D-vitamin är viktigt bland annat för skelettet, tarm- och njurfunktionen. Det räcker med en kvart om dagen under sommarhalvåret för en vit person, med ansiktet och delar av kroppen i solen, till exempel med T-shirt eller shorts på sig. Mörkhyade personer behöver mer UV-ljus för att kunna bilda D-vitamin. Samtidigt orsakar den skador i huden, bryter ner DNA, skapar oönskad celltillväxt och orsakar inflammationer, säger Iréne Von Arronet.
Hon fortsätter:
– Utifrån det som kallas risk/benefit bör man hellre äta D-vitamin som kosttillskott än att utsätta sig för alltför mycket sol. Särskilt viktigt under den mörka delen av året.

► Läs också: Kan högt solskydd orsaka D-vitaminbrist? Experten svarar

“Solen står för 70 procent av hudens åldrande”
Att bli solbränd är egentligen inte en kosmetisk fördel – det är hudens sätt att skydda sig mot skador från solen.
– Solen står för drygt 70 procent av hudens åldrande, säger Iréne och berättar vidare att det finns tre olika typer av UV-strålar:
– UVA-stråling. Med A som i “Aging”, det är de strålar som går ner i huden på djupet och skadar hudens elasticitet och gör den läderartad. De ger en snabb rodnad och är därför vanliga i solarier. UVA går igenom glasrutor, något att tänka på vid bilkörning eller arbete vid ett soligt fönster.
Hon fortsätter:
– Och UVB-strålar. Med B som i “Bränna”, det är de strålar som gör oss röda och bruna. De aktiverar hudens pigmentceller, ger långsam brunhet och bidrar till bildandet av D-vitamin.
– Vidare finns det UVC-strålar, vilket är korta strålar som sällan når ner till jorden utan hinner absorberas av ozonlagret.

► Läs också: Solen kan orsaka för tidigt åldrad hud – så skyddar du dig

Debatten om solskydd
Det finns en debatt om solskyddens vara eller icke vara. Hur kommer det sig?
– Debatten om solskydd uppkommer därför att två olika intressen står mot varandra. Det blir komplexa frågeställningar eftersom EU:s vetenskapliga kommitté granskar och utvärderar solfilter ur ett skydds- och hälsoperspektiv för människan. Naturvännerna i sin tur ser till solfiltrens nedbrytbarhet och effekt på naturen, berättar Iréne.

För att ge UV-skydd måste solfiltren vara stabila, menar Iréne. De ska klara vatten och bad och fungera över tid, vilket inte går ihop med nedbrytbarhet.
 EU:s vetenskapliga kommitté bedömer det som viktigast att skydda människan mot UV-strålning och den ökade cancerrisk solningen innebär. Solskyddsfaktor SPF 6 är den lägsta tillåtna, för att en produkt ska få kallas solkräm.

Efterlyser sans och balans
Solkrämerna får ofta bära hundhuvudet för olika hälsopåståenden, säger Iréne och vill gärna nyansera debatten en aning.
– De får till exempel bära hundhuvudet för påståenden om hormonstörningar och spermiers dåliga fart med mer. Men lite sans och balans behövs! Man måste komma ihåg att UV-filter av olika slag, förekommer i många av våra vardagliga föremål, som vi exponeras mycket för till exempel i möbeltyger, bilklädslar, kläder, regnplagg, plastmöbler, leksaker, med mera för att göra dem mer hållbara mot UV-strålning, berättar Iréne.
Hon fortsätter:
– Den lilla mängd exponering för UV-filter solkrämerna står för under en kort period under solsäsongen måste vägas emot vad de gör för att minska risken för hudcancer.

Men – hon höjer också ett varningens finger.
– Solkrämerna innebär ofta att människor överskattar den tid man kan tillbringa i solen. Att bränna sig är inte att rekommendera, vare sig med eller utan solkräm. Brännandet är den största hälsorisken. Njut av solen, men med förstånd!

► Läs också: Vanlig solkräm trolig orsak till manlig infertilitet enligt studie

Vad betyder SPF?
– SPF står för Sun Protection Factor och är ett mått för filtereffekten på UV-strålningen. Ju högre SPF desto mer skydd. Nivån på solskyddsfaktor måste anges på förpackningen. High= hög (25-50+), medium=mellan(15-25) och low=låg (6-15).

Två typer av solskyddsfilter
Det finns två typer av solskyddsfilter. Totalt finns 27 olika UV-filter godkända inom EU som effektiva solskydd och säkra för människans hälsa. Två av dem är fysikaliska filter, zinkoxid och titandioxid.
– Fysikaliska filter reflekterar UV-strålarna från hudytan, en så kallad spegeleffekt. Kemiska filter absorberar UV-strålarna längre ner i huden och omvandlar dem till värme som avdunstar, en kemisk process.

Andra substanser som olika sorters oljor, kokos, hallonfrö, sesam, valnöt med mera är inte tillåtna som UV-filter inom EU eftersom de saknar dokumentation, ger svagt skydd och inte fungerar mot UVA-strålning, berättar Iréne.
Hon tillägger:
– De har andra välgörande egenskaper för huden.

 Läs också: Ny studie: brister i regelverket kring vanlig solkräm

Fysikaliska UV-filter
Iréne förklarar mer om fysikaliska UV-filter:
– Titandioxid och zinkoxid är godkända i både nano och reguljär storlek på molekylerna och zinkoxid även i mikrostorlek. Nano betyder en miljarddels meter. Nanostorleken används för att göra produkten mer kosmetiskt tilltalande, då titandioxid annars blir vit på huden när den kommer i kontakt med vatten. Om nano-storlek finns i krämen ska det anges med ordet nano inom parentes efter ingrediensen i INCI-deklarationen.

Kemiska UV-filter
Iréne förklarar mer om kemiska UV-filter:
– Det finns två olika typer av kemiska filter. De som är klassade som organiska – det vill säga har kol som ursprungsråvara – och de som är helt syntetiska. Några av de som är klassade som organiska filter är godkända av både ECO-Control och ÖKO-Test i Tyskland. Det är sådana som finns i Börlinds produkter.

Cirka 35 gram solskydd till en normalstor kropp
Många smörjer in sig lite på måfå, utan att egentligen veta hur mycket solskydd de ska använda. Hur mycket ska man egentligen smörja menar Iréne?
– Solskyddsprodukter ska smörjas in rikligt för att ge bra skydd. Cirka 35 gram till en normalstor kropp. Det betyder att en tub på 75 milliliter räcker till max fem insmörjningar.  Även om en produkt är vattenresistent innebär bad, torkning med handduk, liggande på dynor att skyddet skavs bort och försvagas.
– För att uppnå fullgott skydd måste även vattenresistenta solskyddsprodukter smörjas in flera gånger under solning.

Läs också: Så skyddar du dig i solen

Var särskilt rädd om barnen!
Det är särskilt viktigt att skydda barnen, eftersom de inte har färdigutvecklat sina skyddsmekanismer i huden, poängterar Iréne.
– Det som rekommenderas är kläder på, solhatt och skugga under timmarna mitt på dagen när bestrålningen är som starkast.
Bra att känna till är också att det finns bra ekologiska solskyddskrämer specialanpassade för barn.

Efter sol
Efter solning är det välgörande för huden att återfuktas och kylas ner, tipsar Iréne.
– Aloe vera, hyaluronsyra, kamfer och menthol är några komponenter. Antioxidanter i form av A, C och E-vitamin behövs för att neutralisera uppkomna fria radikaler.

För känsliga personer
Personer som har tendens att få soleksem och så kallad Mallorca akne behöver fettfria solskyddsprodukter. menar Iréne.
– Det är i regel överkänslighet mot de ämnen som bildas när emulgeringsmedel bryts ner i huden av UV- strålarna som orsakar problemen, berättar hon.

► Läs också: Ekojournalisten tipsar om naturliga solskydd

Av Isabelle G Hedander

Källor: Iréne Von Arronet / Läkemedelsverket, Strålskyddsmyndigheten, KTF, solseminarium 170209 med toxikolog Pär Svahnberg, hudläkare Maria Brolin och Läkemedelsverkets Josefin Backman.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Olika hudtypers solkänslighet

Iréne Von Arronet om hur det ser ut när det gäller hudens eget skydd och olika hudtypers solkänslighet i ett vanligt svensk sommarklimat. (Observera att solsemester i Thailand, eller andra ställen med högt UV-index och svagt Ozonölager, ger bränneffekt mycket snabbare):

Överhuden
– När du solar producerar överhuden extra celler som gör hornlagret tjockt och läderartat för att skydda mot brännskador.

Melanocyterna
– De ligger längst ner i överhuden. Där bildas melanin som skyddar mot strålning och ger oss en indirekt pigmentering, dvs vi blir bruna efter några dagar och brunheten varar länge.

Reparation i cellerna
– Huden har ett eget försvar som kan producera skydd i de egna cellerna. Om vi solar för mycket kan de drabbas av utmattning och tappa sin reparationsförmåga. Då åldras huden i förtid och risken för att drabbas av hudcancer ökar.

• Irländsk-keltisk hudtyp
– Extremt känslig, Rödlätt, ljuskänslig, fräknar, blont/rött hår, blir mer röd än brun. Hudens eget solskydd håller bara 5-10 minuter.

Nordeuropeisk hudtyp
– Mycket känslig, ljus hy, sällan fräknar, bränns snabbt, blir lite och långsamt brun. Hudens eget solskydd håller cirka 10 – 20 minuter

• Mellaneuropeisk hudtyp
– Normalt solkänslig, ljusbrun hy, ljusbrunt/svart hår, bränns sällan, blir snabbt brun. Hudens eget solskydd håller 20 – 30 minuter.

 Hudtypen medelhavstyp
– 
Okänslig, brun hud, brunt/svart hår, blir snabbt och mörkt brun, bränner sig sällan. Hudens eget solskydd håller cirka 40 minuter.

Afrikansk hudtyp
– Mörk, svart hud, inte solkänslig, bränner sig aldrig. Observera att denna mörka hudtyp kan utveckla känslighet för solen om man bosätter sig i nordliga länder med svag sol och långa mörka vintrar. Hudens eget solskydd håller 60 minuter.

Vid soleksem/utslag
– Känslig hud, oavsett hudtyp, uppkommer små röda, kliande utslag. Välj alltid fettfria solskyddsprodukter och sola försiktigt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.

gron smoothiebowl

Veganvänlig smoothie bowl

Recept

För den som väljer att äta växtbaserat kan det vara en utmaning att få i sig all den näring kroppen behöver. Med denna gröna smoothie bowl med protein och andra näringsrika ingredienser som chiafrön och chlorella till frukost eller mellanmål blir det betydligt lättare.

Örterna som skärper hjärnan

Naturlig hälsa

Ibland behöver vi skärpa oss, vässa tanken och fokusera lite extra. Som inför ett viktigt möte, en tävling eller ett hårt träningspass. Det precis det som framtidens näringstillskott, de nootropiska tillskotten, är tänkta att göra.