Blodfetter i blodkärl

Vad du bör veta om blodfetter

Vad innebär höga blodfetter? Varför får man det? Är det samma sak som kolesterol? Är det farligt? Varför?
Några av svaren får du här, tillsammans med tips på hur du sänker höga värden eller bibehåller dina värden på en sund nivå – utan läkemedel.

Ja, höga blodfetter och höga kolesterol betyder samma sak. Högt kolesterol är ingen sjukdom - men teorin är det i förlängningen kan leda till hjärt- och kärlsjukdom. Snabbt summerat.
Här följer en längre beskrivning av fenomenet.

► Läs också: Detta bör du veta om blodtryck

Finns olika sorters blodfetter?
Ja, det finns framför allt två sorters fett i blodet – kolesterol och triglycerider.
Kolesterolet delas in i LDL-kolesterol och HDL-kolesterol. LDL står för low density lipoprotein och transporterar kolesterol från levern ut till vävnaderna. HDL står för high density lipoprotein och transporterar kolesterol till levern. Triglyceriderna används som energi i kroppen, och kolesterolet behövs för att bygga celler och bilda hormoner.
Blir blodfetterna för höga kan det börja lagras fett inne i blodkärlen, vilket anses kunna leda till olika hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Vilka är riskfaktorerna?
Mängden blodfetter påverkas av ärftliga anlag, men vad du äter, hur du lever och hur mycket du rör på dig har också betydelse. Rökning, fetma och vissa sjukdomar - som till exempel PCOS, njursvikt och hypotyreos - ökar risken för höga värden.

► Läs också: Bättre hjärthälsa lättare än många tror

Vilka är symtomen?
Förhöjda blodfetter ger vanligen inga symtom i sig, men på lång sikt tros det kunna leda till sjukdomar. Vissa personer kan få senknutor vid höga kolesterolvärden eller vit-gula avlagringar kring ögonen, men det är ovanligt. Högt kolesterol är alltså inget man känner av. Däremot kan man vara uppmärksam på symtom som andfåddhet, tryck över bröstet efter att du ansträngt dig och trötthet.

Vad betyder siffrorna?
Enligt läkarpraxis ska totalkolesterolet helst vara under 5 mmol/l (millimol per liter blod). Totalkolesterol mellan 5,0 och 6,4 brukar räknas som lätt förhöjt, 6,5 till 8 som måttligt förhöjt och över 8 som uttalat förhöjt. I alla fall om man frågar den traditionella vården.
Här menar bland annat läkaren Andreas Enfeldt, som är specialist i allmänmedicin och mannen bakom LCHF-förespråkande sajten Kostdoktorn.se, att dagens nivåer är ett påhitt av läkemedelsindustrin, att siffran 5,0 är för låg och att gränsen i själva verket ligger högre.

► Läs också: Allt fler barn får medicin mot för höga blodfetter

Vad innebär det "onda" och det "goda" kolesterolet?
I en kolesterolmätning mäts också LDL (det "onda" kolesterolet) och HDL (det "goda" kolesterolet). Här vill man gärna se låga värden av LDL men höga värden av HDL, eftersom det har en skyddande effekt på hjärta och kärl. Menar den traditionella vården i alla fall.

 

Läkaren, docenten och forskaren Ralf Sundberg, som även han är en frontfigur i LCHF-debatten, menar dock något att helt annat - nämligen det rakt motsatta. Han tycker att det är dags att begrava kolesterolhypotesen eftersom det inte föreligger något ökat orsakssamband mellan kolesterolhalt och risken för hjärtinfarkt. I en debattartikel i Världen idag skriver han: "Mer än hälften av alla 60-åringar har för högt LDL-kolesterol enligt gällande riktlinjer som läkemedelsindustri-influerade expertgrupper tagit fram. Jag skulle önska att alla mina läkarkollegor som nås av detta budskap låter dem fortsätta ha det. Och att äldre gratuleras i stället för att skrämmas när de har höga LDL-värden. Ny forskning stödjer detta."

► Läs också: Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker

Finns naturliga hjälp och behandling? 

Svar ja. Lite mer om det följer nedan:

Livsstil – motion och kost
En livsstilsjustering är den första åtgärden vid för högt kolesterol. Mer motion höjer det skyddande HDL-kolesterolet medan bra kost kan sänka LDL-kolesterolet. En kombination av bättre kost och ner motion är alltså optimalt.
Enligt läkemedelsverket ska en kolesterolsänkande kost innehålla mycket frukt och grönt, grovt bröd, fisk, magert kött samt raps- och olivolja. De rekommenderar också att minska på feta ostar, grädde, smör, fett kött, kaffebröd och godis. Förespråkare för dieter som LCHF menar dock att det främst är socker och snabba kolhydrater, och inte mättat fett, som orsakar ohälsosamma kolesterolnivåer.

► Läs också: Socker ligger bakom dålig hjärthälsa – inte mättat fett

Vitaminer och mineraler
Folsyra, vitamin B6 och B12 hjälper till att sänka skadliga homocysteinnivåer i blodet, vilket är bra för hjärt- och kärlhälsan.
Förhöjda homocysteinnivåer kan man få av vitaminbrist eller ärftliga störningar av enzymatiska funktioner. Kliniska studier visar ett tydligt samband mellan ökade homocysteinnivåer och cirkulationsproblem samt hjärt-och kärlsjukdomar.
Här kan du läsa mer om B6B12 och om folsyra.

 

Rött ris
Kosttillskottet Redasin innehåller rödris som är naturligt rikt på ingredienser som hämmar kolesterolproduktionen i levern och balanserar förhållandet mellan LDL och HDL på ett bra sätt. Det innehåller även de vitaminer, mineraler och coenzymer som behövs för att sänka blodets skadliga homocysteinnivåer.

► Läs också: Hon sänkte sitt kolesterol med hjälp av rött ris

Coenzym Q10
Coenzym Q10, ubikinon, är ett fettlösligt vitaminliknande ämne som finns i våra celler. Q10 spelar en viktig roll i cellernas energiproduktion och är en stark antioxidant. Hjärtat har särskilt stor nytta av Q10 eftersom det förbrukar mycket energi. Q10 motverkar den typ av muskelsvaghet som kan orsakas av statinbehandling.
Q10 produceras i levern men halten minskar med åldern och av läkemedel med statiner.

► Läs Kureras artiklar om Q10 här

Vill du lära dig mer om hjärthälsa?  
Kurera har många artiklar om hjärthälsa. Här är ett axplock:

• Forskare har hittat koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem
• Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa
• K-vitamin främjar hjärthälsan
• Magnesium – för god hjärthälsa
• Tomatextrakt som motverkar blodpropp
Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder
• Lagrad vitlök kan motverka åderförkalkning visar ny studie

Av Isabelle G Hedander

Källa: 1177, Doktorn.com, hjart-lungfonden.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-syren

Vilda växter-skola: syren

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om den väldoftande syrenens något oväntade användningsområden.

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

 

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

 

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.