Blodfetter i blodkärl

Vad du bör veta om blodfetter

Vad innebär höga blodfetter? Varför får man det? Är det samma sak som kolesterol? Är det farligt? Varför?
Några av svaren får du här, tillsammans med tips på hur du sänker höga värden eller bibehåller dina värden på en sund nivå – utan läkemedel.

Ja, höga blodfetter och höga kolesterol betyder samma sak. Högt kolesterol är ingen sjukdom – men teorin är det i förlängningen kan leda till hjärt- och kärlsjukdom. Snabbt summerat.
Här följer en längre beskrivning av fenomenet.

► Läs också: Detta bör du veta om blodtryck

 

Finns olika sorters blodfetter?
Ja, det finns framför allt två sorters fett i blodet – kolesterol och triglycerider.
Kolesterolet delas in i LDL-kolesterol och HDL-kolesterol. LDL står för low density lipoprotein och transporterar kolesterol från levern ut till vävnaderna. HDL står för high density lipoprotein och transporterar kolesterol till levern. Triglyceriderna används som energi i kroppen, och kolesterolet behövs för att bygga celler och bilda hormoner.
Blir blodfetterna för höga kan det börja lagras fett inne i blodkärlen, vilket anses kunna leda till olika hjärt- och kärlsjukdomar.

Vilka är riskfaktorerna?
Mängden blodfetter påverkas av ärftliga anlag, men vad du äter, hur du lever och hur mycket du rör på dig har också betydelse. Rökning, fetma och vissa sjukdomar – som till exempel PCOS, njursvikt och hypotyreos – ökar risken för höga värden.

► Läs också: Bättre hjärthälsa lättare än många tror

Vilka är symtomen?
Förhöjda blodfetter ger vanligen inga symtom i sig, men på lång sikt tros det kunna leda till sjukdomar. Vissa personer kan få senknutor vid höga kolesterolvärden eller vit-gula avlagringar kring ögonen, men det är ovanligt. Högt kolesterol är alltså inget man känner av. Däremot kan man vara uppmärksam på symtom som andfåddhet, tryck över bröstet efter att du ansträngt dig och trötthet.

Vad betyder siffrorna?
Enligt läkarpraxis ska totalkolesterolet helst vara under 5 mmol/l (millimol per liter blod). Totalkolesterol mellan 5,0 och 6,4 brukar räknas som lätt förhöjt, 6,5 till 8 som måttligt förhöjt och över 8 som uttalat förhöjt. I alla fall om man frågar den traditionella vården.
Här menar bland annat läkaren Andreas Enfeldt, som är specialist i allmänmedicin och mannen bakom LCHF-förespråkande sajten Kostdoktorn.se, att dagens nivåer är ett påhitt av läkemedelsindustrin, att siffran 5,0 är för låg och att gränsen i själva verket ligger högre.

► Läs också: Allt fler barn får medicin mot för höga blodfetter

Vad innebär det “onda” och det “goda” kolesterolet?
I en kolesterolmätning mäts också LDL (det “onda” kolesterolet) och HDL (det “goda” kolesterolet). Här vill man gärna se låga värden av LDL men höga värden av HDL, eftersom det har en skyddande effekt på hjärta och kärl. Menar den traditionella vården i alla fall.

Läkaren, docenten och forskaren Ralf Sundberg, som även han är en frontfigur i LCHF-debatten, menar dock något att helt annat – nämligen det rakt motsatta. Han tycker att det är dags att begrava kolesterolhypotesen eftersom det inte föreligger något ökat orsakssamband mellan kolesterolhalt och risken för hjärtinfarkt. I en debattartikel i Världen idag skriver han: “Mer än hälften av alla 60-åringar har för högt LDL-kolesterol enligt gällande riktlinjer som läkemedelsindustri-influerade expertgrupper tagit fram. Jag skulle önska att alla mina läkarkollegor som nås av detta budskap låter dem fortsätta ha det. Och att äldre gratuleras i stället för att skrämmas när de har höga LDL-värden. Ny forskning stödjer detta.”

► Läs också: Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker

Finns naturliga hjälp och behandling? 

Svar ja. Lite mer om det följer nedan:

Livsstil – motion och kost
En livsstilsjustering är den första åtgärden vid för högt kolesterol. Mer motion höjer det skyddande HDL-kolesterolet medan bra kost kan sänka LDL-kolesterolet. En kombination av bättre kost och ner motion är alltså optimalt.
Enligt läkemedelsverket ska en kolesterolsänkande kost innehålla mycket frukt och grönt, grovt bröd, fisk, magert kött samt raps- och olivolja. De rekommenderar också att minska på feta ostar, grädde, smör, fett kött, kaffebröd och godis. Förespråkare för dieter som LCHF menar dock att det främst är socker och snabba kolhydrater, och inte mättat fett, som orsakar ohälsosamma kolesterolnivåer.

► Läs också: Socker ligger bakom dålig hjärthälsa – inte mättat fett

Vitaminer och mineraler
Folsyra, vitamin B6 och B12 hjälper till att sänka skadliga homocysteinnivåer i blodet, vilket är bra för hjärt- och kärlhälsan.
Förhöjda homocysteinnivåer kan man få av vitaminbrist eller ärftliga störningar av enzymatiska funktioner. Kliniska studier visar ett tydligt samband mellan ökade homocysteinnivåer och cirkulationsproblem samt hjärt-och kärlsjukdomar.
Här kan du läsa mer om B6B12 och om folsyra.

Rött ris
Kosttillskottet Redasin innehåller rödris som är naturligt rikt på ingredienser som hämmar kolesterolproduktionen i levern och balanserar förhållandet mellan LDL och HDL på ett bra sätt. Det innehåller även de vitaminer, mineraler och coenzymer som behövs för att sänka blodets skadliga homocysteinnivåer.

► Läs också: Hon sänkte sitt kolesterol med hjälp av rött ris

Coenzym Q10
Coenzym Q10, ubikinon, är ett fettlösligt vitaminliknande ämne som finns i våra celler. Q10 spelar en viktig roll i cellernas energiproduktion och är en stark antioxidant. Hjärtat har särskilt stor nytta av Q10 eftersom det förbrukar mycket energi. Q10 motverkar den typ av muskelsvaghet som kan orsakas av statinbehandling.
Q10 produceras i levern men halten minskar med åldern och av läkemedel med statiner.

► Läs Kureras artiklar om Q10 här

Vill du lära dig mer om hjärthälsa?  
Kurera har många artiklar om hjärthälsa. Här är ett axplock:

• Forskare har hittat koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem
• Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa
• K-vitamin främjar hjärthälsan
• Magnesium – för god hjärthälsa
• Tomatextrakt som motverkar blodpropp
Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder
• Lagrad vitlök kan motverka åderförkalkning visar ny studie

Av Isabelle G Hedander

Källa: 1177, Doktorn.com, hjart-lungfonden.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.