Blodfetter i blodkärl

Vad du bör veta om blodfetter

Vad innebär höga blodfetter? Varför får man det? Är det samma sak som kolesterol? Är det farligt? Varför?
Några av svaren får du här, tillsammans med tips på hur du sänker höga värden eller bibehåller dina värden på en sund nivå – utan läkemedel.

Ja, höga blodfetter och höga kolesterol betyder samma sak. Högt kolesterol är ingen sjukdom - men teorin är det i förlängningen kan leda till hjärt- och kärlsjukdom. Snabbt summerat.
Här följer en längre beskrivning av fenomenet.

► Läs också: Detta bör du veta om blodtryck

Finns olika sorters blodfetter?
Ja, det finns framför allt två sorters fett i blodet – kolesterol och triglycerider.
Kolesterolet delas in i LDL-kolesterol och HDL-kolesterol. LDL står för low density lipoprotein och transporterar kolesterol från levern ut till vävnaderna. HDL står för high density lipoprotein och transporterar kolesterol till levern. Triglyceriderna används som energi i kroppen, och kolesterolet behövs för att bygga celler och bilda hormoner.
Blir blodfetterna för höga kan det börja lagras fett inne i blodkärlen, vilket anses kunna leda till olika hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Vilka är riskfaktorerna?
Mängden blodfetter påverkas av ärftliga anlag, men vad du äter, hur du lever och hur mycket du rör på dig har också betydelse. Rökning, fetma och vissa sjukdomar - som till exempel PCOS, njursvikt och hypotyreos - ökar risken för höga värden.

► Läs också: Bättre hjärthälsa lättare än många tror

Vilka är symtomen?
Förhöjda blodfetter ger vanligen inga symtom i sig, men på lång sikt tros det kunna leda till sjukdomar. Vissa personer kan få senknutor vid höga kolesterolvärden eller vit-gula avlagringar kring ögonen, men det är ovanligt. Högt kolesterol är alltså inget man känner av. Däremot kan man vara uppmärksam på symtom som andfåddhet, tryck över bröstet efter att du ansträngt dig och trötthet.

Vad betyder siffrorna?
Enligt läkarpraxis ska totalkolesterolet helst vara under 5 mmol/l (millimol per liter blod). Totalkolesterol mellan 5,0 och 6,4 brukar räknas som lätt förhöjt, 6,5 till 8 som måttligt förhöjt och över 8 som uttalat förhöjt. I alla fall om man frågar den traditionella vården.
Här menar bland annat läkaren Andreas Enfeldt, som är specialist i allmänmedicin och mannen bakom LCHF-förespråkande sajten Kostdoktorn.se, att dagens nivåer är ett påhitt av läkemedelsindustrin, att siffran 5,0 är för låg och att gränsen i själva verket ligger högre.

► Läs också: Allt fler barn får medicin mot för höga blodfetter

Vad innebär det "onda" och det "goda" kolesterolet?
I en kolesterolmätning mäts också LDL (det "onda" kolesterolet) och HDL (det "goda" kolesterolet). Här vill man gärna se låga värden av LDL men höga värden av HDL, eftersom det har en skyddande effekt på hjärta och kärl. Menar den traditionella vården i alla fall.

 

Läkaren, docenten och forskaren Ralf Sundberg, som även han är en frontfigur i LCHF-debatten, menar dock något att helt annat - nämligen det rakt motsatta. Han tycker att det är dags att begrava kolesterolhypotesen eftersom det inte föreligger något ökat orsakssamband mellan kolesterolhalt och risken för hjärtinfarkt. I en debattartikel i Världen idag skriver han: "Mer än hälften av alla 60-åringar har för högt LDL-kolesterol enligt gällande riktlinjer som läkemedelsindustri-influerade expertgrupper tagit fram. Jag skulle önska att alla mina läkarkollegor som nås av detta budskap låter dem fortsätta ha det. Och att äldre gratuleras i stället för att skrämmas när de har höga LDL-värden. Ny forskning stödjer detta."

► Läs också: Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker

Finns naturliga hjälp och behandling? 

Svar ja. Lite mer om det följer nedan:

Livsstil – motion och kost
En livsstilsjustering är den första åtgärden vid för högt kolesterol. Mer motion höjer det skyddande HDL-kolesterolet medan bra kost kan sänka LDL-kolesterolet. En kombination av bättre kost och ner motion är alltså optimalt.
Enligt läkemedelsverket ska en kolesterolsänkande kost innehålla mycket frukt och grönt, grovt bröd, fisk, magert kött samt raps- och olivolja. De rekommenderar också att minska på feta ostar, grädde, smör, fett kött, kaffebröd och godis. Förespråkare för dieter som LCHF menar dock att det främst är socker och snabba kolhydrater, och inte mättat fett, som orsakar ohälsosamma kolesterolnivåer.

► Läs också: Socker ligger bakom dålig hjärthälsa – inte mättat fett

Vitaminer och mineraler
Folsyra, vitamin B6 och B12 hjälper till att sänka skadliga homocysteinnivåer i blodet, vilket är bra för hjärt- och kärlhälsan.
Förhöjda homocysteinnivåer kan man få av vitaminbrist eller ärftliga störningar av enzymatiska funktioner. Kliniska studier visar ett tydligt samband mellan ökade homocysteinnivåer och cirkulationsproblem samt hjärt-och kärlsjukdomar.
Här kan du läsa mer om B6B12 och om folsyra.

 

Rött ris
Kosttillskottet Redasin innehåller rödris som är naturligt rikt på ingredienser som hämmar kolesterolproduktionen i levern och balanserar förhållandet mellan LDL och HDL på ett bra sätt. Det innehåller även de vitaminer, mineraler och coenzymer som behövs för att sänka blodets skadliga homocysteinnivåer.

► Läs också: Hon sänkte sitt kolesterol med hjälp av rött ris

Coenzym Q10
Coenzym Q10, ubikinon, är ett fettlösligt vitaminliknande ämne som finns i våra celler. Q10 spelar en viktig roll i cellernas energiproduktion och är en stark antioxidant. Hjärtat har särskilt stor nytta av Q10 eftersom det förbrukar mycket energi. Q10 motverkar den typ av muskelsvaghet som kan orsakas av statinbehandling.
Q10 produceras i levern men halten minskar med åldern och av läkemedel med statiner.

► Läs Kureras artiklar om Q10 här

Vill du lära dig mer om hjärthälsa?  
Kurera har många artiklar om hjärthälsa. Här är ett axplock:

• Forskare har hittat koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem
• Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa
• K-vitamin främjar hjärthälsan
• Magnesium – för god hjärthälsa
• Tomatextrakt som motverkar blodpropp
Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder
• Lagrad vitlök kan motverka åderförkalkning visar ny studie

Av Isabelle G Hedander

Källa: 1177, Doktorn.com, hjart-lungfonden.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

 

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.