Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Blodfetter i blodkärl

Vad du bör veta om blodfetter

Vad innebär höga blodfetter? Varför får man det? Är det samma sak som kolesterol? Är det farligt? Varför?
Några av svaren får du här, tillsammans med tips på hur du sänker höga värden eller bibehåller dina värden på en sund nivå – utan läkemedel.

Ja, höga blodfetter och höga kolesterol betyder samma sak. Högt kolesterol är ingen sjukdom - men teorin är det i förlängningen kan leda till hjärt- och kärlsjukdom. Snabbt summerat.
Här följer en längre beskrivning av fenomenet.

► Läs också: Detta bör du veta om blodtryck

Finns olika sorters blodfetter?
Ja, det finns framför allt två sorters fett i blodet – kolesterol och triglycerider.
Kolesterolet delas in i LDL-kolesterol och HDL-kolesterol. LDL står för low density lipoprotein och transporterar kolesterol från levern ut till vävnaderna. HDL står för high density lipoprotein och transporterar kolesterol till levern. Triglyceriderna används som energi i kroppen, och kolesterolet behövs för att bygga celler och bilda hormoner.
Blir blodfetterna för höga kan det börja lagras fett inne i blodkärlen, vilket anses kunna leda till olika hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Vilka är riskfaktorerna?
Mängden blodfetter påverkas av ärftliga anlag, men vad du äter, hur du lever och hur mycket du rör på dig har också betydelse. Rökning, fetma och vissa sjukdomar - som till exempel PCOS, njursvikt och hypotyreos - ökar risken för höga värden.

► Läs också: Bättre hjärthälsa lättare än många tror

Vilka är symtomen?
Förhöjda blodfetter ger vanligen inga symtom i sig, men på lång sikt tros det kunna leda till sjukdomar. Vissa personer kan få senknutor vid höga kolesterolvärden eller vit-gula avlagringar kring ögonen, men det är ovanligt. Högt kolesterol är alltså inget man känner av. Däremot kan man vara uppmärksam på symtom som andfåddhet, tryck över bröstet efter att du ansträngt dig och trötthet.

Vad betyder siffrorna?
Enligt läkarpraxis ska totalkolesterolet helst vara under 5 mmol/l (millimol per liter blod). Totalkolesterol mellan 5,0 och 6,4 brukar räknas som lätt förhöjt, 6,5 till 8 som måttligt förhöjt och över 8 som uttalat förhöjt. I alla fall om man frågar den traditionella vården.
Här menar bland annat läkaren Andreas Enfeldt, som är specialist i allmänmedicin och mannen bakom LCHF-förespråkande sajten Kostdoktorn.se, att dagens nivåer är ett påhitt av läkemedelsindustrin, att siffran 5,0 är för låg och att gränsen i själva verket ligger högre.

► Läs också: Allt fler barn får medicin mot för höga blodfetter

Vad innebär det "onda" och det "goda" kolesterolet?
I en kolesterolmätning mäts också LDL (det "onda" kolesterolet) och HDL (det "goda" kolesterolet). Här vill man gärna se låga värden av LDL men höga värden av HDL, eftersom det har en skyddande effekt på hjärta och kärl. Menar den traditionella vården i alla fall.

 

Läkaren, docenten och forskaren Ralf Sundberg, som även han är en frontfigur i LCHF-debatten, menar dock något att helt annat - nämligen det rakt motsatta. Han tycker att det är dags att begrava kolesterolhypotesen eftersom det inte föreligger något ökat orsakssamband mellan kolesterolhalt och risken för hjärtinfarkt. I en debattartikel i Världen idag skriver han: "Mer än hälften av alla 60-åringar har för högt LDL-kolesterol enligt gällande riktlinjer som läkemedelsindustri-influerade expertgrupper tagit fram. Jag skulle önska att alla mina läkarkollegor som nås av detta budskap låter dem fortsätta ha det. Och att äldre gratuleras i stället för att skrämmas när de har höga LDL-värden. Ny forskning stödjer detta."

► Läs också: Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker

Finns naturliga hjälp och behandling? 

Svar ja. Lite mer om det följer nedan:

Livsstil – motion och kost
En livsstilsjustering är den första åtgärden vid för högt kolesterol. Mer motion höjer det skyddande HDL-kolesterolet medan bra kost kan sänka LDL-kolesterolet. En kombination av bättre kost och ner motion är alltså optimalt.
Enligt läkemedelsverket ska en kolesterolsänkande kost innehålla mycket frukt och grönt, grovt bröd, fisk, magert kött samt raps- och olivolja. De rekommenderar också att minska på feta ostar, grädde, smör, fett kött, kaffebröd och godis. Förespråkare för dieter som LCHF menar dock att det främst är socker och snabba kolhydrater, och inte mättat fett, som orsakar ohälsosamma kolesterolnivåer.

► Läs också: Socker ligger bakom dålig hjärthälsa – inte mättat fett

Vitaminer och mineraler
Folsyra, vitamin B6 och B12 hjälper till att sänka skadliga homocysteinnivåer i blodet, vilket är bra för hjärt- och kärlhälsan.
Förhöjda homocysteinnivåer kan man få av vitaminbrist eller ärftliga störningar av enzymatiska funktioner. Kliniska studier visar ett tydligt samband mellan ökade homocysteinnivåer och cirkulationsproblem samt hjärt-och kärlsjukdomar.
Här kan du läsa mer om B6B12 och om folsyra.

 

Rött ris
Kosttillskottet Redasin innehåller rödris som är naturligt rikt på ingredienser som hämmar kolesterolproduktionen i levern och balanserar förhållandet mellan LDL och HDL på ett bra sätt. Det innehåller även de vitaminer, mineraler och coenzymer som behövs för att sänka blodets skadliga homocysteinnivåer.

► Läs också: Hon sänkte sitt kolesterol med hjälp av rött ris

Coenzym Q10
Coenzym Q10, ubikinon, är ett fettlösligt vitaminliknande ämne som finns i våra celler. Q10 spelar en viktig roll i cellernas energiproduktion och är en stark antioxidant. Hjärtat har särskilt stor nytta av Q10 eftersom det förbrukar mycket energi. Q10 motverkar den typ av muskelsvaghet som kan orsakas av statinbehandling.
Q10 produceras i levern men halten minskar med åldern och av läkemedel med statiner.

► Läs Kureras artiklar om Q10 här

Vill du lära dig mer om hjärthälsa?  
Kurera har många artiklar om hjärthälsa. Här är ett axplock:

• Forskare har hittat koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem
• Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa
• K-vitamin främjar hjärthälsan
• Magnesium – för god hjärthälsa
• Tomatextrakt som motverkar blodpropp
Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder
• Lagrad vitlök kan motverka åderförkalkning visar ny studie

Av Isabelle G Hedander

Källa: 1177, Doktorn.com, hjart-lungfonden.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.