Frägglada sockergodisar

Vad gör sockret med oss?

Vi blev alltmer sockerberoende, samtidigt som världshälsoorganisationen WHO pekar ut socker som den nya tobaken i det globala folkhälsoarbetet. Vi bad kostexperten Carolin Helt att reda ut vad sockret egentligen gör med våra kroppar.

Vad är socker?
– Först skulle jag vilja bena ut begreppet socker då det verkar råda en villfarelse om att kolhydrater och strösocker är samma sak. Så är icke fallet, det finns nämligen flera olika typer av sockerarter:

Monosackarider:
Fruktos: lagras som glykogen i levern och finns naturligt i frukt, bär, honung och är en del av Sackaros (vanligt strösocker).
Galaktos: lagras som glykogen i levern och är en del av Laktos (mjölksocker)
Glukos: lagras i levern eller höjer blodsockret och finns i frukt, bär, honung och är en del av Sackaros (vanligt strösocker)

 

Disackarider:
Sackaros: glukos+fruktos, finns i sockerbetor, sockerrör och frukt
Laktos: glukos+galaktos, finns i mjölk
Maltos: glukos+glukos, finns i öl

Polysackarider:
Stärkelse: långa kedjor av glukos som fungerar som en bränslereserv i växter. Finns i spannmål, baljväxter och rotfrukter.
Glykogen: långa kedjor av glukos som fungerar som en bränslereserv i djur och människor och finns således i kött.

Monosackarider behöver ingen nedbrytning för att tas upp i kroppen det behöver dock disackarider och polysackarider.
Glukos går antingen rakt ut i blodet som blodsocker eller lagras som glykogen i levern medan fruktos och galaktos alltid bildar glykogen i levern.
Stärkelse fungerar som en energireserv i spannmål och rotfrukter för de ska orka gro och bilda en ny planta. Det finns dock olika former av stärkelse- Amylos som tar lång tid för kroppen att spjälka när vi äter det och Amylopektin som tvärtom är lättspjälkad.
Glykogen är vår form av lagrade kolhydrater. Vi lagrar det i våra muskler, lever, njurar och även lite grann i hjärnan. Det glykogen vi sparar i musklerna förbrukas enbart när vi anstränger oss fysiskt medan det vi lagrar i lever och njurar kan ses som reserven som fyller på med energi när blodsockret är lågt.

Vad är blodsocker?
– Blodsockret kommer från de kolhydrater vi äter. När vi äter mat som innehåller kolhydrater höjs alltså blodsockret. Om kolhydraterna består av sockerarter som snabbt går ut i blodet höjs blodsockret snabbt och om måltiden innehåller för mycket sockerarter, vilken sort det än må vara, så kommer vi att få ett högt blodsocker. Vi vet alla hur klibbigt socker är, föreställ er hur klibbigt blodet blir när blodsockret är för högt. Till vår hjälp har vi insulin. Hormonet insulin fungerar som en nyckel som låser upp våra celler i muskler, lever och njurar så att sockret kan gå in där. Insulin krävs för att våra muskler ska kunna växa men ser även till att vi lagrar in fett.

Vad händer om blodsockret är för högt?
– För högt blodsocker kräver stor insulinutsöndring vilket inte är någon fara om det händer någon gång då och då men låter vi det ske ofta,  kanske flera gånger om dagen, kan leda till en massa tråkigheter:

• Vi blir feta då insulin trycker in energi även i fettcellerna.

• Det ger oss diabetes typ 2, då vi helt enkelt svarar lika bra på insulinets effekter och det krävs mer och mer insulin. Vi har blivit insulinresistenta.

• Det ger oss hjärt- och kärlsjukdomar. Insulin höjer blodfetterna och är kärlsammandragande vilket ger ett högre blodtryck.

• Insulinet ökar inflammationer i kroppen som kan ge ökad smärta, leda till ytterligare hjärt-kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och cancer.

• Vi blir trötta. Kolhydrater ska ge oss energi men i fel dos blir det precis tvärtom. Serotonin är en signalsubstans som får oss att bli lugna, trötta och välmående. När vi fått i oss på tok för mycket kolhydrater och insulinet har gjort sitt jobb, och tryckt in blodsockret i cellerna, ökar produktionen av serotonin i hjärnan och vi får paltkoma. Bästa sättet att undvika att detta händer är att fylla på med så mycket bränsle som du gör av med. Vill du äta mycket får du se till att röra på dig.

Vad är det vi ska undvika?
– Fruktos påverkar inte våra insulinnivåer men i för stora doser är det riktigt dåligt för oss. Fruktos är den sockerart som lättast blir till fett i kroppen, vi blir lättare feta och våra blodfetter ökar. Vårt kolesterol påverkas negativt. Levern kan bara lagra max 50-75 gram och ju fullare levern blir desto sämre blir den på att ta upp socker ifrån blodet. Vilket i sin tur ger försämrad insulinkänslighet och ökad risk för diabetes typ 2. Raffinerat socker, glukos- och fruktossirap innehåller inget av värde för oss, inga näringsämnen utan bara extremt mycket energi som kommer att göra oss feta och sjuka. Detta hittar vi i hel- och halvfabrikat, godis, kakor, läsk, snack och annat som man inte kan kallas bra val i något avseende. Vi behöver emellertid sockerarter för att kunna prestera på topp fysiskt och mentalt. Det gäller att välja rätt källor och rätt mängd. Det är här jag anser att det ofta blir fel. Det finns de som vill förenkla det hela så pass mycket att det blir totalt missvisande. Man tittar på kolhydrat-innehåll och visar sedan hur många sockerbitar det innebär. Potatis innehåller inte raffinerat socker, det gör inte heller frukter som banan och äpple. Inte heller morötter eller kolrötter innehåller detta. Detta är naturliga råvaror som innehåller så mycket mer än bara sockerarter, som vitaminer, mineraler, antioxidanter, bioflavonoider, fibrer med mera, och de ger mättnad innan vi fått i oss för mycket. Potatis innehåller bara 16 procent kolhydrater, banan är den mest kolhydratsrika frukten och den innehåller blott 22 procent. De har alltså plats för mycket andra nyttigheter.

Vad rekommenderar du?
Kör du inte med bilen särskilt många mil behöver du heller inte tanka lika mycket. Det gäller även för vår kropp. Å andra sidan tar du dig inte speciellt långt på tom tank heller. Ja, det är mycket förenklat då kroppen har fler energikällor än vad en bil har, men ni förstår tanken. Kolhydrater är det bränsle som krävs för att vi ska kunna vara explosivt starka och det är det enda bränsle som hjärnan godtar. Genom att välja bra kolhydratskällor, äta regelbundet, röra på sig regelbundet och skippa skräpet slipper man undan såväl sockerfällor, sjukdomar och paltkoma.

 

Av Emma V Larsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

chokladask palmoljeodling

Palmolja – en miljöbov i julmyset

Eko/miljö

Palmoljan som smugit sig in i en mängd produkter är en av livsmedelsindustrins största miljöbovar. Inte nog med det – den finns i ljus också. Men det är lätt att minska sin konsumtion av palmolja menar Naturskyddsföreningen som uppmanar oss att fira julen utan.

Mathilda Zakrisson med katt

Magkatarren försvann med kisel

Mage

På högstadiet fick Mathilda Zakrisson, 25 år, magkatarr. Problemen blev så besvärliga att Mathilda tills slut inte vågade gå ut efter att hon ätit. Men för ett år sedan hittade hon ett preparat med kisel och det förändrade Mathildas liv. Magen började fungera normalt redan efter några dagar.

tecken pa stress

13 vanliga symptom på långvarig stress

Mental hälsa

Har du varit stressad länge? Ligger du på gränsen till utmattning? Här listar stressexperten Karin Isberg de vanligaste symtomen på långvarig stress. Om du känner igen flera av dem är det sannolikt ett tecken på att stressen i ditt liv är för hög och har pågått för länge.

brod

Vad är det för fel på gluten?

Krönikan

Varför är det så många som mår dåligt av gluten? Varför pratas det så mycket om det – är det en hype eller inte? Här reder näringsterapeuten Ellinor Ladenberg ut begreppen och svarar på några viktiga frågor om gluten.

Mage-tarm-tema: matsmältningen

Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Mage

Mat som inte bryts ner kan jäsa i tarmen och ställa till med oreda. När tarminnehållet jäser bildas det bland annat gaser som kan göra magen uppblåst och smärtande. Vår matsmältning består av ett stort antal olika funktioner som ska samverka för att på bästa sätt förvandla maten till näring. Matsmältningen påbörjas redan i munnen och sedan hanteras maten hela vägen till ändtarmen där restprodukterna lämnar kroppen.

kanel

Kanel hjälper kroppen att bränna fett

Hälsa

Nya studier från ett amerikanskt universitet har visat att en av julens mest älskade kryddor han hjälpa till vid övervikt. Forskare har tidigare visat att ett ämne i kanel tycktes skydda möss mot övervikt och högt blodsocker men visste inte då vad som gjorde att kanel hade den effekten.

julskinka

Julens överlevnadsguide för intoleranta

Kost

Under julhelgen ligger stort fokus på mat och den gemensamma måltiden. För den som har födoämnesintoleranser och allergier eller har valt att leva som vegetarian eller vegan kan det vara lite knixigt, särskilt när man blir bortbjuden.

vinnare_detox

Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Hälsa

Pure Cleanse röstades fram till vinnaren av Årets detoxprodukt 2017 bland sammanlagt 35 549 inkomna röster, i Swedish health awards. Pure cleanse är en produkt som hjälper kroppens utrensningsorgan på ett skonsamt sätt. Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. 

patrik Wincent julklappar och en dator

Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Krönikan

Julen närmar sig och med den en fantastisk tid där familj och vänner samlas. Det är en tid på året där vi oftast spenderar mer pengar än vanligt. Det är trevligt att köpa gåvor till sina nära och kära – även om det ibland kan innebära att vi lägger för mycket pengar. Många kommer därför sitta med stora skulder i januari. För de flesta innebär det bara en tillfälligt dipp i ekonomin men för andra kan det vara ett tecken på shoppingmissbruk där ekonomin riskerar försätta försämras, skriver Patrik Wincent terapeut och författare som delar med sig av några tips för att undvika alltför stora hål i fickorna.

Lena

Hon fick lusten tillbaka med mannens potensmedel

Sex- och relationer

Lena och hennes man möttes mitt i livet. De hade vuxna barn och mycket tid för varandra. Sexlivet var fantastiskt ändå tills den dag Lena kom in i klimakteriet. – Jag var arg och ovillig i nästan ett år. Då provade jag att ta samma kosttillskott som min man tog när han hade problem med potensen, och då kom lusten till sex tillbaka, säger Lena.

man läser på sin telefon

Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

Naturlig hälsa

Börjar din nackrot sticka ut av att du sitter och tittar in i en dataskärm hela dagarna och ner i din smartphone resten av dagen – då har du troligen en gamnacke på väg. Besvär i nacke och axlar plus huvudvärk blir allt vanligare som en följd av all tid vi spenderar med huvudet framåttippat. Här följer kiropraktor Martin Franssons enkla tips på hur du motverkar gamnacke.

nio_anledningar_pyknogenol

9 anledningar att äta pyknogenol

Antioxidanter och fria radikaler

Pyknogenol hjälper vid flera olika problem och åkommor. Man kan tycka att det nästan är för bra för att vara sant, men anledningen till att pyknogenol hjälper på så vitt skilda områden är för att det är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol är ett tallbarkextrakt från fransk strandtall som är känt för sin antiinflammatoriska effekt.

rep som brister karin isberg

Stressexperten: ”Om stressen inte går över”

Mental hälsa

Under hösten har du kunnat följa Kureras artikelserie om stress med stressexperten Karin Isberg. Stress är inte farligt när den fungerar som det är tänkt, det vill säga som en tillfällig reaktion som rustar dig för att möta en fara. Problemet uppstår är när stressen blir ett konstant tillstånd.

vad_ar_en_adaptogen

Så upptäcktes ”antistress-vitaminerna”

Naturlig hälsa

Adaptogener är en relativt nyupptäckt kategori av naturligt förekommande substanser. Under 1960-talet startade det hittills största forskningsprojektet inom läkemedelsörter i öst. Målet var att hitta de växter som kunde öka prestationsförmågan hos soldater och arbetare.

Buddha_bowl

Buddha bowl med syrlig lök och vegansk chiliaioli

Recept

Vi ser dem överallt på sociala medier, Buddha bowl, poké bowl med flera. Skålarna med härligt färgglad inbjudande mat. En Buddha bowl är egentligen näringsrik mat som stärker din kropp och serveras till bredden i stora skålar. Innehållet kan varieras helt utifrån dina preferenser. Det här en variant som passar bra inför höstens kyliga kvällar. Den syrliga löken och aiolin kan förberedas och förvaras flera dagar i kylskåp.

Årets hälsoboost

Älskad liljeväxt blev Årets hälsoboost

Hälsa

Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. I Swedish health awards röstades Årets hälsoboost fram bland sammanlagt 35 549 röster. Vinnaren Forever aloe vera gel är ett naturligt kosttillskott som utvinns ur innergelén på en liljeväxt. Aloe vera-växten har traditionellt använts som medicinalväxt av människan i tusentals år. 

Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Naturlig hälsa

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

kvinna äter vid datorn

Din arbetsplats – en bakteriehärd

Förkylning

Ett skrivbord rymmer mer än 400 gånger så mycket bakterier som en genomsnittlig toalett, därför är det viktigt att tänka på hygienen och hålla rent. Men det är inte bara ditt skrivbord som utgör en hälsorisk – hela arbetsplatsen kan vara full av dolda bakteriehärdar.

Sofia

Nu sover Sofia som på moln

Värk

Sofia Hansson, 36 år, har vant sig att leva med smärta. Hon har haft ont i kroppen så länge hon kan minnas. För bara några år sedan fick smärtan också ett namn. Men det kanske allra viktigaste, Sofia fann smärtlindring där hon minst anade. Sedan tre år tillbaka sover Sofia på magneter. Då försvinner smärtan under natten vilket gör att hon får en bra nattsömn och att hon vaknar utvilad.

två flickor kramas

Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Mental hälsa

Tacksamhet gör oss lyckligare. Det kan låta som någon sorts new age mubo jumbo men faktum är att forskning visar att vi blir lyckligare såväl i våra relationer som i livet i övrigt om vi påminner oss själva om att vara tacksamma för det vi har att glädjas åt i livet.

julgodis

Fyra fina recept till första advent

Hälsa

Första advent är det officiella startskottet för jul. Här ifrån och framåt är det fritt fram med glögg, pynt och allsköns julgodis med anledning av det vill vi på Kurera dela med oss av några av våra nyttiga varianter på säsongens godsaker.

Gunilla Andersson

Nypon minskade stelheten

Naturlig hälsa

För snart 20 år sedan började Gunilla Andersson bli stel i ena knäleden. En dag kom hon inte upp ur en låg stol och fick åka akut in till sjukhuset på grund av smärtan. Först trodde läkarna att hon led av benskörhet men sedan förstod man att hon fått artros. Gunilla valde att ta kosttillskott före konventionell medicin mot sin försämrade rörlighet. De senaste tio åren har hon tagit ett nyponpulver som gör henne rörligare i knäleden.

malena_sexualitet_lust

Sex och sånt med Malena Ivarsson

Sex- och relationer

I över 38 år har Malena Ivarsson gett råd om sex och relationer. Hon har följt män och kvinnors sexualitet både historiskt och i det personliga samtalet. I vårt moderna samhälle är det viktigt lyfta på tabun när det gäller sex, som när kvinnan har mer lust än mannen  – det finns en lösning på det problemet också menar Malena.

agneta_10_favoriter

Agneta Sjödins 10 hälsofavoriter

Hälsa

Agneta Sjödin är en kvinna med många järn i elden. Som programledare på TV har hon arbetat i nästan 27 år. Men hon är också författare och släppte sin åttonde bok i  år. De senaste åren har hon ägnat mycket tid åt sin inre resa. Idag känner hon sig starkare än någonsin och njuter av livet till fullo. Läs hennes tio bästa hälsotips.